Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Vel som du leser så tok det mange timer før denne båten sank, en åpen 23 foter elns. kunne blitt oversvømt av 3 meters bølger uten at motorene sluttet å virke.

 

Så fortsatt mye tryggere med stor båt selv om motorene svikter så har man fortsatt god tid på å bli henta fra båten.

 

Det skumleste man kan ferdes i på sjøen er båt som er undermotorisert dersom man snakker om tradisjonell hurtiggående båt. Har selv vært ute i 24 fot`s båt ved rakkebåene og fått en forbanna rasmus på skeive inn bakfra. På et øyeblikk er du på vei sidelengs nedover en 3-4 meters bølge. Da er det greit å vite hvordan man skal angripe dette og ha nok motorkraft. Stikka i bånn og styre nedover før man slakker av igjen. Har man motor som trykker på godt nok og ikke stopper er det utrolig hva båten klarer av sjø. Da kan man kjøre opp og ned i langetider. Gøy faktisk.  Dette gjelder selfølgelig ikke for båter som er konstruert med rund såkalt krysserhekk.Disse har mye mer løft i hekken og oppfører seg anderledes. Det er sikker motor som går og gjelder. Å vite hva man skal gjøre dersom man får motorstopp og selv kunne fikse det under stressa forhold er et must uansett om du er ute i 17 eller 50 fot.

Link to post

Ringe redningsselskapet er vel eneste man kan gjøre når motoren dævver også snu båten med baugen mot bølgene dersom det er bølger og mot vindretninga dersom det ikke er bølger vel. Med mindre man er båtmekaniker med mobilt verksted ombord på båten og kan fikse motorn selv. For øvrig er det vel bra med 2 motorer da med mindre de pleier å dævve begge to samtidig når de først finner ut av at de har fungert lenge nok.

Link to post

Du snakker om yaris og S-klasse men det vanligste i båtverdenen er en mellomting.

Trenger ikke være en snart 50 år gammel "monsterbåt" til 300.000 og heller ikke en splitter ny båt til 4 mill.

En bedre valg kan være en båt med moderat lån som ikke trenger å "hives" uansett hva som måtte skje.

En båt med moderat alder og størrelse som ikke trenger å koste en formue i vedlikehold og reparasjoner om noe "dævver".

 

Det gjelder å velge båt iforhold til dine ønsker om trygghet og rimelig båthold, samt ditt kunnskapsnivå.

Slik sett er fortsatt den Viksund 900 Futura jeg linket til for 5 dager siden ganske ideell.

Den koster nesten ingenting og vil være en bra inngangsport til båtlivet.

Men ellers finnes det jo mye fint til under 400.000 da, av både nesten nytt og litt brukt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En ting er sikkert lån skal jeg i hvert fall ikke ha, det er det eneste som garanterer at uansett hva som skjer med hobbyen så kan du gå fra det og glemme det om det går helt feil. Med lån så kan man ikke det om alt går feil så sitter man igjen med penger som skal betales tilbake. Mye tryggere uten lån, og for øvrig virker det som det er rimelige å foreta et motorbytte enn å kjøpe ny båt og takle verdifallet selv om noen skulle hatt 4 mill stående på konto for å si det sånn. Det blir som med bil bare med båt så synker verdien saktere men det er jo også mange færre kjøpere. 

 

Tenker over forskjellige alternativer og det kan hende denne Viksunden er bra 10 år yngre og dobbelt så dyrt som Ailcraften jeg nesten fikk kjøpt. Vurderer jo dette som et rimelig alternativ, når det gjelder de store båtene så har jeg kommet til tanken at den Fjorden hadde vært bra om motorene fungerte i mange år til, hvis ikke så er den ikke verdt å sette inn motorer til 400 000 oppi den, da er det bedre å gå for Princess 414 om det dukker opp enda en slik super rimelig annonse som denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83148783 også da heller bytte motorer i en slik båt den dagen de dævver for en Princess 414 er verdt nye motorer eller i hvert fall for meg er den stor nok til å være "drømmebåten".

 

Men får se hva fremtiden bringer. Med Princess 32 hadde dere helt rett at den er smal så denne filmen og hvordan den "danser" i bølger på størrelse med de som er utenfor Langesund på en vanlig dag:

 

Minte meg på hvordan 20 fots snekka skjelva på fjorden i bittesmå bølger altså ikke noe som vekker kjøpsønske, derav tanken om stor båt for å kunne være mer stabil enn dette ut på Skagerrak i godt vær.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post

Husk at motoren i Viksunden er en god del nyere enn båten. Hvor mye nyere er det bare du som kan finne ut  :smiley:

 

Forøvrig er det jo ikke noe problem å kjøpe båt til 500.000 og låne f.eks. halvparten.

