Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Da var det vel på tide med en liten oppdatering?

 

Endelig klar for å bruke litt mer tid på prosjektet igjen. Ikke at tankevirksomheten på noen måte har vært fraværende i perioden som har vært, har bare valgt å prioritere å bruke tiden på andre ting enn båten. Fikk også Sandviken utpå her om dagen, sa da er fruen også fornøyd;)

Mens jeg har vært fysisk fraværende på prosjektet har tankene spunnet og spunnet i ring rundt tekniske løsninger, design og alle andre slags ideer. Når det gjelder skrogsidene har jeg nesten blitt enig med meg selv om å ikke kle dem med mahogny i første omgang. Men om det blir hvit eller kremhvit, eller om det blir dyp mørk marineblå topcoat, det vil tiden vise. Kanskje tilogmed koksgrå. Men da blir det kanskje litt for likt med Eikeli sin. Dekk og akterspeil skal selvfølgelig ha mahogny.

Men med denne avgjørelsen kommer det en aldri så liten utfordring: For å få den rette profilen har jeg jo hevet skrogsidene på midten med treverk. Ikke at jeg tviler på om det er sterkt nok, for det er både limt og skrudd. Men fordi jeg velger å gå for topcoat tror jeg at jeg børe støpe noen lag med glassfiber over for å unngå sprekker mellom skroget og treverket.IMG_7082.JPG.0d4b985922d0bb5db98539063bc3deb9.JPG

Jeg vil selvfølgelig slipe ned skroget til bart glassfiber før jeg støper. Men bør jeg legge mattene litt innover dekket samtidig? Hva tror dere? Har jo ikke lyst å lage for mye sparklejobb for meg selv heller før jeg skal legge mahognyfineren oppå dekket;) Det bør være så slett som mulig for å unngå å slipe gjennom fineren hvis man må rette opp en kul eller svank. DET hadde vært kjedelig!

Har tenkt å lage en liten kant ned fra overgangen dekk/skrog, ca 2-3 cm, som jeg legger mahogny på. Bare for å få en fin overgang før chromelista dekker overgangen mahogny/topcoat.

Link to post
Share on other sites

Godt å se et av de mest spennende prosjektene være igang igjen! Du bør nok støpe litt innover kanten ja, hvis det skal ha noe hold. Støper du med en tykkelse på 4-5 mm så kan du jo legge teak eller mahogny dekk med spiler og nater som flusher med glassfiberen. Da har du jo litt å slipe på for å få dekket strøkent også. ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestandig likt fargeskjema som er brukt på Raveau-båtene. Så det kan jo være en idé og se om du kan male øvre del av skrogsiden samt foran og bak i en mørk rød/brun farge som matcher mahogny-dekket, og la skrogsiden beholde gelcoat-fargen eller lakke den Offwhite.

Raveau

 

attachment.php?attachmentid=45007&stc=1&

Link to post
Share on other sites

I dag måtte jeg bare få gjort litt, selv om jeg har fått noe verk i skulder og arm som jeg ikke helt vet hva er for noe. Det er vondt når jeg sitter eller ligger og skal sove, men jeg merker nesten ingenting til det når jeg beveger meg forsiktig...

 

Som nevnt vil jeg ha en liten loddrett kant langs ripa, til å feste chromelista på. Så da var det bare å lage seg en mal for å merke opp hvor dette skulle bli. Brukte en liten finerbit som lå og slang:

IMG_7091.JPG.349c8673e7081ca18b58fe37c97fc89f.JPG

Da fikk jeg merket både inn på dekk og også ned på skrogsiden. Så hadde jeg streker og følge når det skulle høvles. 

Brukte så et stivt elektriker-trekkerør for å lage en jevn linje:

IMG_7092.JPG.489a1120f2ddc08276a1b4e5d8ee7533.JPGIMG_7093.JPG.76f86b098025947d6a27829312327b0a.JPG

Gjorde det samme på skrogsiden, men det tok jeg ikke bilde av.

Så var det bare å finne frem el-høvelen og sette i gang. Vurderte å bruke stikksag, men dekket buer ulikt, så det ville ikke blitt enkelt å få kuttet i lodd. Da er det mye enklere å holde høvelen i lodd, og følge streken i toppen. Sjekket streken på skrogsiden underveis så det ble rett.IMG_7094.JPG.f8f4daa934501c4df9146684991816d4.JPG

Så må jeg bare få gjort det samme på andre siden. "Gruer" meg litt for at det ikke skal bli symetrisk når jeg får lagt dekksplanken med nater, men det må jeg kanskje bare la være å tenke på. Kan kanskje jukse litt på dollbordsplanken hvis det blir behov...

