Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

De som gjør service på feks D6 drevbåt har en krybbe eller vogn som de løfter motoren opp så vidt med, og trekker fremover. Da kommer de til baksiden. Det er meg fortalt at en slik "vogn" er standard å bruke for de autoriserte forhandlerne - kan du ikke låne en slik og "trille" den under? Har ikke sett det brukt selv, men slik det er fortalt meg er det "fort gjort" å flytte en D6 på drev littegranne frem, og deretter littegranne tilbake på plass igjen. Noen som kan bekrefte dette? Eller var det noe hjemmesnekret akkurat dette verkstedet hadde?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tilgang på "pallegaffel" slik som de bruker på lastebiler til å løfte av paller med Leca og annet, så er kanskje det også en mulighet? Stroppe motoren fast til gaflene på en eller annen måte... De bygger ikke så mye i høyda i hvertfall, og tyngdepunktet blir ikke et problem lenger.

Link to post
Share on other sites

Der har jeg faktisk ikke vært innom..

Det sagt så er det bare ett fåtall P35 med hekkaggregat i landet, ettersom den foretrukne installasjonen var med strake akslinger.

Han som skal hjelpe meg med å få inn maskinene mener forøvrig at det skal gå relativt greit å få dem inn nå som jeg har satt inn større luker under akterbenken.

Likte forresten ideen med å lage en tralle e.l. Skal måle, tegne og regne litt så får vi se hvilken løsning jeg ender opp med.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tilgang på "pallegaffel" slik som de bruker på lastebiler til å løfte av paller med Leca og annet, så er kanskje det også en mulighet? Stroppe motoren fast til gaflene på en eller annen måte... De bygger ikke så mye i høyda i hvertfall, og tyngdepunktet blir ikke et problem lenger.

 

Smart forslag Rytteren!

 

Hvis du ikke lager du deg lett en "U" med en løftekrok av HUP.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips folkens, både mtp motorinstallasjon og fora. Skal oppdatere dere på hvilken løsning jeg ender opp med. Er fremdeles i tenkeboksen. Eller rettere sagt: skyver utfordringen foran meg intill det er dags å få inn maskinene igjen :-)

 

Kommer meg liksom aldri ned i den berømte kjelleren (tankrommet)

Var en snartur der nede i forrige uke og la opp ett par ledninger til diverse utstyr. De måtte jo selvfølgelig termineres i begge ender, så da endte jeg opp med arbeid bak el-panelet under førerstolen. I prinsippet en smal sak, men så fikk jeg øye på noen løsninger som jeg kunne gjøre bedre og så bar det igang med litt flere oppgraderinger igjen.

 

Fra hovedbryteren til sikringspanelet går det 6kvadrat forsyning. Plussen går originalt direkte inn på nederste av 12 sikringer og så er det lasket med 4kvadrat mellom hver sikring før 6kvadraten fortsetter fra siste sikring i rekken og videre til nytt sikringspanel under rattet.

Jeg likte ikke løsningen og monterte derfor en fordelingsskinne og la opp 10kvadrat parallelt med original forsyning. Fra skinnen la jeg opp individuell strømforsyning til hver sikring.

Gammel løsning:

bilde

Ny løsning:

bilde

bilde

Bildene er tatt før jeg var ferdig med stripsing, men de viser prinsippet.

 

Selvfølgelig går ting i stykker når en holder på slik. Landstrømmen var sikret med en en-polt 15A sikring som totalhavarerte i en sky av plastikk, keramikk og metallfjær.

bilde

Forsåvidt like greit, for nå har den blitt erstattet av en 2-polt 16A automatsikring.

Klarte også å nappe av diverse diode-ben til indikasjonslysene for hvilken kurs som er i drift, så da var det bare å ta frem den fantastiske gassdrevne loddepennen jeg kjøpte på Clahs Ohlsson for noen år siden. (http://m.clasohlson.com/no/Varmluftspistol---Loddepenn---Spissbrenner/Pr307643000#) Den er helt suveren og anbefales på det varmeste.

