Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Du gjør en glimrende jobb! Blir spennende å høre resultatet når du setter på spenning!

Jeg har også Separ-filtre og er grisefornøyd med det. Jeg har glasskolbe under med metallskjold under. Effektivt og veldig greit å skifte filtre!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei Ask.

Jeg vet ærlig talt ikke hva som har skjedd, men jeg har en mistanke om at det har oppstått en lekkasje i knutebelgen og at vannet har kommet inn den veien. Knuten er rustfri og uten slark så den har trolig blitt byttet. Kåpelager satt i følge de som byttet dette for meg godt fast pga rust, så det var nok på tide å bytte.

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli noen dager siden forrige oppdatering men det jobbes fortsatt her på Vestlandet.

Nevnte i en tidligere tråd at jeg var litt usikker på om motorene var utstyrt med oljetrykk og vanntemp sensorer som var kompatible med to styreposisjoner. Det var de selvfølgelig ikke, så da ble det nok en tur til Bjordal og Madsen for innkjøp av riktige sensorer.

Litt knotete å komme til oljetrykk sensoren, men ved å fjerne dynamoen og braketten til denne ble det hele mye enklere.

bilde

(Ja jeg vet det. Motorene trenger en vask. Har ikke hatt tilgang på vann for å vaske dem enda, men det skal gjøres før de løftes på plass igjen)

 

Prøver å få til en oppstart av dem på pall i løpet av uken, slik at jeg er noenlunde sikker på at alt fungerer før de monteres ombord.

 

I kveld har jeg "slåss" med styrehjelmen på babord side.

Verkstedsmanualen sier at en skal lirke dem forsiktig ut ved hjelp av passende verktøy. Sikkert mulig når styregaffelen er smurt jevnlig, men det var den absolutt ikke i dette tilfellet!

Løsningen ble " forsiktig bruk" av rå makt og passende verktøy

bilde

bilde

Jeg var noe skeptisk en stund, men ut kom den til slutt

bilde

bilde

Litt pussing, smøring og bytte av fôringer og simmerringer så blir det nok bra igjen.

Håper delene på styrbord side sitter litt løsere.

 

FF

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har en følelse av dejavu til når foreldrene mine bygget hus på midten av 80 tallet.

Husker at det gikk kjemperaskt helt til snekkerne begynte med listene. Da var det brått som om alt stoppet opp. Så også ombord i MyBelle nå som jeg har begynt med siste innspurt kombinert med at jeg er i full jobb igjen.

Akslingen på hver styrehjelm har tre hull med forbindelse mellom. Disse er for fordeling av fett til smøring av foringene som akslingen går gjennom i transom.

bilde

I brukermanualen står det at en skal presse inn fett hver 50. driftstime, men pga vanskelig tilkomst til fettnippelen på hver styregaffel har nok ikke dette blitt gjort mange gangene de siste 17 årene.

Fettet som lå i akslingen var blitt knallhardt, men med litt ståltråd, whitespirit og tålmodighet fikk jeg åpnet passasjen igjen. Det var litt korrosjon her og der på akslingen, men ikke verre enn att det nok går bra.

bilde

Slet litt med å få hjelmene på plass igjen, helt til min hjelpende hånd bemerket at det var forskjell på diameteren til foringene og spurte om jeg var sikker på at jeg hadde satt riktig foring på riktig plass. Det hadde jeg selvfølgelig ikke.. 5 timer unødvendig banning, steiking og frustrasjon med andre ord.

 

Med styrehjelmene pent på plass igjen var tiden kommet for å begynne å trekke fuel slanger og 50kvm til startmotorene. Litt mere klamring så er jeg ferdig i tankrommet og kan begynne å klamre ledningene i maskinrommet.

 

bilde

bilde

 

Når det er gjort kan maskinene løftes inn igjen og da er det bare småplukk som tankvask, bunnsmøring og polering (++++++) som gjenstår.

 

FF

Link to post
Share on other sites

Dine elever følger nøye med på alt du legger ut! Jaggu godt at du tar med at du gjør en feil i ny og ne! Da tøe en annen stakkar å sette i gang noen prosjekter også!!! Dette blir bare utrolig bra!!!!

 

Veldig fint om du filmer en videosnutt når du endelig får startet opp maskinene!!

 

:yesnod::thumbsup: :thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I går kveld var en merkedag. For første gang på 6 mnd bar jeg overflødig utstyr UT av båten!

Det var bare snakk om 2 matter med motorromsisolasjon, men kombinert med at jeg fikk tatt en runde med støvsugeren og festet diverse ledninger i maskinrommet har jeg nå ett håp om å klare å bli ferdig på denne siden av sommeren. ?

