Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Fantastisk moro med video av motorer i gang!????

GRATTIS! Det der var nok en deilig følelse tenker jeg!!! Imponert!???

 

Og fordelen med lørje er at ingen gidder å åpne lokket for å se etter perlene!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Skitten båt og ikke helt ferdig med ombygging av interiøret så det blir overnatting på hytten til gode venner i helgen, men det føles uendelig godt å ha en båt det går an å bruke igjen. 

Snilt drivstoff forbruk er det også. 

2.8 liter per nautiske i 28 knop lever jeg svært godt med. 

Dette begynner å føles som om det har vært verdt alt arbeidet. 

67DD9C56-74EA-4818-AB46-E85831AA68B0.jpeg.a59a0619f97c77ba2467cf9848fb0900.jpeg

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

Skitten båt og ikke helt ferdig med ombygging av interiøret så det blir overnatting på hytten til gode venner i helgen, men det føles uendelig godt å ha en båt det går an å bruke igjen. 

Snilt drivstoff forbruk er det også. 

2.8 liter per nautiske i 28 knop lever jeg svært godt med. 

Dette begynner å føles som om det har vært verdt alt arbeidet. 

67DD9C56-74EA-4818-AB46-E85831AA68B0.jpeg.a59a0619f97c77ba2467cf9848fb0900.jpeg

Bare å ønske dere en riktig god sommer! Nyt både fart og forbruk og send gode tanker til motivatorer som følger med! Resten av jobben nå er oppløpsside og godfølelsen av at det fungerer!!!???

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen uker siden siste oppdatering, og de ukene har blitt brukt effektivt for å si det forsiktig. 

Med båten på vannet og installasjonen godkjent av VP var det på tide å sette i gang med interiøret slik at vi kunne bruke båten i ferien vår, men først ble det en liten tur til Princess Yachts West Norway for å feste badeplattformen. 

947CEE79-3819-4321-99B1-4CB6F723595B.jpeg.1e8e0eb7a584631ce0197def0626400d.jpeg

 

1F958DEA-1878-4B27-BCC8-BC8576CBD89C.jpeg.d73f4ef25de759880608380a21175c8b.jpeg

 

E50F34FC-1B65-42ED-8519-1FB083C72464.jpeg.126eb2bc82e8ae15a7a542ed3ee40652.jpeg

Har ingen planer om å ha en rib eller scooter på plattformen, så den ble festet med 5 gjennomgående 10mm bolter, 2 støttestag laget av 25mm AISI 316 rør og godt med Tec7 mellom skrog og plattform. 

 

Løsningen ble litt enklere enn jeg hadde planlagt, men etter 3 ukers aktiv bruk er jeg trygg på at det holder. 

 

Så til interiøret. 

Deler av dinetten ble revet, resten ble brukt som fundament for nye senger og skap

 

68266C3F-5717-4A68-B04E-291DDA071DA3.jpeg.65849f93fcc5bd69405460d856a2f1f4.jpeg

 

5F0383C7-5266-4A68-B096-9F32A74D9417.jpeg.87a4c3a4558be7e32b1812a986419672.jpeg

 

F3DA0B5B-527B-4DC9-9221-722E8A18DFC1.jpeg.05db6c838b22d08fab067d1be1b98569.jpeg

 

F6593D85-225B-49C1-AD6E-0D333E6FB8EB.jpeg.48b6495a104e06a9d2b8a3c03afe9712.jpeg

Jeg bommet litt når jeg skar til fronten på skapet, men det funker som en midlertidig løsning. 

Kona måtte også til verks (når hun fant ut at hun ønsket å fjerne en gardinskinne ETTER at jeg hadde spikret fast sengebunnen i overkøya ? )

919C0293-AE56-469D-B4CC-E4792EB5D69A.jpeg.a9be7371b4e91c1b39e92dfe090048d6.jpeg

Glemte å ta bilde av stikk kabinen, men den ble også klar til bruk før ferien. 

 

Vi var litt usikre på hvordan utformingen av den nye skjenken i salongen burde være for å fungere optimalt for vårt bruk, og valgte derfor å lage en midlertidig ramme med hyller. 

