Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Hadde tenkt meg grundig om før jeg hadde solgt denne. Slike 0- stilte båter vokser ikke på trær, og man må desverre belage seg på at man ikke får igjen for hverken penger eller tidsforbruk.

Etter vår( og  mange andres ) erfaring så gidder heller ikke ungene være med så mye etter de når en viss alder. Da kan båten plutselig bli stor nok igjen.

Skal du ha en eldre P45 er du jo tilbake til start og man må bare brette opp ermene igjen for nye utbedringer, oppgraderinger og vedlikehold. Altenativt legge 10 mill på bordet for ny med garanti.

Link to post
Share on other sites

@hanto1

Dette her helt klar poenger som er med i vurderingen.

Vi regner med å kunne strekke oss til ca 3 millioner for ny båt, men da snakker vi like fullt om en 13 - 19 år gammel skute.

En absolutt forutsetning for kjøp er at det tekniske er (svært) godt vedlikeholdt, og at konkrete bevis på service historikk kan fremlegges. Det er som du sier få av disse båtene tilgjengelig, og de ligger ikke lenge til salgs. (jeg kaller dem 10% -ere, etter min erfaring fra fritidsbåtbransjen der kun ~10% av de båtene vi fikk i innbytte var i god nok teknisk stand til at vi kunne "snu dem i døren" med god samvittighet) 

Jeg liker å skru, og det er derfor jeg mye heller vil ha en båt enn en hytte ved sjøen.

Å rehabilitere 80-talls båter har gitt meg mye glede (snakker om 4 stykker totalt over en 10 års periode), men nå har jeg kommet i en alder hvor komfort er vel så viktig del av båtgleden som det å ha noe å skru på er. 

En 45 foter vil i motsetning til P35 dekke behovene våre de neste 5-7 årene. Etter det har de to yngste ungene blitt så store at våre behov og prioriteringer nok vil endres en del, så da blir det vel en GH14 med 9,9 på meg :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Du har gjort en helt syk innsats på den båten der @kdtran! Så selg ikke den billig! Det er det ingen grunn til!

Og jeg vil tro at du kommer til å krype ned i de hull som det vil bære mulig å komme ned i for å finne eventuelle feil!

Unne deg uansett en meget solid seier i jakten på båten som passer! Og gleder meg til å se hva det blir!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 35 minutter siden:

Du har gjort en helt syk innsats på den båten der @kdtran! Så selg ikke den billig! Det er det ingen grunn til!

Og jeg vil tro at du kommer til å krype ned i de hull som det vil bære mulig å komme ned i for å finne eventuelle feil!

Unne deg uansett en meget solid seier i jakten på båten som passer! Og gleder meg til å se hva det blir!😊😊😊

Takker @Solbris II, men nå er det DU som er i ferd med å sette standarden for galskap mtp oppussing, ikke jeg. Det er godt å vite at noen på BP er sitt ansvar bevisst med å ta den jobben videre. :giggle:

Tenker at jeg må legge en obligatorisk tur innom Fredrikstad på reiseruten dersom jeg ender opp med en båt fra Østlandet. Hvis ikke så får vi begge gjøre vårt for å treffes "en eller annen plass på halvveien" mellom Bergen og Fredrikstad som vi har snakket om tidligere. :smiley:

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 14 minutter siden:

Takker @Solbris II, men nå er det DU som er i ferd med å sette standarden for galskap mtp oppussing, ikke jeg. Det er godt å vite at noen på BP er sitt ansvar bevisst med å ta den jobben videre. :giggle:

Tenker at jeg må legge en obligatorisk tur innom Fredrikstad på reiseruten dersom jeg ender opp med en båt fra Østlandet. Hvis ikke så får vi begge gjøre vårt for å treffes "en eller annen plass på halvveien" mellom Bergen og Fredrikstad som vi har snakket om tidligere. :smiley:

Skal du hente båt på Østlandet er jeg herved påmeldt som mannskap!!!!!!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Konklusjon: selg ikke den båten !

 

Mine egne betraktninger etter å ha gjort store oppgraderinger i en Fairline og deretter solgt, var at jeg fikk lite igjen for oppgraderingene. Kjenner et tilfelle fra opplagsplassen av en P35 hvor det ble satt inn nye maskiner, og så ble båten solgt straks etterpå. Han fikk et par-tre-fire hundre ekstra igjen i forhold til en standard båt (avhengig av hva man anså var vanlig pris), men det meste var sånn sett tapt. Jeg vil derfor gjette på at du får solgt et sted mellom 800 og 950. Og det er jo bare galskap for en båt som er nullstilt - så derfor: behold skuta!

