Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Må faktisk si meg enig med dere. Og jeg ble enda tryggere på at det er det riktige å gjøre etter at du nevnte dette med refleksjoner i ruta innvendig .Honduras! Det hadde jeg ikke tenkt på før, men jeg ser at det faktisk vil bety endel. Takk for innspill!!!:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Oppkantene til vindskjermen montert. Tok ikke noe bilde av det. Såvidt synlig i toppen av bildet under. Så satte jeg i gang med å støpe overgangen fra dekket ned på skrogsidene. 2 lag med 450 grams matte tror jeg bør holde. Det er egentlig bare for ikke å få oppsprekking når jeg skal smøre skroget med topcoat.

Fikk støpt ca halve ene siden. Må ha tak i mere polyester:giggle:IMG_7143.JPG.d7f33a91602feb8c8dc380ed55f71953.JPG

Blåfargen er bare rester av en tusjstrek. Merket opp på glassfiberduken hvor jeg skulle dele duken. Vil ha revet kant i overgangen nedover skrogsiden, ikke fabrikkskant.

Link to post
Share on other sites

Da er det ferdig støpt rundt dollbordet og overgangen ned på skrogsiden.

Så til en liten utfordring: Jeg ser at jeg må sparkle ut endel på skrogsidene bakover mot overgangen til det falske akterspeilet. Heldigvis ikke så stort område, tipper jeg klarer med med 60-70 cm på hver side fra vannlinja opp til kanten ved dollbordet.IMG_7153.JPG.b05551a755a0a4902eb4cb9e81ae03d6.JPG

På det meste ca 4-5 mm. Kan sikkert slipe noe ned på de høyeste punktene.

IMG_7152.JPG.35d5122546385bffa9908a45bdf9f889.JPG

Jeg har nå landet på å male skrogsiden med topcoat. Enten mørk blå eller hvit, men det kommer vi tilbake til. Spørsmålet er hva jeg skal sparkle ut med før det. Har tenkt at det nok ikke er en god idè å bruke epoxy-sparkel siden jeg skal bruke topcoat. Frykter at jeg ikke får nok vedheft.

Så står jeg egentlig med to alternativer: Det ene er glassfibersparkel, og det andre er å støpe ut med flere lag glassfibermatte og polyester. Regner med å slipe vekk topcoaten for å få nok vedheft. Men hva tror dere er best? Eller hva med glassfibersparkel pluss et tynt lag glasfiber utenpå?

Når det så kommer til topcoat, hva blir da riktig måte å gjøre det på? Er det et eller to strøk med gelcoat først, og så et eller to strøk med iblandet voks som gir det beste resultatet? En annen ting jeg lurer på er hvor tykt kan man bygge med gelcoat?

Kunne selvfølgelig bare malt med en 2-komp. maling, men jeg har lyst å ha litt å slipe på hvis det skulle bli noen skraper etterhvert...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk en ide som måtte prøves i dag. Jeg har begynt å slipe skrogsidene for å få feste for ny topcoat. Først brukte jeg båndsliperen med støvsuger på. Det fungerte forsåvidt utmerket, med unntak av når jeg kom ned på gammelt bunnstoff. Da fylte slipebåndet seg fort, og når jeg gikk opp over topcoaten satte det av endel av bunnstoffet der. Det ble litt tungvindt. Men så kom jeg på den ideen som jeg måtte prøve.

Endel av bunnstoffet løsnet i flak, og da kom jeg på at det gjør det også på eldre hus av og til. Så da fant jeg frem malingsskrapen.

