Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Vel den er ikke slik som jeg forventer av en båt med 500 HK forbruk og pris på 450 000. For øvrig fant en båt som ikke er på finn men den annonsen er nok utgått: http://www.autodb.no/bat/view/1815326 merkelig lav pris med tanke på at denne ble annonsert om våren i mai.

 

Når det gjelder overgangsbåt er tanken da at man kan "avskrive båtverdien som tapt" (for å ikke bruke det mislikte ordet hive) dersom motor kreperer slik at den ikke er reparerbar og man må kjøpe ny motor + betale mekaniker for å montere denne korrekt (få ut den ødelagte motoren kan man kanskje gjøre med youtube + prøve&feile uten å ødelegge noe i båten). Siden jeg ville ikke påkostet meg en helt ny motor/er for en "vanlig båt" som ikke er noe eksepsjonelt som Princess 414, Princess 435 eller en passende Fairline. Da jeg tror ikke man får igjen verdien ved salg på en overgangsbåt ergo er "avskriving av båten som tap" rimeligere. Derfor vil jeg ikke at overgangsbåten skal være svindyr i tilfelle det verste altså død motor skjer.

 

Jeg så f.eks Ailcraft tråden hvor eieren fikset alt med eget arbeid og betalte likevel 300k for dette jeg tror ikke han får 300k ved salg av Ailcraften (altså taper man mer enn hele båtverdien på å ha reparert den) men kanskje jeg tar helt feil.

 

Ellers er drev noe som virkelig "dævver" såpass ofte at man må unngå dette for enhver pris?

Link to post
Share on other sites

Det siste ser ut som en båt laget av stål. Så noen stålbåter annonsert og de er skikkelig rimelige men det må vel være en eller annen "hake" ved det utenom det at de fleste er velidig saktegående.

 

Den nok bygd i aluminium.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel den er ikke slik som jeg forventer av en båt med 500 HK forbruk og pris på 450 000. 

 

Husk at det er en relativt bred båt på 7 tonn med faste akslinger. Svært få båter med faste akslinger kommer opp i 30 knop, så dermed trenger den 524 hk til det.

Men man trenger jo ikke å kjøre i 30 knop. Båten går sikkert helt fint i 18-20 knop også, med behagelig turtall og mye lavere forbruk enn i 30 knop.

Den har jo vesentlig lavere forbruk pr. nautisk mil enn større båter som f.eks. Princess 414 .

Og KAMD44P heter motorene, for dem som kjenner disse betegnelsene. Ikke noe gammelt ræl altså.

Det gjelder å forstå detaljene for å kunne vurdere en båt. En båt med kraftig motorisering har den store fordel å kunne kjøre i behagelig marsjfart og turtall uten å presse maskineriet.

Dessuten perfekt for fiske uten akterkabin  :saint: Men flybridge har den ikke.

Prisen på 450k er ikke nødvendigvis den prisen båten selges for på denne årstiden.

Den heter forresten Sea Ray 340 og ikke 3340. Nok et eksempel på at det slurves i annonser, slik at et google-søk blir meningsløst.

 

Ødelagte båtmotorer og hjelp på youtube er egentlig ingen vanlig kombinasjon.

Det blir som regel for komplisert  og sært for å lage en snutt om det.

Å ta ut en motor fra en båt er som regel ganske rett fram og stort sett enklere enn på en bil (bortsett fra noe mere vekt som regel).

Det er når motoren er demontert og skal settes sammen igjen at kunnskaper og detaljer må stemme.

Tror ikke du må se deg blind på ødelagte motorer. De aller fleste motorer lever svært lenge.

 

Legger man mye arbeid og påkost i en gammel båt så er det vel vanligvis fordi eier ønsker å beholde båten lenge.

Og da er det jo fullt ut økonomisk forsvarlig så lenge man selv er fornøyd.

Man får en høy bruksverdi på båten, og enklere å selge den igjen om man etter noen år skulle ønske å bytte.

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til stilrene båter rundt 40 fot fra 80-tallet så må jeg si at denne skiller seg litt ut fra mengden.

Dette var pene saker. Og fiskevennlig  :smiley:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel min smak i denne prisklassen er slik at båten skal ikke ligne på V modellene til Princess eller targa modellene til Fairline. De skal være som Squadron og Flybridge modellene. Jeg er mer glad i stor båt enn rask båt altså.

 

Så det blir nok ikke en båt av den typen på meg og i hvert fall ikke til en pris som nærmer seg "drømmebåt" prisene.