E03B0DAF-CA62-4B3A-A2AE-89588CEC9DB2.jpeg.af8864129b10da5f9b9622afa2ba6c71.jpeg

 

C4E747D1-FA0E-45A5-A53C-7CC96BD01036.jpeg.f1d4e524eb7d55b7218cb833b6f4e087.jpeg

Løsningen viste seg å være perfekt for vårt bruk, med plass til sko nederst og håndklær, vester osv over. 

Vi kommer til å få en møbelsnekker til å lage front til denne, samt ny front til skapet ved køyene nede. 

 

Fikk også montert ny utedusj og tettet diverse hull etter davitene, så 3 dager inn i ferien var båten bruksklar. 

98C762D5-C370-48D3-993A-4FC4CAB265DE.jpeg.959ab605acb15a8058c2f1038824f80c.jpeg

 

For 3. år på rad sammenfallt feriestart med godværsperiode på Vestlandet. Helt utrolig at det går an å ha sånn flaks!!!

 

Møtte foreldrene mine og nevøen vår på Fitjar og suste rundt i Sør-Hordaland og Ryfylke ett par ukers tid. 

Senior sin båt på Erøy i Ryfylke. 

5616FD0F-5AE4-45D0-A115-30F01709D512.jpeg.457c006fe0456326bf1976299f37bdb3.jpeg

 

Bading i Bekkjarvik

1885BE82-D052-410C-AA63-0F064FE85E5F.jpeg.3885cf142213b7238618ccaf58d09b8a.jpeg

 

To glade fettere som glemte alt som het PC og iPad når fisken bet

6C1EDB4B-27FC-462C-AE6D-8CDE3C840967.jpeg.2e3b9edd2dcde97b01b72d49f38c64ea.jpeg

 

Behagelig marsjfart på 27-28 knop og rett over 3000 rpm på motorene. 

8A8F39D9-35DD-4887-AB64-D2116B32E0B3.jpeg.f75af8a5d13c6d00dec78b5de22fb9b5.jpeg

 

Bikja fant raskt favorittplassen sin på dollbordet

ACE84D34-5523-47FE-93CB-6503CEC38630.jpeg.943064058c2d546df88798f7dd296ece.jpeg

 

Fy filler for en fantastisk båt dette er i ferd med å bli. 

ZipWake interseptorene har fullstendig transformert hvordan båten ligger i sjøen og gjør at båten ligger «flatt» i vannet fra 15-33 knop. 

Motorpakken er også vanvittig riktig til båten, og den har gått fra å være undermotorisert og utfordrende å manøvrere til å bli det absolutt motsatte. Hele familien er rett og slett storfornøyde.

Absolutt ALT virker som det skal ombord, og jeg har sluppet å røre verktøyskrinet i ferien (bortsett fra når jeg ble litt rastløs og hadde lyst til å dille og forbedre noen småting.)

Kosmetisk beskrev kona båten slik: « Den minner meg om en skikkelig rånebil for øyeblikket. Ser jævlig ut på utsiden men har det beste tekniske utstyret og den råeste motoren under panseret»

 

Både kona og jeg gleder oss nå til å begynne på det kosmetiske ?

 

FF

 

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jo vært å tatt båten i skue! Jeg skjønner konas uttalelse!???

Og det gleder meg stort at denne ombyggingen gir bruksvaluta så det holder!???

Kanskje jeg burde sette ZipWake på Storebroen?? Den er i hvert fall ikke undermotorisert???

Nyt hver fine dag ombord!??? Herlige bilder!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Er vel på sin plass å legge ved noen flere oppdaterte bilder av interiøret nå som både @Erikda OG kona mi begge omtaler båten som rånebåt ?

Kona sørget for nye tepper, og det hjalp betraktelig. 

Salongbordet er det gamle dinettebordet med nytt bordbein og benkeplate fra billigkroken på IKEA som fundament. 

F2A50F9A-EC42-4304-B7A8-86B30D9EBC7E.jpeg.ac6fce955229977eadca85e21c50b78c.jpeg

 

Nye køyeløsningen inkl. stikk-kabin. 

Finishen gjenstår men nå kan det i hvert fall brukes. 

Alle tre køyene er 200x65 cm.

Var ombord i en pen P35 med original kabinløsning i sommer, og to halv-vegger i stedet for en stor vegg som den originale kabinløsningen til Princess har, gir en betydelig bedre rom-følelse i Pantry området etter min (overhode ikke objektive) mening. 