Om det skulle skjære seg får du jo uansett nok til å betale ut lånet igjen.

Er båten registrert i NOR kan den jo dessuten brukes som sikkerhet for lånet.

 

Man skulle jo tro at en 57 fots katamaran skulle være stabil nok, men her er det nok seilet som har spilt en rolle.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror nok opplevelsen i den princessen hadde vært noe annet med mer fart. Men kjøper du denne kan du ihvertfall pløye igjennom slik småsjø med smil i munnvikene.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82874000

 

 

Men det er jo  ikke akkurat noen fiske båt, men det er vel ikke det fabrikanten av  Princess så for seg heller når de laget 414.

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post

 

Ringe redningsselskapet er vel eneste man kan gjøre når motoren dævver også snu båten med baugen mot bølgene dersom det er bølger og mot vindretninga dersom det ikke er bølger vel.

 

Hvordan skal du klare det uten motor..?

 

Om du låner litt penger til og kjøpe en ganske ny viknes 880 så er det da mer sikkert en om du kjøper gammelt til 500000. Viknesen kan du ha i noen år og selge igjen til en fin pris og ha trygg og god båt som tåler sjø og motor som virker ?

Den viking conquesten er vel og å regne for god båt kjøre i sjø med?

Link to post

Med en kraftig baugthruster kan man vel snu baugen mot bølgene, så lenge det er strøm da....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Seilbåt eller katamaran med mast og seil skal det aldri bli på meg så ingen fare den veien.

 

Jeg har også sett denne Vikingen skikkelig lang til lavpris, men den er ikke slik som jeg liker båt da. Av en eller annen grunn så liker jeg ikke de smale med lange "nebb" og denne er jo 320 bred står det og det er vel mer en speed båt og ikke en båt som skal tåle å stå i ro ut på Skagerrak. Jeg er en fan av konstruksjoner som Princess 414 og 435 gjerne med bakpart som det skal litt til før den oversvømmes av bølger og ikke en som ligger helt inntil vannet.

 

Bakenden på Princess 414 der skal det nok mye til før vannet hadde senket båten om så motorene dævva. Ikke noe åpning for at vannet skal komme seg inn med mindre man knuser vinduer og glass vegg. Den båten virker som en liten "festning" kanskje derfor har den alltid tiltrekt oppmerksomheten min, husker tider da jeg var 15 og de kosta laaangt over 1 mill (og jeg endte opp med 20 fots skrep til 30 000 fra konfirmasjonen som dævva etter ikke altfor lang tid :D )

 

Når det gjelder Viksunden så er den interessang hadde den ikke ligget i Florø så hadde jeg sikkert allerede besøkt den (og da er det ikke mye som skal til før man kjøper :D (noe som sikkert er feil instilling) ), motoren i Ailcraften til 89 000 var for øvrig også nyere enn båten og fra 1998.

 

Viknes 880 er jo svindyrt over 800 000 for en båt som ser ut som den er "skada" de vinduene som er feil vei også er den jo helt åpen bak nærmest virker som lite båt for pengene som for meg da, eller rettere sagt mye penger for lite båt :D

Link to post

 

 

Viknes 880 er jo svindyrt over 800 000 for en båt som ser ut som den er "skada" de vinduene som er feil vei også er den jo helt åpen bak nærmest virker som lite båt for pengene som for meg da, eller rettere sagt mye penger for lite båt :D

 

Hehe joda smaken er som baken..delt? men du skulle jo ha en båt med akterdekk som var trygg å fiske med? da er jo Viksund bra og du taper ikke så mye penger med den heller?

 

I tre meter bølger så holder du deg nok hjemme eller drar hjem uansett? skal en del til for og oversvømme en båt å rulle rundt.. har vært ute i Vestfjorden med min 24foter med sjø over hele båten.. går fint det ? en venner seg til havet? alle båter beveger seg jo litt i sjøen?

Link to post

Du kunne nok ha funnet et langt bedre eksempel på Trawler enn den der  :smiley:

Men må nok belage deg på et litt høyere prisnivå.

Men dette er båter du kan bo i. Trenger nesten ikke annen bolig  :giggle:

4 meters bredde på 34 fot båt gjør susen.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=56761052

 

http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article594245.ece

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Problemet med gamle GB er jo at de koster nesten like mye som nye  :smiley:

Har mere trua på Beneteau. Moderne saker uten at de koster for mye heller.

