Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Har skrudd meir enn det vart timer tidligere,så ikkje landskapet, bare temperatur måler. Etter dette har vi hatt 41 motorer I 13 år,bortimot problem fri;-) Nå kad 300,fortsatt lite problem. Fantastisk å kunne gå i båten,starte opp uten å tenke på ka som kan gå galt 

Lykke til med nye motorer,blir nok ei ny verden

Link to post
Share on other sites

Vi henger med på fortsettelsen! Håper at jobben som legges ned i båten vil gi dobbel glede når alt funker! Og ren båtglede kan heldigvis ikke måles i penger!

Angående Fairline har det en stor svakhet synes jeg! Det er runde sofaer! De er håpløs å sitte godt i! For ikke å snakke å ligge godt i!???

 

Med ønske om et godt nytt båtår!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jepp, brukte lageruttrekker fra Biltema for å få ut de gamle stålringene da de satt noe sinnsykt og trakk så ut de gamle hylsene med VP verktøy (pass på å få med o-ringen som sitter nederst på hylsen. Den har det med å bli sittende igjen i toppen). 

Rengjorde godt og satte så inn nye hylser og dunket til slutt på plass stålringen med VP dor laget for formålet. 

Du hører når lyden endres og stålringen + hylsen sitter som de skal. 

Prosessen er forøvrig godt beskrevet i verkstedsmanualen for motorene, med unntak at det der står at du skal trekke hylser og stålringer med VP verktøyet. 

Prøvde det og ødela nesten verktøyet. Derav bruk av lagertrekker. 

Link to post
Share on other sites

Nytt år, nye muligheter.

Den gamle motorinstallasjonen ble lagt ut på finn.no ved juletider, og det tok ikke mange dagene før alt var solgt. Nå er det ingen vei tilbake!

 

Jeg har bestilt nye motorer og har påbegynt planleggingen av jobben med motorbytte.

Som den miljøskadde ingeniøren jeg er prøver jeg å planlegge så mye som mulig av jobben på forhånd, og det har blitt noen kveldstimer foran PCen med AutoCAD i det siste.

 

D4 er både høyere og bredere enn AD41P-A, noe som medfører visse utfordringer ettersom luken til maskinrommet er i minste laget.

I tillegg har jeg blitt anbefalt å montere eksos raiser på de nye motorene, og det tror jeg er lurt ettersom den nye installasjonen veier ca 200 kg mer enn den gamle.

Her er noen skisser som viser forskjellen på størrelsen. AD41 i lilla, D4-260 i hvitt.

Sett forfra:

5a592585efb0e_endviewd4vsad41p.JPG.1bb42d6cd3cbd6fca14aec77a48fd52f.JPG

 

Sett fra siden

5a5925866cc10_sideviewd4vsad41p.JPG.8e38cd398578d7e3f3250c8d4a3b84f4.JPG

 

Sett ovenfra

5a592586eb7a7_topviewd4vsad41p.JPG.0611a0e6fc3dd9c0b8bc72cba760c2ed.JPG

 

Jeg har valgt meg ut noen kritiske referansepunkter på dagens motorer, og satt mål ut i fra disse for å se hvor jeg ender opp med de nye motorene.

Jeg har valgt å gå for D4 med forlenget svinghjulshus slik at det skal være lettere å komme til servicepunkter i motorenes bakkant.

I tillegg flyttes tyngepunktet på motorpakken ca. 6-7 centimeter fremover i forhold til den gamle installasjonen, noe som heller ikke er en ulempe. 

 

Dro ned i båten etter jobb i dag, og foretok noen kontrollmålinger.

Det skulle vise seg at det var lurt, ettersom motorlabbene på 41 motorene er forskjellige fra de som står på tegningen av disse motorene. Jeg trodde først at jeg ble nødt til å bygge opp fundamentene 3cm for at de skulle passe til de nye motorene, men etter å ha sjekket dagens installasjon har jeg funnet ut at det holder å bygge opp 5 millimeter. 

 

Det som er litt verre er at jeg blir nødt til å utvide lukebredden med 16 cm, samt løfte dekket akter 6 cm for å få klaring over riserene.

 

IMG_0278.JPG.444fe2f1769496e7fc9f97344ef0fbaf.JPG

 

IMG_0288.JPG.0fd853ae77550cdac5b46e2aa6b62295.JPG

 

Å løfte dørken lar seg heldigvis  gjøre ved å kappe av "beina" på akterbenken og lage forhøyningen under denne.

 

IMG_0279.JPG.8e7a69a557ae7ce3d8967e8f4568b872.JPG

 

Kommer til å demontere benken ifm motorbyttet, og lage ett avtagbart stykke i dørken under denne.

