Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Du kan olje tidligere lakkert treverk bare du pusser ned og får vekk all lakk!. Lakk trekker ikke inn I treverk men legger seg som en hinne oppå. Det er grad av harpiks I lakken som gir hard og blank overflate. Jeg kjøper oljen på Trebåten I Bunnefjorden på Vinerbro utenfor Oslo. Men hvem som har den I Bergen aner jeg ikke dessverre! For å fjerne gammel lakk kan du se om det er noen I Bergen som leier ut denne: Speedheater 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli lei nå, og ferien nærmer seg med stormskritt!

Jeg lar bildene beskrive status ombord

IMG_2688.JPG.8ee21a0c35497b48e27bd4087d43fdd3.JPG

IMG_2689.JPG.f41092b361b43434880646b8f36caccc.JPG

EAA21BBC-CD58-42D2-87B6-51CB108458CA.jpg.b447ed5aec6f16e063d92fc88f90ef19.jpg

 

Gamle fronter er brukt som mal for nye fronter, benkeplate og ny vask er innkjøpt og gangen i heimen begynner å fylles av ferdigskårne profiler som skal monteres ombord. 

Har også pusset raskt over synlig treverk i pantry for å få vekk gammel lakk. 

Merket at lakk som har vært utsatt for sollys var svært lett å få av, mens lakk på seksjoner som "ligger i skygge" sitter noe enormt!

Noen kvelder til nå så tenker jeg at vi er i boks med pantry, og kan starte på ny sengebunn i forpiggen.

 

FF 

Link to post
Share on other sites

@Erikda Har ikke fått lett etter den gode oljen enda. Det er kun en Watski butikk i Bergen og jeg har rett og slett ikke hatt tid til å stikke innom der enda. 

Tror forøvrig at jeg nok må gjøre det snart, for nå har jeg begynt å montere egenprodusert kjøkken!

Må si jeg var relativt overrasket når delene passet perfekt på første monteringsforsøk. Aldri klart det før.. ?

IMG_2714.JPG.81eb32e729d49859a88d6117f4375020.JPGIMG_2715.JPG.21f41f3bad42f0882997ed12909d758a.JPG

 

Måtte jo også se om komfyren og IKEA vasken passet når jeg først var i gang:

IMG_2720.JPG.f35ba2bc89267483e48eaba2c489d26c.JPG

 

Det er det man kaller en god dag på kontoret. 

Må selvfølgelig fintilpasse, liste, pusse og olje men nå fikk jeg brått ett svakt håp om å bli ferdig før ferien. 

Vi har kjøpt svart/koksgrå benkeplate uten struktur eller mønster og det tror jeg vil passe godt inn. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Ser meget bra ut! Olja kan du kjøpe på nett også. Watski har den i netttbutikken og da kan du hente den i butikk.

 

Har d ustudert malformene til Knude? Han bygger en Trawler fra bunnen av og  ganske tidlig i prosessen viser han hvordan han bruker malverk. Det passer på første forsøk hver gang. Bruker selv samme teknikk! Men når du har fått alt på plass uten maler er jo det ett bevis på gode håndverksegenskaper!!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Erikda Hehe. Kan godt kalle det godt håndtverk, men det var nok ett visst element av flaks involvert også (i tillegg til 4 ekstraruter ned til havnen for å verifisere at jeg hadde målt riktig). 

Er rimelig spent på om delene til det nye benkeskapet passer. Det finner jeg ut i helgen. 

I tillegg håper jeg at det nye kjøleskapet passer og at jeg ikke må begynne på flere modifikasjoner for å få det inn. 

Blir en spennende helg!

 

FF

Link to post
Share on other sites

Merker at Bergen er en stor liten by når en har båt. 

Det er flere butikker i byen som skryter på seg å være leverandører av båtutstyr, men når alt kommer til alt er de nok for mange om beinet og ender stort sett opp med å være halvsortiment butikker alle som en. Brukte i dag tre timer for å kjøpe tre artikler i tre forskjellige butikker.. Frustrende, men når realitetene er som de er så venner en seg til det, ineffektivt som det nå en gang er.  

Med diverse deler på plass kom jeg meg endelig ombord og fikk fortsatt med jobben i pantry. 

 

Måtte fore ut 3,7 cm på hver side for å få bestikk skuffen på plass igjen der den sto originalt. Den har nok blitt modifisert litt for å passe inn under komfyren hvor den sist var plassert. 

IMG_2738.JPG.70d841f0be95cbe2db6c2af78f2d99c0.JPGIMG_2739.JPG.9d0990415c95e034c30620e07bcbc600.JPG

 

IMG_2740.JPG.1cff135008b66ac8019608c03559a22f.JPG

Kapper til en teakfiner plate for å få fronten fin når det nye 110 liters Dometic kjøleskapet er på plass. 