 

78E36A40-FD6F-4595-8FA7-2DD66A93B935.jpeg.4a2c17290e6e974598817cc9b00d87f3.jpeg

 

DE3069A5-FE91-40E0-9360-AF2E1FF0F790.jpeg.327199ed39ecb35f1031d68248ea6180.jpeg

 

4EE4F1E0-46D3-4835-81F9-5C8F6AE07A59.jpeg.1a2c91e6dd563196e235b3c2aec3f7b3.jpeg

 

DB41D11F-048F-49E2-BC6E-9D97F0FE268C.jpeg.659bcfffaeb0495f09fa63ed3d4e4ef2.jpeg

 

A366F29E-CDAD-4837-897D-DA054D5301DD.jpeg.8e016e4491ac34e6942419ed79e5151a.jpeg

 

525E3D04-C497-4F3C-A35B-10A8E911C5F3.jpeg.9acd5e8d3c14a2dbd85e34ead9552400.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Solen har snudd og det begynner å krible i kroppen etter å komme videre med båten. 

Det ble ett lite besøk hos doktor Bjordal og Madsen i høst for bytte av veivaksel tetning bak svingningsdemperen på styrbord motor, og nå ser alt ut til å være tett igjen på motorsiden. 

Det sagt så har båten bestemt seg for kun å svinge til styrbord pga en aldri så liten oljelekkasje fra rattpumpen på fly. Det regner for mye til at jeg gidder å ligge opp ned under instrumentbordet på flybridgen for å utbedre lekkasjen og målet er å gjøre noe med det kosmetiske ombord i år, så da er det like greit å sette i gang med interiøret. 

 

Hodegavlen rundt køyen i forkabinen er kledd med  velur i lystige 80-talls farger. Joda, fargene matcher det rosa teppet der fremme og den lyserosa vasken på badet, men...

Nei. Vekk med det!
F1B63BEE-E11A-4828-9A27-BCF450393B4A.jpeg.25179a94b61d8d3b86d5ea084c43f108.jpeg

Gavlen er tre-delt og var lett å få ut.

Når jeg først var så godt i gang begynte jeg like godt å dra litt i teppet også

 

82D7930B-6089-4E6F-B57D-FCDD6F4F5D67.jpeg.3377899754304890589dc4bb1310674f.jpeg

 

CC368565-37EC-4EDB-8937-62DEDD48DFB5.jpeg.da26b5df65ca166709f06e253bb20a5a.jpegVips, så var det borte. 
 

Kona har kjøpt inn stoff som matcher putene ombord, og jeg har begynt å trekke om den minste delen av gavlen. 
Det gikk overraskende lett, men jeg innså raskt at liming med kontaktlim i dårlig ventilert kjeller uten bruk av maske nok ikke er helt innenfor. 
Kullfiltermasken min tapte en aldri så liten uoverensstemmelse med en gaffeltruck i sommer, så jeg må nok krype til korset og erstatte denne før jeg fortsetter med jobben med å strekke og lime ferdig trekket. 

2CA4F454-5D4F-4F29-8ED3-A81C1E5D1797.jpeg.f39d44ec2e90c9a327ac67a527590254.jpeg


I tillegg til nytt trekk på hodegavlen og nytt teppe i baugkabinen står følgene på programmet:

- legge teakfiner på dørken i pantry

- ferdigstille stikk-kabinen

- bytte farge på baderoms vasken

- pusse ned og lakkere opp igjen treverket i hele båten

- ferdigstille skatollet i salongen

- støpe karm under maskinromsluken

- støpe fundament til ankervinsjen i baugen (forrige eier fjernet det gamle fundamentet pga vannlekkasje og erstattet det med en luke)

- Diverse gelcoat arbeid og sikkert noe annet også. 
Får se hvor langt jeg kommer. 
?

 

FF
 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jah.. 

Da viser det seg at jeg har lagt inn så inn i granskauen mange bilder i denne tråden, at jeg har nådd taket for hvor stor hver tråd kan være i MB.

Pyttsann.

Fase 2 av prosjektet har fått en egen prosjekttråd som en finner her:

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 3 timer siden:

Da viser det seg at jeg har lagt inn så inn i granskauen mange bilder i denne tråden, at jeg har nådd taket for hvor stor hver tråd kan være i MB.