Ved å gjøre dette blir det veldig mye enklere å montere de nye motorene, og jeg kan komme til alle sider av motoren ved behov.

Jeg ser heller ikke at dette vil medføre de helt store utfordringene mtp dekkets strukturelle styrke, da det er lett å kompensere for stiverene som fjernes.

Det sagt, så tenker jeg å holde meg til å gjøre ting jeg kan, og plastarbeid er ikke helt min greie enda så den jobben setter jeg bort.

Jeg må uansett ha assistanse for å støpe igjen deler av hullene etter DPE skjoldene.

 

Båten flyttes fra hjemmehavnen til Viknes på onsdag førstkommende, så i morgen står tømming av båten på programmet slik at jeg slipper å flytte rundt på bord og puter ifm fjerning av gamle ledninger og installasjon av nytt utstyr.

 

FF

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utroligt gåpå-mod og kompetence, du har!

 

Da Nord West skiftede motortype i 390-eren fra KAD til D6, så kunne riseren heller ikke være der i højden. Det løste de ved at fremstille en særlig riser, der var lige akkurat højt nok men lavt nok til at være under lugen. Derfor lå det ned i stedet for at være så højt som det eksisterende. For at få plads, flyttede de så veivhusfilteret fremad. 

 

Det gav mig nogle udfordringer da der gik tæring i det og værftet var lukket...

 

Men det er måske en løsning at speciallave eksosriser i stedet for at løfte dækket ? 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding @MajorAndy .

Jeg var ombord i en NW390 med KAD300 i forfjor og ble litt overrasket over hvor langt under akterdekket motorene var montert. Kan tenke meg at det er lite plass i høyden med D6 og drev i de båtene. 

 

Tanken om å bygge om risers har slått meg, og jeg er så heldig å jobbe i en bedrift som har en gjeng med svært dyktige sveisere i staben så tilgang på kompetanse og arbeidskraft er absolutt til stede, men nær 20 års profesjonell erfaring innen kommersiell sektor av marint maskineri har gjort meg noe skeptisk til konsekvensene av særtilpassede løsninger. De har en tendens til å løse ett problem i leveringsfasen for så å bli til ett større problem i løpet av fartøyets levetid, noe du forsåvidt også bekrefter gjennom dine egne erfaringer. 

Jeg skal diskutere problemstillingen med de som skal utføre plastarbeidet for meg, og høre med dem hva de mener om saken før jeg tar en endelig avgjørelse. 

?

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er båten forflyttet til Askøy, klar for løft, demontering av gammelt utstyr og montering av ny motorpakke. 

Jeg må si at jeg hadde noen blandede følelser når jeg for første gang fikk slep av RS, samtidig som jeg selv satt til rors i redningsskøyten. ?

E10865F8-AD7A-47A0-BC77-81D61002B3C7.jpeg.9e0a2d56264ec4ccd3378f93b50b5873.jpeg

 

Det skal bli godt å komme igang med jobben ombord, og går alt etter planen blir jeg ferdig på riktig side sv sommeren 2018. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Så var båten tatt på land og en er igang med demontering av maskiner igjen.

E54B2136-CCB5-4FE2-9D0F-35296B12BADD.jpeg.bfa7afecfe22d5ccb89d821fe27c0fb4.jpeg

 

Kjenner av en eller annen grunn at jeg har en viss følelse av dejavu...

2F906F4A-C805-47AA-980A-54EBDB8BC8A2.jpeg.4aa8854445bf2d1773c17e9df61c34e0.jpeg

 

CDFBE761-40D9-4F8E-9D26-9FE3335D14CF.jpeg.7d41ebbf8c002593ef786a6fc2fecbf8.jpeg

 

4DC87756-C1F2-42BE-9CD0-3538E3867CE9.jpeg.4a52bc090cec4b705527440ca6708017.jpeg

 

49A31F8E-1407-4AE0-A0ED-B50BE7693F4D.jpeg.c59cb1d2afce71a085c9a2d489b02b67.jpeg

 

E0B78BF5-28D4-428F-B520-6BE3E2EFBD47.jpeg.7182cd7ebdf2d4d15be6c4b5b99879d6.jpeg

 

Båten ble løftet opp i forrige uke, og jeg har fått demontert drev, instrumentpaneler og diverse ledninger. 

Ligger litt etter skjema, men i løpet av 14 dager tenker jeg motorene er løftet ut og overlevert til nye eiere. 

 

Etter litt finmåling i autocad og med tommestokk ombord har jeg funnet ut at de nye motorene går inn uten at jeg trenger å bygge om akterdekket eller utvide luken. 

Det blir kun nødvendig å trimme litt her og der med feinsagen, samt løfte dekket ett par cm akkurat over raiserene. 

GLEDE!

