Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Om vi skal plukke dette i filler er det sikkert ting å peke på som ikke er gjengitt 100% korrekt, både av valg som ble gjort og forklaringer som er blitt gitt. Da vil jeg bare si at om man satte seg ned og analyserte hva en hvilken som helst person utførte i sin normale jobbsituasjon fra dagen startet til man var ferdig vil det garantert være vurderinger og valg som ble gjort underveis som man i ettertid ville gjort anderledes.

At skipperen i en kanskje noe presset intervjusituasjon sier at han ville gjort det samme igjen betyr jo ikke at han ville gjort alle de samme valgene gjennom hele toktet, men dette vil garantert både de som var der og andre håndtere og lære av.

Og å 'vurdere forholdene' før man er gått fra kaia er kanskje greit når hjemmehavna er Kongsberg men litt vanskeligere de fleste plassene langs kysten. (Beklager, nå klarte jeg ikke å dy meg lengre) 

 

Når det gjelder at båten rullet rundt to ganger - det er 2 forskjellige settinger her: Den ene er at båten gikk rundt, muligens pga uoppmerksomhet, men for alt vi vet kunne båten ha rulla like greit selv om skipperen ikke så vekk noen sekunder - og det andre er at den rulla en gang til - da drivende uten framdrift med siden mot bølgene.

Hvis ikke du ser forskjellene og problematikken i din måte å framstille et RS-tokt som en skrivebordsøvelse, tror jeg at jeg må prøve å stoppe her.

 

Du mener altså at vi ikke kan forholde oss til skipperens uttaleser? Det er greit nok at det finnes en mulighet for at han har sagt noe han ikke egentlig mener, men utgangspunktet burde vel være å stole på ham? Eller skal vi helt uten videre ta det for gitt at det han sa ikke representerer hans egne meninger eller RS' praksis? I så fall hadde det vært greit om du begrunnet dette merkverdige standunktet litt nærmere.

 

At det ofte gjøres feilvurderinger i det daglige er selvsagt helt riktig. Men når det gjelder viktige beslutninger som kan få konsekvenser for menneskeliv og/eller store verdier overlater man derfor ikke til en operatør å gjøre disse på sparket. For å ta et eksempel er det slik at når oljeselskapene gjør brønnintervensjon, dvs. kobler seg til brønnen fra overflaten fra en rigg eller båt, så har de et operasjonsvindu de forholder seg til. Er man tilkoblet i for dårlig vær risikerer man å ødelegge en del kostbart utstyr og i verste fall kompromittere sikkerheten. På den annen side er det ekstremt dyrt å vente på været mens man betaler for leie av utstyr. Man er derfor svært interessert i å kjenne begrensningene man har å forholde seg til. Fartøyets respons i bølger med ulik høyde, lengde og periode er studert på forhånd og man kjenner også begrensingene til systemer som DP og heave-kompensering. Man innhenter nøyaktige værmeldinger og gjør dessuten målinger selv slik at man vet hvordan det ligger an. Men operasjonsvinduet er definert på forhånd! Det er ingen som tar beslutninger der og da med hensyn til hva man kan gjøre og ikke gjøre. Vurderingene som gjøres er altså så enkle at de kan gjøres av et par linjer med programkode. På grunn av strenge lover og forskrifter er det i utgangspunktet store sikkerhetsmarginer i operasjonsvinduet, så i praksis ville det vært mulig å gå ut over dette, men det gjøres ikke. Det er ikke en gammel sjøulk med lang erfaring som står og kikker på havet og synser ut ifra sin egen magefølelse. Men en person med lang erfaring kan kanskje advare hvis han ser tegn til væromslag før målingene viser det og han kan også være involvert i prosessen hvor man definerer operasjonsvinduet.