 

bilde

bilde

 

FF

Link to post
Share on other sites

Installasjon av defroster i kombinasjon med en "gigantisk" varmtvannsbereder medførte at jeg ble nødt til å investere i en ekstern ekspansjonstank til styrbord motor.

Hadde tenkt å montere denne i akterbenken, men fant ut at den vel så godt kunne stå i skottet på styrbord side.

Er det dauplass så utnytter en dauplass.

 

Liten tur innom Maritim for innkjøp av luke og frem med feinsagen.

bilde

bilde

bilde

Utblåsning for varme på akterdekket har jeg også fått på plass.

Klarte å sage i stykker ett kobberrør til styringen når jeg skulle lage hull for slangen til varmeuttaket, men litt svinn må en regne med. ?

 

Unionkobling for fiks er innkjøpt og med nytt hull i skottet klarer jeg å komme til også.

 

FF

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ååååå så godt det føltes å kjøpe bunnstoff  i år! Jeg har lagt inn i overkant av 550 arbeidstimer og brukt "100ognoen" båtpenger på båten siden august i fjor, så innkjøp av bunnstoff og påfølgende sliping og stoffing av skroget var ett tydelig og svært synlig bevis på at prosjektet går mot slutten. 

Fjernet ett ca 2mm tykt lag med gammelt bunnstoff ved bruk av mirka eksentersliper og mirka abranett med 40 korning, og passet godt på at jeg ikke slipte inn til plasten men kun fjernet gammelt bunnstoff. Har ett håp om at ett slett undervannsskrog vil ha en positiv effekt på marsjfarten. ?

 

Har også fått byttet fuel påfyllingsslange på styrbord side, ferdigstilt arbeidet i maskinrommet, koblet opp det elektriske på flybridgen og laget en liste på gjenstående arbeid. Denne listen har kun 14 punkt, så nå er det bare å få inn motorene,  utføre arbeidet på listen, sjøsette båten og nyte båtlivet. 

 

IMG_2504.JPG

IMG_2505.JPG

IMG_2506.JPG

IMG_2508.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Så var det på tide med en liten oppdatering igjen. 

Prosjektet halter fremdeles fremover, men kombinasjonen familie og fulltidsjobb medfører at ting går litt senere enn ønsket for øyeblikkket. 

 

Jeg er ferdig med å rydde i tankrommet og begynte for en måneds tid siden å fokusere på "diverse småplukk" som stell og kjærlighet til generatorsettet, finne ut hvorfor tankmåleren ikke virket på babord side,rubbe og polere skrog, få inn motorene igjen etc etc. 

 

Hekkan, detaljer tar tid!!!!!

 

Midt oppi dette bestemte jeg meg for å bytte komfyr. Måltaging er som kjent for pyser, så resultatet er at ny komfyr er 7cm bredere enn gammel komfyr så kjøkken må bygges om.  

Nå får i det minste kona fremskyndet sitt ønske om ny pantry..

Mer om det i senere innlegg ettersom bten må på sjøen før jeg kan starte på interiøret. 

 

Hatz motoren i generatorsettet har fått ny olje, injektor og en svært etterlengtet ventiljustering

IMG_2595.JPG.d5036fffdd428d0aac11f6c4dd9c7144.JPG

 

Skroget har blitt polert

IMG_2600.JPG.59aa9a73b2d86907052221760f9083c3.JPG

 

IMG_2602.JPG.a7d61c1c5c047aea90e1062efb5bfde3.JPG

 

Årsak til hvorfor bb tankmåler ikke virker er funnet (ingenting igjen av viklingene i spolen), og nye målere anskaffet

IMG_2598.JPG.238d28f4304066a517867be8687e1fbc.JPG

 

Og til slutt ble motorene i går løftet inn igjen i båten under suveren veiledning og hjelp av Marin Technic Bergen v/Arild Budal samt fra Viknes Båt og Service som velvillig leide ut truck og truckfører på svært kort varsel. 

IMG_2609.JPG.026ead634b88515a9f2d3257664d9a9c.JPG

 

IMG_2608.JPG.be44b544696d724db47ae933d6d77666.JPG

 

IMG_2610.JPG.dcf7685d8c63f22d4a9f7cc215ba3632.JPG

 

IMG_2612.JPG.e8913026362987e180b160dfdaa7185e.JPG

 

Uten stor hjelp, støtte og veiledning fra Arild Budal og den fantastiske serviceinnstilling fra gjengen hos Viknes hadde jeg nok vært nær ved å gi opp for lenge siden. Dette prosjektet har vist seg å være  stort, selv for en båtgal sivilingeniør med nær 20 års erfaring innen marint maskineri og marine systemer...

Nå er det bare å gi full gass for å bli ferdig, slik at familien og jeg kan nyte resten av årets båtsesong. ?