 

I MORGEN skal jeg fortsette i "kjelleren". ...Tror jeg.. ;-)

 

FF

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å få det travelt!

Starter i ny jobb om 12 dager og da bør maskinene være installert.

For øyeblikket ser det slik ut i maskinrommet:

 

bilde

Og som dette i tankrommet

 

bilde

Det SER faktisk verre ut enn hva det er!

Jeg skal trekke 3 nye ledninger i hullet bak sofaen, samt flytte litt på noen andre ledninger slik at de ikke blir liggende på tanktoppen lenger. Når det er gjort kan jeg få på plass sofaryggen. I tillegg må jeg stripse litt ledninger, henge opp noen kabelgater, henge opp resten av isolasjonen i maskinrommet, demontere badeplattformen og få lagd nye fester til den, ta ut styrehjelmene og bytte tetningene til disse, trekke 50kvm til start av motorene pluss ett eller annet som jeg sikkert har glemt.

Hmmm. Aner at her kommer det til å trengs både streng prioritering og solid innsats! :-D

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ask.

Ja, det kan nok være en ide å bytte den blå tanken etter hvert. Vedr seilbåt:

Vært der, prøvd det i 3 år, aldri mer!!!

Siste jeg hadde var en Najad 360. Nydelig båt som jeg la mye arbeid i og som var dønn strøken når jeg solgte den. Fy filler det var ett fantastisk syn å se den forlate havnen med ny eier, vel vitende om at jeg skulle konvertere til motorbåt.

:-D

Link to post
Share on other sites

Hei Ask.

Ja, det kan nok være en ide å bytte den blå tanken etter hvert. Vedr seilbåt:

Vært der, prøvd det i 3 år, aldri mer!!!

Siste jeg hadde var en Najad 360. Nydelig båt som jeg la mye arbeid i og som var dønn strøken når jeg solgte den. Fy filler det var ett fantastisk syn å se den forlate havnen med ny eier, vel vitende om at jeg skulle konvertere til motorbåt.

:-D

Må humre litt av kommentaren til seilbåt...... :lol:

 

Når det gjelder trykkvannstanken lurte jeg litt på å gå for denne:

bilde

 

JP Aqua Jet Flow Master 5.0 12V eller større....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått og gruet litt for å ta tak i festene til badeplattformen, men i slutten av forrige uke kunne jeg ikke utsette det lenger. Plattformen måtte av.

Løsnet de øvre festene, fjernet noe skruer og vips så var den løs.

 

bilde

Etter 31 år ser plattformen ut som den har vært i krigen opp til flere ganger, men budsjettet tilsier ikke at det er rom for å gjøre noe med den i år. Kosmetiske utbedringer får vente til neste år.

 

Med plattformen liggende løs var det en smal sak å få ut festene/støttehylsene. Jeg var litt spent på hvordan disse var konstruert, og så for meg at boltene var sveiset fast i hylsene. Det var de heldigvis ikke.

Det viser seg at det er sveiset inn en syrefast M10 mutter i hver hylse, så da var det bare å ta frem gjengetappene, friske opp gjengene og finne passende erstatning for de opprustede festeboltene.

 

 

bilde

Som det forøvrig ikke var så mye igjen av...

 

bilde

Jeg fant en halvmeter med sjøvannsbestandig gjengebolt liggende i ett skott ombord. Dreggkassen akter var festet med samme type bolter, og ettersom disse var uten antydning til rust tok jeg sjangsen på å kappe biten som var til overs i passende lengder og feste plattformen med disse.

Knotet litt med å få alt på plass igjen, men klarte det til slutt.

Satser på at kombinasjonen loctite, tec7, rustfrie skiver og nyloc muttere gjør susen intill plattformen eventuelt byttes ut.

Plattformen henger i hvert fall betydelig bedre nå enn hva den må ha gjort de siste årene.