 

Å vurdere forholdene er det faktisk mulig å gjøre, i hvert fall til en viss grad, uavhengig av hvor man befinner seg. Uværet vi hadde i forrige uke var meldt på forhånd akkurat som orkanen "Matthew" var meldt på forhånd. Man kan selvsagt ikke si nøyaktig hvordan det blir lokalt, men man kan i hvert fall advare folk i området slik at de er oppmerksom på faren. 

 

Når det gjelder det faktum at Ægir gikk rundt to ganger, stemmer det sikkert at den andre gangen var en konsekvens av den første, om vi kan forholde oss til skipperens forklaring. Ifølge skipperen var det nødvendig å styre rett mot bølgene for å unngå at båten skulle gå rundt og på grunn av et øyeblikks uoppmerksomhet for å bytte radiokanal gjorde han ikke det. At båten så gikk rundt igjen etter at motoren stanse støtter skipperens forklaring. Men denne forklaringen stemmer dårlig med teorien om at det var én kjempebølge som veltet båten rundt, slik det ble fremstilt av pacuare. Det var radioknappen skipperen nevnte eksplisitt, ikke den ene bølgen som var mye større enn alle de andre. Og da motoren stoppet og de ikke kunne styre lenger, gikk båten rundt igjen.

 

Du synes tydeligvis det er greit å beskylde meg for å fremstille et RS-tokt som en skrivebordsøvelse og harselere med at jeg bor på Kongsberg, men faktum er at jeg bare har påpekt noen ganske nøkterne fakta i forbindelse med det som har skjedd og det som har blitt sagt av de involverte og stilt meg bak Nord West 420 som satte søkelys på noen av de kjennsgjerningene som har kommet frem. Legg merke til at jeg gjentatte ganger (i likhet med andre her) har presisert at jeg ikke ubetinget kritiserer RS for noe som helst, men at det kan virke som om de på noen områder kunne handlet mer rasjonelt, uten at jeg har funnet det hensiktsmessig å gjenta de samme forbeholdene i hvert innlegg senere i diskusjonen. De motforestillingene jeg har møtt har stort sett vært stråmannsargumenter og dårlig begrunnede standpunkt.

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen annen utvei enn å dra den akterover.

-Men tenker med gru på medfarten skroget vil få av ror, P-braketter og akslinger som står som to spett nedover i 15-20 graders vinkel når den trekkes bakover over steinene. Håper de har nok pumper tilgjengelig....

Håper set går bra uten for mye ekstra skader :-)

 

By the way; Noen flere enn meg som så slepetrossa til Ægir surret godt rundt BB propell på bildene et par sider tilbake?

 

Jeg tipper trossa havnet overbord i en av brottsjøene eller rundkastet og så gikk i propellen(e). Motorene må ha gått på det tidspunktet i og med at trossa surret seg såpass inn.

 

Noen andre teorier?

 

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet for diskusjonen her er vel at det er reist noen spørsmål ved hvilke rutiner og regler RS faktisk har, så hvis du har relevante opplysninger i så måte, tror jeg ikke du ødelegger diskusjonen, men at du snarere oppklarer den, noe jeg vil tro er i de flestes interesse. :smiley:

Bare det at man tror og tar utgangspunkt i at RS IKKE har orden i systemene sine - ref feks HMS lovkrav som gjelder - sier jo mye om hva man tror om RS :wink:

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen annen utvei enn å dra den akterover.

-Men tenker med gru på medfarten skroget vil få av ror, P-braketter og akslinger som står som to spett nedover i 15-20 graders vinkel når den trekkes bakover over steinene. Håper de har nok pumper tilgjengelig....

Håper set går bra uten for mye ekstra skader :-)

De burde vel kappet akslingene og braketter for å unngå følgeskader om det ikke allerede er gjort.

