quantumduck Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) @adeneo: Faren for å seile på en kajakk er selvfølgelig langt større enn faren for å bli påkjørt av en vannscooter. Det er nå min ringe erfaring ihvertfall, som forøvrig ikke er noe statistisk grunnlag som kan brukes til noe som helst :o) På direkte spørsmål om kajakker er mer irriterende enn vannscootere så blir ihvertfall svaret ja for min del. Når jeg sitter oppi båten min. Når jeg sitter i kajakken blir det selvsagt nei.Men det fins sikkert statistikk som viser at det er fryktelig lett å bli påkjørt av vannscooter? Mye lettere enn andre speedbåter? Right? Men hvorfor skal du hele tiden så tendensiøst kalle rekreasjon med vannscooter for grisekjøring, og samtidig fremmheve bare den kosekosekoselige tøffesnekka som eksempel på andre lystfartøy? Hvorfor ikke f.eks. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81966236&fks=81966236 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81763278&fks=81763278eller http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80808921&fks=80808921 Er det mye kosekosekjøring med disse tror du? Hvordan er støynivået? Blir idioten på vannscooter mer fornuftig om han setter seg i en sånn en isteden? Pointet, serru, som du ikke ser for bare vannscootere, er at vi må legge de samme kriteriene til grunn for alle typer fartøy, når vi vurderer om vi skal tillate dem eller ikke. Ellers går tøffetøffe-sjekta snart fløyten fordi den ikke klarer utslippskrava til MDG, kiten fordi den skremmer måker, mc'n fordi nabo'n er misunnelig fordi han ikke får lov av kona, fjordplogen fordi den pløyer for dypt og så videre. Forbudshysteriet backfire'r alltid. Håndhev heller de reglene som er. Alt annet er latskap og unnfallenhet fra myndighetene. Redigert 12.September.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) Jeg kan bare benytte egen erfaring som statistikk, og jeg ferdes en del på sjøen, tilbringer mye tid i båthavner og slikt. Det forekommer at jeg ser små speedbåter, ribber og den slags som kjører gris innenfor femknopssonene, og til og med innenfor badebøyer og i båthavner, men det er sjelden. Jeg vil påstå at generelt når jeg ser en Hydrolift eller lignende båt, innenfor femknopssonene, så følger de fartsgrensen. På den andre siden har jeg enda ikke sett en vannscooter som kjører i fem knop innenfor forbudsbeltet, og jeg har sett noen av de i sommer, og alle som én har kjørt som idioter på steder de ikke skal være. Jeg forsøker med litt mindre teskje. Jeg har ingenting i mot vannscootere spesielt, heller ikke førere av vannscootere generelt, så lenge de forholder seg til regelverket. Det ser dog ut til at vannscooter av en eller annen pussig grunn, er et type fartøy som på generelt grunnlag trekker til seg eiere som er premieidioter? Mennesker som ikke ser ut til å forstå det, når de plager eller er til fare for andre mennesker, og at reglene de må følge er utformet slik at de kan bedrive sine aktiviteter på steder der det ikke er til hinder eller fare for andre. Jeg kan virkelig ikke se problemet med forskriften slik den er utformet, og dersom det finnes noen fornuftige eiere av vannscooter, som er lite sannsynlig, så er det jo synd at alle de andre som kjører vannscooter, og ikke klarer å følge et enkelt regelverk , ødelegger for de ytterst få fornuftige personene, hvor enn de finnes? Redigert 12.September.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Jeg forsøker med litt mindre teskje. Jeg har ingenting i mot vannscootere spesielt, heller ikke førere av vannscootere generelt, så lenge de forholder seg til regelverket. Det ser dog ut til at vannscooter av en eller annen pussig grunn, er et type fartøy som på generelt grunnlag trekker til seg eiere som er premieidioter? Mennesker som ikke ser ut til å forstå det, når de plager eller er til fare for andre mennesker, og at reglene de må følge er utformet slik at de kan bedrive sine aktiviteter på steder der det ikke er til hinder eller fare for andre. Enig med Adeneo her -for å bruke Tom Staavi sin kommentar (riktignok skrevet om audiførere ;) ): Ikke alle som kjører vannscooter (Audi) er idioter, men alle idioter kjører vannscooter (Audi)... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Nei, reglene er ikke veldig enkle å følge, ref. tidligere innlegg fra Mulligan. Ja, vannscooter er nesten like ubrukelig som fremkomstmiddel som kajakk, seilbrett, kite, sånn derre ståpadlefjøl og en hel del andre varianter. Til og med segelkanot, vil jeg si. Ja, vannscooter bråker også en god del mer enn disse, men også en god del mindre enn mye annet. Du gjentar stadig dette. Men her handler det altså om vannscooter og det at brukerne åpenbart ikke klarer å føre de på en måte som det store flertallet kan leve med. Og om alle som stod på padlebrett var idioter og til ulempe og fare for alle andre så hadde en likegodt forbudt paddlebrett. Noe som kanskje ville rammet brukerne mer med tanke på at det ikke er så mye som ligner. Du/dere hevder stadig at det er båter som er like vannscootere så da er det vel bare å kjøpe en ny leke hvis vannscooter blir forbudt? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) For å gå lott mot Strøms: Det som er forbudt er mer spennende. Når det blir lov så kjøper vi det, kjører til vi kjeder oss, deretter roer det seg. Grunnen til ekstremøkningen skyldes de rød/grønne sitt forbud. Vannscootere bråker langt mindre enn de fleste båter, men enig i at det er tåpelig å kjøre i ring om og om igjen. Vannscooter er genialt å kjøre med på f eks Vestlandsfjorder etc. Kommer langt hurtig. Det er ikke veien å gå å forby vannscootere. Men det kan heller være veien å få å påby strengere opplæring og førerkort på sjøen for alle båter som går over 30 knop eller er over 20 fot. Når det gjelder støy: Før i tiden bråkte båter langt mer enn de gjør i dag med sine totaktere. I dag går alle bøter relativt rolig unntatt de med fri eksos. Jeg er ikke sikker på at alt var bedre før støymessig. Ikke noe "behagelig" å høre på en plastsekke på full guffe som aldri kommer seg over fjorden heller. Redigert 12.September.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Audiquattro Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Og om alle som stod på padlebrett var idioter og til ulempe og fare for alle andre så hadde en likegodt forbudt paddlebrett. Ja, i din påbuds/forbuds-verden er dette selvsagt en helt naturlig løsning (eneste løsningen)... Sitér dette innlegget Link to post
eam Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Ikke noe behagelig å høre en plastsnekke? Må jo være noe galt mister Lingefan, ikke noe som er så koselig som å høre en snekke komme tøffende da er det sommer da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) Ja, i din påbuds/forbuds-verden er dette selvsagt en helt naturlig løsning (eneste løsningen)... Og ditt alternativ for å bli kvitt alle de imaginære padlebrettidiotene ville være? Avskrivning på skatten og fri pils i baren om en lot være? :-) -------- Åh nei, jeg glemte at du vil gjøre sjøen om til politisone med lensmenn på hver en holme i dertil egnede fartøy som kjapt kan slå ned på alle lovbrudd. Tør jeg tippe de bør kjøre.... vannscooter? Redigert 12.September.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Og ditt alternativ for å bli kvitt alle de imaginære padlebrettidiotene ville være? Avskrivning på skatten og fri pils i baren om en lot være? :-) -------- Åh nei, jeg glemte at du vil gjøre sjøen om til politisone med lensmenn på hver en holme i dertil egnede fartøy som kjapt kan slå ned på alle lovbrudd. Tør jeg tippe de bør kjøre.... vannscooter? Nei, jeg hadde ikke gjort en dritt.. I motsetning til deg, klør jeg ikke i fingrene etter å styre folks gjøren og laden... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) Ikke noe behagelig å høre en plastsnekke? Må jo være noe galt mister Lingefan, ikke noe som er så koselig som å høre en snekke komme tøffende da er det sommer da.Plastsekke er bare dirring. Alle lyder på sjøen synes jeg er hyggelige da de minner om sjøen. Men plastsnekker som sier "drrdrdrdrdrrdrdrrdrprprprprprprprprpprrprr" I 8-10 knop er ikke spesielt behagelige lydmessig. Slik som disse:https://m.youtube.com/watch?v=CuDzrV1B9oY https://m.youtube.com/watch?v=v0GTY-Zt8Qg Tresnekke er derimot behagelig. Det er også behagelig med R3, V4 eller V6 totakt. 1-syl totakt er ikke spesielt behagelig. Redigert 12.September.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bay_liner Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Når så du sist en vannskuter i nyttetrafikk....???..... HeHeHe..... Nei, vekk med Dere....... Så får vi ta de andre Idiotene en for en..