 

Dette med ungene var for såvidt årsaken til at vi solgte Fairlinene: det gikk et par år med å oppgradere til en OK RIB med stor motor, men så vil de ikke med likevel. Så å kjøpe en stor båt i den tro at ungene vil være med, det er vel som å tro på julenissen. De vil ikke være med likevel. Eneste folka jeg kjenner som klarer å hale dem med noen ekstra år er dem som selger motorbåt og går over til seilbåt - da er det brått en tilleggsdimensjon med å være med mor og far på tur. Men knapt nok da. Våre barn er 15-17-18, og vi solgte stor-båten for 2 år siden etter at antallet dager i bruk hadde vært dramatisk lite i årene før det igjen. Men opp til 13-14 og kanskje så vidt 15 år var de med på sjøen hele tiden. 

 

Men nå skal jeg lese hele tråden din en gang til. Kanskje en P35 er det jeg trenger nå som ungene ikke er med likevel. Hadde egentlig tenkt i retning av seilbåt, jeg nå....

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 24 minutter siden:

 

 

.....Men opp til 13-14 og kanskje så vidt 15 år var de med på sjøen hele tiden. 

 

 

Og det er der vi er nå, i form av at ungene er 10, 12 og 16 i løpet av året og sånn sett nok blir med oss noen år til.

I tillegg har vi en nevø på 11 som bor utenlands men som kommer til Norge hvert år for å bli med på båttur, så dersom jeg velger å se helt bort i fra idiotien relatert til å selge en nullstilt båt, er det en del gode argumenter for å oppgradere.

Eldstemann er for øvrig såpass båt-gal at hun investerte hele konfirmasjonspresangen i egen båt i fjor høst, så hun kommer nok til å være like interessert i å være med på båttur som de to andre en god stund til.

(Særlig hvis pappa kjøper en båt som er stor nok til å ha en summer fun på badeplattformen).

Bikkjene har ikke noe valg. De må være med. 

 

Jeg starter i hvert fall med en verdivurdering, og så ser jeg hva resultatet blir. :smiley:

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde båten ute på Finn en ukes tid for å sjekke markedet, men valgte å deaktivere annonsen av frykt for å være uten båt i sommer. 
Skulle vise seg at det var lurt, ettersom jeg til min skrekk nylig oppdaget at kjernematerialet i dekk over anker rommet i baugen var totalt ødelagt av vann pga lekkasje fra dårlig montert dekksluke. 
Begynner å bli rimelig lei av å rydde opp etter andres feil, men arbeidet med å fjerne «driten» er i gang, divinycell og epoxy bestilt og snart på vei fra Østlandet. 
Håper delene kommer i løpet av neste uke slik at jeg får støpt før regnet kommer tilbake til Bergen. 
Er snakk om i overkant av 1kvm. 

Må dessverre angripes fra undersiden pga måten dekket er konstruert. 
Legger ved noen bilder av «herligheten» og sier nok en gang Fortsettelse Følger (FF)

BF0FA8CA-7E12-470A-980F-F43177A5DD9C.jpeg.1d4cf574c0b13df4c75a135d558e1d0d.jpeg
 

0DE63AF0-3E6C-4FDD-A9FA-33DC6EDC014B.jpeg.1bcc360e8edd4338195146ab0e40d306.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Jeg føler virkelig med deg!

Det holder nå synes jeg. 
der er jeg i det minste litt heldigere stilt. Det er divinycell over alt i Storebroen så det er ingenting som får råtnet like gæli som hos deg. 
Lykke til og vi følger med!😱😱😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takker @Solbris II

Godt at jeg oppdaget det før båten legges ut for salg igjen, og støpe erfaring har jeg av en eller annen grunn klart å opparbeide meg i løpet av de siste 5 årene. Tenker at jeg bør være i mål i løpet av de neste 14 dagene. 
Med komplett dekk kan jeg også få montert ankervinsjen igjen. Har savnet å ha det. 😊

Link to post
Share on other sites

Båten har definitivt blitt fin å se på! Du har gjort en eventyrlig jobb med denne fantastiske klassikeren! Vakkert kledd for 17. mai. Den som kjøper båten din gjør et kupp!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dette er det jeg har hatt under fordekket (inkludert under babord kryssholt) de siste årene....