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Ja... Så har jeg nok en gang klart å ha båt på land og under oppussing den dagen det var sommer i Bergen. ?

Har i det minste fått byttet en motorlabb som brakk ifm innmontering av motorene, fått rettet opp og skrudd fast begge motorer, koblet opp majoriteten av slanger og kabler i maskinrommet, montert drev og byttet pinneboltene som holder disse på plass (det var brukt hammer og makt på de gamle slik at de var blitt deformerte og umulige å få på plass), byttet matepumpe på babord maskin, funnet ut at varmeapparater virker bedre når pumpen suger fuel fra tanken enn når den er satt feil vei og suger fra varmeapparatet  (...) etc etc. 

 

Eier av gamlebåten har fått plass på samme brygge som meg, og sendte meg bilde av båsen min i dag med melding om at båtplass savner båt. Takk for den Robert ?

Tenker jeg er på sjøen igjen så snart kranen til Viknes er oppe og går igjen om en ukes tid. Det skal bli DEILIG!

 

 

 

IMG_2637.JPG

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 5/6/2017 at 1:31 AM, kdtran said:

Så var det på tide med en liten oppdatering igjen. 

Prosjektet halter fremdeles fremover, men kombinasjonen familie og fulltidsjobb medfører at ting går litt senere enn ønsket for øyeblikkket. 

 

Jeg er ferdig med å rydde i tankrommet og begynte for en måneds tid siden å fokusere på "diverse småplukk" som stell og kjærlighet til generatorsettet, finne ut hvorfor tankmåleren ikke virket på babord side,rubbe og polere skrog, få inn motorene igjen etc etc. 

 

Hekkan, detaljer tar tid!!!!!

 

Midt oppi dette bestemte jeg meg for å bytte komfyr. Måltaging er som kjent for pyser, så resultatet er at ny komfyr er 7cm bredere enn gammel komfyr så kjøkken må bygges om.  

Nå får i det minste kona fremskyndet sitt ønske om ny pantry..

Mer om det i senere innlegg ettersom bten må på sjøen før jeg kan starte på interiøret. 

 

Hatz motoren i generatorsettet har fått ny olje, injektor og en svært etterlengtet ventiljustering

IMG_2595.JPG.d5036fffdd428d0aac11f6c4dd9c7144.JPG

 

Skroget har blitt polert

IMG_2600.JPG.59aa9a73b2d86907052221760f9083c3.JPG

 

IMG_2602.JPG.a7d61c1c5c047aea90e1062efb5bfde3.JPG

 

Årsak til hvorfor bb tankmåler ikke virker er funnet (ingenting igjen av viklingene i spolen), og nye målere anskaffet

IMG_2598.JPG.238d28f4304066a517867be8687e1fbc.JPG

 

Og til slutt ble motorene i går løftet inn igjen i båten under suveren veiledning og hjelp av Marin Technic Bergen v/Arild Budal samt fra Viknes Båt og Service som velvillig leide ut truck og truckfører på svært kort varsel. 

IMG_2609.JPG.026ead634b88515a9f2d3257664d9a9c.JPG

 

IMG_2608.JPG.be44b544696d724db47ae933d6d77666.JPG

 

IMG_2610.JPG.dcf7685d8c63f22d4a9f7cc215ba3632.JPG

 

IMG_2612.JPG.e8913026362987e180b160dfdaa7185e.JPG

 

Uten stor hjelp, støtte og veiledning fra Arild Budal og den fantastiske serviceinnstilling fra gjengen hos Viknes hadde jeg nok vært nær ved å gi opp for lenge siden. Dette prosjektet har vist seg å være  stort, selv for en båtgal sivilingeniør med nær 20 års erfaring innen marint maskineri og marine systemer...

Nå er det bare å gi full gass for å bli ferdig, slik at familien og jeg kan nyte resten av årets båtsesong. ?

 

FF

 

Arild Budal har også vært min beste støtte og rådgiver når jeg hadde motorproblemer på Saowanee. :thumbsup:

Håper dere får en fin og velfortjent båtsesong . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 Med kranen til Viknes ute av drift fikk jeg litt vel tiltrengt ekstratid for å få båten sjøklar. 

Det dukker av en eller annen grunn alltid opp ett eller annet som gjør at ting tar tid. 

Som nevnt tidligere i tråden byttet jeg bolter for feste av badeplattformen. Ikke tenkte jeg på at disse muligens kunne komme i konflikt med motorkomponenter, men det forstod jeg raskt når jeg skulle montere røret mellom turbo og ladeluftkjøler på babord maskin. 

Litt for lang bolt som stakk ut på innsiden av akterspeilet medførte ett akutt behov for nytt hus til ladeluftkjøleren...

Heldigvis lagervare hos Bjordal og Madsen og prisen var til å leve med.