 

Legger du inn bildene i full størrelse? Jeg pleier alltid å krympe bildene til ca 200 kb i ei mappe på pcen før jeg legger dem inn. Unntaket er dersom jeg bare legger inn ett eller to bilder fra mobil. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Jeg har lagt inn bildene direkte fra tlf, og de er rundt 150-160kb per stk ut i fra hva jeg kan se av filmappen på baatplassen.no. Det er i området 230 bilder i tråden (..!)/mappen. 

Får ikke lagt inn flere bilder i ny tråd heller så jeg må finne en annen løsning. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 57 minutter siden:

Ok. Men da er vel ikke problemet at det er en grense for hvor mange mb bilder man kan ha i en tråd. Har du prøvd å legge inn fra PC? 

Prøvde fra PC i går, og hadde en rask dialog med Ingar i forrige uke. Fikk forståelsen av at det var begrensninger på ca 50MB per tråd, men ikke på begrensninger på total lagringsplass. Litt usikker på om det stemmer, da jeg ikke får legge inn bilder i ny tråd heller.  «Stress testet» systemet litt i går, og det kan se ut som om systemet er satt opp med begrensning på total lagringskapasitet per bruker og ikke per tråd. 
Har vurdert å legge linker til en bildemappe på en skytjeneste, men det er ikke helt ideelt mtp eventuelle fremtidige opprydninger i mappestruktur og tilhørende endringer i URL på bilder linket opp til tråd på forumet. 
Mener å erindre at Ingar har hjulpet meg med tilsvarende problemstilling tidligere, så det er trolig best at jeg tar sender en rask Mail til ham før jeg får for mange kreative ideer. 😊

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 2 timer siden:

Prøvde fra PC i går, og hadde en rask dialog med Ingar i forrige uke. Fikk forståelsen av at det var begrensninger på ca 50MB per tråd, 

Pussig. Jeg har jo en tråd som har blitt ganske så lang etterhvert om mitt Dracoprosjekt. Det må jo være mye mer bilder i den tråden. 

Link to post
Share on other sites

Stemmer det 😊 Kjekk båt med ett fantastisk akterdekk, god utsikt fra salongen og bredeste dollbordene jeg har sett på en motorbåt. En drøm å bevege seg rundt i. Skroget er kun greit nok dessverre, men det sagt så er senior og jeg bortskjemt med Princess og Fairline de siste 45 årene så vi legger nok listen litt høyt  😉

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Andre sommeren ombord etter motorbytte, og jeg må si at det er deilig å endelig ha en båt jeg begynner å stole på. 
Vi fikk kjørt oss litt på vei ut i fra Skudeneshavn i dag når vi måtte forsere 2 - 2,5 meter høye dønninger midt imot og så akterfra, noe som ikke var noe problem med 2 spreke maskiner i hekken. Deilig følelse!
 

Tillit til skuta gjør at det nå også er rom for å lære opp den yngre garde i sikker navigering av hurtiggående motorbåt, og 15-åringen bestod den 25Nm lange ilddåpen i 27 knop med glans, med stolt pappa ved sin side. 😊

05178C6D-15E7-4DDC-88D8-4F3BAB7FA467.jpeg.258bcc76d996d87be82565b117a74a67.jpeg
 

FF

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I mitt stille sinn tenkte jeg at tidspunktet for å avslutte denne tråden begynte å nærme seg, ettersom det knapt er noe utstyr igjen å bytte ombord. 
Båten ville det annerledes. 

Skulle fjerne de to siste «har nok vært brukt til noe lurt en gang men ikke nå lengre» ledningene i dag, og da måtte jeg løfte luken over septik tanken. Der var det brunt vann under tanken gitt. 
7E4B3F36-2383-4F9F-B813-CEB62C8C2545.jpeg.e70c51aeff76ceeaae6d246c12a96ec7.jpeg

Har for så vidt ventet på det ettersom tanken er av aluminium og fra 1986, men har ikke klart å bestemme meg om jeg skulle få laget en identisk tank, eller ta til takke med en noe mindre, standard tank fra Maritim. Valget ble noe enklere når tanken nå sa takk for seg og Maritim hadde passende erstatning på lager. Kona benyttet anledningen til å legge inn en bestilling på «trykk-på-knappen-for-å-spyle» toalett når jeg først var i gang med drittjobben, så da har jeg noe å holde på med nå i slutten av ferien også 😄

19D01C1A-A9FE-4DB5-91CD-190F5025A371.jpeg.073c2de346d524fdcd42b39960942920.jpeg

 

Har også bestilt solenoide ventil slik at vi får ferskvann spyling, men den ombyggingen tar jeg til høsten. 
 