1F1AD774-6A32-4326-A0D6-6DC57DA5BB69.jpeg.319bed33eb9e35f98b3a2e93af5b9a24.jpeg
 

Det er en kombinasjon av balsa og teak finer som er brukt. 
76726F69-0AB6-41B3-8011-E9C3D3617E21.jpeg.54639d555679434058bbf619a864e273.jpeg

 

3EE09F85-4D9E-4760-8537-308659C3A658.jpeg.53e1db5c919bf7be193f4ac0e075a586.jpeg

 

039C6EA2-337A-4670-83D0-81133DE8295B.jpeg.c28a4337005e91655f546477bc57ae28.jpeg

 

54AA4532-6A41-4547-B304-1E4BB22934F9.jpeg.c6342d0bcf59225a6aece8f28f262a2c.jpeg
Er litt i tenkeboksen vedr. hva jeg skal erstatte fineren med. Har bestilt 80 kg/m^3 divinycell-type produkt i 20mm tykkelse. Heller mot 2 lag med mellomlag av 600 grams vevd duk der det har vært 40mm stivere. Ett lag med divinycell-type materiale alle andre steder. 
Avslutter med ett par lag 600gram vevd duk + 3 lag 450 gram chopped Strand matte og støper med epoxy. Tenker det da blir minst like sterkt som originalt, men tar gjerne imot innspill fra @Solbris II, @Knudeeller andre. 


FF

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 41 minutter siden:

Dette er det jeg har hatt under fordekket (inkludert under babord kryssholt) de siste årene....

1F1AD774-6A32-4326-A0D6-6DC57DA5BB69.jpeg.319bed33eb9e35f98b3a2e93af5b9a24.jpeg
 

Det er en kombinasjon av balsa og teak finer som er brukt. 
76726F69-0AB6-41B3-8011-E9C3D3617E21.jpeg.54639d555679434058bbf619a864e273.jpeg

 

3EE09F85-4D9E-4760-8537-308659C3A658.jpeg.53e1db5c919bf7be193f4ac0e075a586.jpeg

 

039C6EA2-337A-4670-83D0-81133DE8295B.jpeg.c28a4337005e91655f546477bc57ae28.jpeg

 

54AA4532-6A41-4547-B304-1E4BB22934F9.jpeg.c6342d0bcf59225a6aece8f28f262a2c.jpeg
Er litt i tenkeboksen vedr. hva jeg skal erstatte fineren med. Har bestilt 80 kg/m^3 divinycell-type produkt i 20mm tykkelse. Heller mot 2 lag med mellomlag av 600 grams vevd duk der det har vært 40mm stivere. Ett lag med divinycell-type materiale alle andre steder. 
Avslutter med ett par lag 600gram vevd duk + 3 lag 450 gram chopped Strand matte og støper med epoxy. Tenker det da blir minst like sterkt som originalt, men tar gjerne imot innspill fra @Solbris II, @Knudeeller andre. 


FF

Her skal jeg bare tie stille og lære!

@Knude er kilden til kunnskap her! Men du må være på rett spor her! 
Men dæven for en jordhaug!😱😱😱

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjedelig overraskelse dette her:worry: Men når det var snakk om nullstiling av båt lenger opp her tenkte jeg mitt. Vi har en Viksund fra 1984 som jeg holder på å gnu på nå, og jeg ser vel for meg at man aldri helt får nullstilt en gammel båt. 

 

 

kdtran skrev 1 time siden:

Heller mot 2 lag med mellomlag av 600 grams vevd duk der det har vært 40mm stivere.

...
Avslutter med ett par lag 600gram vevd duk + 3 lag 450 gram chopped Strand matte og støper med epoxy. 

Hvorfor glassfiber mellom divinycell lagene?

Og hvorfor epoxy?

Og en siste ting; epoxy og CSM.... 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som ett greit opplegg. Men jeg ville heller ha limt divinycellen sammen med divylette eller fi-177. Ville også ha limt det opp mot gammel glassfiber, før jeg hadde lagt ett lag 600gr, mellomlag med  0/90 LT 600/300 gr matte med ett lag 600gr csm til slutt. Jeg ville ikke brukt Epoxy under der. Bruk heller en ISO polyester ala 720-800 eller 720-M850. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 36 minutter siden:jeg ser vel for meg at man aldri helt får nullstilt en gammel båt. 