 

IMG_2643.JPG.36060f81d5b13aedaec36623ad20be2f.JPG

 

IMG_2644.JPG.49d2aa7b2544c1cdf7de39595d2d814b.JPG

 

Med alle deler montert og skroggjennomføring for vanninntak til toalettet byttet var det i dag endelig tid for sjøsetting. 

Det er alltid litt i overkant spennende å sjøsette etter lang tid på land, spesielt når en har plukket på alt som går an å plukke på ombord, men båten fløyt, ikke lakk den, og til alt overmål startet maskinene umiddelbart også!

Kjørte fra Askøy til hjemmehavn (ca 15Nm) med maskinromsluken åpen slik at jeg kunne ha full kontroll på eventuelle ulyder og feil lukter, men alt fungerte som det skulle, motorene lekker tilsynelatende ikke vann lengre og jeg har øresus så det holder. ?

 

Nå er båten vel fortøyd i båsen sin, og det er bare å få ut verktøyet og begynne å bygge om pantry og dinetten slik at vi får plass til den nye komfyren og slik at ungene får hver sin køye. Skal gå med ett skrik å få til 3 køyer i høyden. 

Blir nok båt av det til slutt

?

 

IMG_2646.JPG.4ac3776e3472b8995476dc0377ce143e.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg må si det er deilig å ha båten i hjemmehavnen igjen, kun ti minutter kjøring hjemmefra. 

Med hjelp av gode innspill fra min kjære har vi nå funnet ut hvordan vi skal forbedre pantry løsningen slik at den fungerer bedre for en barnefamilie på tur.  

Vi ønsker bedre skapplass, søppelbøtte nedfelt i benken, større komfyr enn den som fulgte med båten og nytt kjøleskap så i dag begynte jeg å rive den originale løsningen. IMG_2652.JPG.f5a865fe0c71340711069cfa14498767.JPG 

Bunnen i overskapet på bildet blir senket i overkant av 30cm og fronten flyttes 7cm forover for å gi bedre dybde i skapet. Har ikke helt bestemt oss for om vi skal beholde de gamle skapdørene eller om jeg skal lage nye dører i teakfiner. 

På toppen av skapet lager vi en høy list som vi monterer koppholdere bak. 

 

IMG_2653.JPG.5f8a804a4b96002dad8e79f90c777533.JPG

Det midterste skapet til høyre gjøres 10cm bredere og 7cm dypere. 

Begge de runde vanskene fjernes og erstattes av en avlang firkantet vask. Søppelbøtten felles ned til venstre for den venstre vasken i bildet, og jeg lager ett lokk over denne som går i fluks med benkeplaten. 

Det eksisterende interiøret var limt, skrudd og spikret til den store gullmedaljen men ved forsiktig bruk av makt klarte jeg å få delene fra hverandre slik at de kan brukes som mal for de nye skapene. 

IMG_2655.JPG.5c959027119452153704171e499ed6a1.JPG

 

IMG_2656.JPG.e8c9ee9013616b3a0730e2f0ef25a0dc.JPG

Den nye komfyren (bildet) er 7 cm bredere enn den gamle, så veggen mellom komfyr og vask må flyttes akterover og skapdøren under vasken må kortes inn tilsvarende. 

Har begynt "prefabrikasjonen" av de nye skapene, og håper på oppholdsvær de neste dagene ettersom jeg ikke har noen god plass å stå innendørs med støvende arbeid. 

Planen er forøvrig også å pusse ned treverket ombord og olje dette. 

Ser for meg at dette vil gjøre vedlikeholdet enklere enn om jeg lakkerer flatene. 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel gjennomført sjøsetting og supert at alt fungerte med en gang! Herlig og det skyldes godt forarbeid!

Du må da ha ramla nedi en tank med arbeidslyst som går løs på innredningen! Og nå er vi inne på litt mer mine områder! Jeg vil anbefale på det sterkeste å olje i stedet for å lakke!  Og Jeg anbefaler en olje som heter Le Tonkinois.  Den er løsemiddelfri og ikke selvantennelig. Legges på i mange lag og gir en fantastisk finish. Og er lett å vedlikeholde. Det er bare en ting du må huske på og det er soppdreper som første strøk under olje. Og da må du bruke maske. Ellers er det en vanvittig fin olje å jobbe med! Grisedyr men verdt det.

Blir spennende å se neste runde!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for godt tips Erikda. 

Behandling av treverk er noe jeg ikke kan skryte på meg å ha særlig god greie på (blir vel riktigere å si at jeg ikke har filla peiling på det ?)

Hvor får en tak i denne typen olje?

Kan en olje treverk som tidligere har vært lakkert, forutsatt at en pusser ned til rent treverk først?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...