Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Har også lurt på om hun skal hete "Beauty Queen" som henspeiler til båttypen, Ancas Queen. Eventuelt "Booty Queen". Hehe;)

Her kommer noen flere bilder. Har montert siste dekksfineren midlertidig, for jeg fikk plutselig lyst til å sjekke utseendet med vindskjermen på igjen.

IMG_6206.JPG.2c2a7d6922bd4ba777c22a90346eb34b.JPG

IMG_6207.JPG.f41e1e35a23243fdbd2bf4e461e83127.JPG

IMG_6208.JPG.1e8f3430c9c27043f4dff234454855fa.JPG

Ikke helt ferdig med å tilpasse kanten rundt langs ripa. Håper jeg kan jukse litt med bredda på dollbordet, for jeg har en mistanke om at skrogformen ikke er helt symetrisk på begge sider. Det vil i hvert fall bli synlig på de smale dekksplankene hvis det er ulikt.

IMG_6209.JPG.0d4bca1b89c700df4c6312d30a0ce62d.JPGIMG_6210.JPG.a773f91c705ece6025ca1e9c49e47361.JPGIMG_6211.JPG.40257970ad0ab88b0a24a10cb35f49b1.JPG

Ser at jeg ikke fikk dekket til å passe fullt så godt til vindskjermen som jeg håpet. Men det løser seg nok med å lage en slags foring oppunder skjermen, og kle den med mahogny.

IMG_6212.JPG.be8b54d0bf779e6bf717482023cc3a02.JPG

Nydelige hofter på denne dama;)

Må bare beklage rotet på gulvet, jeg må snart ha et rydderøsk nå som jeg er ferdig med dekksfineren. Men det gidder jeg ikke i kveld;)

Link to post
Share on other sites

Dette blir så bra som det kan få blitt.:thumbsup:

Perfekte linjer fra alle kanter.

 

Moro at det er så ulik oppfatning om finer.

Noen er livredde for finer, mens andre elsker det.

 

Nå har du funnet en kreativ nisje.

Gjenbruk av plastbåter til custom bygde barrelbacks

Det beste fra to tider.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker!

I dag var det på tide å få ryddet og feid litt. Det er faktisk utrolig deilig å ha det litt ryddig rundt beina, jobben går også greiere da.

Fikk også tid til å montere dørken i cockpit. Limt og skrudd. Med unntak av lukene selvfølgelig. Godt å ha et rett gulv å gå på. Så fikk jeg også for meg at jeg ville lage kassene som førerstolene skal stå på. Det ene skottet dikterer på en måte hvor det havner. Så jeg var litt spent på om det ville bli nok plass bak rattet i stående posisjon. 

Brukte rester av baderomsplater, og lot den hvite siden vende innover i kassene, som også blir skap. Så slipper jeg å male så mye;) Tror jeg plasserer skapdøra i den bakre veggen, altså under ryggen på stolene. Blir greit nok med plass til å åpne dem der, nå når jeg har gått vekk fra ideen om å lage rundsitter bak. Nå blir det bare en enkel, rett benk.

IMG_6214.JPG.77c9e93bed6895d0e10aa4ac572c870e.JPG

Utsiden av kassene skal kles med mahognyfiner. Har også vært fristet til å kle ryggen på setene med mahogny, fra bunnen og opp til ca 5 cm fra toppen. Får se om jeg klarer å lage en fin bue av noe tynn finer som jeg laminerer sammen i riktig fasong. Tror det kan bli fint, med brun skai på toppen.

Her kommer også en liten detalj av topp-plata på kassene. Freste inn et spor slik at jeg får større limflate, og en stivere kasse. De kan tross alt få ganske stor belastning hvis man skal ut og herje i litt sjø...

IMG_6213.JPG.03d1f5f29644394ea84428ab4fa02bb6.JPG

Rester av ei vannfast forskalingsplate.

Link to post
Share on other sites

Takktakk!

Proff snekker eller amatør? Ja, jeg er utdannet tømrer. Og jeg har også jobbet 3 år som innredningssnekker, skrog- og dekksmontør på Windy Boats AS, så jeg har litt forskjellig erfaring som kommer godt med på dette prosjektet;) Kanskje litt som Pippi Langstrømpe også: Dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg sikkert! Hehe:wink:.

Ellers finnes det utrolig mye kunnskap på nettet, jeg har lest mye og sett utallige filmer på youtube, og plukket opp diverse tips og triks derfra.

For ikke å snakke om "Miss Amalie" her inne på forumet. Jeg har i mange år drømt om å gjøre det på samme måten, men endte opp med min egen variant.

