Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Denne raljeringen med RS-mannskaper får meg til å tenke på ordtaket "Utakk er verdens lønn".

 

Det betyr ikke bare at en ikke får en fortjent belønning eller heder, men at man ofte får det motsatte. Utakk eller baksnakking mot seg når man gjør en innsats for å hjelpe andre.

 

Det heter seg også: "De som aldri gjør feil, er de som aldri gjør noe".

 

Grensen mellom å bli en hederskar / "helt", og til å bli erklært komplett idiot er som kjent syltynn...

 

Så foreslår at videre nedsettende kritikker fremsettes av de som til nå i livet aldri har gjort den minste tabbe, og som har perfekt BMI.

 

En fortsatt god kveld.

Link to post
Share on other sites

I Vestfold står begge skøytene, Eckbo og Veritas, på land.

 

Ikke nå lenger, ref. artikkel som krever abonnement i dagens aviser:

 

SISTE: Da kunne Thorleif Bang i Redningsselskapets sjøredningskorps Vestfold opplyse at verkstedarbeidene ble raskere ferdig enn antatt, og at Eivind Eckbo sjøsettes klokken 16.30. Før dette, var situasjonen en annen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fint lite til overs for Redningsselskapet, det vil si, jeg har fint lite til overs for hvordan selskapet driftes i dag, og til ledelsen som tar disse avgjørelsene.

 

På den andre siden har jeg stor respekt for mannskapet, enten de er frivillige eller betalt, og den jobben RS har gjort for sjøfolk, båtfolk, folk i båt, folk på moloer og andre, siden oppstarten i 1891.

 

I 125 år har Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, stiftet av Oscar Tybring, Heinrich Schiller, Johan Koren, Colin Archer med flere, reddet over 6000 mennesker i havsnød fra døden, og bistått over 600 000 uheldige.

Hadde enda Lind, Stene, Hellandsjø, Jarlsby og de andre lederne de siste årene hatt den samme integriteten som de ovenstående, hadde nok kontingenten fremdeles blitt betalt.

 

Jeg har dog vett nok til å bøye meg i hatten for Thor Hugo Johansen, Csabo Lango og Jan Adolfsen, mannskapet på RS Ægir, som av egen vilje går ut i en hel del ruskevær for å redde andre i nød.

Hvorvidt de går ut i all slags vær vet ikke jeg, jeg håper ikke det, og regner med at de, som de fleste andre, faktisk gjør en risikovurdering.

 

For ordens skyld er altså Johansen den med mest erfaring og lengst fartstid i hele Redningsselskapet.

Siden 1972, i hele 44 år, har Johansen vært i Redningsselskapet, og han har vært på RS Ægir siden båten ble sjøsatt i 1988.

Ingen i Redningsselskapet er vel mer kvalifisert enn nettopp han, til å vurdere hvorvidt man bør gå ut eller ikke.

Det bør jo også være en høy terskel for når man ikke går ut, og risikoen bør være betydelig, før en redningsskøyte velger å ikke bistå.

 

Jeg kan nesten garantere at ingen på Båtplassen besitter mer kompetanse innen sjøredning enn dette mannskapet, og man skal være over gjennomsnittet nedsnødd for å tro at situasjonen ville utartet seg annerledes med et yngre og mer uerfarent mannskap.

 

På den andre siden skal man vel kanskje også være over gjennomsnittet nedsnødd for å komme med noen av de kommentarene som er å lese om dette mannskapet i denne tråden?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God sagt Flåteadmiral.

Som sagt er jeg lamslått av kommentarene her om hvordan været skulle vært vurdert, sjekklister som eventuelt ikke følges osv. Gnag på dette så mye dere vil. Ingen kan ta fra mannskapet at de virkelig forsøkte. 

Hvorfor ikke bidra til RS selv hvis du kan?

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Det heter seg også: "De som aldri gjør feil, er de som aldri gjør noe".

Godt sagt.

 

Jeg synes generelt sett Stradivarius fører en meget fornuftig tone. I etterpåklokskapens lys, i dette tilfellet burde man kanskje vurdert å ikke gå ut med skøyta - det virker på meg åpenbart at nytteverdien i å ha den "stand by" var lavere enn risikoen.

