Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Takk for det, Honduras. God idè med innfellbare koppeholdere, den må jeg tenke videre på;)

I dag fikk jeg malt et strøk med grunning på delene til baksetet. Først freste jeg over kantene i lukeåpningene med en avrundingsfres, slik at det ikke blir skarpe hjørner.

IMG_6276.JPG.83a2eac032b630c1192c969f9bd8c56f.JPG

IMG_6275.JPG.e96a4fb0112d029b0d66f78fe2b5e735.JPG

Så ble alt lagt ut for grunning og maling.IMG_6277.JPG.7618553f536e10fbd0c4c03a408c94fd.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Det har ikke skjedd så mye på prosjektet i det siste, har vært opptatt med andre ting. Men det skjer likevel litt innimellom. Maler et strøk nå og da, etterhvert som tørketiden tillater det.

IMG_6286.JPG.128ca9456e91412cc877b72ecfaf1c06.JPG

Rammeverket blir grått, og baksiden og kantene på lukene blir hvite. Har også malt et par strøk på innsiden av skrogsidene i cockpit.

IMG_6287.JPG.e163c23b87df74571baae5e92593ac27.JPG

Her ser det ut som det er brukt to ulike gråfarger, men det er bare refleksjon av lyset fra de mørke dørkplatene som lurer øyet;)

 

Har også fått en kar til å flytte og sveise om påfyllingsstussen på bensintanken. Måtte flytte den for å få det til å passe med resten av innredninga. Skal hente den i morgen, så da får jeg snart montert den også. Den må uansett på plass før jeg kan montere baksetet permanent. Vurderer å montere påfyllingslokket under luka bak baksetet så det ikke blir synlig før man åpner luka. Da blir det også litt mer tyverisikkert når det ikke sitter midt i glaninga. Og så liker jeg også å skjule det som ikke trenger å være synlig.

Link to post
Share on other sites

Da var det vel på tide med en oppdatering på prosjektet igjen. Har i det siste malt på en del deler for å kunne montere tank og baksete. Påfyllingsrøret fikk jeg flyttet og sveist om, en kar i Arendal som gjorde jobben for meg. Før jeg la tanken på plass la jeg på et par striper med armaflex i bunnen av tanken slik at den ikke ligger og slår mot spantene i bunnen av båten.IMG_6292.JPG.931a7007dd6f97b6ef16a864e77bedb2.JPG

Spikerslag for innfesting av tanken ble produsert og malt, og siden montert. Det tar sin tid når det skal ha 5 strøk totalt, 2 strøk med grunning pluss tre malingsstrøk. Nå går det heldigvis fortere med tørken når det er slike behagelige temperaturer. Lagde hakk slik at det passer med spantene for best mulig bæring.IMG_6300.JPG.a3f953c3c4025691b1101e0054eb1d34.JPG

Her er påfyllingsrøret også synlig.

IMG_6299.JPG.aa2bd2d66b62f868af1249e1e3b9b7a3.JPG

Spikerslagene skal også brukes til feste for et par loddrette skott på hver side av tanken. Skal også legge plate i bunnen ned på de langsgående spantene, slik at det blir et greit stuv-rom under benken. Ser for meg at det blir litt enklere i bruk når bunnen er flat. Sideplatene er ferdig kuttet og tilpasset, mangler bare et par strøk før montering.

IMG_6301.JPG.70a3993fa9a5fc464b3852cbbba8913e.JPG

Her er rammeverket for setet montert. Dessverre var jeg litt for ivrig, det måtte demonteres igjen for å få plass til å tre inn ryggplata!

Men alt går jo, det tar bare lengre tid...

Her er ryggplata på plass, og jeg kan fortsette.IMG_6302.JPG.030991397dcf47dea25624cd5dab5b19.JPG

Alt som monteres blir limt og skrudd. Erfaring tilsier at da holder det best over tid med tanke på vibrasjoner og lignende.

Liming for seteplate. Trekker limstrengen inn fra kanten slik at det ikke "tyter ut" i åpningen som vil bli synlig.IMG_6304.JPG.d90b1a4e12180e47625c382ba22a71a1.JPG

Legges rett ned, og klemmes fast. Vil helst ikke ha skruer i sitteplata hvis det skulle bli stående noe vann der, da blir platene fort myke...

Til slutt et bilde av stuv-rommet bak og under baksetet. Blir god plass her til kalesje, fendere, kjøleboks, stoler og bord m.m.

IMG_6306.JPG.ef096c1c2ba82dc044105dd7790839a0.JPG

Har også fått kjøpt ca halvparten av den mahognyfineren jeg trenger av en privatperson, til en veldig hyggelig pris. Gleder meg til å begynne på det etterhvert. Men foreløpig er fokuset å få gjort de tingene som må gjøres før mahognyen i det hele tatt kan startes på. Deriblant faststøping av falskt akterspeil og badeplattform.  Har ferie til uka, så det er mye mulig at jeg skal bruke et par dager da. Må også gå over og sjekke alle overflatene, regner med at jeg må sparkle en del for å få et slett underlag for fineren. Kan ikke ha for mye ujevnheter, siden det vil synes godt når jeg er ferdig.

