Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Tror du kan legge 0,2 liter pr hk pr time til grunn som en tommelfingerregel på båter med dieselmotorer i hvert fall opp til 4-500 hk pr motor.

 

En Princess 414 vil nok typisk ha Volvo Penta TAMD 60-serie evt 70-serie. Tror 61-utgaven med 2x255 hk = 510 hk er mest vanlig.

 

De største utgavene i 70 serien (TAMD 74 og 75) kom med utgaver på 480 hk pr stk dvs samlet 960 hk. Dette er rekkeseksere på 7,3 liter, dvs litt større enn 60-serien på 5,5 liter. 

 

Går du opp et hakk til på TAMD 121 og 122 så er dette 12-liters motor hvor den mest vanlige er 480 hk. TAMD 122P EDC har 600 hk pr stk. Andre på forumet vet sikkert om 121/122 evt skiller seg fra 60- og 70-serien samt D4/D6. Personlig ville jeg anta at en 12-liters motor bruker mer pr hk pr time og at den derfor blir dyrere å mate enn de på 5,5 og 7,3 liter.

Link to post
Share on other sites

Antar da at forbruket blir ikke utrolig mye mer i Princess 414 enn i Fjord 34 da, men vedlikeholdskostnadene blir sikkert større da båten er enda større og det samme er motoren.

 

Synd det ikke er noen Princess 414 på finn.no akkurat nå, det var en til 550 000 for ikke lenge siden som ble solgt, tenkte ikke å gå helt for it med engang. Men fikk faren min til å "vekke sin båtinteresse" og da er plutselig budsjettet fordoblet hvis jeg finner noe skikkelig bra (før interessen for å delta finansielt forsvinner :D haha ) ellers så blir det Fjord trolig hvis den er i så bra stand som annonsen forteller :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så nettopp på denne tråden, det eksemplaret med 900 HK må ha vært noe spesielt med ekstra stor motor og ellers så har de stortsett 510 HK faktisk :D

 

Fant for øvrig frem til annonsen for den båten som ble solgt for 550 000 (eller bud faktisk som det stod i annonsen): https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83148783

 

Jeg er klar over at det sikkert må beregnes i verste fall nye motorer for 400 000 (pluss mekaniker som skal sette dem inn på riktig måte) som noen skrev om ting går riktig gærnt, men når man kjøper noe slikt så føles det som virkelig mye båt for pengene i forhold til annet som er annonsert til en slik pris.

Link to post
Share on other sites

Som en kuriositet (eller hvis trådstarter ønsker å gå en smule opp i størrelse) kan det nevnes at store saktegående skipsdieselmotorer bruker mindre drivstoff pr. hk.

En 16-sylindret 21.760 hk MAK-motor som veier 220 tonn (og er 12 meter lang) har et forbruk på kun 0,16 l/hkt (175g/kWh).

Vet ikke tettheten for drivstoffet den bruker, men omregnet til vanlig diesel da.

Forbruket blir da ca 3.500 liter i timen.

Maks turtall er kun 500 rpm. Sylindervolum 1416 liter.

 

http://www.mak-unatrac.com/pdf/products/mak-engine-selection-guide2010.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med det forbruket på skipsmotor begynner man å undre seg hvordan det lønner seg for fergen som skal over til Kiel f.eks :D Da blir jo lønn til besetninga peanuts i forhold, for å ikke snakke om vedlikehold og reparasjoner :D Man får en følelse av at de går i grovt underskudd :D

 

Tipper at båtmotorer trenger en modernisering som bilmotorene, når en bensinmotor på 445 HK bruker mindre drivstoff per time på høyt turtall enn dieselmotorer med tilsvarende HK :D Men det er vel en annen diskusjon, det koster å ha stor båt men alle drømmer koster. Poenget er å få det til å koste så lite som mulig som de sier i USA "bang for your buck" :D

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at det sikkert må beregnes i verste fall nye motorer for 400 000 (pluss mekaniker som skal sette dem inn på riktig måte) ...

 

Du får ikke to nye motorer til disse båtene for 400 båtpenger, du får antagelig nesten en.  Men du kan selvsagt satse på eldre overhalte motorer ved et skifte, men de er altså ikke nye. Du må i så fall igjen regne med påkostninger etter noe tid.

 

De fleste større båter går bedre og mer behagelig i grov sjø når de får litt fart. Du kan derfor ikke regne med at du "puser" ut i Skagerak til fiskeplassen din i 6 knop hvis du i tillegg har 6-800 hk i kjelleren. Du vil antagelig ha et forbruk på 6-800 kroner pr time på en dobbelinstallasjon i marsjfart, ... eller mer, når du skal skyve 9-10 tonn et par timer hver vei ut til fiskeplassen din.

