Chilli Solbris Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Bare å stå på! Du får all den moralske støtten du trenger.. :yesnod: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Tiden går skremmende fort når en holder på med båtprosjekter! Ettersom egen båt ligger på land er det godt å være frivillig i RS slik at abstinensene ikke blir for store. Hadde en nydelig dag på sjøen med RS140 forrige lørdag med planlagt slep fra Austevoll til Nordåsvannet, etterfulgt av litt fjerning av drivgods på vei tilbake til basen. Ombord i MyBelle begynner det nå å bli svært tomt under dekk, og desto trangere over dekk etter hvert som nytt utstyr som skal monteres kommer ombord. Jeg merket at mattene som var støpt over motorfundamentene ikke hadde heft mot skroget, så jeg skar vekk disse. Under var det 4 stk godt vasstrukne trestykker. Disse er nå fjernet, trykkimpregnert erstatning innkjøpt og assistanse for sliping, støping av nye motorfundamenter og maling av maskinrom bestilt. Tenker jeg starter montering av nytt utstyr og kabelgater i løpet av neste uke, og oppdatterer med bilder etter hvert. Er jeg heldig klarer jeg en tur til Stavanger også for å sette sammen maskinene igjen. FF Redigert 28.Oktober.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 29.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 Kul projekt bara att kämpa på :) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 (redigert) Bare å stå på! Du får all den moralske støtten du trenger.. :yesnod:Takker og bukker Erikda. Har kikket på prosjekttråden til kompisen din og humret godt av hentetråden deres. Prosjekttråden hans bekrefter vel egentlig inntrykket jeg fikk etter hentetråden. Han/dere er helt sprø og jeg digger sprø mennesker ?. VELDIG glad for at jeg kan velge å gå hjem til ett ryddig hus etter noen timer ombord i rotet i MyBelle! Tør ikke poste bilder av hvordan det ser ut i salongen der for øyeblikket, og er rimelig glad for at jeg slipper å sove i båten mens prosjektet pågår! Redigert 29.Oktober.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SVARTEN Svart 29.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 Kdtran, har du link til den hentetråden du nevner her? Stå på, lykke til videre med prosjektet!! Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Ca. halvveis i prosjektet kjenner jeg at jeg begynner å bli klar for og få båten på sjøen igjen. ? Har avtalt med opplagsplassen at båten ligger på land i vinteropplag til april, så jeg har heldigvis noen måneder til på meg for og bli ferdig. Maskinrommet er nå vasket ned og klargjort for støping og maling. Har også så vidt kommet igang med å lime opp ny isolasjon, men har blitt anbefalt å vente med å gjøre ferdig dette til slipe og malejobben er ferdig, så da lytter jeg til gode råd. Jeg har også fått på plass batterikassen, og har begynt å fjerne gamle ledninger som ikke lenger er i bruk samt legge opp noen nye ledninger der dette er nødvendig På motorsiden har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at turboen nå er balansert og satt sammen igjen. Prioriterer å bli ferdig med maskinrom og tekniske installasjoner før jeg ferdigstiller motorene. FF Redigert 3.November.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Vinteren kom en liten snartur innom Bergen i forrige uke, og da var det plutselig ikke fullt så trivelig å jobbe ombord lenger. Rart hvor ubehagelig det er å jobbe med båt når det er minus grader i fothøyde og 20 grader høyere temperatur i hodehøyde? Tror jeg må få gjort noe med plasseringen av varmekildene ombord. Heldigvis for meg sammenfallt kuldeperioden med at innleid hjelp hadde anledning til å støpe og male maskinrommet. Da hadde jeg i det minste en god unskyldning til ikke å jobbe i båten noen dager. Resultatet av jobben ble over all forventning. Før bytting av motorfundamenter, støping og maling: Etter utført jobb: Jeg er rett og slett SUPERFORNØYD med arbeidet som er utført! Hadde planer om å koble opp batteribanken så snart som mulig, men fant diverse svidde ledninger bak sikringspanelet og disse skal byttes før jeg setter spenning på systemet. Begynte selvfølgelig også å plukke litt på diverse "installerte-men-ikke-lenger-i-bruk" komponenter ved styreposisjonen. Jeg har kjøpt inn ny lyskaster, gassalarm osv, men gamle hull passer selvfølgelig ikke overens med de jeg trenger for nytt utstyr så da blir det en aldri så liten ombygging av styreposisjonen også. Har ikke helt bestemt meg enda for hvor omfattende jeg skal gjøre jobben. Budsjettet nærmer seg maksgrense så jeg må nok