Det blir kun 1-2 cm klaring enkelte steder, men det kan jeg leve med. Klaring er klaring. ?

Må også belage meg på å demontere veivhusfilterhusene når filtrene skal byttes, men det er betydelig mindre jobb enn å bygge om store deler av dekket så da blir det sånn. 

 

Jeg har videre bestemt meg for å bytte ut 45cm hydrauliske trimplan med 60cm Zipwake interseptorer, så når jeg er ferdig med jobben vil den eldste mekaniske komponenten ombord være autopiloten. 

Det er en Simrad enhet fra ca 2002 så den har nok noen år igjen før den gir opp. 

Absolutt alt annet teknisk utstyr vil fra nå av være 2014-2018 modell så vi får i prinsippet en ny båt med gammel plastikk. 

Det skal bli deilig!

 

Nå er det bare å brette opp armene og fortsette. 

 

FF

 

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev On 29.1.2018 at 21.11:

Så var båten tatt på land og en er igang med demontering av maskiner igjen.

E54B2136-CCB5-4FE2-9D0F-35296B12BADD.jpeg.bfa7afecfe22d5ccb89d821fe27c0fb4.jpeg

 

Kjenner av en eller annen grunn at jeg har en viss følelse av dejavu...

2F906F4A-C805-47AA-980A-54EBDB8BC8A2.jpeg.4aa8854445bf2d1773c17e9df61c34e0.jpeg

 

CDFBE761-40D9-4F8E-9D26-9FE3335D14CF.jpeg.7d41ebbf8c002593ef786a6fc2fecbf8.jpeg

 

4DC87756-C1F2-42BE-9CD0-3538E3867CE9.jpeg.4a52bc090cec4b705527440ca6708017.jpeg

 

49A31F8E-1407-4AE0-A0ED-B50BE7693F4D.jpeg.c59cb1d2afce71a085c9a2d489b02b67.jpeg

 

E0B78BF5-28D4-428F-B520-6BE3E2EFBD47.jpeg.7182cd7ebdf2d4d15be6c4b5b99879d6.jpeg

 

Båten ble løftet opp i forrige uke, og jeg har fått demontert drev, instrumentpaneler og diverse ledninger. 

Ligger litt etter skjema, men i løpet av 14 dager tenker jeg motorene er løftet ut og overlevert til nye eiere. 

 

Etter litt finmåling i autocad og med tommestokk ombord har jeg funnet ut at de nye motorene går inn uten at jeg trenger å bygge om akterdekket eller utvide luken. 

Det blir kun nødvendig å trimme litt her og der med feinsagen, samt løfte dekket ett par cm akkurat over raiserene. 

GLEDE!

Det blir kun 1-2 cm klaring enkelte steder, men det kan jeg leve med. Klaring er klaring. ?

Må også belage meg på å demontere veivhusfilterhusene når filtrene skal byttes, men det er betydelig mindre jobb enn å bygge om store deler av dekket så da blir det sånn. 

 

Jeg har videre bestemt meg for å bytte ut 45cm hydrauliske trimplan med 60cm Zipwake interseptorer, så når jeg er ferdig med jobben vil den eldste mekaniske komponenten ombord være autopiloten. 

Det er en Simrad enhet fra ca 2002 så den har nok noen år igjen før den gir opp. 

Absolutt alt annet teknisk utstyr vil fra nå av være 2014-2018 modell så vi får i prinsippet en ny båt med gammel plastikk. 

Det skal bli deilig!

 

Nå er det bare å brette opp armene og fortsette. 

 

FF

 

 

 

Dette blir dritbra! Og med tanke opnar herdeprosessen i plastikken er svært så mangeårig er jo den i realiteten ny også! Og helt sikkert med mer solid støping en dagens modeller!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det går litt i rykk og napp ombord for øyeblikket, men sånn er det når en skal sjonglere familieliv, jobb og båtprosjekt.

 

De som skal støpe hekken for meg gav meg tilbakemelding om at treverket akter var vått i nedre kant av hullene for transom.

Jeg hadde en mistanke om dette, og velger å gjøre noe med det ettersom de nye motorene har betydelig større dreiemoment samt noe større motoreffekt en de gamle motorene hadde, noe som medfører større belastning på akterspeilet.

Jeg tok derfor frem feinsagen og begynte å fjerne glassfiberen på innsiden av transom for å få en oversikt over hvordan ståa egentlig er på den innstøpte treplaten.

 

IMG_0346.JPG.d047921bf1a832037f33591343906063.JPG

Som en kan se på bildet er det tydelig vått i bunnen av platen, og det luktet "gammal lørje" (gammel råtten båt) av treverket også.