Fikk også skåret til benkeplaten, inkludert hull for søppelkasse fra IKEA.

 

IMG_2743.JPG.053fffc8c2cc138fd1705a31ecd643ce.JPG

Nederste bildet viser benken før jeg laget hull til vask og søppelbøtte. 

 

Begynner å ligne på noe nå!

 

FF

 

IMG_2741.JPG

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snart ferie og jeg tror det er håp om å få båten klar til den tid. Hurra!

benkeplaten er festet, komplett med ny vask og nedfelt søppelbøtte. Kantene/snittflatene i benkeplaten males svarte slik at de "forsvinner". 

IMG_2750.JPG.23e98f0c79b5ae11744db60e09095990.JPG

 

Har også oljet en god del av treverket (det ble Ephanies linoljebaser teakolje @Erikda, fikk ikke tak i den du anbefalte). Har ikke tatt bilde av det enda. Kommer senere. 

 

Nå er jeg også nesten ferdig med skapet over benken. Skapet er forstørret slik at det er 10cm bredere, 7 cm dypere og 5cm høyere innvendig enn det var originalt. 

IMG_2752.JPG.d8b36658ea3e5370c5428ed9dcb5fe4f.JPG

 

IMG_2751.JPG.30003e1a7814041fef2879fc9b657d5a.JPG

 

Tenker hylleplate og dører kommer på i løpet av helgen, og da er det ikke mye igjen. 

 

FF

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Epiphanes er ingen dårlig lakk! Bare pass på å lufrte skikkelig godt! Løsemiddelbasert så det holder! Snittflatene på benkeplatene kan du fikse med endestrimmel som strykes på. Det blir knallfint dette her! Gleder meg til bilder av sluttresultatet og til å se dere seile avgårde på ferie!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det jeg kan for "ikje å sove bort summar natta" for øyeblikket, noe som går relativt greit takket være verdens mest tolmodige kone og heftig inntak av espresso kaffe på jobb (...)

 

Vi har irritert oss litt over at vi ikke har hatt noe lurt sted å gjøre av flasker og kaffekopper når vi kjører. Løsningen ble å heve kanten på overskapet samt lage "koppholdere" bak denne

IMG_2761.JPG.3f07b9db420d93ee85818afeab9e0253.JPG

Plassen under det gamle overskapet var dårlig utnyttet, så der laget jeg en ny hylle til matoljer osv osv. 

Har også lagt inn LED striper under listene samt i skapet under benken, så nå begynner kjøkkenet å bli slik vi ønsker at det skal være. 

IMG_2762.JPG.2fed72fa0256a6bd8c8f6f472c7b5a4b.JPG

 

Nå kan jeg snart begynne på ny sengebunn i forpiggen. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Fikk som Robert S nevner en SVÆRT hyggelig overraskelse forleden når han kom traskende med stempelpokalen. ?

Kjekt når en båtkunde blir en svært god venn. (Ble kjent med ham når han kjøpte gamlebåten min)

Det skrider fremover ombord, og jeg er mer eller mindre ferdig med pantry. 

Fikk testet den nye LED belysningen der forleden, og må si at jeg er fornøyd med resultatet. 

IMG_2764.JPG.6421f986d62e09af0ae1ec4dedea567a.JPG

 

Prosjektet med å heve sengebunnen i forpiggen har startet og nærmer seg ferdig. 

Lager permanent fundament og midlertidig madrassunderlag. Ferdigstiller det skikkelig til høsten. Grunnen til at jeg hever den, er at innerlineren gjør at sengen skrår ubehagelig mye i hodeenden. 

IMG_2766.JPG.48acd5bc2ece5bc16bbc0a4611a31562.JPG

 

Gikk tom for materialer og bestemte meg derfor for å ta ut vanntanken for å tette denne. 

Den har etter alle hullene å dømme lekket over LANG tid. 

IMG_2772.JPG.8767fbd566fd0c6371da5a05a5f9f9e2.JPGIMG_2773.JPG.7f533663cb26399341f77d42d90584dd.JPG

 

Budsjettet tillater ikke bytte i denne omgang, men ladet med pusseskive og Tech7 satte jeg i gang med nød-reparasjon.

IMG_2774.JPG.8ac65b89ae785e7d1ac03d365ace549a.JPG

Ikke sikkert at den blir helt tett, men det blir bedre enn det var, og holder til høsten/vinteren når jeg skal få laget ny tank. 

 

FF

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lenge siden siste innlegg så det er vel på tide med en rask oppdattering.

 

Det ble en rimelig hektisk innspurt mot tredje uken av juli. Faktisk så hektisk at feriestarten ( i hvert fall for ungene) ble overnatting ombord mens pappa lå i maskintrommet/på flybridgen/i tankrommet og skrudde.. 