Men en ekte GB i god stand er jo luksus.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med en kraftig baugthruster kan man vel snu baugen mot bølgene, så lenge det er strøm da....

 

Joda, men man skal kjøre den thrusteren, mens man fisker. hele tiden. Det er jo faktisk litt vindfang i en princess.... 

 

Simrad (og sikkert et par andre) har vel noen autopiloter som kan brukes til å styre thrustere også? F.eks ap60, ac70 og ad80... Og så trenger man vel et kompass (ac42?) og en pumpe... Rorføler? Det var disse pengene da..... 

Og om man monteren hydraulikk pumpe på ene motoren og velger en hydraulisk thruster, så slipper man strømproblemet. (hvor man skal trekke to ekstra hydrolikkslanger i en slik båt...

Ellers funker jo mesan godt til å snu båten mot vinden... på en princess? tror jeg legger den ballen død....

 

Drivanker er jo den rimelige løsningen, som funker så lenge det ikke er for mye strøm, og vind og bølger kommer fra samme kant. (Og det gjør del vel ofte på havet?)

 

 

Jeg har også sett denne Vikingen skikkelig lang til lavpris, men den er ikke slik som jeg liker båt da. Av en eller annen grunn så liker jeg ikke de smale med lange "nebb" og denne er jo 320 bred står det og det er vel mer en speed båt og ikke en båt som skal tåle å stå i ro ut på Skagerrak. Jeg er en fan av konstruksjoner som Princess 414 og 435 gjerne med bakpart som det skal litt til før den oversvømmes av bølger og ikke en som ligger helt inntil vannet.

 

Bakenden på Princess 414 der skal det nok mye til før vannet hadde senket båten om så motorene dævva. Ikke noe åpning for at vannet skal komme seg inn med mindre man knuser vinduer og glass vegg. Den båten virker som en liten "festning" kanskje derfor har den alltid tiltrekt oppmerksomheten min, husker tider da jeg var 15 og de kosta laaangt over 1 mill (og jeg endte opp med 20 fots skrep til 30 000 fra konfirmasjonen som dævva etter ikke altfor lang tid :D )

 

Når det gjelder Viksunden så er den interessang hadde den ikke ligget i Florø så hadde jeg sikkert allerede besøkt den (og da er det ikke mye som skal til før man kjøper :D (noe som sikkert er feil instilling) ), motoren i Ailcraften til 89 000 var for øvrig også nyere enn båten og fra 1998.

 

Viknes 880 er jo svindyrt over 800 000 for en båt som ser ut som den er "skada" de vinduene som er feil vei også er den jo helt åpen bak nærmest virker som lite båt for pengene som for meg da, eller rettere sagt mye penger for lite båt :D

 

Spørsmål: Hva tror du er best? Å stå et par desimeter over sjøen, på et selvlesende dekk, med samme spesifikasjoner som båter som går i kystflåten, slik at vannet renner vekk... Eller å stå halvannen meter over sjøen? (Hint, jeg er ute etter hvor det mest bevegelse) 

 

Mulig det ser "feil" ut med vinduer som er vinklet utover, men de som bruker båten i all slags vær er nok ganske takknemlig for at båten er laget slik... 

 

Åkkesom, princess whatever til fiske er som å kjøpe bmw 760 for å drive som bring-bud. 

~Cral

Link to post

Det er flott at du har klare ønsker om hva du vil ha og at du har skjønt at båter dreier seg om følelser, ikke fornuft. Jeg kunne heller aldri hatt en båt jeg syntes var stygg å se på. Jeg tror dog du overskatter betydningen av størrelse med tanke på komfort og sikkerhet. Ingen av de båtene du vurderer vil være veldig behaglige å fiske fra i to-tre meters bølger. Jeg vil også påstå at det skal godt gjøres å fylle en middels sjødyktig 23 fots båt med vann under normale omstendigheter. For å få til noe slikt må du enten kjøre bajas eller ferdes i områder med høy, brytende sjø. I min verden er risikoen for stor vanninntrenging fra for eksempel en gammel skroggjennomføring verre en risikoen for å vannfylle båten fra en sjø.

Link to post

Den trawlern som teerex linka så jo ganske fin ut men det ser ut som det er mye plass bak hvor vannet kunne "hoppet inn i båten", selv om det sikkert er noe fancy greier som får dette ut igjen da, men som man ser på artikkeln om sunseekern som sank så virka ikke de fancy greierne på 3 meters bølger bakfra. En hellukket båt som står høyt over vannet tror jeg ikke hadde sunket med 3 meters bølger bakfra siden de ville ikke hatt noe vei til å renne inn i båten.