Link to post
Share on other sites

Bare det at man tror og tar utgangspunkt i at RS IKKE har orden i systemene sine - ref feks HMS lovkrav som gjelder - sier jo mye om hva man tror om RS :wink:

ja rs har gjort mye dumt i løpet av årene pga manglende og for dårlige prosedyrer og annet. Følgelig prøver de stadig å forbedre seg i likhet med andre. Det gikk bla noen år før de forstod at det kunne være lurt å sikre mannskap som jobbet på dekk. Det finnes en rekke andre eksempel men nå har jeg brukt nok tid på mobilen for i dag mht å forklare at rs muligens ikke har ideelle prosedyrer, spesielt dersom det som er kommet frem i media stemmer. Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare det at man tror og tar utgangspunkt i at RS IKKE har orden i systemene sine - ref feks HMS lovkrav som gjelder - sier jo mye om hva man tror om RS :wink:

 

Jeg kan ikke se at det er noen som tar utgangspunkt i at RS ikke har orden i systemene sine og følger de lover som gjelder. Utgangspunktet er at Ægir rykket ut i det som må kunne karakteriseres som svært krevende forhold og havarerte. Opplysninger som har kommet frem i den forbindelse er at manskapet ikke var fastspent og ikke hadde på seg overlevelsesdrakt og skipperen sa i ettertid at det aldri er aktuelt å ikke rykke ut for å redde liv. Dette var svaret hans på spørsmål om de burde latt være å dra ut slik forholdene var.

 

Med dette som utgangspunkt er det noen som har stilt noen spørsmål, f.eks. ved hvilke rutiner man har i RS med tanke på bruk av sikkerhetsutstyr som setebelter og overlevelsesdrakt og om disse i så fall ble fulgt, eventuelt om de kan forbedres. Det er også stilt spørsmål ved hvorvidt det er riktig å gå ut for å prøve å redde liv uansett forhold. Det er ingen, så vidt jeg kan se, som påstår bastant at RS ikke følger sine egne retningslinjer. Jeg ser det er flere som synes det er greit å latterliggjøre de som stiller slike spørsmål og fremstiller det som at det er en selvoppnevnt havarikomisjon som trekker konklusjoner og som egentlig bare er ute etter å rakke ned på RS og manskapet. Men virkeligheten er altså at noen av oss bare har stilt noen spørsmål og prøver å se på saken med en litt annen vinkling enn dem som f.eks. fastslår at en RS-skøyte tåler all slags forhold samtidig som at manskapet gjorde en strålende jobb, etter at havariet var et faktum. Rent hypotetisk kan det godt hende at alle handler 100% optimalt og rasjonelt i en situasjon som likevel ender med havari, og at det ikke er noen grunn til å endre praksis, men det betyr ikke at det er feil å stille spørsmålene.

Link to post
Share on other sites

Tilbake ved kai.

Ja, den ligger rett nedefor kontorvinduet mitt igjen. Var vel bare ute på Kroodden for å bunkre.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser det vises til sjømannslegen ang. helse...

 

Jeg har vært offshore hele mitt yrkes aktive liv, og har vært oss sjømannslege utallige ganger...

 

Jeg har sett hvem/hva som slipper igjennom der...

 

 

Det er ikke samme legesjekken.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det jeg ikke skjønner er at mannskap slapp til media. Trodde normalen var at ledelsen i rederiet/RS rykka ut og tok unna mediepresset for mannskapet frem til situasjonen var avklart. 

 

Hvorfor var det ikke noen i ledelsen i RS som tok mediekjøret? Det er vel ikke til å unngå at uttalelser fra mannskapet kan føre til spekulasjoner, ja endog sette både mannskap og selskap i dårlig lys. 

 

Og jeg mener ikke at noen skal bli ilagt munnkurv, men at rederi/RS stiller opp med proffer i møte med media vil være en fordel både for mannskap og selskap. Å overlate dette til mannskapet virker amatørmessig, syns det er rart om dette er normalen innenfor RS. 

 

Er dette standarden i RS? At media skal ha fri tilgang til mannskapet etter hendelser og ulykker? Fikk mannskapet aldri "tilbud" fra ledelsen i RS om at "dette tar vi" når media begynte å presse på?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stilles gjenntatt spørsmål om rs rutiner og forskrifter. Eg kan ikkje kommentere bruk av vhf eller seler.

