Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Tiden går skremmende fort når en holder på med båtprosjekter!

Ettersom egen båt ligger på land er det godt å være frivillig i RS slik at abstinensene ikke blir for store. Hadde en nydelig dag på sjøen med RS140 forrige lørdag med planlagt slep fra Austevoll til Nordåsvannet, etterfulgt av litt fjerning av drivgods på vei tilbake til basen.

 

bilde

bilde

Ombord i MyBelle begynner det nå å bli svært tomt under dekk, og desto trangere over dekk etter hvert som nytt utstyr som skal monteres kommer ombord.

Jeg merket at mattene som var støpt over motorfundamentene ikke hadde heft mot skroget, så jeg skar vekk disse.

Under var det 4 stk godt vasstrukne trestykker. Disse er nå fjernet, trykkimpregnert erstatning innkjøpt og assistanse for sliping, støping av nye motorfundamenter og maling av maskinrom bestilt.

 

bilde

Tenker jeg starter montering av nytt utstyr og kabelgater i løpet av neste uke, og oppdatterer med bilder etter hvert.

Er jeg heldig klarer jeg en tur til Stavanger også for å sette sammen maskinene igjen.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare å stå på! Du får all den moralske støtten du trenger.. :yesnod: :yesnod:

Takker og bukker Erikda.

Har kikket på prosjekttråden til kompisen din og humret godt av hentetråden deres. Prosjekttråden hans bekrefter vel egentlig inntrykket jeg fikk etter hentetråden. Han/dere er helt sprø og jeg digger sprø mennesker ?.

VELDIG glad for at jeg kan velge å gå hjem til ett ryddig hus etter noen timer ombord i rotet i MyBelle!

Tør ikke poste bilder av hvordan det ser ut i salongen der for øyeblikket, og er rimelig glad for at jeg slipper å sove i båten mens prosjektet pågår!

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ca. halvveis i prosjektet kjenner jeg at jeg begynner å bli klar for og få båten på sjøen igjen. ?

Har avtalt med opplagsplassen at båten ligger på land i vinteropplag til april, så jeg har heldigvis noen måneder til på meg for og bli ferdig.

 

Maskinrommet er nå vasket ned og klargjort for støping og maling.

Har også så vidt kommet igang med å lime opp ny isolasjon, men har blitt anbefalt å vente med å gjøre ferdig dette til slipe og malejobben er ferdig, så da lytter jeg til gode råd.

 

 

bilde

 

bilde

Jeg har også fått på plass batterikassen, og har begynt å fjerne gamle ledninger som ikke lenger er i bruk samt legge opp noen nye ledninger der dette er nødvendig

 

bilde

På motorsiden har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at turboen nå er balansert og satt sammen igjen.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Prioriterer å bli ferdig med maskinrom og tekniske installasjoner før jeg ferdigstiller motorene.

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vinteren kom en liten snartur innom Bergen i forrige uke, og da var det plutselig ikke fullt så trivelig å jobbe ombord lenger. Rart hvor ubehagelig det er å jobbe med båt når det er minus grader i fothøyde og 20 grader høyere temperatur i hodehøyde?

Tror jeg må få gjort noe med plasseringen av varmekildene ombord.

Heldigvis for meg sammenfallt kuldeperioden med at innleid hjelp hadde anledning til å støpe og male maskinrommet. Da hadde jeg i det minste en god unskyldning til ikke å jobbe i båten noen dager.

 

Resultatet av jobben ble over all forventning.

 

Før bytting av motorfundamenter, støping og maling:

bilde

Etter utført jobb:

bilde

Jeg er rett og slett SUPERFORNØYD med arbeidet som er utført!

 

Hadde planer om å koble opp batteribanken så snart som mulig, men fant diverse svidde ledninger bak sikringspanelet og disse skal byttes før jeg setter spenning på systemet.

 

Begynte selvfølgelig også å plukke litt på diverse "installerte-men-ikke-lenger-i-bruk" komponenter ved styreposisjonen. Jeg har kjøpt inn ny lyskaster, gassalarm osv, men gamle hull passer selvfølgelig ikke overens med de jeg trenger for nytt utstyr så da blir det en aldri så liten ombygging av styreposisjonen også. Har ikke helt bestemt meg enda for hvor omfattende jeg skal gjøre jobben. Budsjettet nærmer seg maksgrense så jeg må nok begrense meg litt.

 

Har også undersøkt litt rundt generatorsettet, og har bestemt meg for å gi dette litt kos og stell før jeg tar en endelig avgjørelse på om det skal fjernes fra båten eller ikke.

Blir litt for dumt å hive ut fungerende utstyr dersom det f.eks. kun røyker pga slitt dyse.

Har derfor bestilt noen smådeler til settet, tar frem verktøykassen, skrur litt og ser om det er tilstrekkelig for å få ting opp og gå igjen.

 

Denne helgen går med til kursdeltagelse i regi av Røde Kors og RS, men jeg tenker at jeg i løpet av neste uke er godt igang med montering av ny motorromsisolasjon og plassering av utstyr i motorrommet.

Holder dere oppdatert.

 

FF

Link to post
Share on other sites

Så ble det endelig tid til en aldri så liten tur til Stavanger for å besøke de gamle, samt skru litt motor.

På grunn av endringer i mitt arbeidsforhold, har motorene blitt flyttet til senior sin garasje hvor jeg har rigget meg til med god belysning og provisorisk arbeidsbenk.