begrense meg litt. Har også undersøkt litt rundt generatorsettet, og har bestemt meg for å gi dette litt kos og stell før jeg tar en endelig avgjørelse på om det skal fjernes fra båten eller ikke. Blir litt for dumt å hive ut fungerende utstyr dersom det f.eks. kun røyker pga slitt dyse. Har derfor bestilt noen smådeler til settet, tar frem verktøykassen, skrur litt og ser om det er tilstrekkelig for å få ting opp og gå igjen. Denne helgen går med til kursdeltagelse i regi av Røde Kors og RS, men jeg tenker at jeg i løpet av neste uke er godt igang med montering av ny motorromsisolasjon og plassering av utstyr i motorrommet. Holder dere oppdatert. FF Sitér dette innlegget Link to post
filip_skau Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Ser bra ut, blir artig å følge dette ? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 21.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Så ble det endelig tid til en aldri så liten tur til Stavanger for å besøke de gamle, samt skru litt motor. På grunn av endringer i mitt arbeidsforhold, har motorene blitt flyttet til senior sin garasje hvor jeg har rigget meg til med god belysning og provisorisk arbeidsbenk. Startet med en grundig rengjøring av setene til injektorhylsene og disses låseringer. Så var det bare å sette inn hylsene med ett lite lag silikonfett og presse disse på plass sammen med låseringen og tilhørende pakning. Litt kobberpasta på injektorene og så var de også raskt på plass Monterte så eksos manifolden, syrevasket varmevekslere og etterkjølere, monterte varmeveksler på motor og var svært fornøyd med meg selv inntil jeg i går oppdaget at en pakning/o-ring hadde falt ut under montering av manifolden. Manifolden må derfor av igjen men det tar heldigvis ikke allverdens med tid. Tilbake i Bergen fortsetter jobben med å fjerne gamle ledninger som ikke er i bruk, samt klargjøre for montering av nytt utstyr. Jeg er litt allergisk mot ledninger som henger og slenger, og foretrekker å legge nye ledninger der båtfabrikanten har tenkt at ledninger skal ligge. Nedsiden er at det blir litt mer demontering av interiør enn hva som opprinnelig var planlagt. Ved å fjerne gardinbrett, en takplate, sofaryggen osv kom jeg plutselig til de stedene jeg har savnet adkomst til Bak den ene luken fant jeg også styrbord dieselpåfylling, så nå skal det ikke by på noen utfordring å få byttet denne. Har også fått skåret til en del av isolasjonen i maskinrommet, men venter med å lime denne intill det blir litt varmere i luften. FF Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Moro å se at det går fremover! Kunnskapene er det helt tydelig at du har! Bare en liten ting... Du vil ikke male motorrommet hvitt da? Det gir lys og du vil se lekkasjer og annet skitt med en gang... Jeg er veldig glad for hvite flater i trange og mørke rom..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ask Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 (redigert) Hei Imponerande arbeid! Det synest som om montering av div. utstyr i motorrommet, og sjølve motorane, er dårleg utført. Då tenkjer eg spesielt på kutting av spant. Er dette dårlege arbeidet originalt frå fabrikken? Får du testa grønnjævlane i benk før du set dei om bord? Ask Redigert 22.November.2016 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Takk for hyggelige tilbakemeldinger. ? Vedr valg av farge i maskinrom: Hadde tenkt hvitt, men de som gjorde jobben for meg hadde 20 kg grønn/grå til overs fra ett annet prosjekt, og jeg fikk denne fargen svært rimelig. Ble derfor lommeboken som bestemte. @Ask: Båten hadde bensinmotorer originalt og ble re-motorisert med diesler i 2000. Det er de som har utført re-motoriseringen som har gjort en elendig jobb, ikke Princess. Viser seg forøvrig at båten har hatt leieboere en gang i tiden. Godt de har flyttet ut! ? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 @Ask: Vedr. testing: Jeg får ikke kjørt motorene i benk, men jeg kommer til å starte dem opp før montering i båten. Det er så vanskelig å komme til sylinder 5-6 og ladeluftkjølere når alt er montert ombord, så jeg må være sikker på at alt er tett før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 (redigert) jeg ville vurdert sterkt å bytte toppakning på begge. den er ikke dyr. jeg hadde kjølevannlekkasje fra min ene 41p motor og det rant fra toppen samme sted som din. det er vist en svakhet på de. den nye er en utbedret utgave. du vil ikke klare å få frem lekkasje før de er skikkelig varme og under belastning. tenker spesielt på der det har lekket ved oljekjøler og dynamo. samme renner som min hadde før bytte av toppakning Redigert 22.November.2016 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Ahh. Det var nyttig info! Forløpet du beskriver stemmer også med mine erfaringer. Ingen lekkasje før ved hard belastning. Da får jeg se om ikke jeg bytter toppakningene også når jeg først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 23.November.2016 Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 Skal si du setter i gang Kjetil! Du må få båten klar til neste års pinsetur! