Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Prosjektet skrider sakte men sikkert fremover, og jeg har nå endelig begynt å montere ting på plass igjen ombord.

Har lurt litt på hvorfor instrumentene på fly ikke virker, og etter litt undersøkelse fant jeg ut at instrumentene på fly ikke var kompatible med sensorene på motorene. Var en liten tur innom Maritim og kom over to store kurver fulle av Faria og Wema instrumenter til halv pris. Lykke!

Hamstret det jeg trengte og satte i gang med å bygge om instrumentpanelene.

 

Utgangspunktet så slik ut

 

bilde

Noen timer senere så de slik ut

 

bilde

 

Det var litt jobb å finne ut hvilke ledninger som gikk til hva, men jeg fant heldigvis ut av det til slutt. Laget meg en matrise i excel med oversikt over ledningsfarger og funksjon slik at jeg har en referanse å forholde meg til i fremtiden. Det forenklet også jobben med oppkobling betraktelig.

 

Begynner å ane ett håp om å bli ferdig i løpet av vinteren, og må si at jeg gleder meg til det!

 

FF

Veldig pent!

 

Hvordan kalibrerer du de nye instrumentene? Eller er det plug and play?

Link to post
Share on other sites

Takker Christian.

Oljetrykksgiver og tempgiver skal (...) være kompatible med de nye instrumentene.

Litt usikker på om giverne på motorene er for 2 stasjoner, men det finner jeg raskt ut av og bytter disse dersom det trengs.

Turtellerne kallibrere jeg etter instrumentene nede.

Tror nok jeg klarer å komme i mål til pinseturen, så nå får du sette i gang med planleggingen ?

Link to post
Share on other sites

Det har ikke blitt så mange timer ombord denne uken, men litt har jeg nå fått gjort.

Gamle princesser er besatt med vannlekkasje fra frontvinduene, så også MyBelle. Under vinduene ligger det to stk 1-cm tjukke kryssfiner plater som er kledd med skai.

I min båt var den originale skaien byttet ut med hvit skai, med det resultat at det var så mye refleks i vinduet at det var vanskelig å se ut. Ettersom noe av skaien i tillegg var vannskade pga lekkasjen fra vinduene, bestemte jeg meg for å ta ut platene og trekke dem om.

 

 

bilde

 

bilde

Hadde noen meter med hvit skai liggende, og tenkte jeg skulle prøve å lakkere denne svart med riktig type lakk fra Biltema. Som sagt så gjort.

Resultatet ble, vel hva skal en si... tror fullstendig mislykket er nokså dekkende.

 

 

bilde

Sprekker mer og mer fra dag til dag.

Da er det bare å ta en tur innom maritim og kjøpe sort skai i stedet.

 

Hadde også litt svart skai liggende og brukte dette til å trekke om noen inye nstrumentpanel plater.

 

 

bilde

 

bilde

Lakkerte også instrumentpanel "boksen" matt svart.

Tror ikke jeg kommer til å slite med refleks i vinduet lenger. ?

 

bilde

Til slutt har jeg fikset litt på de nye instrumentpanelene til fly. Fant ut at det var litt upraktisk å ha vippebryter på stopp funksjonen og har derfor montert trykknapp i stedet.

 

 

bilde

 

bilde

Ombord har jeg fått på plass noen meter med 60mm slange til defroster, og har funnet en løsning for hvordan jeg skal fordele luften over frontruten.

Kommer til å lage en "Viksund løsning" der jeg lager en avlang "boks" /kanal med tre-fire 50mm dyser i.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Senior begynner å bli lei av å snuble i diverse VP deler som jeg har spredd utover garasjen hans, så jeg fant ut at det var på tide å gjøre noe med motorene.

 

Etter å ha mottatt tips om mulig gåen toppakning(er) stod bytte av disse øverst på programmet.

 

Demontering av toppen var en enkel jobb

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Med ny toppakning på plass var det bare å sette ting sammen igjen i motsatt rekkefølge, justere ventiler, montere en drøss med løse komponenter og vips så motoren ut som motor igjen.

 

 

bilde

 

bilde

Benyttet også anledningen til å bytte simmerring, medbringer og impeller i sjøvannspumpen.

Medbringeren som stod i registeret hadde begynt å revne, så det var nok på tide med ett bytte av denne.

