Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Jeg "må" ;) sparkle endel overganger, spesielt øverste del av skrogsidene må jevnes ut slik at kurvene på skrogsiden blir mest mulig jevne. Det er også noen svanker i lengderetningen som jeg ikke er helt fornøyd med. Er redd for at hvis jeg ikke er nøye nok med underlaget så vil det potensielt kunne bli til stor irritasjon senere, hvis f.eks. det blir synlige bulker og svanker når alt er ferdig lakkert... Har tross alt en visjon om å kunne speile meg i lakken etterhvert;)

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev for 14 timer siden:

Jeg "må" ;) sparkle endel overganger, spesielt øverste del av skrogsidene må jevnes ut slik at kurvene på skrogsiden blir mest mulig jevne. Det er også noen svanker i lengderetningen som jeg ikke er helt fornøyd med. Er redd for at hvis jeg ikke er nøye nok med underlaget så vil det potensielt kunne bli til stor irritasjon senere, hvis f.eks. det blir synlige bulker og svanker når alt er ferdig lakkert... Har tross alt en visjon om å kunne speile meg i lakken etterhvert;)

Kontakt en produksjonsbedrift innen støping av produkter i GRP og hør om du kan kjøpe i større kvanta der. For eksempel NORPOL FI 177. Begynner du å slipe denne før den er helt gjennomherdet er den meget lett å slipe. Samtidig er den sterk og fleksibel. Brukes blant annet til liming av kjernemateriale. Påfør på ca. en 1/2 kvm om gangen med først en mindre sparkelspade før du drar det utover, jevner det ut med en større sparkelspade, gjerne 50cm.

 

Lag deg noen lengre slipebord og kjøp slipepapir på rull. Bruk god fleksibel kryssfiner i 6, 8 eller 12mm tykkelse og fest en kloss i hver ende som håndtak og for å ta slipepapir rundt som du holder fast mens du sliper. Bruk de forskjellige slipebordene avhengig av hvor mye kurvatur det er i skroget der du skal slipe. Varier retningene du sliper. Med en slik teknikk vil du få helt jevne overflater på høyde med en hvilken som helst båt i det øvre skiktet.

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev 56 minutter siden:

Lag deg noen lengre slipebord og kjøp slipepapir på rull. Bruk god fleksibel kryssfiner i 6, 8 eller 12mm tykkelse og fest en kloss i hver ende som håndtak og for å ta slipepapir rundt som du holder fast mens du sliper. Bruk de forskjellige slipebordene avhengig av hvor mye kurvatur det er i skroget der du skal slipe. Varier retningene du sliper. 

Det der er et veldig bra tips :yesnod:

Fikk også tips fra min svoger (som er snekker/orgelbygger) om å lime sandpapir på krysfinerbiter med kontaktlim på sprayboks. Da har man en engangs pussekloss hvor man slipper irritasjonen med at sandpapiret sklir vekk. 

Og bruk helst skikkelig sandpapir, ikke Bitema. Da drysser bare steinene av når du sliper i polyestersparkel. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

platform25.jpg.12ed027969b93c5dec7ed4e1eceb647f.jpgplatform24.jpg.ba6857759182802134a738a60a627031.jpg

Komodo skrev for 4 timer siden:

Det der er et veldig bra tips :yesnod:

Fikk også tips fra min svoger (som er snekker/orgelbygger) om å lime sandpapir på krysfinerbiter med kontaktlim på sprayboks. Da har man en engangs pussekloss hvor man slipper irritasjonen med at sandpapiret sklir vekk. 

Og bruk helst skikkelig sandpapir, ikke Bitema. Da drysser bare steinene av når du sliper i polyestersparkel. 

Med sanpapiret rundt klossene du holder i er det ikke noen problemer med at papiret sklir vekk.

 

Angående papirkvalitet vil jeg anbefale Mirka. Veldig bra slipepapir. Og det varer så mye lenger enn billigpapir at det totalt ikke blir dyrere heller.

 

La inn et par bilder som viser en av klossene jeg har tilgjengelig. Glemte å fortelle at jeg også har limt på en skumplate på finerplaten. I dette tilfelle Divinycell H45. 

 

Sparkelen brukt på bildene er forøvrig NORPOL FI 177.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Oioi! For en herlig tråd!

Det er så digg når man plutselig oppdager slike godbiter og får litt langlesing :yesnod:

Utrolig imponert over løsninger og overordna design. Håper vi får se denne ferdig i løpet av ikke alt for lang tid, du er jo kommet utrolig langt og har gjort så mye riktig. 

Hvordan er status nå, @Rytteren?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det skjer litt innimellom. Nå er styrbord skrogside nesten ferdig sparklet.

Har fått tak i en tykkelseshøvel. Så nå har jeg sendt parketten gjennom for å fjerne lakken på toppen.