 

Jeg frykter imidlertid for konsekvensene dersom denne "fornuftens stemme" får gehør ... tenkt situasjon:

 

Det blåser frisk bris, og det er en god del bølger uttaskjærs. Det frivillige mannskapet sitter og spiller kort i klubbhuset, ti meter fra rednignsskøyta. De blir kalt opp.

 

Utrykning! En snekke har fått motorstopp og driver mot et skjær.

 

Mannskapet bruker 48 sekunder på å avbryte kortspillet og komme seg over i båten.

 

Deretter tar kapteinen opp en sjekkliste på tyve punkter. Sjekklista skal fylles ut før avgang. For hvert punkt på lista skal kapteinen bruke litt tid på å tenke igjennom eller sjekke opp at ting er OK.

 

Et av sjekkpunktene er ... "er oppdraget forsvarlig, gitt vær, bølgehøyde og vind?". Et annet sjekkpunkt er ... "er det sannsynlig at redningsskøyta vil være i stand til å gjøre et signifikant bidrag i redningsaksjonen?" Frisk bris, bølgehøyde på et par meter, snekke som er i ferd med å drive på et skjær. Det er jo ganske opplagt at de skal ut. Allikevel, kapteinen bruker noe tid på å tenke igjennom om oppdraget er forsvarlig, hva skal de gjøre når de kommer frem, hva kan gå galt, hvordan skal presse håndteres dersom ting faktisk går veldig galt, etc. Eksakt vindstyrke, bølgehøyde og prognoser må sjekkes opp og loggføres.

 

Mannskapet bruker tid på å kle på seg redningsdresser, det må gjøres før man kaster loss ihht sjekklista.

 

645 sekunder etter at alarmen gikk er skøyta på vei ut ... og 543 sekunder senere er skøyta fremme ved vrakrestene...

Link to post
Share on other sites

Ja her kan man være vanskelig å ikke se at oss som kritiserer gjør det for å muligens kunne forbedre noe og ikke verken ta eller å henge ut mannskap. Ambulansehelikopter har det vel minst like travelt men de har diverse sjekklister både før avgang og etter avgang helt til shut down hvor man sjekker at helikopteret er helt klart for neste oppdrag så man skal slippe unødvendig lang sjekkliste flr neste oppdrag. man dobbelsjekker i løpet av noen sekund uten nødvendigvis å stoppe opp at man har husket alt da det er menneskelig å glemme (enten man er 25 eller 60) og gjøre feil spesielt når man har hastverk. Selv norske jagerfly bruker sjekklister når de evt på sekunder skal redde landet vårt. Det er jo da det er spesielt viktig når man kan være ekstra stresset at man ikke overser noe man har øvd i årevis. For mannskapet kunne noen av punktene 5 min etter avgang vært: -Spesielle hensyn mht vær/bølgesituasjon (ift. terreng/oppdragets art)? Egnet flytemiddel ? Setebelter? Skip klart? Tlf vhf motor, lanterner radar Osv. Er det behov for å bruke noen sekunder på å dobbelsjekke at man har tenkt gjennom og ikke glemt slike ting som prosedyrer tilsier mens man nærmer seg havarist så går det nok i de fleste tilfeller uten forsinkelse iom at man er tre personer. Dere sies at de ikke kun kan gå i laber bris. Nei på samme måte som helikopter heller ikke kun går i laber bris. De har noen få dager i året noen begrensninger både mht vind og annet værmessig som innebærer at noen ganger flyr de ikke. Dette er basert på erfaring og helt naturlig og veldig fornuftig. Noen redningshelikopter har større begrensninger enn andre men det viktigste er kanskje ikke å sette faste begrensninger men at mannskapet fortløpende briefer evt spesielle tiltak utifra de aktuelle vær og føreforhold.

Link to post
Share on other sites

Ja her kan man være vanskelig å ikke se at oss som kritiserer gjør det for å muligens kunne forbedre noe og ikke verken ta eller å henge ut mannskap.