IMG_7202.JPG.db673d066c69ae38d9717e4ee6f31556.JPG

Den virket helt genialt. Det var relativt enkelt å "skrelle" av bunnstoffet og malingen på topcoaten. Inntil skjæret ble slitt... Prøvde å slipe det, men det viste seg å være herdet stål. Var ikke annet å gjøre enn å kjøpe nytt herdet skjær, men det var det verdt. Det blir endel skrap i topcoaten, men det gjør ikke noe på dette prosjektet siden det skal coates på nytt. Kunne blitt et problem hvis jeg skulle lakkert skroget;)

Så etter litt "elbow grease" eller "kno-fedt" ble det bra.IMG_7284.JPG.9a2df9d01894553d9e81491d3093db80.JPG

Har også støpt igjen hull til utløp fra vasker i skrogsiden. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Lenge siden sist;) På tide med en liten oppdatering

 

Det er jo slik at når prosjektet ikke har førsteprioritet, så blir det endel annet som må prioriteres først. Bl.a. ombygging av et bad på loftet. Men nå er badet ferdig, med varmekabler og fliser og alt som hører til. Og fruen er fornøyd:)

 

Kjøpte gelcoat her om dagen, så nå kan prosjektet gå litt videre. Tenkte å få sparklet ut skrogsidene i første omgang. Tenker det er greit å få gjort før jeg skal legge mahogny på dekk, slik at overgangen skrog/dekk blir så bra som mulig.

 

I går kveld blandet jeg opp en liter gelcoat med 6-7 dl microglassballonger for å lage sparkel. Fungerte faktisk ganske greit. Skal bygge ut skrogsidene gradvis til de blir slette.IMG_7444.JPG.6f1cc47b1ede081c434fbbfdab259677.JPGIMG_7443.JPG.531aa9f962ced972a3ea23330f929e5f.JPG

På det meste blir sparkelen nesten 10 mm tykk, men det tror jeg skal gå greit.

Tenkte å prøve å slipe med en karosserifil jeg har liggende og se om det kan være bedre enn pussepapir, da pussepapiret fort "tetter" seg. Regner uansett med at dette kommer til å sluke en god del timer før det blir bra, håper på tilnærmet "speilfinish";)

Kommer tilbake med erfaringer senere.

Link to post
Share on other sites

Går fortsatt litt fremover. Nå er snart "svanken" på den ene skrogsiden rettet ut. Prøver også å få overgangen opp mot dollbord/dekk så skarp som mulig, slik at det blir lettere å legge mahogny der senere.IMG_7448.JPG.1dfb402d0d7f624dde5743fe5e4c13fc.JPG

Så er det bare resten igjen;) Kommer til å ta tid, men jeg koser meg med det. Det er jo derfor man holder på med en slik hobby.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fikk en litt kjedelig beskjed fra leieboeren min sist jeg sparklet, styrèn-lukta hadde gått gjennom veggene og satt seg i alt av klærne hans...

Trodde jeg hadde luftet godt mens jeg holdt på, men tydeligvis ikke nok. Så da måtte det tiltak til. Fikk tak i ei vifte som drar godt med luft. Så tok jeg ut ene glasset i et vindu og satte inn ei finerplate i stedet som jeg lagde hull i og monterte vifta i. Skaffet et par lengder med fleksibel luftekanal, typisk brukt til kjøkkenvifter, som jeg tapet sammen i skjøten. Da har jeg mulighet til å flytte avsuget i nærheten der jeg jobber, og få blåst lukta ut av garasjen.IMG_7516.JPG.32916d2ab0cdcf7ca2e62f35c7c47f00.JPG

Så lagde jeg et veldig enkelt "telt" i håp om at det skal gjøre avsuget mer effektivt, og konsentrere området til der jeg har sparklet.

Blir spennende å gå inn i garasjen i morgen tidlig og kjenne etter om det fortsatt lukter intenst, eller om avsuget gjør jobben.IMG_7517.JPG.c40e11381ef3a1129f97effb3ee9352a.JPG

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev for 3 timer siden:

Fikk en litt kjedelig beskjed fra leieboeren min sist jeg sparklet, styrèn-lukta hadde gått gjennom veggene og satt seg i alt av klærne hans...

Han har ingenting å klage på. Det lukter jo ny båt av klærne hans :giggle: Dette er årsak til å skru opp leia :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Puss, puss, så får du en suss... Kjenner godt at man har armer når man har slipt en stund med pussekloss med 40-papir;) Begynner å bli fornøyd med den bakre delen på babord side nå. Bruker lampa til å lage slepelys, da avsløres alle svanker og buler. IMG_7522.JPG.f244b48375fa773123eba57c516715ac.JPG

Regner med at toppstrøket/ene vil feste seg godt i overflaten nå, 40-papir er ganske grovt.