Fortsettelse følger;)

IMG_6305.JPG

Link to post
Share on other sites

Gjorde meg "ferdig" med stuvrommet under baksetet når jeg først var i gang der. En grei plass å få brukt noe av restene av dekksfineren. Tilpasset platene slik at de passet på siden av spikerslagene for innfesting av tanken. Lot dem gå oppunder setebenken slik at de danner sidevegger i det lille stuvrommet i midten under benken. Skrudde også spikerslag for bunnplatene fast i dem før de ble montert.

IMG_6308.JPG.3dfae76ce6dbd32d30ac789c2c228d47.JPG

Alt er ferdig malt, selvfølgelig, før montering.

Her er platene som lager lokk over tanken og bunn i stuvrommet. Platebiten som er i vinkel danner bakvegg i midterste stuvrom. Den blir også enkel å ta ut for inspeksjon av lufterøret til tanken. Den andre platen skal skrus fast med noen få skruer, slik at den enkelt kan demonteres for inspeksjon av giver og tilkobling for bensinslange.

IMG_6329.JPG.208cc2bce9c4d1745200857a973cc6f3.JPG

Her er stuvrommet ferdig. God plass til litt av hvert.

IMG_6332.JPG.a532bcfef4c2380881fdaeb040430145.JPG

Begynte også såvidt på faststøping av det falske akterspeilet. Det var en forferdelig jobb, oppunder, trangt, dryppende polyester, osv... Glad jeg fikk støpt selve baksiden av akterspeilet før jeg monterte det.

IMG_6310.JPG.a0276f79040dce217367ab6356314c34.JPG

Tror jeg skal ordne meg med en slags støtte/forskaling med noe skumgummi kledd i plast, som jeg kan klemme opp imot når jeg skal støpe oppunder det vannrette partiet. Frykter at det skal ramle ned før det får herdet...

 

Har også fått testet en Scand 24, som lå for salg i nærheten. Den har jo samme skroget som min, og var utstyrt med en 250hk Volvo Penta bensin med 280 drev. Gikk rett oppunder 30 knop, så det bekreftet min antakelse om at det er en riktig motorstørrelse for meg. Jeg var dog litt skuffet over at det var veldig lite V8-lyd fra den. Motorrommet var tydeligvis dårlig lydisolert, så hylingen fra motoren overdøvet det lille som måtte være av V8-eksoslyd, kunne ikke høre at det var en V-åtter i det hele tatt... Fristes til å gå for en "Silent Choice"-løsning for å få riktig lydbilde, som også gir mulighet for en lydreduksjon ved at eksosen kjøres ned gjennom drevet når det skal kjøres lengre strekninger. Jeg har også sett litt på muligheten for å montere lyddempere av gummibelg-typen og kjøre eksosen rett ut etter dem. Vil det kunne fungere? Da tenker jeg på om jeg vil høre V8-lyden uten at den blir for skarp og intens ved kjøring over lengre distanser? Noen erfaringer her?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å støpe oppe under, kan det lønne seg å bruke tynne og lette duker av god kvalitet, gjerne sammen med epoksy med rett viskositet.

Lette duker, detter ikke så lett ned.

Legg heller flere lag, med herding mellom

Epoksy og multiaksial matte garanterer god veheft og stor styrke.

 

Kan hende det er lurt å støtte oppiunder, som du nevner.

Men ser da for meg at det blir vanskeligere å inspisere og justere laminatet mens herding pågår.

Ofte er det nødvendig å være periodisk tilstede under herdingen, for å sørge for å rulle ut eventuell tilkommet luft eller tørre områder.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bruker du epoxy, så er sannsynligheten for at det detter ned mye større.Epoxy er ikke tiksotropisk. Det er derimot polyester, noe som gjør at polyester egner seg mye bedre til å støpe opp-ned. Tiksotropisk innebærer at når en væske står stille en kort stund, så får den en geleaktig konsistens. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et godt råd av Knude til slik knotete støping. Fukt mindre biter med polyester på ei papplate, fukt overflaten som skal støpes med polyester, og påfør duken. På den måten unngår du overflødig polyester som drypper. Min erfaring når jeg testet dette var at det er lettere med 600g CSM enn 450g CSM. Den tynne matta blir for fort gjennomfuktet og løser seg opp i småbiter mens man jobber med den. Ikke la matta ligge på pappen og trekke etter at den er fuktet, legg den rett på arbeidsstedet. Hvis ikke mister den for lett fasongen.