Skal også fylle glipen mellom toppen av skroget og kantlekta med glassfibersparkel så jeg får "hel ved" bak støpen.

Etterpå får jeg en drittjobb med å slipe ned topcoaten på skrogsidene så det jeg skal støpe over får nok vedheft. Tipper det blir å trille båten ut, pakke seg godt inn i en "kripos-drakt" og støvmaske, og finne fram sliperondell til vinkelsliperen. Ikke noe jeg akkurat gleder meg til... Får ta det en dag det blåser litt og ikke er for varmt.

Regner med at det bør holde med 20 - 25 cm ned på skrogsiden.

 

Godt å være i gang igjen!!!:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 17 minutter siden:

Smart triks å bruke elektrikerrør for å få pene linjer!   Det med sliping av gelcoat og støving er noe jeg kjenner til... 

Haha, ja det tror jeg på!:giggle: Følger også med på tråden din. Fantastisk jobb du gjør der!

Link to post
Share on other sites

Hvor får man tak i en slik støvskjerm? Har savnet det mange ganger. Fikk omsider laget en overgang til støvsuger på båndsliperen, og det hjalp noe helt utrolig! Utfordringen med en slik skjerm du snakker om er jo at den ofte blir i veien, men den kan sikkert brukes til mye grovsliping. 

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev for 2 timer siden:

I dag måtte jeg bare få gjort litt, selv om jeg har fått noe verk i skulder og arm som jeg ikke helt vet hva er for noe. Det er vondt når jeg sitter eller ligger og skal sove, men jeg merker nesten ingenting til det når jeg beveger meg forsiktig...

 

Godt å se framgang:thumbsup:

 

Føler du det driver og «stråler» ut i armen når du beveger den? Har jo lite med det sånn sett, men lærte i fjor høst at det kan være svært lurt å ta en tur til legen hvis du opplever noe uvant med deg selv som du ikke kan forklare. Bedre med et legebesøk for mye, man er ikke hypokonder av den grunn:wink:

Link to post
Share on other sites

Var ein kamerat som kom over denne skjermen. Bosch har,men på den var stuss for slange i veien. Skjermen kan enkelt snus.Med den trinnløse sliperen blir det lite støv,og den sliper veldig bra på lavt turtall. Kan prøve å høre kor han fikk tak i skjermen. 

DSC_0519.JPG

Link to post
Share on other sites

Var en tur hos legen og fikk noen tabletter med rød trekant på. Det hjelper en del. Legen har også bestilt røntgen og MR av nakken, muligvis noen nerver i klem en eller annen plass... Håper det ordner seg etterhvert.

Orker ikke å sitte helt stille, så jeg måtte ut i garasjen en tur og gjøre noe. Fant frem støvsugeren og båndsliperen. Tenkte å prøve om det var liv laga, om den i det hele tatt beit i topcoaten. Men det viste seg å fungere utmerket. Når jeg holdt sliperen slik at båndet roterte nedover, var det nesten så den "holdt seg selv på plass". Nesten ikke støv heller, så det gikk aldeles bedre enn fryktet;) Fikk slipt noen meter på den ene siden, vil ikke gjøre for mye om gangen. Ikke noe vits å fremprovosere for store smerter heller...IMG_7109.JPG.1fecf5f5f0ba06ff5df483b4a78f248f.JPG

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått slipt ferdig rundt hele båten, klar for støping.

Men så har jeg tenkt litt, og kommet frem til at jeg bør gjøre klar oppkanten som vindskjermen skal stå på før jeg støper. Tror det er enklere å få tilpasset og montert før glassfiberen blir "i veien".IMG_7116.JPG.feeeba5fbb149df4c38d21e38789d21f.JPG

Kilte først opp vindskjermen slik at den har riktig høyde i bakkant. og passer best mulig midt på dekket foran.