Så er det bare resten igjen da... Blir også litt støv av det som dere ser på gulvet, selv om jeg prøver så godt jeg kan å ikke legge på alt for mye sparkel om gangen. Ikke såååå gøy å pusse....

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev On 18.6.2018 at 20.59:

IMG_7143.JPG.d7f33a91602feb8c8dc380ed55f71953.JPG

 

 

Jeg var meget imponert, helt til jeg så dette. Støp på utsia gammal gelcoat er fy fy. 

 

I tilegg så har du hivd på 10mm sparkel, er redd det får ett år eller tre, så begynner det å sprekke opp :/ 

 

glassfiber er ett levende materiale som beveger seg mye :/ 

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev for 22 timer siden:

Her er det slipt helt ned til glassfiber;) Men det er støpt ned mot gammel gelcoat... Føler meg ganske trygg på at dette er bra.

 

Det er jo ikke slipt ned til glassfiberen, ser jo all den gamle gelcoat'n under støpen. Gelcoat gir svært dårlig heft

 

Jeg føler meg desverre ganske trygg, på at du kommer til og angre på at du ikke gjorde det skikkeligt med engang, iløpet av relativt kort tid :/ 

 

snarveier, blir fort til omveier 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter en laaang tenkepause (har forsåvidt også vært litt vinter;) fristet det å komme litt i gang igjen. 

Hadde tenkt å sidehengsle motorromsluka, og hadde egentlig også fått laget hengsler til det. Som nevnt liker jeg skjulte hengsler, så disse hengslene skulle festes inne under dollbordet slik at luka svingte opp sideveis. Men etter å ha tenkt og grublet en stund kom jeg til at jeg ville få problemer dersom jeg hadde motorluka åpen og absolutt trengte å komme ned i lasterommet mellom motorrommet og cockpit, siden denne luka går opp og bakover. Denne ville da treffe motorluka når den sto i åpen posisjon, og dermed ikke være mulig å åpne.

 

En tanke slo meg: Hengsler til pansere på biler, en slags "multi-link"-løsning, kunne kanskje være en mulighet. Spurte både google og ebay, uten å finne akkurat det jeg trengte, men fikk i allefall inspirasjon. Så da var det bare å finne frem finerplate, finerbiter og skruer og prøve seg frem. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut noe som jeg tror vil fungere:IMG_7823.JPG.e0eb034034833bc1920e32bf939e0821.JPGIMG_7824.JPG.26cdfdd01b0b378efb74cbdfd71da62b.JPG

Trekanten som er streket opp til høyre i bildet representerer snitt av akterspeilet, venstre strek er innside i motorrom, høyre strek er utvendig falskt akterspeil.IMG_7825.JPG.fbc8a945526df62862376d0e5af936cd.JPGIMG_7826.JPG.efe13fe988a9704eadc2f71479f67fee.JPGIMG_7827.JPG.11a22c5e63dd9ac0c50ad52c02411aa5.JPG

Luka må løftes i bakkant før den kan føres bakover for ikke å treffe toppen av akterspeilet, og det ser ut til å fungere med denne løsningen.

 

Så var det å ta turen til et sveiseverksted for å kjøpe materialer. Kjøpte inn 30x30 og 40x40 syrefast. (Grovkappet i øverste bildet):

Skar så ut slisser til 30x30-rørene som skal passe inni 40x40-rørene.EJFE6533.JPG.cae4f06372e3c8378448d59f62dafae2.JPG

Da blir det omtrent slik:

IMG_7828.JPG.2bb6e4dd63dd7a4d1bac58a6ecbd5754.JPGIMG_7829.JPG.85394cf7a7eec95623656f47215494e8.JPG

Skal selvfølgelig avrunde hjørner senere. Har tenkt å bruke bolter med muttere, og tynne nylonskiver mellom. Regner med at dette blir relativt stivt og stabilt. 

 

Når dette er montert er planen å lage og montere noen nylonkiler slik at lukene sentrerer seg i åpningene. Har et lite behov for å sørge for at natene på dekk følges over begge lukene;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...