 

Hvorfor glassfiber mellom divinycell lagene?

Og hvorfor epoxy?

Og en siste ting; epoxy og CSM.... 

Hei Komodo. 
Helt enig i at en aldri får totalt nullstilt en gammel båt. Det blir nok heller snakk om forskjellige grader av restaurering. 
Teknisk nullstilt kan en dog klare, i hvert fall dersom en definerer teknisk som «alt utstyr som transporterer og konverterer energi». Det er nok innen den kategorien båten min er etter hvert. 
Vedr. glassfiber mellom divinycell lagene:

primært for å få best mulig binding mellom dem, samt bidrar til å stive disse ytterligere, tilsvarende det en oppnår med kryssfiner der fibrene limes «vinkelrett» på hverandre. Det sagt, strukturelle styrkeberegninger relatert til sandwich konstruksjoner er ikke noe jeg har sterk kompetanse innen, så det blir tenking ut i fra resonnement metoden. Derfor jeg spør om råd fra eksperter som deg. 😊

Epoxy brukes fordi jeg ønsker styrke i konstruksjonen, og fordi vedheften til gammel glassfiber er god. Området skal ta opp kreftene fra ankervinsj og fra kryssholt. 
 

Vedr. CSM og Epoxy:

Du har helt rett!

Det går selvfølgelig ikke med den CSM vi får tak i her på berget, som er avhengig av polyester e.l. for å løse opp bindemiddelet mellom glass fibrene i matten. 
Det hadde jeg rett og slett glemt!

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 35 minutter siden:


Teknisk nullstilt kan en dog klare, i hvert fall dersom en definerer teknisk som «alt utstyr som transporterer og konverterer energi». Det er nok innen den kategorien båten min er etter hvert. 

👍

 

kdtran skrev 35 minutter siden:

Vedr. glassfiber mellom divinycell lagene:

primært for å få best mulig binding mellom dem, samt bidrar til å stive disse ytterligere, tilsvarende det en oppnår med kryssfiner der fibrene limes «vinkelrett» på hverandre.

Binding, ja, men stiving, nei. Der tenker du feil. 

 

kdtran skrev 35 minutter siden:

Epoxy brukes fordi jeg ønsker styrke i konstruksjonen, og fordi vedheften til gammel glassfiber er god. Området skal ta opp kreftene fra ankervinsj og fra kryssholt. 

Tror du bør slå fra deg epoxy. Gå hellerfor den polyesteren som @Tskjei anbefaler, evt vinylester. Husk også at polyester er tixotropisk, det er ikke epoxy. Det hjelper deg til å få en god kvalitet på resultatet, noe som er viktigere enn den teoretiske fordelen du oppnår med epoxy. Husk at du ikke klarer å gjenskape laboratorieforhold når du ligger og knoter oppunder der. 

Når det gjelder kryssholdtene, har du sett tråden jeg hadde om ombygging av gammel Draco? Se hvordan jeg lagde forsterkninger i speilet der motoren skulle skrus. Jeg brukte divinycell i speilet. Se også hvordan jeg forsterket under kryssholdtene. 

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo har god greie på dette @kdtran
Og med det jeg har lært av @Knude kan de diskuteres det med så mye bedre vedheft med epoxy. Med riktig forarbeid er du sikret godt resultat med polyester også. Som for eksempel: Styr unna vasking med Aceton!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

Når det gjelder kryssholdtene, har du sett tråden jeg hadde om ombygging av gammel Draco? Se hvordan jeg lagde forsterkninger i speilet der motoren skulle skrus. Jeg brukte divinycell i speilet. Se også hvordan jeg forsterket under kryssholdtene. 

Fordi jeg er litt lat av meg :crazy: kan du legge ut en link til det du beskriver (så kan jeg bruke tid på å utbedre framfor å lete)? Jeg holder på med litt av det samme på min båt og alle råd og tips slukes med stor appetitt :yesnod::thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 1 time siden:

Fordi jeg er litt lat av meg :crazy: kan du legge ut en link til det du beskriver (så kan jeg bruke tid på å utbedre framfor å lete)? Jeg holder på med litt av det samme på min båt og alle råd og tips slukes med stor appetitt :yesnod::thumbsup:

Hvis du ser i signaturen min, så ser du link til "Dracotråden ". Holder på i  båten nå, så jeg kan ikke lete fram noe mer presist. Let litt i tråden så finner du det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...