 

Link to post
Share on other sites

Det siste jeg gjorde i går var å demontere det falske akterspeilet. Jeg vil støpe et lag med glassfiber på baksiden før det skal monteres. Først skrudde jeg fineren til badeplattformen fast. Så skar jeg til en lekte i bue som jeg tilpasset og monterte utenpå akterspeilet i toppen. Det er for at ikke fineren skal rette seg og bli umulig å bøye tilbake i fasong etter at glassfiberen er støpt på. Skrudde den fast med lange skruer, som jeg kuttet jevnt med fineren på baksiden. 

IMG_6215.JPG.1fad41571aa7c62121f9a5121289ff0e.JPG

Så skrudde jeg på en forskaling av rester av baderomsplatene. De fikk også et godt lag med voks, så vil de forhåpentligvis slippe etterpå. Planen er å støpe en slags leppe som går loddrett ned langs ytterkant av badeplattformen, som vil gi nødvendig styrke og bæreevne. Skal støpe over fra utsiden også når den er montert på båten igjen. Jeg skal også ha på kraftige "sprutlister" på utsiden av skroget, som skal boltes fast i skroget og i sideflensene på badeplattformen. De vil også til å være med på å bære og ta mye av belastningen. Har lurt på å skaffe eik til akkurat det.

IMG_6216.JPG.443f5ad3718bc2c0316e52169bc614e4.JPG

Har også begynt å tilpasse glassfibermattene. Greit å få det gjort når den ligger "rette veien", i stedet for å støpe oppunder når den sitter på båten... Blir nok av det likevel, når det skal støpes fast til akterspeilet og bærevangene senere. Håper og tror at det totalt sett vil bli sterkt nok, samtidig som det ikke må bli for tungt.

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke tenkt å bruke divinycell. Regner med at kryssfineren gjør jobben med noen lag glassfiber på. Alternativet mitt var å bruke tykkere kryssfiner på badeplattforma, men det ville også blitt tyngre. Håper og regner med at 12mm finer pluss noen lag med glassfiber og den loddrette ytterflensen totalt sett blir sterkt nok. Hele denne konstruksjonen med falskt akterspeil og badeplattform skal også støpes fast fremover langs siden på skroget, og opp over det originale akterspeilet og ned i motorrommet. I tillegg støpes det fast oppunder mot avstiverne og de påstøpte "skrogsideforlengerne". Kommer til å sitte som støpt. ;)

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev On 14.5.2017 at 18.16:

Utsiden av kassene skal kles med mahognyfiner. Har også vært fristet til å kle ryggen på setene med mahogny, fra bunnen og opp til ca 5 cm fra toppen. Får se om jeg klarer å lage en fin bue av noe tynn finer som jeg laminerer sammen i riktig fasong. Tror det kan bli fint, med brun skai på toppen.

 

Et lite forslag: Lag en passelig bue av ei finerplate og lås den i riktig fasong ved å skru den mot et par fasongskjærte 2"4". Spray overflaten med konaktlim på sprayboks (e.l.) og legg over gråpapir. Så støper du fem lag glassfiber vått i vått på dette. Du bruker selvsagt bare glassfiberlaminatet, men nå har du en perfekt krumning som ikke slår seg og ikke suger vann. Knivskjært mahogny limer du rett på med f.eks. kontaktlim. 

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev On 14.5.2017 at 18.16:

Tror jeg plasserer skapdøra i den bakre veggen, altså under ryggen på stolene. Blir greit nok med plass til å åpne dem der, nå når jeg har gått vekk fra ideen om å lage rundsitter bak. Nå blir det bare en enkel, rett benk.

 

 

tror det er et bra valg - en u-sofa eller rundsitter krever endel mer plass syns jeg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev for 5 timer siden:

Nei, har ikke tenkt å bruke divinycell. Regner med at kryssfineren gjør jobben med noen lag glassfiber på. Alternativet mitt var å bruke tykkere kryssfiner på badeplattforma, men det ville også blitt tyngre. Håper og regner med at 12mm finer pluss noen lag med glassfiber og den loddrette ytterflensen totalt sett blir sterkt nok. Hele denne konstruksjonen med falskt akterspeil og badeplattform skal også støpes fast fremover langs siden på skroget, og opp over det originale akterspeilet og ned i motorrommet. I tillegg støpes det fast oppunder mot avstiverne og de påstøpte "skrogsideforlengerne". Kommer til å sitte som støpt. ;)

Nå er ikke dette for og mase men det må snart komme noe flere bilder her, dette har blitt ukas høydepunkt og se på dine fremskritt det blir en flott båt gleder meg til og se resten.:thumbsup:

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Oioioi, her var det mye hyggelig engasjement! Det er gøy at prosjektet engasjerer så mange!

Komodo: Det var en god idè du kom med!:thumbsup: Skal tenke litt mer på den. Det er vel også mulig at jeg kunne støpt direkte mot stolryggen hvis jeg kler den inn med plast, før jeg fjerner trekket som skal vekk uansett.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg støpt undersiden av badeplattformen.