(Gammel medbringer nærmest kamera)

 

 

bilde

Nå er jeg mør i kroppen etter en 12 timers økt i garasjen, men senior har i det minste færre motorkomponenter å snuble i, og jeg er relativt stolt av meg selv etter å ha byttet en toppakning for første gang.

Tenker det skal gå litt raskere på motor nr 2.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å ødelegge morro`a.. Men normalt planer man toppen ved bytte av pakning. På mine 2 motorer i forrige båten med Volvo KAD42, ble dette "glemt" ved full gjennomgang av maskiner, bare pakninger ble byttet. Begge topp-pakninger lakk innen 2år  :nonod:  Og de lakk ikke føre bytte..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Førstefender her. Alle mekaniske komponenter har avvik, det er bare et spørsmål om hvor mye. Dersom du plansliper en topp vil du alltid se at den ikke er perfekt. Det er egentlig helt naturlig siden den er av støpejern eller støpt aluminium som etter en tids bruk vil få ut spenninger.

 

Ville også gått over ventilseter, ventiler og ventiltetninger når den først var av.

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at det hadde vært lurt å plane toppen når den først var av, men basert på en helhetsvurdering samt at disse motorene er kjent for å ha dårlige toppakninger valgte jeg å kun bytte pakningen. Det vil raskt vise seg om dette var ett dårlig valg eller ikke, og nå vet jeg i det minste at det lar seg gjøre å ta av toppen uten å løfte motoren ut av båten.

Så forøvrig ikke noe behov for å bytte ventileseter og slipe ventiler. Motorene har kun gått 1200 timer så den jobben venter jeg med til de har passert 2000 timer dersom båten fremdeles er i mitt eie da.

 

Etter nærmere inspeksjon av styrbord motor har jeg konkludert med at det ikke lekker vann mellom topp og blokk på denne. Velger derfor å ikke bytte toppakning på den i denne omgang.

 

FF

Link to post
Share on other sites

Takker Christian.

Oljetrykksgiver og tempgiver skal (...) være kompatible med de nye instrumentene.

Litt usikker på om giverne på motorene er for 2 stasjoner, men det finner jeg raskt ut av og bytter disse dersom det trengs.

Turtellerne kallibrere jeg etter instrumentene nede.

Tror nok jeg klarer å komme i mål til pinseturen, så nå får du sette i gang med planleggingen ?

 

Planleggingen av pinseturen er godt i gang. Tid og sted er bestemt, og du/dere må jo være med :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Med julen vel overstått er det endelig mulig å få gjort noe i båten igjen.

 

Var en liten tur innom Maritim og kjøpte med meg noen meter med grå skai til platene under frontvinduene.

Det var ett styr å trekke om den største platen og ikke minst å få platene på plass igjen, men jeg er godt fornøyd med resultatet.

 

bilde

Har også fått på plass svinger til ekkoloddet samt ny lensepumpe i rommet under trappen ned til soveavdelingen. Som andre Princess eiere er jeg overrasket over at Princess som standard kun monterte 1 elektrisk lensepumpe ombord på slutten av 80 tallet. Båten er delt inn i 3 seksjoner med vanntette skott mellom hver seksjon. Eneste måten å få ut vann fra midtre og fremre seksjon var ved bruk av manuell lensepumpe med 10 meter lang slange som ligger i maskinrommet. Upraktisk med andre ord, særlig ifm tømming av ferskvanssystemet hver vinter.

Nå har hver seksjon fått elektrisk lensepumpe.

 

bilde

Merker forøvrig at det ikke er rom for noen videre utvidelse av min allerede i overkant høye BMI, særlig etter at jeg nå har montert nytt utstyr på steder der åpningen er akkurat stor nok til at det lar seg gjøre å åle seg inn.

 

bilde

FF

Link to post
Share on other sites

Så var endelig defrosteren også ferdig montert og jeg kan begynne å jobbe på steder hvor risikoen for å bli sittende fast er litt mindre.

 

bilde

Når jeg først lå der og krøp benyttet jeg anledningen til å feste diverse skruer som hadde skrudd seg ut i løpet av 30 år og gjort at dørken i deler av salongen hadde noe mer svikt enn det den skulle ha. Festet også trappen når jeg først var i gang så nå går det an å gå i den uten at sovende barn våkner av knirking.

 

bilde

Nå står "kjelleren" for tur.

 

bilde

FF

Link to post
Share on other sites

Hehe. Takker Erikda.