Men det trekkes frem overlevelsesdrakt. Overlevelsesdrakt er for å overleve. Slik drakt er uegnet å arbeide med. De som lurer på om ikkje det er rutiner i rs for å ha overlevelsesdrakt på i dårlig vær, viser gjennom spørsmålet at virkelig oppriktig lurer på alt de spør om.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det stilles gjenntatt spørsmål om rs rutiner og forskrifter. Eg kan ikkje kommentere bruk av vhf eller seler.

Men det trekkes frem overlevelsesdrakt. Overlevelsesdrakt er for å overleve. Slik drakt er uegnet å arbeide med. De som lurer på om ikkje det er rutiner i rs for å ha overlevelsesdrakt på i dårlig vær, viser gjennom spørsmålet at virkelig oppriktig lurer på alt de spør om.

 

Det er stor forskjell på en overlevelses drakt en bruker på vei til Nordsjøen, og den redningsfolk bruker, den er ment å arbeide i....

 

Mulig du ikke forstod det, eller ??

Link to post
Share on other sites

Det stilles gjenntatt spørsmål om rs rutiner og forskrifter. Eg kan ikkje kommentere bruk av vhf eller seler.

Men det trekkes frem overlevelsesdrakt. Overlevelsesdrakt er for å overleve. Slik drakt er uegnet å arbeide med. De som lurer på om ikkje det er rutiner i rs for å ha overlevelsesdrakt på i dårlig vær, viser gjennom spørsmålet at virkelig oppriktig lurer på alt de spør om.

Riktig

Overlevelsesdrakt kjenner jeg ikke til noen redningsinstanser benytter før de må gå fra borde selv......men arbeidsdrakter er benyttet både av RS og Kystvakt.

Angående rutiner og forskrifter angående resterende spørsmål - VHF, seler, navigasjon , etc, selvfølgelig eksisterer det.

Redigert av Bjoove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er at mannskap slapp til media. Trodde normalen var at ledelsen i rederiet/RS rykka ut og tok unna mediepresset for mannskapet frem til situasjonen var avklart. 

 

Hvorfor var det ikke noen i ledelsen i RS som tok mediekjøret? Det er vel ikke til å unngå at uttalelser fra mannskapet kan føre til spekulasjoner, ja endog sette både mannskap og selskap i dårlig lys. 

 

Og jeg mener ikke at noen skal bli ilagt munnkurv, men at rederi/RS stiller opp med proffer i møte med media vil være en fordel både for mannskap og selskap. Å overlate dette til mannskapet virker amatørmessig, syns det er rart om dette er normalen innenfor RS. 

 

Er dette standarden i RS? At media skal ha fri tilgang til mannskapet etter hendelser og ulykker? Fikk mannskapet aldri "tilbud" fra ledelsen i RS om at "dette tar vi" når media begynte å presse på?

Jeg synes det er fantastisk at mannskapet stiller for pressen og gir sin oppriktige mening. Det blir vi klokere av. Men etter all drittslenginga her inne frykter jeg at RS "lærer" og gir munnkurv etter hendelser. Den trakaseringen enkelte driver med her er ikke bra for ett åpent samfunn.

 

(dagens digresjon, jeg har en tørrdrakt som går fint å jobbe i. Har også en som er totalt uegnet å jobbe i (dykkedrakt).

Link to post
Share on other sites

. Men etter all drittslenginga her inne frykter jeg at RS "lærer" og gir munnkurv etter hendelser. Den trakaseringen enkelte driver med her er ikke bra for ett åpent samfunn.

 

 

 

Har vel ikke vært så mye dritslenging, har det ?

 

At noen stiller spørsmål er en del av et åpent samfunn, det motsatte er diktatur....der er det helt stille....

 

Husk, Hellige Kuer fins bare i India....

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...