 

Den der Grand Banks trawlern hadde jeg aldri i livet kjøpt for 145 000 engang om ikke det var for å selge den videre med gevinst, da hadde jeg heller hatt den båten med de skjeve vinduene eller den Fjord 1001. 1 450 000 for noe som for meg ligner litt på en gammel fiskeskøyte i skroget som ser ut som det var laget av tre.

 

Det dreier seg jo ikke om fornuft det er helt klart fornuft er å putte pengene på fond. Men båten trenger da ikke å dævve på første turen etter kjøpet med påfølgende motorbytte så noe fornuft vil man lære seg. Ellers så skal jeg jo ikke fiske for å selge fisken på torget men for morro skyld blir jo som å si at å fiske med Princess er så feil som å ta med bagasjen på ferietur i bagasjerommet til 760i  :D Poenget er å kose seg med både båt og fiske.

 

Poenget er at Skagerrak ikke skal oppleves slik:

 

Så man slipper å klamre seg fast til båten imens man prøver å fiske samtidig som man får jevnlig munnfuller av sjøvann i ansiktet :D

 

 

PS. Man kan sikkert også ta med noen fiskeentusiaster på tur så betaler de for dieseln hvis man skal spare og dra på tur utrolig ofte, men jeg tror at så lenge båthobbyen min varer så vil jeg nok klare å skrape frem 90 000 til drivstoffet (har brukt mer på festing i utlandet og drivstoff til BMWen i en sommer) og da får man vel noen fine timer på båten med 10 000 liter diesel og spesielt hvis den skal stå i ro imens man fisker. Fra Stahelle/Langesund og ut på Skagerrak så er det ikke mer enn 1 time frem og 1 time tilbake i 15 knop. Med mindre man drar helt ut på midten av Skagerrak men det trenger man vel ikke for å komme frem til den største fisken som finnes på Skagerrak.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post

Båten (Beneteau Swift Trawler 34) er naturligvis selvlensende, men det skal rimelig store bølger til for å fylle båten med vann bakfra tror jeg.

Man kan jo evt. åpne hekkporten så renner alt ut igjen uansett.

 

Er forøvrig glad jeg bor i Nordnorge og ikke ved Skagerrak, for der ser det ut til å være mye bølger hele tiden  :smiley:

 

En typisk dag på havet her i nord  :saint:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det på første bildet ser ut som en fjord og ikke hav da, men faktisk i fjorden fra Stathelle mot Langesund er det seriøst aldri slik stille vann som på bildet. Sånn vann som på bilde nr.2 har jeg kanskje sett en gang på fjorden faktisk aldri ut mot åpen Skagerrak. Når man kjører ut mot Skagerrak så er det alltid minst 1 meter bølger selv ved vindstille vær når man går ut fra langesund mot åpent hav. Prøvde det noen ganger for leeenge siden med den knøttelille herwa snekka men snudde ganske raskt fra den ideen så da ble det med fjord fiske.

 

Vel mest sannsynlig er det jo ikke slike bølger som "fyller en båt", men noen linket jo en sunseeker på 60 fot som ble fylt bakfra etter at motorene dævva (det tok jo noen timer) så det selvlensende systemet er vel ikke alltid godt nok da selv med 3 meter bølger som det stod om i artikkeln.

 

Men poenget er jo ikke om båten overlever for de fleste gjør jo det med mindre det blir seriøs storm, poenget er at jeg skal ikke holde meg fast i båten, prøve å fiske og samtidig få sjøvann rett i trynet kontinuerlig. Da blir det jo ikke gøy, men i en stor nok båt så kan man vel unngå dette om det er godt vær.

 

PS. På Østersjøen er det seriøst enda større bølger enn på Skagerrak, vet ikke hvorfor siden det er jo ikke svære atlantern der, men om det blåser litt vind der så er det ikke akkurat små bølger der spesielt om vintern (har dratt over der mange ganger med ferge) men det fantes også dager der da hvor det var like vindstille midt på Østersjøen som på disse bildene dere posta. På Skagerrak har jeg aldri sett helt vindstille hav eller bølger under 1 meter, men har heller ikke sett så svære bølger som på Østersjøen (krysset også Skagerrak med ferge en god del ganger på vei mot Europa og frihet fra sosialistiske fartsgrenser og avgifter når jeg realiserte bilhobbyen).

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...