Så målte jeg høyde fra dollbordet og opp til underkant vindskjerm for hver 10. cm, og overførte målene til planken.IMG_7117.JPG.78d83a9c22b92f70019487096e7dd4fe.JPGIMG_7118.JPG.ae3b7b045ad2068e54837bd35b8cf0a6.JPG

Må nok finpusse litt med båndsliperen for å få linjene helt fine. Men vindskjermen buer også sideveis, og selv en 36x98mm på høykant er for smal til å fange opp buen. Så da måtte jeg også tilpasse en kile utenpå.IMG_7120.JPG.baed3401082e4ca2192d97fcdb897dd5.JPGIMG_7121.JPG.ff193f131afb77d5f47d1c352048a73f.JPGIMG_7122.JPG.4c33328dcc584a5d6dc05e2008cfd0a8.JPGIMG_7119.JPG.7fa67e21a81134003d961a0027ff0a49.JPG

Utrolig deilig å være i gang igjen, selv om armen plager meg en del enda. Skal ta MR av nakken om en ukes tid, håper de finner noen svar da. Får bare ta det i rolig tempo. Tror faktisk det er bedre å bevege seg litt enn bare å sitte stille og verke. Fort å stivne helt da...

Link to post
Share on other sites

Like godt å bli ferdig med oppkanten til vindskjermen oppå dekket også når jeg først var i siget.IMG_7130.JPG.d8e5be1b4b6f6cffc0def70ff28c91ec.JPGIMG_7131.JPG.a0be1457b9a60a1ff29441eafc65859e.JPGIMG_7128.JPG.97c9d608b46a1060674eaac90a69ed59.JPGIMG_7127.JPG.2397ae24af3d16b200ec805aa257cfa3.JPGIMG_7129.JPG.e4198330f5deb621d85375c5a8486860.JPG

Tror dette blir greit når det blir kledd med mahogny. 

Har tenkt på en annen ting: Bør midtfisken og dekksplankene gå hele veien under vindskjermen? Eller bør jeg avslutte dem under? Ikke godt å få bestemt seg helt. Hadde vindskjermen passet rett ned på dekket hadde jeg definitivt gått med plankene hele veien under, men er litt i tvil når jeg delvis får denne oppkanten.

Link to post
Share on other sites

Du kan gjøre noe jeg tror vil se meget flott ut, men som vil være en kjempejobb. Legg plankene hele veien fra baug til bakkant av dekk. Lag oppkanten av tilsvarende biter eller kle oppkanten slik at det virker som om oppkanten er opprinnelig tykkelse på mahognystavene og at dekket er frest/høvlet ned. Hvis du forstår hva jeg mener...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nå er nok ikke jeg mannen til å komme med gode råd om å designe mahognydekk, her i huset  er det frua som er snekker. Du finner sikkert mange bilder og mye inspirasjon på nettet på akkurat dette, men jeg legger ved to bilder fra våre prosjekter som du kan se på. Dette er baugspyd og badeplattform, og det er frua som har designet og utført jobben. Nå er jo ikke dette mahogny, men hun har jo laget noen mahognydekk også. Det ligger litt tankevirksomhet rundt bredden av staver, koning av midtfisk og plassering av skjøter i hjørnene. Du finner ikke mange serieproduserte teakdekk hvor de har spandert så store emner til hjørner. Nå er jeg ganske nøye av meg, men her må du virkelig bruke skyvelære for å finne avvik :wink:

 

2022749607_Juni-juli2010146.jpg.1e950e03ebd45730deca9be9fc60666a.jpg

 

491657929_Juni-juli2010170.jpg.1b5015feb10fa64eec14e6d5e6386ad9.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Nå er nok ikke jeg mannen til å komme med gode råd om å designe mahognydekk, her i huset  er det frua som er snekker. Du finner sikkert mange bilder og mye inspirasjon på nettet på akkurat dette, men jeg legger ved to bilder fra våre prosjekter som du kan se på. Dette er baugspyd og badeplattform, og det er frua som har designet og utført jobben. Nå er jo ikke dette mahogny, men hun har jo laget noen mahognydekk også. Det ligger litt tankevirksomhet rundt bredden av staver, koning av midtfisk og plassering av skjøter i hjørnene. Du finner ikke mange serieproduserte teakdekk hvor de har spandert så store emner til hjørner. Nå er jeg ganske nøye av meg, men her må du virkelig bruke skyvelære for å finne avvik :wink:

 

2022749607_Juni-juli2010146.jpg.1e950e03ebd45730deca9be9fc60666a.jpg

 

491657929_Juni-juli2010170.jpg.1b5015feb10fa64eec14e6d5e6386ad9.jpg

 

 

 

Nydelig @Komodo! Hils frua fra en tømrer og si kort og godt nydelig!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev On 12.6.2018 at 6.19:

 

Nydelig @Komodo! Hils frua fra en tømrer og si kort og godt nydelig!