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lingefan Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Dette er derimot behagelig lyd. https://m.youtube.com/watch?v=NJY7dhM4_6w Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Når så du sist en vannskuter i nyttetrafikk....???..... HeHeHe..... Nei, vekk med Dere....... Så får vi ta de andre Idiotene en for en..... Når så du sist en tresnekke i nyttetrafikk? Og en Windy? Eller en Targa? Kanskje en seilbåt? Gh14? Ibiza 20? Vannscooter er som båter flest, stillegående fritidsfartøy som er laget for å glede noen på sjøen. At de er raskere enn andre fartøyer og supre å manøvrere er litt av poenget. Akkurat som at tresnekke skal tøffe sakte av gårde, og en seilbåt skal ligge skrått. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bay_liner Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Krrrrrmmtttt, du må skille mellom rent leketøy ført av hyper/ADHDere og ekte snekkrekreasjon. La oss gjøre et tankeeksperiment: Du er på stranden, vil du være omgitt av en dag/ferie fylt snekkelyd eller en dag/ferie fylt med VIRR VARR lyder fra vannskuteridiotere. Du tøver solid her om du forsvarer undermålerene med vannskutere et al.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
boble65 Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Men plastsnekker som sier "drrdrdrdrdrrdrdrrdrprprprprprprprprpprrprr" I 8-10 knop ???? Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 (redigert) Man velger farkost ut fra hva hvilken aktivitet man ønsker å bedrive. Er målet først å fremst å komme ut og nyte naturen velger man f. eks. en snekke. Er målet fart, spenning og lek så velger man vannskuter. Og det er vel her en del av irritasjonsmomentet for mange ligger. Vannskutere kjører fort, gjerne i ring og åttetall i det samme området flere timer i strekk og lager et vedvarende støybilde som mange synes er plagsomt - uavhengig om kjøringen utføres på forsvarlig måte eller ikke. For øvrig synes jeg det blir litt tullete å diskutere nytteverdi. Det er ikke noe krav om at fritidsaktiviteter skal ha noen nytteverdi. Det sies at rekreasjon er helsefremmende så da har vel alle fritidsaktiviteter (som ikke er direkte farlige eller usunne) nytteverdi. Redigert 13.September.2016 av Arne O. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 (redigert) Det er vel bare å ta hensyn til andre uansett hva slags fartøy man ferdes i så går dette bra. Man må faktisk tåle litt vannscooterkjøring. Så må man også tåle seilbåter, regattaer so sperrer store fjorder, slag fra seilbåtmaster i båthavner, klunking i skroget når man sover i båten, lyden av båtmotorer på sjøen, vannscootere som kjører i ring og leker seg, racerbåten som har overflatepropell og hissig motorlyd, lyden av ankervinsj ut og inn. Alt dette hører til sjøen. Rart å plutselig utelukke en av de, tilfeldigvis er det vannscooter. Hva med å utelukke seilbåter? De bør kun få seile 400 meter fra land, før dette må de gå for motor. Selvsagt bare tulleforslag, men det er loven slik den er i dag med vannscootere også. Redigert 13.September.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 http://gcaptain.com/watch-dumbass-jetskier-nearly-crushed-giant-ship/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Du/dere hevder stadig at det er båter som er like vannscootere så da er det vel bare å kjøpe en ny leke hvis vannscooter blir forbudt? Nettopp! At flertallet plages av vannscootere, av flertallet av vannscootere faktisk, stiller jeg meg tvilende til. Din påstand, din bevisbyrde. Mye uheldig kjøring, utvilsomt, men flere regler som blir brutt istedenfor å bli håndhevet er ikke løsningen. Det tror jeg vi bare får være uenige om. Kanskje du kan få Anundsen til å sette opp et vannscootergjerde? Omtrent 200m burde holde. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Nei, jeg hadde ikke gjort en dritt.. I motsetning til deg, klør jeg ikke i fingrene etter å styre folks gjøren og laden... Anarki på sjøen er forsåvidt et interessant standpunkt, men samtidig ekstremt upraktisk for det store flertall. Bortsett fra de som har en stor fordel i å gi faen i alle andre da selvsagt. Det er kanskje de du gir din støtte til? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Jeg kan bare benytte egen erfaring som statistikk, og jeg ferdes en del på sjøen, tilbringer mye tid i båthavner og slikt. Det forekommer at jeg ser små speedbåter, ribber og den slags som kjører gris innenfor femknopssonene, og til og med innenfor badebøyer og i båthavner, men det er sjelden. Jeg vil påstå at generelt når jeg ser en Hydrolift eller lignende båt, innenfor femknopssonene, så følger de fartsgrensen. På den andre siden har jeg enda ikke sett en vannscooter som kjører i fem knop innenfor forbudsbeltet, og jeg har sett noen av de i sommer, og alle som én har kjørt som idioter på steder de ikke skal være. Jeg forsøker med litt mindre teskje. Jeg har ingenting i mot vannscootere spesielt, heller ikke førere av vannscootere generelt, så lenge de forholder seg til regelverket. Det ser dog ut til at vannscooter av en eller annen pussig grunn, er et type fartøy som på generelt grunnlag trekker til seg eiere som er premieidioter? Mennesker som ikke ser ut til å forstå det, når de plager eller er til fare for andre mennesker, og at reglene de må følge er utformet slik at de kan bedrive sine aktiviteter på steder der det ikke er til hinder eller fare for andre. Jeg kan virkelig ikke se problemet med forskriften slik den er utformet, og dersom det finnes noen fornuftige eiere av vannscooter, som er lite sannsynlig, så er det jo synd at alle de andre som kjører vannscooter, og ikke klarer å følge et enkelt regelverk , ødelegger for de ytterst få fornuftige personene, hvor enn de finnes? Pussig, jeg bruker akkurat samme statistikkbank som deg. Ferdes mye i båthavner jeg også, hva nå det skulle hjelpe for i denne sammenhengen, og har panoramautsikt over et av "kjørefeltene" i Oslofjorden. Til ditt neste punkt; her er det bare å fylle inn, ref all verdens tidligere tråder: [ ___________________ ] er et type fartøy som på generelt grunnlag trekker til seg eiere som er premieidioter? Det er ikke det at det ikke er et poeng i det du sier, det er en del premieidioter på vannscooter også. Sikkert en god del fler enn for andre fartøtyper. Jeg har sett en hel haug vannscootere jeg også, mange i sakte fart. Det må stemme, siden vi bruker samme statistikk. Vannscooterforskriften ser jeg intet poeng med all den tid vi har andre regler som regulerer bruken av hurtiggående fartøy helt fint. Hvis noen hadde giddet å håndheve dem, da. Det er det jo ingen som gjør, fordi våre kjære myndigheter egentlig ikke bryr seg. Det er jo forøvrig ennå en grunn til at Vannscooterforskriften ikke har noen funksjon... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Har ikke vannscooter selv, men det er rimelig innlysende at den burde vært likestilt regelverket for båt. Utfordringen som i utallige innlegg egentlig sier; håndhevelse og holdningsarbeid. Like diskriminerende som alt annet i verden... PS. flertall av premiestuter vi har møtt i år har vært annet enn scooteren for å si det på en annen måte. Snever diskusjon, klarer ikke å ta problemet ved rota... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 lett å fjerne problemet ved rota da.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
oberst1 Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 lett å fjerne problemet ved rota da.... Forby alt? Vi burde ha kun godkjente fargekoder på skrog også...er så mye stygt å se på. Eller for å snu litt på det; hvorfor skal ikke vannscooter likestilles med annen båt? Hvorfor ikke ha enhetlige lover og regler som faktisk kan håndheves uavhengig hvilken båt/farkost du sitter i? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Du har forsåvidt rett, men man er nok mer enn gjennomsnittlig interessert i raske båter hvis man kjøper de båtene du referer til. Dermed er sjansen for at man vet hva man driver med også større. En vannscooter ser jo uforskammet "uskyldig "ut der den ligger, og terskelen for at uerfarne folk kjøper en slik er nok lavere enn å kjøpe en 20 år gammel speedbåt. Jeg tror du skjønner hva jeg mener Jeg satser på at du mener sånn omtrentlig det du skriver? Siden det nå ligger en haug speedbåter ute på finn må det være noen som faktisk har kjøpt dem, og dermed tror jeg ikke terskelen er så veldig høy. Ser nok av disse på fjorden også, og støynivået er ikke akkurat lavt. Muligens er iddiotfaktoren blant førerne av disse lavere, muligens ikke. Det er din påstand som du får dokumentere, i tilfelle. Jeg har ingen tro på det. Det blir som å si at alle mc-førere er rolige og sindige, mens alle snøscooterførere ikke er det. Eller noe lignende tatt rett ut av lufta. Og som Pinkvin har påpekt er det jo bare å kjøpe seg en sånn en dersom det kommer et vannscooterforbud, så igjen, terskel-teorien din er, så snart Pinky har dokumentert sin påstand, that is, tilbakevist. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.