 

Fisketurene koster deg da ca 2500-3000 kroner i diesel tur/retur, men dette er tall jeg forutsetter at du har regnet på og er klar til å betale. Har du 4 slike fisketurer i måneden i høysesongen (båten skal jo brukes...), bør du altså ha et dieselbudsjett på i alle fall 10 båtlapper pr måned. Og båtsesongen er fra mars til oktober?

 

Videre skal du ha havneplass, forsikring, sikkerhetsutstyr, servicekostnader (mekanikeren), vedlikehold, verktøy, kranløft høst/vår, opplagsutstyr, opplagskostnader, diverse medlemskap (RS, VHF), m.m.  Har du satt opp budsjett for hva en båt i denne størrelsen vil koste deg pr år?  Hvor mye har du egentlig avsatt til "båthold" totalt sett? Og hvor mye er du egentlig villig til å bruke?

 

Min båt koster meg 50-70 000 i rent båthold og drivstoff. Da er båten kjøpt og betalt, er et par år gammel og jeg regner da ikke 5 øre på reparasjoner eller kapitalkostnader.

 

Jeg skriver ikke dette for å være ufin, men jeg synes muligens tilnærmingen din er noe naiv når du signaliserer "billigst mulig" på alle løsninger, mens du samtidig sikter rett inn i et båthold som garantert vil koste deg 5-siffrede beløp bare på drift pr sesong.

 

Du har videre fått mange gode og velmenende råd om alternativer som er mye mer økonomisk fornuftig ut fra din forventede båtbruk og situasjon, men det synes ikke som om rådene helt synker inn.

Link to post
Share on other sites

En bensinmotor bruker nok aldri mindre drivstoff pr. hkt enn en dieselmotor.

Det er jo liksom litt av vitsen med dieselmotor, at den alltid er billigere i forbruk på samme ytelse.

 

En 300 hk 4-takt påhengsmotor f.eks, bruker ca 100 liter bensin i timen (på full gass).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de 1989 motorene fra Fjorden så forstår jeg det sånn at dersom jeg er heldig så fungerer de i noen år til med årlig vedlikehold?

Dersom de motorene er godt holdt og i god stand kan de vare i 30 år til. Dette er motorer du antagelig ikke klarer å slite ut i en fritidsbåt med normal bruk.

 

Men som jeg nevnte tidligere, også disse motorene kan gå i stykker. På motoren til kompisen min ramlet en ventiltallerken av ventilstanga med påfølgende totalskjæring. Dersom han ikke hadde gjort overhalingen selv vet jeg ikke om reparasjon hadde lønt seg.

 

Poenget mitt er at med en stor båt med store motorer har du hele tiden en potensiell stor utgift. Kula ligger alltid på ruletten, du vet aldri når den ramler ned. Det gjelder også for nye motorer. Bare søk opp tråden om D-motor problematikk, så skjønner du at tiden for uforutsette havarier ikke forsvant med commonrail.

 

Gå inn på finn og trål gjennom annonser for Bavaria sport eller andre sportscruisere og se hvor mange som har fått ny motor eller drev. Les annonser for eltre skøyter og se på årstallet på motorene som står i der.

Link to post
Share on other sites

Ser at drivstoff og forbruk er i fokus. Det forstår jeg med at båten skal brukes mye og ofte på lengre turer gjerne i god marsjfart. så om du svir av 70 eller 100 liter i timen skulle vel forskjellen utgjøre noe sånt som 330,- med en literpris på 11 kroner. Det er stor sannsynlighet for at du bunkrer med en lavere literpris dersom kvantum er høyt.

Så till kostnadene bare med selve båtholdet. Tenke seg til at du har anskaffet en 42 fot Princess av nyere årgang til 1,4 mill. Den skal forsikres og ha en god havn. På vinteren velger man enten å ligge på sjøen eller landligge. I tillegg fortløpende vedlikehold. Enten har du som veletablerte petimetre et arsenal av pleiemidler fra før eller så må du gå til anskaffelse av polish, poleringsmaskin, voks, lakk for treverk innvendig., Div. filtre og remmer i backup om du skulle trenge dette når det er behov. Båtplassen må du vel ut med sånn 10-15000,- ish. Vinteropplag på land koster ca 100,- pr. fot + kran opp og ut igjen på våren. Dette blir fort 8-9000,- Så skal du ha bunnstoff til 280,- pr boks. Du trenger vel sikkert 9-10 bokser a 0.75 ltr. eller et spann på 10 ltr.som sikkert er det mest lønnsomme. Bukker til vinteropplag og presenning aner jeg ikke men sikkert noen lapper det også. Så kommer det som virkelig koster dersom du først skal ha en slik staselig skute. Elektronikken.... Forhåpentligvis er det radar og plotter ombord fra før. Ladesystemer og varmeeanlegg likeså. men alskens dippedutter og undervannslys som seg hør og bør på en slik hvitvin og skalldyrs magnet koster fort litt.

