Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Da var styrbord motor så godt som ferdig oppkoblet, kjølevæske er fullt på og jeg har fått pusset ned instrumentbordet på fly samt montert instrumenter, radio, rattpumpe og hendler. 

46752613-77F3-4C72-9144-59B2FB1ACFED.jpeg.3c7a1ab4656b40d9d9e73850952858c2.jpeg

 

Har også tatt ut hullet i veggen mellom tankrommet og «teknisk» rom under fotbrønnen ved førerplass slik at det ser mer og mer ut som noe som kan bli en brukbar stikk-kabin. 

 

A9968CFB-599B-467E-ABF7-5A6CD3D90F21.jpeg.cac800074e3698a1cfc9fc90841536fb.jpeg

 

I morgen blir det å fylle olje på den nye styringen samt (forhåpentligvis) løfte inn babord maskin. Begynner å nærme seg nå. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Dersom noen lurer:

Det går fint å løfte inn en motor uten hjelp så lenge en har riktig utstyr tilgjengelig. :wink:EEC3828F-DF76-43DC-B43A-7A0B7876E248.jpeg.9c66fb61ffdd5ea2cb31834972ff08e6.jpeg

 

Litt justering nå så tenker jeg den står der den skal være, og jeg kan dra hjem for å pakke til 4 dager på Norshipping. 

Link to post
Share on other sites

@MajorAndy

Den utfordringen har jeg tenkt å først ta når den eventuelt kommer...

 

Har faktisk tenkt på hvordan jeg skal kunne komme til startmotoren og strømforsyningen til denne. Ved å demontere sjøvannsrøret på styrbord maskin samt luftfilter huset på babord går det (såvidt) å komme til. Den største utfordringen er faktisk klaringen mellom forkant av startmotor og motorfundamentet. Det er UHYGGELIG lite plass til overs der, så bytte av startmotor blir en ubehagelig jobb uansett. 

Link to post
Share on other sites

@Erikda

Det er to utfordringer mtp service. Den ene er startmotoren på styrbord maskin som nevnt, den andre er sinkanoden på eksosbendet på babord maskin. Jeg økte senter-senter avstanden mellom motorene så mye som det var fysisk mulig å øke denne når jeg støpte om hekken, noe som utgjorde 4cm mer enn originalt.

Det holder akkurat til at jeg får trukket ut anoden. 

Jeg har hatt svært høy fokus på tilkomst til motorene, og det var derfor jeg endte opp med å skjære ut hele akterdekket i stedet for bare en bit av det. 

Alt i alt er service tilkomsten betydelig bedre nå enn da det sto AD41P motorer i båten. 

 

Link to post
Share on other sites

Nettopp! Regnet med at du hadde tenkt gjennom det hele ganske så grundig!

Jeg hadde nettopp slike korttidsservicer i tankene. Vil jo tro at en starter på nye motorer bør leve i veldig mange år!

Håper du får noen til å filme når disse startes opp for første gang!???

Imponerende arbeid!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mye reising og diverse familiære forpliktelser i det siste, men har fått gjort litt ombord for det. 

Bryterpanelet under førerstolen var fullt av utstyr som ikke lengre var i bruk, så der måtte jeg gjøre noe. 

47030AE3-3CE8-4FFF-8AB6-299F1DBDE3A0.jpeg.92902092263b7ce94227c658bb80414f.jpeg

 

Jeg har lett en stund etter ett kombinert bryter/sikring panel av god kvalitet og hadde bestemt meg for at BEP måtte være tingen, men når jeg fikk se nærmere på panelene deres ble jeg langt fra imponert. Underdimensjonert tilkobling for strømforsyning og kursfordeling via printkort er ikke ihht min smak. 

Snakket med en annen «galning» på opplagsplassen som også pusser opp en 80-talls engelsk motorbåt, og han tipset meg om at Biltema hadde bryter og bladsikring paneler som var av god kvalitet. Endte opp med å følge anbefalingen hans og kjøpte utstyret jeg trengte der. Bestemte meg også for å bygge ny landstrøm sentral når jeg først var i gang, ettersom det kun var en-pol sikringer i det gamle panelet. 

Sikringsholderne ble plassert lett tilgjengelig i skap under førerstolen. 

Flyttet også lensepumpe bryterne til det nye panelet og lagde meg en enkel lensepumpe alarm som jeg koblet til disse. (Dobbeltrele som trigger hyler når flotør bryterne lukker)

Relativt godt fornøyd med resultatet. 