Det luktet pest og fy, men jeg fikk nå ut den gamle tanken til slutt. 
D6C1E749-856C-48EE-9E9B-555EB20DB342.jpeg.fe6a39d9b99e8b64141206f54188cdb9.jpeg

 

BDA28A33-4664-4009-A392-A2078BAC12F6.jpeg.bf0611450342786d547f40ad31de2fa8.jpeg
Ny tank monteres i morgen, og jeg kan nå bekrefte at det ikke finnes en eneste original tank eller mekanisk komponent igjen ombord. Absolutt alt har blitt byttet i løpet av de siste 4 årene (Med unntak av dieseltanker og autopilot som er fra ca 2003)

Ny båt i gammelt skall med andre ord. Totalkostnad (inklusiv kjøpesum) ser ut til å ende opp i området 1,6 millioner, noe som er rundt regnet halvparten av hva jeg måtte ha gitt for en ca 3 år gammel båt med tilsvarende ytelse, byggekvalitet og størrelse. 
Tidsforbruket i form av egeninnsats for å sette båten i stand har passert 4000 arbeidstimer. 
Alt i alt har det vært verdt det. 😊

 

FF

Link to post
Share on other sites

Fantastisk innsats @kdtran! Og en imponerende entusiasme for en klassisk båt!

Du er og blir en mentor for å fortsette med Storebroen!😁😁😁😁

Nå fortjener dere utstrakt og uproblematisk bruk i mange år fremover!😃😃😃
Hjertelig velkommen til Fredrikstad!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Etter 3 dager og to netter ombord i påsken slo det oss at våre 3 barn ikke er barn lengre og at båten «plutselig har krympet» betraktelig.

Vi har derfor så smått begynt på prosessen med å se oss om etter ett fartøy som er bedre tilpasset vårt behov for flytende hytte, og dersom verdivurderingen av MyBelle tilsier at drømmen vår om en Princess 45 eller Fairline Phantom 46 er oppnåelig legges båten ut for salg før sommeren. 
Tenker derfor at det er på sin plass med en grov oppsummering av kostnader og timeforbruk. 

Båten ble kjøpt i 2016 for kr 590 000,-

Investeringene som er gjort er omtrent som følger:

Inntekt ved salg av originale maskiner fratrukket deler innkjøpt til disse kr 75 000,-

Kostnad nye maskiner og relatert utstyr ca kr 680 000

Kostnad for nytt utstyr montert ombord (ink teak finer, elektrisk, glassfiber, madrasser, tanker, slanger, fittings, trimplan osv osv) ca kr 175 000

ny badeplattform kr 26 000

nytt akterdekk og diverse andre innkjøpte tjenester ca kr 170 000

opplag på land i totalt 2,5 år ca kr 50 000

 

Grovt estimert ender jeg altså opp på i overkant av kr 1 million + kjøpesum. 

På toppen av dette kommer ca 4000 timer egeninnsats.  
 

Det store spørsmålet blir da: 

var det verdt det?

 

Båten er nå i teknisk topp stand, har nydelige sjøegenskaper, har gitt oss masse glede og gode minner og har fungert 100% problemfritt etter motorbytte. 
Den er langt på vei blitt en ny båt i ett gammelt skall. 
Min påstand er at dersom jeg skulle ha kjøpt en brukt båt med samme størrelse, byggekvalitet, komfort, sjøegenskaper, teknisk tilstand og ytelse så måtte jeg ha gitt i overkant av 3 millioner i 2016. 
De pengene hadde jeg ikke når båten ble kjøpt, så i ett slik perspektiv har det vært verdt det. 

At vi nok må belage oss på å tape mye penger på salget er dog en solid malurt i begeret, og jeg kommer nok aldri til å ta på meg en slik jobb igjen. 
 

Så på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er totalt misfornøyd med investeringen og 10 er superfornøyd, ender familien opp på 5,5 - 6. 
 

(Jeg har forøvrig lovet min kone å involvere henne i kjøpet av neste båt. Det synes jeg er det minste jeg skylder henne for å ha holdt ut med meg og konsekvensene av min båt-fanatisme de siste 10 årene. 😉 )

 

The End ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...