 

I tillegg valgte jeg å sparkle opp gode radier i alle hjørner, det underletter påføring av matte og utrulling. Ellers er det jo også et poeng som Fortego påpeker at polyesteren er tixotropisk. Jeg synes faktisk den er mye lettere å jobbe med. Ingen tvil om at det blir sterkere med roving og epoxy, men det kan være en utfordring å få rullet den ut på en god måte når geometrien er komplisert.

 

Lykke til videre, spennende å følge prosjektet ditt :thumbsup: For min del ligger ting på is nå, ser ikke at jeg kommer i gang før over sommeren. Har en del ugjorte småting på moderskipet som må utbedres før ferietur...

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. Skal se hva jeg får til;)

Har fått støpt fast akterspeilet og badeplattformen utvendig nå. Gjenstår litt oppunder enda, men jeg gikk tom for glassfiberduk... Så resten får vente til etter ferien.

Klemte duken ned langs kanten av åpningen til luka ved hjelp av utkuttet fra luka, så får jeg en grei flens som den kan ligge på i samme slengen.

IMG_6333.JPG.20251941c1f8b090c951734b46d8f9fd.JPG

Det virker som jeg har fått til ganske bra stivhet på badeplattformen, men jeg skal nok gi den et par ekstra lag med matte over kanten og ned på flensen for å få ekstra styrke ytterst. Så skal det testes grundig med belastning før jeg går i gang med mahognyen. Vil ikke risikere at noe skal gi seg og sprekke opp når alt er ferdig.

Må også ha noen ekstra lag over kanten på akterspeilet, der vil det også bli ganske store påkjenninger ved belastning.

IMG_6334.JPG.b0184c629566989064332a219cc7832e.JPG

Men nå er det ferie, og selv om jeg gjerne skulle brukt noen flere dager på prosjektet, så skal familien få litt oppmerksomhet også. Derfor blir det antagelig ikke nye oppdateringer her på en stund, med mindre jeg skulle få behov for å lufte noen tanker og ideer underveis. Det er ikke fritt for at selv om jeg fysisk tar pause fra prosjektet, så vil sikkert tankevirksomheten fortsatt være i aktivitet. 

Ha en aldeles strålende sommer!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 19 timer siden:

Jeg fikk et godt råd av Knude til slik knotete støping. Fukt mindre biter med polyester på ei papplate, fukt overflaten som skal støpes med polyester, og påfør duken. På den måten unngår du overflødig polyester som drypper. Min erfaring når jeg testet dette var at det er lettere med 600g CSM enn 450g CSM. Den tynne matta blir for fort gjennomfuktet og løser seg opp i småbiter mens man jobber med den. Ikke la matta ligge på pappen og trekke etter at den er fuktet, legg den rett på arbeidsstedet. Hvis ikke mister den for lett fasongen.

 

 

Jeg bruker en baderomspanelplate som er vokset noen ganger. I tillegg legger jeg flere lag om gangen. Lar første laget være litt tørt, og øker på med polyester for vært lag og avslutter med rikelig på siste laget, som gjerne er nummer fire. Ruller bare lett, slik at lagene henger sammen, men også slik at duken ned mot platen er litt tørr, ellers henger det gjerne en del igjen på platen. Så løfter jeg det på plass med den våteste siden mot der det skal støpes. Ruller i vei, og polyesteren trekker helt igjennom det siste laget også. Størrelse på bitene må ikke være for stor, og noe særlig over halvmeteren i begge retninger blir vanskelig. Med denne metoden bruker jeg en brøkdel så mye tid som om jeg skulle støpt lag for lag på stedet. Bruker også denne metoden for faststøping av detaljer. Ferdig fuktede remser med flere lag i tykkelsen legges på. Raskt og effektivt!

Link to post
Share on other sites

Tydelig at vi har litt forskjellige erfaringer. Min er at på støp direkte i " taket" : fukte maks 2 lag 600 csm størrelse 20 x30 eller noe. Ellers vanskelig å få til.......

om det er i overgang "vegg,tak " så kan bredde økes, men jeg får ikke kontroll på noe større enn 25X30 er en ofte brukt størrelse  for småstøp. ( var normalt sommerhjelpa som sto og kuttet slike av restematte )

luft er ikke noe tema siden jernrulla fikser den biten.  ( når ei skrogsider legges fuktes opp til 6 lag før det rulles ut)

Jeg fukter like mye på begge lag men som Fortego skriver ikke for bløt..... legger leiven på ei langskafta rulle og legger den på plass. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 3 timer siden:

Tydelig at vi har litt forskjellige erfaringer. Min er at på støp direkte i " taket" : fukte maks 2 lag 600 csm størrelse 20 x30 eller noe. Ellers vanskelig å få til.......

om det er i overgang "vegg,tak " så kan bredde økes, men jeg får ikke kontroll på noe større enn 25X30 er en ofte brukt størrelse  for småstøp. ( var normalt sommerhjelpa som sto og kuttet slike av restematte )

luft er ikke noe tema siden jernrulla fikser den biten.  ( når ei skrogsider legges fuktes opp til 6 lag før det rulles ut)

Jeg fukter like mye på begge lag men som Fortego skriver ikke for bløt..... legger leiven på ei langskafta rulle og legger den på plass. 