IMG_1457.JPG.8f2306c331bbc8f65ab6ec0ced564ae8.JPGIMG_1458.JPG.fdd7ef88ca6ca462d2d82bc7f0031518.JPGIMG_1461.JPG.b518f94b6c59d7f06e90b47ad00c6d84.JPG

 

Etter dette har jeg begynt å skjære av topplaget av parketten. Sikter meg inn på ca 3mm tykkelse.

Skjærer fra begge sider, så det er ganske tidkrevende. Men det er jo greit så lenge det er en hobby.

Har laget en innretning som klemmer parketten inntil landet med jevnt press mens jeg ribber, så slipper jeg å stå og passe på med fingrene i nærheten av sagbladet hele tiden. Skråskjært en bit av en 1-1/2"x3" og ribbet inn ca 10 cm slik at jeg har mange tynne "spiler" som holder emnet i klem mot landet. Den har også den funksjonen at den hindrer emnet å fyke bakover, da klemmer den ekstra i mot. Ikke min egen oppfinnelse, men meget genial når man skal ribbe mye.

IMG_1481.JPG.a85b947d360b2ab1fb8427d6df205801.JPGIMG_1482.JPG.a08d4531bfc0ab03f93e3a122f37599b.JPGTil nå har sponavsuget samlet opp 3 store søppelsekker med høvel- og sagspon. Greit å ikke ha det utover hele garasjen... ;)

 

Men så kom det plutselig en rar vibrasjon fra saga. OK, da er det vel et lager som har røket.

Demonterte saga. Det ene lageret på motoren var dårlig, rumlelyd når man snurret på det. Men så oppdaget jeg at det var ikke bare det som var feil, selve tannhjulet i giret hadde også mistet noen tenner...IMG_1686.JPG.fb0eb2b827b628ba60de42e9732bf036.JPG

Da er det bare å se seg om etter ei ny sag da. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da er det på tide med en liten oppdatering igjen. Deilig med litt ferie, og som vanlig er det endel som må prioriteres før hobbyen. Bytting av verandadør og "front porch" til fruen. Men det er greit, jeg får jo også nytte av det. Så ble det endelig tid til noe jeg har gledet meg til en stund, nemlig finer. 

Har tenkt lenge på hvordan jeg skulle løse det, med tanke på "bordgangene", og hvordan de blir seende ut. Ikke sikkert det egentlig betyr så mye, men så er det nå sånn at når man har fått en viss ide om at det skal se alright ut, så vil man gjerne prøve å få det til. Et alternativ er å skråskjære alle bord fra smale bord bakerst til bredere bord framover på grunn av at skrogsiden er lavere bak, og bredere fra midtskips og frem. Og for å gjøre saken enda mere komplisert vil bordgangene "svinge" seg mye oppover når man nærmer seg baugen på grunn av skrogfasongen der.

Neste alternativ er å la bordgangene følge dollbordet, men det ville kunne skape større problemer i baugen.

Neste alternativ er å følge "chine", men da ville det bli rart opp mot dollbordet igjen, med mange skråavslutninger. Det hadde jeg heller ikke lyst til.

Valget falt på å gjøre en mellomting: Skjærer bordene (som er ca 12,5cm brede) ned til en bredde på 10 cm. Linja blir en mellomting mellomdollbord og chine. Tror det vil bidra til å skape en illusjon av fart ved stilleligge, siden bordgangene da stiger litt mot baugen. Da kan jeg også skjære en bue på bordene fra ca midskips og framover slik at jeg tvinger linjene litt nedover mot baugen.

Blandet ut epoxyen og tilsatte microglassballonger, også kjøpt fra SVAS, til en majonesaktig konsistens. Smurte det på baksiden av bordet med sparkelspade. IMG_2346.jpg.8e4e42cde3f240af7d13c17b72d2185e.jpg

Har selvfølgelig vasket skroget godt med aceton.

For å få god klem på fineren spente jeg opp noen lastestropper som jeg brukte til å klemme en lekt og en kryssfinerplank fast med. Kantene på fineren klemmes til slutt inn med kiler, slik at den følger skrogfasongen best mulig.IMG_2347.JPG.b037533211e1c27378fa5c418a59903f.JPGIMG_2348.JPG.24e9b71c2a720796c1cd008ffe2688c8.JPG

Så videre til neste bord.

IMG_2350.JPG.87c5ee8230a41526252bc8a9e971eed9.JPG

Og sånn ble det da det fikk herde i ca 12 timer (som beskrevet fra SVAS).

IMG_2351.JPG.ca065afd0f5fb6839b4c2b963332e9bd.JPG

Limrester som tøyt ut fjernet jeg relativt enkelt med et skarpt huggjern. Har god følelse på at limet har full kontakt bak hele bordet når det tyter ut slik. Måtte finne frem alt av stropper for å komme videre;)

IMG_2355-SurfaceTorben.jpg.bb339d8574066653cc957f0bb57d6ad0.jpg

Og finne frem kreativiteten når baugstykket skulle forseres. Herfra og forover skar jeg bordene med bue for å motvirke at de skal komme for høyt opp i baugen.