 

:thumbsup: Hilsningen er overbragt, og det satte hun pris på :smiley: 

 

Bildene ble imidlertid ikke kun lagt ut for å skryte av hvor flink kona er, hovedpoenget var egentlig spørsmålet til trådstarter om utforming av midtfisk. Hvordan er det @Rytteren , har du fått grublet noe mer? Som du kan se av bildene jeg la inn har hun valgt to forskjellige løsninger. På baugspydet er det en ramme rundt hele, og midtfisken går mot ramma. På badeplattformen er ramma brutt av at midtfisken kommer inn mot akterspeilet. Håper eksemplene hjalp deg litt med å visualisere ideene dine :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som Komodo nevner er det viktig å kone midtfisken. Lager man midtfisken og dekkstavene parallelle, gjør et synsbedrag at det vil se ut som det spriker når man ser framover dekket. I byggetråden min(se signatur) har jeg skrevet noe rundt dette og hvordan jeg løste noen utfordringer hvis det kan være til hjelp. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjetil1: Forstår godt hva du mener, men jeg tror ikke det er noe for meg.

Komodo: Flott arbeid fruen din har gjort med badeplattform og baugspyd. Imponert!

Ja, det har hele tiden vært tanken å lage kon på midtfisken, så den er grei. Kanskje til og med på dekksplankene på dekk foran, men det må jeg tegne og tenke litt mere på. 

Honduras: Har lest gjennom tråden din et par ganger tidligere også, flott båt! Mange gode tips her. Må ta det med i tenkeboksen en stund tror jeg, men det haster jo ikke enda. Det blir jo et ganske dypt dashbord, fra cockpit og helt frem til vindskjermen min, nesten 1 meter på midten... Det er derfor jeg lurer på å la dekksplankene gå under vindskjermen. Må kanskje prøve å legge noen streker på dekket og prøve meg litt frem. 

 

Grunnen til at vindskjermen er foret opp på midten er for at åpningen mellom skal bli parallell oppe og nede, slik at luken skal bli bra. Hadde jeg kunnet lage skjerm, glass og beslag selv, så kunne jeg laget den etter dekksfasongen. Da hadde jeg sluppet unna dette "problemet". Men nå er det dette jeg har å jobbe med, så da må man bare finne en løsning;)

 

Har lånt noen bilder:

494501990_restoration-classic-wooden-boatsdeck.jpg.a394aa2a22e35f74927a2e2019f9c3e8.jpg

Her er det lagd en treramme til flate vinduer. Dekksplanken går inn under.

2050210631_wooden-boatdeck.jpg.41eab17869f4db0a843dde124065698c.jpg

Dette er vel en Riva, her stopper dekksplanken også inntil eller under vindskjermen. Og hele dashbordet er "solid" mahogny.02-comitti-28-venezia-classic-boat.jpg.513412a67e51687ff7d8931346a42f51.jpg

Her er en Comiti hvor dekksplanken går helt bak til cockpit.

 

Det er så lekkert å se på, men for et dilemma;) Håper det blir noe i nærheten når jeg blir ferdig, hehe!

 

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev 5 minutter siden:

 

2050210631_wooden-boatdeck.jpg.41eab17869f4db0a843dde124065698c.jpg

Dette er vel en Riva, her stopper dekksplanken også inntil eller under vindskjermen. Og hele dashbordet er "solid" mahogny.

 

 

Jeg tror jeg ville gått for noe ala Rivaen. Den siste løsnignen der stavene i dekket går helt tilbake til cocpit har jeg ikke så stor sans for. 

 

På den Rivaen så blir på en måte mahognyplanken i dasjbordet bakre del av ramma rundt stavene i dekket. Siden vindskjermen er så transparent og har så smale rammer ser det på en måte ut som om den er plassert på dekket, ikke at dekket er avsluttet mot vindskjermen. Det blir muligens litt annerledes på din siden du må ha en forhøyning for å bygge opp til vindskjermen. Det vil jo i større grad visuelt avslutte dekket der vindskjermen starter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...