D80F3DEF-CD1A-4997-A354-0E65CF8A4C59.jpeg.5480c7c95ef74a4e97934ffc89a374b3.jpeg

16529412-D6D3-44CC-BBE9-B5B0B9BDE260.jpeg.2467eeab36b4b0d4df90d2081de9c38a.jpeg

 

FF

Link to post
Share on other sites

@Erikda

Du er en motivator av de store, og jeg håper jeg får anledning til å møte både deg og @Kjesto en dag ?

Har fått på drevene men sliter med at kart og terreng ikke stemmer mtp tilkobling av ror-indikator wire. 

9626D820-5F35-45AE-B116-7BCC4A3AD6B4.jpeg.9a44ab96f767a261215f712923672aeb.jpeg

Noen som har ett bilde å bidra med på

hvordan dette skal gjøres?

Trenger ikke å være twin installasjon, men jeg må finne ut hvor kabelen skal kobles til drevet. 

Delene jeg har fått stemmer ikke med installasjonsmanualen....

 

Link to post
Share on other sites

@kdtran Jeg skal til Bergen den 20. juni. Skal hente en Nimbus Nova 33 og frakte den sjøveien til Son!??

Hvor holder du til? Er det ikke for langt unna kan det jo tenkes at jeg stikker innom!??

Er det et stykke arbeid jeg kunne tenke meg å få sett er det båten din! Det ser jo bare helt rålekkert ut med de drevene der! Håper du finner ut av rorindikatoren!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev On 16.6.2019 at 0.42:

@kdtran Jeg skal til Bergen den 20. juni. Skal hente en Nimbus Nova 33 og frakte den sjøveien til Son!??

@Erikda

Jøss. Hvor lang tid har du beregnet på turen?

Litt usikker på om/når jeg er i båten i morgen, men dersom du er i området rundt Dolviken får du stikke innom og se om jeg er der. 

Har fått ryddet litt rundt båten i dag (det trengtes!!) samt fått plassert badeplattformen i riktig høyde slik at støpegutta kan ferdigstille jobben de begynte på for en tid tilbake siden. 

Utrolig fornøyd med størrelsen på plattformen!

1C71671A-7D35-4E47-B972-F630A86D1FB0.jpeg.865fba3caae74469811751616e59212c.jpeg

 

B6C90B66-F12B-4F65-AE1D-42116423E6A9.jpeg.a64ff18a907ff4a3069bad8f60092c63.jpeg

 

40502B57-F5BC-47B9-8EFD-80B2BD687DAF.jpeg.0f399962f9169b420ebcf5f9c03cdcf2.jpeg

 

Neste post på programmet er å rydde båten innvendig (det trengs så til de grader), samt ferdigstille motormontasjen. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg sa 14 dager @Erikda, ikke sant?

A3A6D7BE-15BC-4DF7-942A-7C3F5BB303B7.jpeg.e408447afe064ee2de2968d919be0a5c.jpeg

 

F1DBC584-16FA-48BD-A293-AFA550641ECC.jpeg.c9c978326a33adab355d50d951d6374b.jpeg

 

Har litt arbeid igjen før jeg kan starte maskinene, og båten må opp igjen i foreningen ettersom badeplattformen kun henger på halv-herdet sika og to bolter (+3 uten muttere da boltene var for korte) ?

 

ser i hvert fall lyset i enden av tunellen nå. 

 

FF

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er mektig imponert @kdtran! Fantastisk å se resultatet av hardt og godt arbeid betale seg! Flyter fint og rett i vannet!!!!

Herlig!????????????

Husk å filme oppstart!???

Well done!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Den siste uken har vært hektisk for å si det mildt. 

Jeg fikk time hos Bjordal og Madsen for installasjon sjekk i dag, og det var siste mulighet de hadde før ferien. 

Med andre ord hadde jeg plutselig en absolutt deadline å forholde meg til, da sjekken skulle gjøres med båten på sjøen. 

Luken/akterdekket var ikke helt ferdig, 

badeplattformen var ikke klar for montering og båten sto slik til at jeg var avhengig av kranbil for å få den på sjøen. Det siste er jo vanligvis ikke noe problem, men i starten av fellesferien blir straks ting litt vanskeligere. 

I tillegg var det en del teknisk småplukk som gjensto ombord så da var det bare å brette opp ermene og legge inn turbo giret. 

Onsdag i forrige uke var luken klar for montering, men det ble også klart at jeg ble nødt til å støpe ferdig plattformen selv. 

(Under svært god veiledning av han som har støpt akterdekket.)

Rundt midnatt onsdag var forskalingen støpt og platformen klar for neste trinn. 