Det jeg holder på med er ett pingleprosjekt i forhold til Kjesto sitt prosjekt.

Jeg er "mellom jobber" for øyeblikket og har lagt inn i overkant av 30 timer i uken ombord siden midten av oktober. Synes selv at fremdriften kunne ha vært bedre, men prosjektet har blitt veldig mye større enn hva som opprinnelig var planlagt. (Når en først har masse tid tilgjengelig og en OK sluttpakke så blir det gjerne slik)

Nå tar jeg absolutt alt på en gang og får en båt som jeg og familien er trygg på og som vil gi oss svært lite hodebry de neste 5 årene. Men som nevnt tidligere, takk og pris at jeg kan gå hjem klokken fire og "glemme" båten til neste dag!

 

Nevnte i forrige innlegg at neste post på programmet var "kjelleren". Vel, jeg ombestemte meg.

Jeg ble så lei av å holde på i hele båten samtidig at jeg bestemte meg for å bli ferdig med det elektriske først.

Har derfor byttet sikringspanel, koblet opp nytt utstyr og ryddet opp i kråkereir under førerposisjonen.

 

bilde

Ideelt sett ville jeg ha installert automatsikringer, men så var det dette med kost-nytte da...

Gammel båt medfører at godt nok er godt nok i denne omgang. Det er i hvert fall betydelig bedre enn den originale løsningen med keramikk sikringer.

 

Har også fått ferdigstilt overhalingen av begge maskiner, og planlegger å få dem inn i båten igjen innen utgangen av januar.

 

Estimerer at det gjenstår ca 200 arbeidstimer totalt (inkl. vårpuss), og med planlagt sjøsetting i slutten av mars skal det gå bra å få båten ferdig til sesongstart. Ser VIRKELIG frem til det!

 

FF

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg følger med på tråden din da jeg synes dette er flotte båter. Du legger ned en voldsom arbeidsmengde i dette, det er ikke lite du tar tak i her ! Du må være en utrolig strukturert person :thumbsup:

 

Ideelt sett ville jeg ha installert automatsikringer, men så var det dette med kost-nytte da...
Gammel båt medfører at godt nok er godt nok i denne omgang. Det er i hvert fall betydelig bedre enn den originale løsningen med keramikk sikringer.

En liten kommentar til dette: Etter min mening er smeltesikringer ikke bare bra nok, men like greit. Hva er egentlig så mye bedre med automatsikringer? I utgangspunktet skal ikke sikringen gå dersom det ikke er noe feil. Hvis det blir et tema at en sikring går stadig vekk er det enten noe feil, eller feil bruk. Begge deler må korrigeres.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding Komodo. ?

Hyperstrukturert er jeg nok ikke, men jeg er mer eller mindre båtgal og har fått oppleve sjøens gode og dårlige sider gjennom oppveksten.

Far har alltid sørget for at båtene han har eid til en vær tid har vært i teknisk toppstand, og det har medført at de gangene vi har blitt overrasket av dårlig vær, så har vi i hvert fall vært sikre på at båt og utstyr ikke skulle svikte.

Jeg har tre små barn selv, og ønsker at både de og kona skal oppleve båtlivet like positivt som det jeg selv alltid har gjort. Da må de slippe å oppleve at ubehagelige situasjoner forårsaket av dårlig vær etc eskalerer til farlige situasjoner grunnet mangelfullt vedlikehold av teknisk utstyr ombord.

 

Når jeg er ferdig med jobben ombord vil jeg føle meg sikker på at alt fungerer som det skal, samt være såpass godt kjent med båten og installasjonene at jeg vil ha en svært klar formening om hvor jeg skal begynne å lete når/hvis feil oppstår.

Når Pappa føler seg trygg føler resten av familien seg trygg også. ?

 

Vedr. sikringer:

Jeg innbiller meg at gode automatsikringer har bedre interne kontaktflater enn det en får med andre sikringstyper, men jeg har overhode ikke noe hold for å si at dette er tilfelle. Ren synsing fra min side.

Jeg er forøvrig helt enig i uttalelsen din. Dersom en sikring ryker skal årsaken finnes FØR en setter i en ny sikring.

Oldefar var en av de første elektrikerne i landet, bestefar var siving elektro, Far er siving elektro, familien min drev og eide i over 100 år en fabrikk som fremdeles lager skipsbelysning og annet elektrisk materiell til skip og offshore og selv driver jeg innen marint maskineri så jeg nok blitt litt miljøskadd mtp viktigheten av god tilstand på el-anlegg og maskineri. ?