Nå er det etter min mening helt greit å kritisere avgjørelsen å gå ut, skutas beskaffenhet, og egentlig det aller meste rundt denne ulykken.

Dette er tross alt et forum, og det bør være mulig å diskutere uten å ha inngående førstehåndskjennskap eller kompetanse, ellers blir det dårlig med diskusjon.

Dog, det er en ting å diskutere, men ...

 

En kaptein bør sørge for sikkerheten til sitt eget mannskap.

Skremmende og se tilstanden på besetningen til RS - gamle folk som knapt klarer å ta hånd om seg selv...

Hvem gidder å betale for dette ?

...

Amatører !!!

 

 

Noterer meg nok et tiggerbrev fra Redningsselskapet, som tigger penger til "ny Ægir", fordi senile 60-åringer har kjørt nok en RS-båt til grus i vårt område....  :thumbsdown:

 

 

Det hjelper ikke å være erfaren - når man ikke har alder/fysikk til å kunne klare å redde seg selv, engang....

Har man ikke krav til fysiske tester i RS ?

 

 og dette er noen av de kommentarene som ikke ble fjernet av moderator, hvordan de skal gjøre Redningsselskapet bedre vet ikke jeg, men det vet kanskje du ?

Link to post
Share on other sites

For all del, innlegget mitt var vel satt litt på spissen.

 

Nå må vi ikke glemme at innsatsen til en stor del er basert på frivillig og motivert innsats, det er også en faktor man må ta i betraktning. Lange sjekklister, strengt regelverk og uthenging på båtplassen.no hver gang noe går galt kan virke dempende på motivasjonen.

Link to post
Share on other sites

De kommentarene moderer jeg til dels selv ;)

poenget er derimot at v så tøffe forhold bør man være fit for fight.

Nok en gang med referanse til flyindustrien så jobber man ikke som redningsmann på helikopter i en alder av 60 år.

Har du tenkt på hvorfor?

Bør redningsselskapet vurdere noe tilsvarende? Eller overgår erfaring andre moment? Ikke vet jeg, men rs har sikkert vurdert dette og vurderer det kanskje igjen dersom det viser seg at dette var/er et problem

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok en gang med referanse til flyindustrien så jobber man ikke som redningsmann på helikopter i en alder av 60 år.

 

 

Nå kan man vel regne med at de fleste som tjenestegjør i 330 skvadronen går av med pensjon ved fylte 57 år, så du har nok rett i det.

 

Det er dog ingenting i veien for at man kan jobbe med redningstjeneste i en alder av 60 år.

Jeg vet ikke om det er noen i Luftforsvaret i aktiv tjeneste som er over 60 år, men det vet kanskje noen andre med mer kjennskap til 330.

 

Så er det jo også en vesensforskjell på 330 skvadronen og Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke å være erfaren - når man ikke har alder/fysikk til å kunne klare å redde seg selv, engang....

Har man ikke krav til fysiske tester i RS ?

 

Nei det trenger de ikke.

Staten gjør det for dem.

Mannskapet må passere nåløyet sjømannslegen hvert annet år.

Link to post
Share on other sites

Ja hvorfor 57 år. Og gjelder dette redningsmenn eller flyger? Er redningsmann i helikoper lettere enn redningsmann i 10 meter brytende bølger lettere i båt enn helikopter?

Som sagt jeg vet ikke fasiten men det finnes begrensninger og kanskje bør det være strengere begrensninger på båt i vær som 10 m brytende bølger. Evt trengs kanskje bedre prosedyrer. Ikke vet jeg men jeg synes det var betimelig å stille spm ved prosedyrene og faktiske vurderinger når momentene som virket merkverdige ift hva som er beskrevet om faktiske hendelser ombord. som prosedyrer (dersom de omhandler punktene jeg har etterspurt over)i utgangspunktet skulle tatt hånd om. Noen har muligens sett sammenheng m tidligere hendelser og fikk nå forsterket inntrykk av at prosedyrer virker mangelfulle ift andre nødetater. Kanskje tynt grunnlag men ta det for hva det er. Innspill i et uavhengig debattforum og ingen domstol. Kanskje bør det være som det er. Kanskje kan noe forbedres.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordi forsvaret har en 85 års regel som gjør det mulig å gå av ved 57 år. Pensjonsalder er vel 60 år.