 

Startet med en grundig rengjøring av setene til injektorhylsene og disses låseringer.

bilde

bilde

bilde

Så var det bare å sette inn hylsene med ett lite lag silikonfett og presse disse på plass sammen med låseringen og tilhørende pakning.

bilde

bilde

Litt kobberpasta på injektorene og så var de også raskt på plass

bilde

bilde

bilde

Monterte så eksos manifolden, syrevasket varmevekslere og etterkjølere, monterte varmeveksler på motor og var svært fornøyd med meg selv inntil jeg i går oppdaget at en pakning/o-ring hadde falt ut under montering av manifolden. Manifolden må derfor av igjen men det tar heldigvis ikke allverdens med tid.

 

Tilbake i Bergen fortsetter jobben med å fjerne gamle ledninger som ikke er i bruk, samt klargjøre for montering av nytt utstyr.

Jeg er litt allergisk mot ledninger som henger og slenger, og foretrekker å legge nye ledninger der båtfabrikanten har tenkt at ledninger skal ligge.

Nedsiden er at det blir litt mer demontering av interiør enn hva som opprinnelig var planlagt.

 

Ved å fjerne gardinbrett, en takplate, sofaryggen osv kom jeg plutselig til de stedene jeg har savnet adkomst til

bilde

bilde

bilde

Bak den ene luken fant jeg også styrbord dieselpåfylling, så nå skal det ikke by på noen utfordring å få byttet denne.

 

Har også fått skåret til en del av isolasjonen i maskinrommet, men venter med å lime denne intill det blir litt varmere i luften.

bilde

FF

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Imponerande arbeid!

 

Det synest som om montering av div. utstyr i motorrommet, og sjølve motorane, er dårleg utført.

Då tenkjer eg spesielt på kutting av spant.

Er dette dårlege arbeidet originalt frå fabrikken?

 

Får du testa grønnjævlane i benk før du set dei om bord?

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. ?

Vedr valg av farge i maskinrom:

Hadde tenkt hvitt, men de som gjorde jobben for meg hadde 20 kg grønn/grå til overs fra ett annet prosjekt, og jeg fikk denne fargen svært rimelig. Ble derfor lommeboken som bestemte.

 

@Ask:

Båten hadde bensinmotorer originalt og ble re-motorisert med diesler i 2000. Det er de som har utført re-motoriseringen som har gjort en elendig jobb, ikke Princess.

 

Viser seg forøvrig at båten har hatt leieboere en gang i tiden. Godt de har flyttet ut!

 

 

bilde

bilde

?

Link to post
Share on other sites

jeg ville vurdert sterkt å bytte toppakning på begge. den er ikke dyr. jeg hadde kjølevannlekkasje fra min ene 41p motor og det rant fra toppen samme sted som din. det er vist en svakhet på de. den nye er en utbedret utgave. du vil ikke klare å få frem lekkasje før de er skikkelig varme og under belastning.

tenker spesielt på der det har lekket ved oljekjøler og dynamo. samme renner som min hadde før bytte av toppakning

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nokså tilfredsstillende å se det bli ryddigere i ledningsnettet ombord, samtidig som haugen med gamle ledninger i boss-containeren vokser og vokser.

Skulle trekke ledning til ny lyskaster opp på fly, og benyttet anledningen til å rydde litt

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har en plan for hullene etter log og ekkolodd. Har savnet ett sted å oppbevare "løsøre" på flybridgen og skal se hva jeg kan finne som passer i hullene.

 

Er forøvrig på jakt etter motorinstrumenter (panel) til begge motorer. (VP mekaniske diesler) De gamle panelene er for bensinmotorer og det er ikke ett eneste instrument som virker... Noen som tilfeldigvis har noe slik liggende? Send meg i tilfelle en PM.

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg først var så godt i gang med å fjerne ting, tok jeg like godt for meg instrumentpanelet ved styreposisjonen nede også. Boksen instrumentene står i, er kledd med skai som bærer preg av tidens tann.

 

bilde

Frontplaten har som en konsekvens av mine herjinger en del store hull etter fjerning av instrumenter som ikke lenger er i bruk, og slikt kan man da ikke ha det!

Bruker de gamle platene som mal for nye plater.

Det blir nok bra til slutt, men for morro skyld legger jeg ved ett par "før og underveis" bilder til skrekk og advarsel for andre som planlegger lignende prosesser. Gleder meg forøvrig til å legge ut "etter" bilder når prosjektet er ferdig. ?

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prosjektet skrider sakte men sikkert fremover, og jeg har nå endelig begynt å montere ting på plass igjen ombord.

Har lurt litt på hvorfor instrumentene på fly ikke virker, og etter litt undersøkelse fant jeg ut at instrumentene på fly ikke var kompatible med sensorene på motorene. Var en liten tur innom Maritim og kom over to store kurver fulle av Faria og Wema instrumenter til halv pris. Lykke!

Hamstret det jeg trengte og satte i gang med å bygge om instrumentpanelene.

 

Utgangspunktet så slik ut

 

bilde

Noen timer senere så de slik ut

 

bilde

 

Det var litt jobb å finne ut hvilke ledninger som gikk til hva, men jeg fant heldigvis ut av det til slutt. Laget meg en matrise i excel med oversikt over ledningsfarger og funksjon slik at jeg har en referanse å forholde meg til i fremtiden. Det forenklet også jobben med oppkobling betraktelig.

 

Begynner å ane ett håp om å bli ferdig i løpet av vinteren, og må si at jeg gleder meg til det!

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...