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 23.November.2016 Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 Ahh. Det var nyttig info! Står litt innfo her https://baatplassen.no/i/topic/59969-volvo-penta-kad43-lekker-kjøleveske/ Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 23.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 Skal si du setter i gang Kjetil! Du må få båten klar til neste års pinsetur!Kjenner presset, Christian. Kjenner presset. ? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 23.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 Står litt innfo her https://baatplassen.no/i/topic/59969-volvo-penta-kad43-lekker-kjøleveske/ Takker. Nye toppakninger er innkjøpt og Bjordal & Madsen var når de så bildene jeg har tatt, enige i at vannet hadde forsvunnet både via toppakning og via injektorhylsene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 23.November.2016 Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 lurt gjort. kjedelig å måtte ta det etter motorene er montert inn igjen Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 (redigert) Det er nokså tilfredsstillende å se det bli ryddigere i ledningsnettet ombord, samtidig som haugen med gamle ledninger i boss-containeren vokser og vokser. Skulle trekke ledning til ny lyskaster opp på fly, og benyttet anledningen til å rydde litt Har en plan for hullene etter log og ekkolodd. Har savnet ett sted å oppbevare "løsøre" på flybridgen og skal se hva jeg kan finne som passer i hullene. Er forøvrig på jakt etter motorinstrumenter (panel) til begge motorer. (VP mekaniske diesler) De gamle panelene er for bensinmotorer og det er ikke ett eneste instrument som virker... Noen som tilfeldigvis har noe slik liggende? Send meg i tilfelle en PM. Redigert 24.November.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Når jeg først var så godt i gang med å fjerne ting, tok jeg like godt for meg instrumentpanelet ved styreposisjonen nede også. Boksen instrumentene står i, er kledd med skai som bærer preg av tidens tann. Frontplaten har som en konsekvens av mine herjinger en del store hull etter fjerning av instrumenter som ikke lenger er i bruk, og slikt kan man da ikke ha det! Bruker de gamle platene som mal for nye plater. Det blir nok bra til slutt, men for morro skyld legger jeg ved ett par "før og underveis" bilder til skrekk og advarsel for andre som planlegger lignende prosesser. Gleder meg forøvrig til å legge ut "etter" bilder når prosjektet er ferdig. ? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Skrekk og advarsel er notert og bildene gir grunnlag for å følge både skrekk og advarsel! Jeg gjør ikke det samme hos meg!!!! :giggle: :giggle: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 3.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 (redigert) Prosjektet skrider sakte men sikkert fremover, og jeg har nå endelig begynt å montere ting på plass igjen ombord. Har lurt litt på hvorfor instrumentene på fly ikke virker, og etter litt undersøkelse fant jeg ut at instrumentene på fly ikke var kompatible med sensorene på motorene. Var en liten tur innom Maritim og kom over to store kurver fulle av Faria og Wema instrumenter til halv pris. Lykke! Hamstret det jeg trengte og satte i gang med å bygge om instrumentpanelene. Utgangspunktet så slik ut Noen timer senere så de slik ut Det var litt jobb å finne ut hvilke ledninger som gikk til hva, men jeg fant heldigvis ut av det til slutt. Laget meg en matrise i excel med oversikt over ledningsfarger og funksjon slik at jeg har en referanse å forholde meg til i fremtiden. Det forenklet også jobben med oppkobling betraktelig. Begynner å ane ett håp om å bli ferdig i løpet av vinteren, og må si at jeg gleder meg til det! FF Redigert 3.Desember.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 Er det ikke fint med båt som hobby! Håper du rekker alt som dukker opp mens man holder på så sesongen nytes med et ekstra smil 2017 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.