 

IMG_0348.JPG.81afc3227bbe27f9914569be388b0d19.JPG

 

IMG_0349.JPG.10cfe679656f71e5798f3ff1546b5b06.JPG

 

Da blir det til at jeg trolig fjerner hele platen og får støpt inn en ny i stedet.

Jeg er litt redd for at jeg lager en potensiell bruddanvisning dersom jeg velger å kappe den gamle platen og kun fjerner og erstatter de våte partiene, og jeg ser for meg at en hel plate vil ha større strukturell styrke enn en skjøtet plate.

 

Litt usikker på om jeg skal gå for "vannfast" granfiner eller om jeg skal bruke divinicell, men etter hva jeg har klart å finne ut i diverse tråder her inne ser det ut som om Divinicell kan være å foretrekke. Det er nok enklere å jobbe med også.

Det jeg er i tvil om, er om den strukturelle styrken blir tilsvarende ved bruk av Divinicell som ved bruk av kryssfiner?

 

Som det fremgår av bildet under går ikke platen i hele båtens bredde, så den må ha stor strukturell styrke.

IMG_0352.JPG.34f832314836929aecbe2d3b6463d2ee.JPG

 

Er det noen her inne som har noen meninger om hvilket distansemateriale som er å foretrekke så tar jeg gjerne imot innspill!

 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Du gjør en grundig jobb, det er en fryd å følge med på :thumbsup: 

 

Det med kryssfiner i akterspeilet er jo en helt vanlig produksjonsmetode. Men eneste årsak er vel egentlig pris. Når de bruker kryssfiner vil den bidra til økt styrke. Bruker man divinycell blir det et distansemateriale nærmest uten styrke i seg selv. Laminatene på hver side må da være tykkere. Var jeg deg i den situasjonen du er nå ville jeg gjort helt rent og brukt divinycell. Helt korrekt som du skriver at hele plata bør byttes, hvis ikke blir det et "hengslepunkt" inne i speilet. 

 

Det ideelle er vel å fjerne alt til du er inne på det rene utvendige laminatet. Så ville jeg lagt på et par tre lag glassfiber rett på det gamle før jeg limte inn divinycellplata, og til slutt støpt over ønsket antall lag fra innsiden. 

 

Vet ikke om du har lest tråden min om ombygging av en gammel Draco 20? Der finner du mange diskusjoner rundt divinycell og sandwich. Link til tråden finner du i signaturen min. Det er også flere andre tråder her inne om renovering av akterspeil. Du er jo ikke den første som har funnet vasstrukken kryssfiner i akterspeilet. Antagelig ser vel alle akterspeil på drevbåter av en viss alder slik ut når man først begynner å skjære i det.  Går du for divinycell og gjør jobben på en god måte skjer det ikke igjen. 

 

Vær obs på at du enten må ha hylser i speilet der du skal skru, eller trappe ned til enkeltlaminat den ytterste sonen mot drevet. Flere diskusjoner rundt dette også her inne hvis du søker litt.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill @Komodo og @Knude.Jeg har fulgt aktivt med på trådene deres, og må si jeg er imponert av hva dere har fått til i prosjektene deres!

 

Jeg får undersøke litt mer rundt hvilke forskjellige tettheter og tykkelser som er tilgjengelig for  divinycell og høre med importøren hva som lar seg skaffe i løpet av de neste ukene. 

FF

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker @kdtran :thumbsup:  Hvis du har fulgt tråden min har du kanskje også sett hvordan jeg trappet ned til enkeltlaminat når jeg støpte panelene til motorkassa. Det er en metode du kan bruke der drevene blir montert. Arealet for enkeltlaminat må da ikke være så stort at det begynner å flekse. 

 

Jeg ville nok kappet vekk 30 cm av bunnstokkene også for å komme til å reparere hele plata. De skjøter du lett etterpå med gode overlapper. Forskaler med å lime opp papp. 

 

Et annet tips er når du skal slipe rent. Det er jo ikke en spesielt trivelig opplevelse å slipe glassfiber nede i et slikt lite rom. Hvis du klarer å skaffe det en slipemaskin med støvsuger på blir nok den seansen mye mer behagelig. Du kan jo også kjøpe en billig avtrekksvifte med fleksislange (type kjøkkenvifte) og legge ned i motorrommet. Det forutsetter at du har et sted å lede støvet. Og en siste ting; hvis du ikke allerede har, bør du skaffe deg helmaske. Halvmaske og vernebriller fungerer langt dårligere til å holde støvet ute. Jeg kjøpte noen nye filter til helmaska mi som var P2, men de holdt ikke mål. Glassfiberstøvet er så fint at man må ha P3 etter min erfaring. En slik helmaske er også glimrende når du skal støpe, bare å bytte til brunt filter. Når du støper nede i et så lukket rom vil styrenet svi i øynene om du bruker halvmaske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...