Jeg hadde kjøpt feil instrumenter til fly-panelene, fikk tak i noen brukte instrumenter og bestemte meg for å lage nye instrumenpaneler når jeg først var i gang. Benyttet også anledningen til å reparere en hydraulikklekasje på styringen, var superfornøyd med meg selv, ryddet og skrudde på alle løse paneler og startet motorene for å verifisere at alt (selvfølgelig) virket som det skulle. Ja...

Det gjorde det selvfølgelig ikke. Det var både krysskoblinger og reversert polaritet på gang, så da var det bare å røske ut instrumentene igjen, koble fra ledningene til fly og tyvkoble instrumentene nede. 

I det alt var klart (igjen) oppdaget jeg at sjøvannspumpen på styrbord maskin var lekk, så da var det bare å sette igang med bytte av simmerringer i denne. Burde jeg har byttet disse på BEGGE motorer når jeg først hadde motorene ute? ingen kommentar..

IMG_2784.JPG.2db25e8e9c23a7fd68fd74e2bf40b528.JPG

 

Monterte pumpen, sjekket at reservoiret på hydraulikken til styringen fremdeles holdt trykket, rygget ut av maskinrommet og rev med meg hydraulikkslangen til babord trimplan i prosessen. Hvorfor skjer slike ting alltid etter butikkenes stengetid????

 

På dette stadiet var kona også kommet ombord, hun begynte å bli amper, mumlet noe om  at jeg alltid gjorde ting i siste liten og om gledene ved by-ferie, ungene hørte hva hun sa og gikk til mot-angrep, bikja bestemte seg for å gå til verbalt angrep på måsene på kaien og jeg lurte på hvordan i all verden jeg skulle få opp det andre trimplanet uten at det sprutet olje i hele maskinrommet. Husket selvfølgelig ikke hvilken knapp som styrte hvilket trimplan, og ikke hadde jeg tålmodighet til å finne ut av det heller der og da, så da var det bare en ting å gjøre:

Kappe den andre hydraulikkslangen også og dra på tur uten trimplan.

Det gikk helt fint det, i hvert fall inntil jeg begynte å gi gass, hvorpå jeg knapt så noe annet over baugen enn toppen av danskebåten.

Ikke helt gunnstig for tur til Haugesund med andre ord.

Løsningen ble å dra av på spakene, legge oss i 9 knop, og gjøre Buarøy til første stopp.

 

Det viste seg å være ett godt valg, og det var helt ok å sitte med ett glass rødvin og nyte solnedgangen.

IMG_2785.JPG.f86d8e4b5f23684d6089bff2a8e58b58.JPG

 

Neste morgen heiv jeg jollen på vannet, tok jeg ungene med meg til Bildøy Båt og Motor, fikk delene jeg trengte og kort tid etter var vi klare for å dra videre sørover.

 

FF

 

 

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Princess 35 prosjektet mitt vil ingen ende ta ser det ut til..

Jeg har slitt med lavere oljetrykk på babord enn på styrbord maskin fra like etter jeg kjøpte båten i fjor, men etter at jeg hadde av toppen i vinter og konstaterte at foringene så bra ut på alle sylindre slo jeg meg til ro med at det trolig var sensor feil. Byttet til sensor for to styreposisjoner før jeg satte motorene inn igjen, men ettersom VP originalinstrumentene er priset etter formelen kostpris ganger PI i femte prøvde jeg meg med innkjøp av alternative feil instrumenter på fly. Det funka dårlig og jeg har derfor ikke hatt noen sikker avlesning av oljetrykket på babord maskin de få timene jeg har kjørt båten denne sesongen. Trykket har tilsynelatende ligget i underkant av 3 bar på marsjfart og jeg har slått meg til ro med at alt var ok.

Så feil kan en ta..

Startet maskinene for å kjøre dem varme her forleden, og reagerte på at oljetrykket pendlet på babord maskin.

Stoppet derfor maskinen og demonterte i dag oljefilteret og splittet det for inspeksjon.

Der var det selvfølgelig ett fint utvalg av små metallpartikler, så da har jeg ett begynnende totalhavari på gang.

Kult....

 

Da blir det å ta båten på land og ta ut maskinen for fulloverhaling, eventuelt se om jeg klarer å få tak i noen brukte motorer som kan passe. Jeg har ikke tid, utstyr eller fasiliteter for å gjøre en full motoroverhaling selv, så jobben må settes bort og da begynner plutselig andre alternativer å bli mer aktuelle. 

 

På 14 dager har jeg hatt 7 liter vann i styrbord vanntank pga idiotisk dårlig tettepatent/design på de dyreste tanklokkene Maritim selger, fått ødelagt vindskjerm og flybridge trekk i vinterstorm og fått havari på en motor.