Direkte i tak eller lignende, så har jeg slitt med 4 lag jeg også...:tongue:, så to lag er nok mere på sin plass der Knude, men det varierer også litt på underlaget har jeg erfart.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 29.6.2017 at 11.32:

luft er ikke noe tema siden jernrulla fikser den biten.  ( når ei skrogsider legges fuktes opp til 6 lag før det rulles ut)

Såpass! Seks lag før man ruller ut lufta !! Klarer du virkelig å få ut lufta da altså? Jeg trodde man skulle rulle ut lufta for hvert lag, eller i det minste annenhvert lag. Nå kommer jo dette selvsagt an på dukens tykkelse samt kanskje om det er CSM eller roving også? Men det forklarer jo hvorfor jeg har slitt så mye med å rekke å rulle ut alle lag vått i vått når jeg har holdt på. Jeg skjønner at jeg skulle vært en uke på et båtbyggeri og sett hvordan proffene gjør det :giggle: Det er nok mange triks som ikke lar seg formidle så lett over www...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er blitt en stund siden siste oppdatering her. Men det har vært godt med ferie. De siste to ukene har gått med til å bytte kjøkken i heimen, greit å få gjort noen forbedringer der også.

Men i dag måtte jeg bare gjøre litt på prosjektet også. Jeg boret 4 hull på hver side for å få lufting under dollbordsfineren. Vil ikke risikere å få kondens der, da går det hele snart i oppløsing.

IMG_6481.JPG.90c862b966e5ce4695ed95906c7274ae.JPG

IMG_6482.JPG.1089e1f8f08605f02cbcdffe7b64dacc.JPG

Fikk også grunnet første strøk på undersiden av dollbordsfineren som skal oppå. Alt skal males før montering, i hvert fall alt det som ikke er tilgjengelig etter at det er blitt montert.

Har også fundert på om det er lurt å forbinde skrog og dekk med et lag roving og epoxy, f.eks. 30 cm inn på dekk og 30 cm ned på skrogsiden. I utgangspunktet tror jeg det skal være sterkt nok slik jeg har bygget det, men man blir litt i tvil likevel...

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg gjort noe jeg har utsatt en stund fordi det var litt kjedelig. Da jeg skrudde fast lektene som skulle avstive skrogsidene etter at jeg bøyde dem inn bakover, fikk jeg ikke forsenket en god del av skruene nok, slik at de stakk litt utenfor skrogsiden.

IMG_6485.JPG.d45df375eb385f8a15979bbb16feba93.JPG

Etter at jeg bygget om kjøkkenet i sommer, hvor jeg også la fliser på veggene, kom jeg til å tenke på at et flisebor kanskje ville fungere som forsenker. Problemet i første omgang, årsaken til at ikke alle skruene ble ordentlig forsenket, var at jeg brukte en standard forsenker som ikke hadde samme vinkel som de skruene jeg brukte. Jeg har brukt syrefaste terasseskruer som har en spissere vinkel på undersiden av hodet enn det "vanlige" skruer har. 

IMG_6488.JPG.85ae37c8271bb5b0be784118dfe078c9.JPG

Jeg gjorde en test på et par skruer først, og det fungerte utmerket. Så da er den jobben også unnagjort. Et skritt nærmere sparkling av skrogsidene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hyggelig at du spør! Det har dessverre ikke skjedd noe særlig denne høsten, har hatt andre ting som måtte prioriteres. Men det er ikke slik at det er slutt på motivasjonen, gleder meg stort til jeg kan begynne å bruke mer tid på prosjektet igjen. Blir mest sannsynlig litt utpå vårparten.

Skal oppdatere så snart det blir noe nytt å melde ;)

Link to post
Share on other sites

Hvordan denne tråden har sneket seg unna meg er uforståelig. Utrolig bra prosjekt og linjene ser helt perfekte ut! Takk for at du deler :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev On 23.11.2017 at 22.27:

Hyggelig at du spør! Det har dessverre ikke skjedd noe særlig denne høsten, har hatt andre ting som måtte prioriteres. Men det er ikke slik at det er slutt på motivasjonen, gleder meg stort til jeg kan begynne å bruke mer tid på prosjektet igjen. Blir mest sannsynlig litt utpå vårparten.

Skal oppdatere så snart det blir noe nytt å melde ;)

Det er bra! Jeg vet ikke om jeg klarer å vente helt til våren :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...