IMG_2357-SurfaceTorben.jpg.4c7c8d143108fedf915ee493aab0fc12.jpg

IMG_2356-SurfaceTorben.jpg.2e05e153a3f8ec1326b588431f7fd34f.jpg

Tror det blir fint jeg.

IMG_2358.jpg.c2f14ea35e859e0c76ae7d5036ac6e25.jpg

Så blir det noen dagers båttur med fruen og dattera.

Link to post
Share on other sites

Dette her blir grisetøft! Og godt å se at det er framgang i prosjektet :thumbsup: 

 

Men en kommentar. Så vidt jeg har forstått det på trebåtbyggerne skal du smøre på et lag med tynn epoxy og la den gelle før du limer. Hvis ikke risikerer du at treverket suger epoxy ganske lenge før den herder, og da kan du få dårlig binding i visse partier. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Nederste bord ble for "høyt" fremst på tross av at det er skåret med en bue på 2,5cm på 2,2 meter (som er lengden på stavene).  Fant derfor ut at jeg ville kutte litt av det. Ikke tale om at limet slapp fra skroget uten kamp, måtte skrelle det av bit for bit med huggjern. Har ganske god magefølelse på den generelle vedheften etter dette.IMG_2411.JPG.f827b0295dd18cf2038791a9292a155c.JPGIMG_2413.JPG.01179351b76aaf787325b849f7fbbec3.JPG

Her ser man buen jeg skjærer på bordene. Fra der jeg nå kuttet og forover må jeg bruke kortere bord for å kunne skjære bue med mindre radie/"skarpere sving". Dette for å unngå at bordgangene "reiser seg" for mye opp mot baugen. Har lest en uttalelse en plass omtrent noe sånt som at "linjer innenfor båtbygging er en optisk illusjon". Passer fint på dette prosjektet i alle fall. 

Klemmer bordene inntil skroget, og med-drar (tegner en parallell strek) langs det bordet som er montert med en passer. Så skjærer jeg langs streken med bordsaga, og finjusterer med håndhøvel slik at den passer perfekt ned mot den andre. Etterpå ripper jeg til 10 cm bredde. Har sagbladet så vidt over anlegget, så kan jeg fint følge svingen.

IMG_2420.JPG.5bb69db14b9241a1722d684ea658d223.JPGIMG_2417.JPG.bb6f2d9a52d0a1d57fc5b65b83623f74.JPG

Kommer seg.IMG_2378.JPG.ed1051466a2776f3997a794eb15f49ae.JPG

Nå får jeg ikke gjort mer på babord side før jeg får rettet opp baugen. Den er litt skjev.IMG_2428.JPG.01c7f6ec5572623043982960a3c706d0.JPG

IMG_2421.JPG

Link to post
Share on other sites

Så var det på tide med en snuoperasjon. Er heldig med at krybben har hjul og betonggulvet er fint pusset. Klarte det uten hjelp, bortsett fra en 2"4" som brekkstang.

IMG_2579.JPG.727e7f1292ed96024eb4b456f0b402f7.JPG

IMG_2580.JPG.a82681053977b9d1805c0510caeeb170.JPG

Sparklet ut baugen slik at senterlinja blir i senter. Penest sånn. Fullførte nederste bordgang på babord side for å kunne overføre linjene og høydene til styrbord side. Må prøve å få det så likt som mulig.

IMG_2595.JPG.df6edc6ee706f880d7473c12ff9ff053.JPG

Målte høyde fra dollbord og chine hver 50cm fra akterspeil og forover og fant en linje som ble bra. Som sagt, det er en optisk illusjon hele greia. Men en får prøve å gjøre det så bra som mulig likevel.IMG_2651.JPG.eb68a6833a5f918d45e067a9ea601feb.JPG

Nærmer meg ferdig med hovedflaten på styrbord side. Må få med meg underkant av chine også på den delen som blir synlig over vannlinja.

IMG_2784.JPG.1162576c6eb7c803624fa3bce4163c39.JPG

Siste bordet under chine på plass. Beklager rotet på dekk, men sånn blir det når man holder på. Har samlet alt av kapp av merbauen, vil ikke kaste noe enda. Skal etter planen bygge noe innredning også, og da kan selv den minste bit komme godt med.

IMG_2819.JPG.739a4b6c8302cab37688721e5ae89289.JPG

Man ser at bordgangen "reiser seg" litt mot baugen likevel, men alt i alt synes jeg dette blir bra.

IMG_2830.JPG.d833b0d0b2442467899000b3ae202624.JPG

Siste del av knekken mot kanten på dollbordet:

IMG_2832.JPG.91dc208fdcadd4b0157ec8803bf216d0.JPG

Nå må jeg få ryddet litt, for jeg har faktisk planer om å ha plass til bilen også i garasjen i vinter. Gidder ikke å skrape snø og is om morgenen når det kan unngås;)

Så får vi se om det er mulig å fortsette arbeidet likevel. Bilen kan jo stå ute mens man jobber litt, og bare kjøre den inn etterpå.

IMG_2831.JPG

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...