Kan ikke si annet enn at jeg begynner å bli rimelig drittlei nå.

 

Pantry ble i hvert fall bra, eller hva sier du @Erikda?

IMG_0191.JPG.b1bcf52808c0774a7fdfd930c2dfb5da.JPG

 

Ett oppgitt Fortsettelse Følger fra Bergen.

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er en vanskelig avgjørelse tatt. 

Valget stod mellom å selge båten slik den står, overhale den havarerte motoren, bytte begge motorene med brukte motorer eller kjøpe nye motorer. 

 

Nissen var snill i år, så til våren blir det 2 stk fabrikknye D4-260 motorer i båten. 

Etter motorbytte vil det knapt være en teknisk komponent i båten som er eldre enn 5år, og det skal bli godt å endelig kunne nyte båtlivet med en motorgaranti i bakhånd om noe skulle gå galt. 

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer har motorene dine? Har du noen formening om hva som kan ha trigget havariet?

 

Trist å høre om alle problemene dine, men med 2 nye motorer vil du få en problemfri sesong og du selv vil få godfølelsen. Trøst deg med det ?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

@mmosberg

1230 timer på den som fremdeles virker,

1150 på den havarerte. 

Aner ikke hva som har skjedd, men det ser ut som om partiklene i oljefilteret er hvitmetall, og ettersom oljetrykket pendler tenker jeg i retning rammelager/rådelager havari e.l. 

Spekulerer i at tidligere eieres tilsynelatende mangelfulle vedlikehold av båt og utstyr kan ha hatt noe å si, gjerne i kombinasjon med overbelastning grunnet ugunstig gir utveksling i drevene. (Det har nok vært noe høy lastfaktor på motorene. )

Har lagt dem ut som rep.objekter på Finn.no og løfter dem ut av båten på ny-året. 

Selges de ikke som de står så plukker jeg dem frahverandere og selger dem i deler. 

 

Link to post
Share on other sites

Det var veldig tidlig etter bare litt over 1000t. Mest sannsynlig så har bruksmønster og vedlikehold noe å si. Men allikevel så er det ikke hverdagskost at motorene havarerer på den måten med skårne lagere. Skjødesløs bruk med høye temperaturer og hardkjør fører gjerne til skårne sylindre/stempler osv. At rammelagere skjærer seg kan tyde på manglende smøring. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt håpløst at du skulle få disse motorproblemene nå etter den vanvittige jobben du har gjort! Der hadde du fortjent en bedre skjebne! Jeg krysser fingrene for at dette løser seg uten katstrofale kostnader!:sweat:

 

Pentry er det bare å bøye seg i hatten for! Knallbra resultat! Det ser virkelig bra ut!:thumbsup::clap:

 

Ønsker deg en fortsatt god og båtfredelig jul uten noe mer tullball i kjelleren!:santcheers:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig hilsen @Erikda :smiley:

Vi har hatt noen runder i heimen de siste dagene og kona har kommet med noen gode innspill mtp hva hun ønsker at vi skal gjøre med båten for at en, i forhold til båtens alder og grunnverdi, svært stor investering skal være verdt det totaltsett.  

Ønskelisten hennes, og forsåvidt resten av familien sin også er som følger:

- Større badeplattform 

- lettere adkomst (hekkport)

- bedre løsning på lugaren i baugen

- separate køyer for alle tre ungene

- bedre lagringsplass til ting og tang ombord

- plass til å sette fra oss sko (utrolig så mange par med sko en familie på fem føler de må drasse med seg på en ferie!)

 

Kona er utrolig flink til å finne gode løsninger når det kommer til interiør, så vi får se hva hun kommer opp med. Jeg tar meg av det tekniske, hun kommer opp med løsninger på interiøret, og så ser vi hvor mye av jobben vi har råd til å sette bort samt hvor mange punkt på ønskelisten vi klarer å oppfylle med det budsjettet vi har. 

Den perfekte båten for oss hadde vært feks en fairline 43/45, men de begynner å bli gamle de også, og jeg orker ikke en runde til med å fikse opp det tekniske på en gammel båt fra bunnen av. Økonomisk får vi ikke igjen pengene vi investerer nå, men vi får en nær 37 fot lang båt i topp teknisk stand og med en god interiørløsning til under halvparten av prisen for hva en 5 år gammel båt av tilsvarende størrelse ville ha kostet oss. 

 

Etter å ha funnet vann i styrbord drivstofftank (ikke vanntank som jeg skrev i ett tidligere innlegg) blir det nok bytte av påfyllingslokkene igjen også. 

Denne gangen blir det lokk med skikkelige gjenger og ikke «en halv omdreining så er det tett» løsningen som Maritim selger. 

Tenker dette fort kan bli en lang prosjekttråd..:wink:

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...