Link to post
Share on other sites

... "hake" ved aluminium/stål etc. siden disse båtene er betydelig rimeligere enn plastbåter av samme størrelse? Noe annet grunn enn at stålbåtene er oftest veldig trege ?

De har grovere finish og oftest meir kantet design, mange ønsker polerte flater og betaler meir for det.

Stålbåter ruster lett vist de først blir missholdt, det trekker ned.

Ofte har de enkel motorisering som gjer båten rimeligare.

Men så er det fortrengningsskrog slik at de ikkje planer. Lavere fart pga skrogfasong, men er desto bedre i sjøen når det ikkje er flatt hav. Men gjennomsnittlig båtbruker har båt for finværsturer, og velger fart vs egenskap. Aluminiumsbåter fra 80 tallet står ikkje tilbake i pris vs tilsvarende plastbåter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vel min smak i denne prisklassen er slik at båten skal ikke ligne på V modellene til Princess eller targa modellene til Fairline. De skal være som Squadron og Flybridge modellene. Jeg er mer glad i stor båt enn rask båt altså.

 

Så det blir nok ikke en båt av den typen på meg og i hvert fall ikke til en pris som nærmer seg "drømmebåt" prisene.

 

 Men spørs om du er glad i forbruket til en stor (dvs. virkelig tung) båt da  :smiley:

Og hva skal du med akterkabin i en så stor båt egentlig, når den påvirker fiskemuligheten negativt.

Innvendig plass er det jo mer enn nok av i hovedkabinen.

Pris bestemmer du jo selv, dvs. hva du ønsker å by for en båt.

Motorenes alder og type (kurant eller dyrt vedlikehold/dyre reparasjoner) spiller også inn.

Båter med flybridge har to styreposisjoner, som fordyrer vedlikehold, feilsøking osv. når alderen begynner å tynge.

De store gamle båtene er som regel langt billigere pr. tonn enn litt mindre båter. Det er jo en grunn til det, og grunnen heter kostnader.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel hvis jeg skal bruke 500 000 på en båt så skal det være drømmebåten og ikke en type båt som jeg ikke liker noe særlig. Blir jo som om noen fortalte meg hvor bra SUV eller coupe er når jeg liker limousin best :D

 

Jeg liker de båtene med aktercabin fordi jeg synes de er fine og fordi jeg liker det flate dekket bak som er høyt oppe, misliker de med lav badeplattform nede og generelt lave bak. Er vel en smakssak, ellers så blir det vel ikke så mye forskjell i forbruk med motorer som er 500 HK at det skulle utgjøre forskjellen når man først betaler en halv milion og får masse andre kostnader. En Princess 414 eller 435 kan man også ta på langtur langs kysten nedover ved Svergie og mot Østersjøen og deretter ved Danmark ol. den gangen man blir mye bedre vant med båt & sjø. Da blir størrelsen en stor fordel.

 

Men siden jeg er jo langt ifra der enda så kan jeg tenke meg en overgangsbåt dersom jeg kommer over noe som den Ailcraften som jeg ikke fikk kjøpt. Får jo se hva som dukker opp først på finn.no en slik overgangsbåt i nærheten eller en fantastisk Princess til kupp pris :D Så vil jeg gjerne bombe dere med spørsmål når annonsene kommer :D

 

For øvrig er drev helt feil og noe som går i stykker veldig ofte ? Eller kan det lønne seg dersom prisen på båten vil være "kupp" pris?

Link to post
Share on other sites

For meg er slike båter med stor akterkabin og ingen ordinær uteplass med "kontakt" med vannet/havet, egentlig fullstendig ubrukelige som lystbåt/aktivitetsbåt.

Men sikkert flotte som erstatning for bolig eller hytte. Altså det som populært kalles hytte på havet.

Jeg tror trivselsfaktoren lider mye under dette, med mindre man virkelig er en stor familie som skal på overnattingstur.

Og ikke minst om man liker fiske og vannsportaktiviteter, eller ganske enkelt bare titte ned på havbunnen så blir det helt feil å sitte så høyt over vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel jeg trives nok best høyt over vannet i båt og kommer det bølger (til og med forholdsvis små) så vil vannet være nærme uansett :D  Liker i hvert fall båter som Princess 414, Princess 435, Fairline 36 Turbo (selv om den er mindre ergo burde pris være lavere), og som den Storebro båten.