 

Igjen, dette er Luftforsvaret, ikke en frivillig organisasjon. Det er lite hensiktsmessig å sammenligne redningsskøyter og jagerfly.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordi forsvaret har en 85 års regel som gjør det mulig å gå av ved 57 år. Pensjonsalder er vel 60 år.

 

Igjen, dette er Luftforsvaret, ikke en frivillig organisasjon. Det er lite hensiktsmessig å sammenligne redningsskøyter og jagerfly.

Ja vet du hvorfor den er satt til 57? Og er den 57 for redningsmannen ombord? Evt hvorfor ikke? Kanskje dette har med at forsvaret har mer enn 125 års erfaring at de på redningsmenn har en tøffere helsesjekk og strengere aldersgrense. Ja det er offentlig men betyr alder noe for forsvaret så kan det være negativt andre steder og. Kanskje veier erfaring opp på sjøen. Og ja jeg har spurt hva prosedyrer de har mht diverse punkt men da ble det tyst. Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom de finnes har de da blitt fulgt og alikevel ble de slengt rundt ombord uten belter? Og alikevel skiftet kaptein frekvens under slike forhold? Og alikevel var det først v problemer de tok på overlevingsdrakt. Om den burde eller ikke vet jeg ikke men det er ihvertfall noe redningsmannen på helikopter straks tar på og flygere inkl under visse forhold. De har tid men ikke rs?

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, man skal være forsiktig med å ødelegge en god diskusjon med fakta. Det er jeg helt enig i :yesnod:

 

Utgangspunktet for diskusjonen her er vel at det er reist noen spørsmål ved hvilke rutiner og regler RS faktisk har, så hvis du har relevante opplysninger i så måte, tror jeg ikke du ødelegger diskusjonen, men at du snarere oppklarer den, noe jeg vil tro er i de flestes interesse. :smiley:

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For 130 år siden satt deres forfedre og sa at vi har 1000 års erfaring med sjøfart så intet trenger å forbedres? Eller kan det være fordel med innspill til forbedring tross at man ikke er 60 år og har 125 års organisasjonserfaring? Som sagt ingen domstol her men innspill på mannskapets beskrivelse basert opp mot andre erfaringer fra rs og andre nødetater osv. Jeg går utifra at rs stadig ønsker å forbedre seg og dersom de ikke har noe å forbedre ifm dette så beskriver kanskje en offentlig rapport hvordan dette henger sammen og om intet kunne vært gjort bedre med bedre og mer fornuftige rutiner. Jeg har tilgode å se en vestlig flyhendelsesrapport som kun skylder på uflaks til tross for at flyindustrien og har passert 100 år.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en fatal ulykke med åpenbar menneskelig svikt, bør en tåle kritikk...også RS, ingen ku er så hellig, selv ikke RS..

 

Kritikk er positivt, det gjør en bedre...lukke øynene, og rusle videre hjelper ingen...

 

Ser det vises til sjømannslegen ang. helse...

 

Jeg har vært offshore hele mitt yrkes aktive liv, og har vært oss sjømannslege utallige ganger...

 

Jeg har sett hvem/hva som slipper igjennom der...

 

Har fått folk ombord, som har død av hjertevikt 4 dager etter ankomst på rigg...og som var oss sjømannslegen noen uker tidlgere...

 

Redningsfolk i denne kategorien bør sidestilles helsemessig med andre redningsmannskap, som brannfolk osv...

 

Påstår ikke at dette er et stort problem, og muligens heller ikke relevant i denne ulykken, men tror det er flere en meg som har observert

 

mannskap om bord på disse skøytene med en alder og vom som passer bedre på et julebord en et redningsfartøy...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser BB Connector nettopp gikk fra kai i Kristiansand, på vei for å assistere Emmy Dyvi med å dra havaristen av fjæresteinene?

Isåfall ETA ca 16.00.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...