Link to post
Share on other sites

Synes holdningene du her forfekter er helt som de skal være! Jeg kjører kurs ombord i Solbris med praktisk båtbruk og ingenting er sterkere enn det svakeste ledd! Sikkerhet er hovedfokus hos meg og! Så det å stå til rors utgjør en god del av kurset mitt ETTER at sikkerheten er grundig gjennomgått! Veldig godt skrevet det der!

 

PS! Etter å ha sett på CVen din i innlegget over er du fortsatt mer enn velkommen ombord i Solbris!!!! :giggle: :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se bort i fra at jeg tar deg på ordet Erikda dersom anledningen byr seg. Stående invitasjon er mottatt med takk. ?

 

Jeg må si at det er "relativt" tilfredsstillende å se at prosjektet mitt sjangler seg sakte men sikkert mot målstreken.

 

Følelsen å gå fra dette:

 

bilde

Via dette:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Til dette:

 

bilde

 

bilde

er relativt tilfredsstillende for å si det forsiktig.

 

Følgende er gjort ved styreposisjonen:

Byttet sikringspanel og fjernet ledninger som ikke var i bruk

Trukket nye ledninger til fly for ny lyskaster osv

Fjernet gammelt lyskasterpanel og montert nytt i hullet etter det gamle

Flyttet manøverpanel for autopilot

Montert ny gassalarm

Lakkert kasse for motorinstrumenter

Laget nye plater for motorinstrumenter og kompass/thruster samt trukket disse med ny skai

Montert USB ladeport

Montert nytt 12V uttak

Montert panel for styring av ny lensepumpe

Montert bryter for defroster

Flyttet gammel plotter fra fly til nedre styrepos slik at jeg kan kjøre med to plottere samtidig ev. Radar på en skjerm og plotter på annen osv. Stor fordel ved nattseilas og seilas i dårlig sikt

Trukket om panelene under frontvinduene med koksgrå skai for å slippe refleks i vindu.

Montert utløp for defroster i bakkant av instrumentkasse samt i fotbrønnen ved rattet

 

NÅ kan jeg fortsette arbeidet i kjelleren og i maskinrommet.

Planlegger fremdeles å få motorene inn igjen i løpet av de neste 2 ukene.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker Oberst1 :-)

 

@Erikda:

Holder til gode 10 mil nord og 50 mil vest for deg (Bergen). Bare å sende meg en IM dersom du er på disse kanter :-)

 

Har grublet litt over hvordan vi skal få maskinene på plass igjen, ettersom bakre løfteøre ligger godt under akterdekket når maskinene står der de skal.

I dørken under akterbenken var det to små luker, trolig originalmontert av Princess for å få inn bensinmotorene som stod i båten når den var ny.

 

bilde

Erstattet disse med større luker med lysåpning 20x30cm, så nå blir det enklere å få inn maskinene samt komme til for å bytte luftfiltre og smøre styrehjelmene til drevene.

 

bilde

 

bilde

Har også fått limt opp noe mer isolasjon i maskinrommet slik at jeg kan begynne å montere kabler, EVC aktuatorer, pumpe for trimplan, etc etc i nær fremtid.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik

 

 

bilde

 

Eller slik

 

bilde

Så enkelt og så genialt Komodo!!!

 

Takker Oberst1 :-)

 

@Erikda:

Holder til gode 10 mil nord og 50 mil vest for deg (Bergen). Bare å sende meg en IM dersom du er på disse kanter :-)

 

Er født og oppvokst i Bergen selv! Så jeg tar kontakt når jeg er på de kanter! Og det samme til deg om du skulle være i nærheten av Fredrikstad! Da skal du få en rundtur i fantasisk skjærgård! (Jo, det finnes her på østlandet!! :lol: :lol:)

 

 Håper på grundig dokumentasjon under montering!!! :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slik

 

 

bilde

 

Eller slik

 

bilde

Jeg har tenkt i de baner, men må i tilfelle få laget meg ett lavtbyggende åk som akter løfteøre mer eller mindre felles inn i. Er relativt dårlig med plass der bak.

 

bilde

 

bilde

Fikk dem ut ved dytting med truck og løfting med åk og trinsetaljer.

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...