4F58DC0F-1FA4-4EE8-8955-B623E0F6A2ED.jpeg.135730c35e4b404745e027467ec729bb.jpeg

 

8CDC430E-5279-4BB2-AEC9-2B9F26E9ADCF.jpeg.dd789d681069bddeea08a24197eb91d0.jpeg

 

Torsdag ettermiddag ble luken montert å vi tok av plattformen og flyttet den innendørs for ferdigstillelse

1D7BD3BE-0D40-4BE5-B2C6-09D6E5A73026.jpeg.b74b2de45cbe361ce77a11801444a4bc.jpeg

 

EB9935EA-DD45-47B3-B41C-F28E047DA7AB.jpeg.2d602b0cc9a71c4f73987e7e5fa568bb.jpeg

Rundt midnatt torsdag kveld var den ferdigstøpt og store deler av fredag ettermiddag/kveld gikk med til montering. 

0F11C4FB-2079-446D-A704-FA04BB76574E.jpeg.d83c5764909e02a296325a843448c214.jpeg

 

5C6B7770-104D-47CF-8566-1BAB38DB81B8.jpeg.756af8a71322e630f0afbec09f0893a4.jpeg

 

411A6BA8-B951-44D3-BA5B-56450F436EDF.jpeg.e230f0564c74541c09eb6da83e2b73e4.jpeg

Støttestag var planlagt fabrikert på lørdag men den biten gikk i dass ettersom jeg fredag ettermiddag også fikk endelig bekreftelse på at siste mulighet for sjøsetting var lørdag morgen kl 08:00.

(Fantastisk sporty gjort av kranfører å sette av ett par timer på morningen før han dro på ferie!! Tusen takk nok en gang L!)

Så etter fire timer søvn var det bare å stå opp kl 06:00 lørdag morgen for å montere propellere og gjøre båten sjøklar. 

 

Lørdag morgen kl 09:00 lå båten på sjøen og jeg kunne begynne å klargjøre for oppstart. 

C9711158-44D9-4221-A1F5-AF3559344B1A.jpeg.411911bb9703d7e5d68aba41141d341f.jpeg

 

Jeg hadde store utfordringer med å få konfigurert EVC systemet. Lyktes til slutt å få nedre styreposisjon opp og gå, men ikke pokker om jeg fikk det til på fly. 

Gav opp i halv ni tiden lørdag kveld og dro ned igjen i går morges for å prøve på nytt, dog uten hell. 

Ettersom jeg ikke hadde feilmeldinger på nedre styreposisjon tok jeg til slutt sjansen på å se om greiene startet. 

Det gjorde de! Startet på første forsøk til og med!

 

Tok jomfruturen de få hundre meterne fra opplagsplassen til hjemmehavnen og forhøyde båten i båsen sin med ett stort smil om munnen. 

Overlot til Bjordal og Madsen å finne ut av konfigurasjonsfeilen, noe som viste seg å være langt i fra rett frem, da det involverte å re-programmere programvaren på maskinene, bytte rundt på manøvrespaker, flytte tilkoblingspunkt for multisensor til annet punkt enn VP dokumentasjonen tilsa osv, men etter flere timer med feilsøking og feilretting samt super innsats fra Bjordal og Madsens utskremte medarbeider, var vi til slutt klare for prøvetur. 

 

Toppfart med 2/3 fuel og tom vanntank: 33,4 knop på GPS, altså 8 knop mer enn før. 

I tillegg bruker jeg nå samme mengde fuel i 26 knop som jeg før gjorde ved 21 knop OG Zipwake interseptorene gjør at jeg kan ligge i 20 knop og se hvor jeg kjører. 

Om jeg vil kan jeg nå også marsje på 29 knop uten å stå i fare for å overbelaste maskinene. 

 Rimelig fornøyd med det!

938BD560-C001-40B9-9DBE-552B2FB9A17D.jpeg.9f1fb3455989a3eddfbe588b0617c634.jpeg

 

Nå er det bare å ferdigstille interiøret, lage en provisorisk lukekarm slik at det blir tett mot maskinrommet, rydde og vaske, få opp båten igjen i neste uke for å montere badeplattformen permanent, samt ferdigstille utbedring av diverse glassfiber reparasjoner. (Pluss litt annet småsnacks som kan tas ifm ferien)

Alt i alt småjobber sammenlignet med hva jeg har gjort så langt og det merker jeg, ettersom jeg sov godt i natt for første gang på flere uker. 

Kosmetisk ser båten ut som en lørje (Stavangersk for vrak)for øyeblikket, men jeg tenker jeg skal få den fra ulv i fåreklær til en prinsesse å være stolt av i løpet av året. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...