 

For øvrig flott at noen fortsatt produserer slike da blir Storebro fremtiden eventuelt, prisen er helt skrekkelig på den annonserte men de blir sikkert billigere den gangen man vil skifte ut Princess fra begynnelsen av 90-tallet. Fantastisk fin båt takk for tipset, gledelig å vite hva man kan glede seg til eller kjøpe om man vinner i lotto / på børs (eller om 20 år når Princess 435 blir for gammelt) :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne burde være ideell, med stor nok høyde iallefall. Men kanskje litt upraktisk i båthavna  :smiley:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man trenger jo ikke å overdrive heller tenk på drivstofforbruket haha :D

 

Men helt seriøst så liker jeg at båten er stor, det blir som å like en 760i eller Alpina B7 fremfor M6 coupe. Men den skal selvfølgelig ikke være altfor høy men slik disse Princessene, Fairlinene og Storebroen er så er det akkurat perfekt etter min smak og ikke for høyt for å kunne effektivt få pilken nedi vannet og fisken opp av det. Ellers også veldig behagelig for å slappe av ute på dekk med mindre mengde bølgesprut enn hvis man skulle sitte helt ved vannlinja på dekk. Men det er sikkert noen som nyter nettopp det å bli "vannet" alle har jo sin smak. Hadde alle likt de samme båtene som jeg gjør så hadde de jo vært grusomt dyre så det er fint at folk liker forskjellig :D

 

PS. Storebro har "forstått min smak" http://www.storebro.se/index.php alle modellene utenom sun top er godt bebygget bak, til og med den med badeplaform har ikke en åpen akterende men den kan sikkert åpnes for å komme seg ned. Ser mye mer estetisk ut ifølge meg også gir muligheter til å sitte på akterdekket og stenge vannsprut ute. Det får man jo ikke på de sværeste Princessene i dag utenom de som måles i meter (25M, 30M, 35M og 40M) og ikke i fot og som ingen vanlige dødelige får råd til som brukt engang (og om noen skulle få råd til over 4 mill (brukt 25M) med effektiv fondssparing og årslønn pent over 1 mill så er sikkert driftskostnadene på flere 100k per måneds bruk) :D

 

Noen flere merker enn Storebro som har skjønt "den typen båtsmak" ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man er ute i så dårlig vær at man får bølgesprut inn i båten når man ligger stille, så bør man kanskje vurdere å dra hjem  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Før vi kjøpte vår Princess Riviera 36 så vi på blant annet en Sunseeker Rapallo med akterkabin. Det er en stor 36 foter men uteplassen var elendig og akterkabinen var bare i veien egentlig. Mye klatring for å komme ut på badeplattform osv. Tror det lønner seg å se på dem i virkeligheten da bilder ofte gir et galt inntrykk av plass og følelse ombord. Etter å ha sett på Sunseekeren var akterkabin ikke aktuelt lenger.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akterkabin er for dem som har med svigermor på tur, og for dem med vannskrekk  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis bakenden av båten ser ut til å være 20 cm over vannet så er det ikke rare bølgen som trengs for å få bølgesprut :D Eller sånn virker det for meg i hvert fall da.

 

Ellers er ikke Riviera og Sunseeker sånn type båt som går mer for hastighet enn for bredde og størrelse ?

Link to post
Share on other sites

Princess Riviera 36 (og Sunseeker Rapallo 36) er 370 cm bred, og får nok ikke mye bølgesprut inn bakfra nei.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71425275

 

 

bilde

 

Sunseeker Rapallo 36 har kanskje ikke så fiskevennlig innredning.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62723816

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De har regndress  :giggle:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Disse to båtene uten akterkabin virket godt beskyttet med grei bakpart noe lavere på sunseekern. Det er på de nyeste båtene at fabrikkene har begynt å bygge båt med 20 centimeter "forsvar" bak fra bølgene eller det ser sånn ut i hvert fall. Den eneste tanken som slår meg når jeg ser på bakparten er at en stor bølge kan "hoppe oppi" og bli liggende inni som i ett badekar før den lenses ut av "selvlensende greier". Men dersom bølgene er så store så bør man vel ikke være ute med båt, men av og til kan de jo bli store imens man er ute og det kan blåse mot land slik at man får dem bakfra når man er på vei tilbake.

 

Ellers så er tanken at hvis man først skal ut med 500 000 eller mer så vil jeg gjerne ha en drømmebåt som jeg også kan bruke når jeg har skaffet meg mer kunnskaper om havet og båten og da f.eks dra på en langtur langs kysten osv. Imens en overgangsbåt den trenger ikke å være så stor, den kan være som ailcraften som jeg ikke fikk kjøpt. Sjekker finn hver dag om noe nytt har kommet :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...