 

Med plattformen på plass var det bare å hive seg i leid lastebil og ta turen til Stavanger for å hente motorene.

24 timer senere var motorene plassert på mellomlagring hos Viknes, leiebilen levert tilbake og jeg kunne ta helg.

 

I dag har jeg mer eller mindre ferdigstilt jobben med ny motorromsisolasjon, og jeg mener det fremdeles er realisme i mine planer om å få motorene inn igjen mot slutten av denne uken.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå begynner det endelig å ligne på noe ombord.

Det gjenstår fremdeles litt arbeid, og jeg klarte dessverre ikke å komme dithen at maskinene kunne monteres denne uken. Har slått meg til ro med at det er helt greit, ettersom jeg da får anledning til å bytte fôringene til styrehjelmene samt lagrene til svinghjulskåpene før maskinene installeres.

 

Her er noen før og etter bilder av maskinrommet som viser status per i dag.

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Gikk tom for festeklammer i løpet av dagen, så alle rør og ledninger er ikke festet enda, men jeg begynner også å gå tom for utstyr som skal monteres og det tar jeg som ett godt tegn.

Merker også at dørkene i tankrommet og i maskinrommet begynner å bli "ryddige", så nå kan jeg pårope meg å være i gang med sjarmør etappen.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det dukker stadig opp nye overraskelser når en holder på med gammel båt. For øyeblikket er jeg litt i tvil om jeg skal konkludere med "aldri kjøp båt av en sørlending" eller om konklusjonen skal være "gjør en bedre jobb neste gang jeg kjøper båt".

Ettersom majoriteten av sørlendingene jeg kjenner er skikkelig trivelige folk tror jeg at jeg heller mot det siste.

Ifm bytte av lagre i svinghjulskåpene kom følgende til syne på babord motor

 

bilde

Forstår plutselig hvorfor startmotoren er byttet på den motoren og hvorfor knuteleddet på drevet ser så nytt ut.

 

På styrbord motor var det også noe å ta tak i

 

bilde

Gåen veivakslingtetning..

 

Jaja, så ble det nok en tur til Bjordal og Madsen for innkjøp av en stk demperplate og to stk akseltetninger.

Fordelen er at gjennomgangen som nå er tatt av båt og utstyr vil spare meg for en hel haug med plutselige bekymringer i årene som kommer.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er BEP sine. Kjøpt på Maritim og kommer i to utgaver. En med 2x 6 tilkoblinger og en med 2x 12 tilkoblinger. Koster litt, men har god godstykkelse. I tillegg liker jeg at låseskivene henger fast på skruene. M4 sprengskiver og låseskiver har ellers en imponerende evne til å sprette av skruene når de monteres, og bli borte for evig og alltid..

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du ikke selger båten de neste ti årene og at du bruker den et par hundre timer pr år. Da vil du virkelig ha noe igjen for jobben. Og jeg tror du har en båt uten bekymringer i alle de årene! :lol::yesnod:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mye som gjenstår i maskinrommet, og motorene går nok inn igjen i løpet av den nærmeste fremtid.

I tankrommet går det også fremover, og jeg nærmer meg ferdig med oppkobling av el-anlegget.

Når jeg kjøpte båten var det koblet ett ikke ubetydelig antall ledninger direkte på batteriene.

Nå er ledningene terminert på koblingsskinne og koblingsbolter, og tanken er å ha det så "rent" som mulig i selve batterikassen.

 

bilde

Det hjalp også godt å få ledningene inn i kabelgater. Grugleder meg til å sette spenning på anlegget igjen. :-)

 

FF

Link to post
Share on other sites

Har jo fått historien servert muntlig, men det var trivelig å lese den også :) 

Du må aldri selge denne båten, det vil aldri være en båt du kjenner bedre og som du har bedre forutsetninger for å trives godt i over lengre tid :-)

Bare gi beskjed når du skal testkjøre, jeg kan vel ta en vakt på skøyten den dagen så vi får slept deg hjem igjen :D 

(Lasse)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...