IMG_6234.JPG.0a49cf0ca8f6445e51d04cdd6cdb6a01.JPG

Her ser dere forskalinga på enden. Demonterte den så snart støpen hadde herdet sånn passe.

IMG_6235.JPG.e0d1a1ba1ba29841325c9bbf6f11419f.JPG

Etterpå støpte jeg inn to ekstra lag langs kanten og oppover (nedover) flensen langs ytterkant av plattformen. Skal også støpe på et par lag fra toppen og ned når jeg monterer den på båten. Så håper jeg det gir nok styrke til å bære plattforma og belastninga.IMG_6236.JPG.ba21ef0840b6a1f1fb9aa92c8a25586a.JPG

Må nok vaske vekk voksen før jeg støper videre her;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå er det vel på tide med en liten oppdatering. Var en tur avgårde i langhelga, så da ble det selvfølgelig ikke gjort noe på prosjektet. Men i kveld måtte jeg få gjort litt til.

Hadde som mål å tilpasse ryggen på sofaen bak. Så da var det bare å finne frem et par av emballasjefinerplatene igjen, og lage mal. Grovskar platene først, og brukte biter av maskeringstape langs kantene for å lage en nøyaktig mal. Brukte en lengre finerplate til å skru bitene sammen til en hel mal. Så kunne jeg enkelt streke opp etter tape-bitene på plata som skulle brukes.

IMG_6254.JPG.0742b828b351d7d6b9c1c0a47a6d9d12.JPG

Prøvemontering.

IMG_6255.JPG.68437f8bb0b36625b5ff0a3e61dfb723.JPG

Passet perfekt. Må lage et rammeverk for sittebenken også. Rammeverket skal selvfølgelig males før montering, det skal baksiden og kantene på rygg- og seteplatene også.

Jeg skal ha bensintanken liggende nede i midten under setet. Vurderer også å lage meg en kjøleboks som skal plasseres under setet på babord side. Lokket blir da i setet slik at man må løfte på sitteputa for å komme til, men jeg tror ikke det vil bli så mye brukt at det skulle bli noe problem. En kjøleboks med lokket i toppen vil holde bedre på kulda enn en med frontåpning. Men jeg blir ikke helt enig med meg selv om jeg skal lage den i glassfiber, eller om det er godt nok å lage den av baderomsplater. Og så isolere boksen med isopor eller fugeskum slik at den kan holde på kulda. Trykkfast isopor vil kanskje være det beste siden det nesten ikke trekker vann slik som fugeskum kan gjøre. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det! ;)

 

Måtte en tur på sjøen nå i helga mens det var fri og fint vær. Men i dag tok vinden seg opp såpass at det ikke var noe særlig ålreit å være utpå lenger, så da dro vi hjem igjen. Så da fikk jeg gjort litt til på prosjektet. Jeg ville ha tre luker i setet bak, for å ha litt stuvplass til ting og tang. Målte ut hvor jeg ville ha lukene, slik at det skulle bli greit med tanke på opplegg langs kantene. Her kan det potensielt bli ganske stor belastning, både for ombord- og ilandstigning, og hvis man skal kjøre i litt røff sjø. Så da måtte det bli solid og ordentlig. Valgte å legge 1-1/2"x6" på flask som jeg ribbet ned til passelig bredde, og felte inn hakk foran og bak.IMG_6267.JPG.5c55fa41670a96c48195e05a9d2411b6.JPG

Feinsag (multikutter), skarpt huggjern og hammer gjør susen.

IMG_6268.JPG.9ea0dbc6a2ee593b039fb0d6b38ec852.JPG

Her er plankene bare lagt løst på plass, for jeg vil, som med alt annet, male det først før det skal monteres. Skal også male skrogsidene, og montere tanken først.

IMG_6270.JPG.53e832136114dca907b14d6e7229c19f.JPGIMG_6271.JPG.d69e1ebc4bbbe0e1344d5665a9ae4e80.JPG

Her er benkebunnen lagt på plass, med lukene som selvfølgelig er skjært ut av samme plata. Fronten på benken skal fineres med mahogny senere.

Har også fundert litt på om jeg skal lage plass til et par koppeholdere (les: champagneglassholdere hehe;) ved siden av benken ut mot skrogsidene. Spørs bare om det er høyde nok oppunder dollbordet... Blir det rart hvis koppeholderne sitter lavere enn sitteputa? Mulig det er bedre å lage et par skap langs skrogsidene mellom baksetet og framstolene, og integrere koppeholdere der. Time will show.

 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha til stettglass trenger du vel bare ei plate med et frest spor du trer stetten inn i... Skal du ha til øl Rødbrusflasker kan du kanskje lage dem slik at de svinges inn under dollbordet når de ikke er i bruk...

Båten ser forøvrig helt smashing ut :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...