Altså snakker vi minimum 30-32000,- i året bare å ha båten stående dersom man betaler skuta cash.

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på er at bensinmotor som sitter i bil f.eks en 445 HK i 760i bruker betydelig mindre på høyt turtall per time, ergo så virker det som teknologien på båtmotorer ikke har fulgt med i timen i forhold til bil motorer. For øvrig det er jo helt sprøtt hvis en båtmotor på 255 HK skal koste 400 000 for 1 stk uten avgift. Det er jo helt hinsides man kan jo få en ny bil for den prisen inklusive en motor på 255 HK og det med norske avgifter for å ikke snakke om Tyskland.

 

I den linken som noen limte inn koster en 270 HK under 200 000 kroner som ny med garanti men den passer ikke i en Princess 414 eller? https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85575339

 

Ellers så er jo livet til for å realisere drømmer, blir det for dyrt så får man vel bare bite i det sure eplet og tape pengene man har brukt på båten. Men det som blir i hvert fall feil er å kjøpe en knøtteliten båt som man hater synet av, det blir som å kjøpe en ny yaris eller golf. Man skal ikke føle seg kvalm når man nærmer seg bilen/fartøyet for da er det lite gledelig at tingen er fornuftig hvis man hater den.

 

Antar det beste er å sette seg i ro og spare litt mer penger og vente på dagen da Princess 414 (disse båtene synes jeg er flotte estetisk, imens f.eks Princess 55, Princess 45 ol. ser ut som om de har en altfor lang "snute") blir igjen annonsert til lavpris og ha penger til overs for å kunne nyte den imens pengene varer :D Man lever jo bare engang, jeg har drømmebilen (dog gammel men avgiftsfri i utlandet) så da er ny punkt man ønsker å oppleve i livet en båt som ligner drømmebåten (så får man glemme at det finnes Princess 25M som ser ut som St.Tropez, akkurat som man glemmer med bil at det finnes flunkende ny M760i eller Bugatti Veyron :D ). Men selv om det blir dyrt som dere sier så må det vel finnes noe mulighet for at det blir mindre dyrt om man gjør det på rette måten som jeg prøver å lære meg her da.

 

Ser at noen nevner drivstoffpris, seriøst koster avgiftsfri diesel 11 kroner litern?

 

Jeg er klar over at det blir svindyrt, men det ser jo så gøy ut:

 

 

Så poenget som jeg vil lære av dere er hvordan gjøre det mindre svindyrt å eie en "velbrukt mercedes" ikke hvordan gå til anskaffelse av en ny toyota yaris istedetfor :D

 

PS. Tenk om miljødjevlene forbyr hele greia eller legger på en avgift fra helvete når de finner ut av hvor mye CO2 utslipp det er på slike båter, så vil man angre dypt å aldri ha kjørt slik båt når det enda var mulig.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva du mener. Har du kjørt bilen på full gass i toppfart og målt forbruket pr. time?

BMW har både diesel og bensinmotorer med høy ytelse i bilene sine, og diesel har alltid lavest forbruk.

Det er ingen spesiell forskjell i teknologien mellom bil og båt, bortsett fra at de fleste bensinmotorer i bil nå har turbo.

BMW's gode 3,0 dieselmotor brukes også i båt (marinisert av Yanmar, med 260 hk).

 

Og avgift er det nok fortsatt på båtmotorer. Den heter merverdiavgift og er på 25%  :smiley:

 

Den Hyundai-motoren på 270 hk passer nok for båtvekt rundt 3,5-4 tonn. Maks 5. Kommer litt an på om det er drev eller aksling. 

Så da er det jo bare å regne ut om to motorer er nok.

 

Prisen på selve motoren er en ting, men så kommer gir/aksling eller drev i tillegg. 

Samt ikke minst monteringen.

 

Har ikke hørt noen som har sagt at de hater båten de har kjøpt (jo kanskje hvis de har hatt motorhavari eller at båten sank eller lignende).

Jeg hater ikke min 18-foter selv om den ikke er ideell når vært blir dårlig. Jeg tenker heller på at den kan bringe meg kjapt rundt omkring i 40+ knop.

Hater heller ikke 27-foteren min, selv om den fikk motorhavari og har stått altfor lenge på land (det siste er jo min egen skyld).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En båtmotor går alltid i oppoverbakke og har heller ingen gir som på bil. Sjelden en ligger på 3000omin i mange timer på bil.. båt er dyrt slik er det bare? og en båtmotor har en del andre kjølekomponenter en bil så det er vel og litt av grunnen til prisen. Som sagt tidligere for å dra ut å fiske litt å føle deg trygg holder det lenge med 30 fot? du trengte jo ikke soveplass uansett? nb 870 og viknes 880 er fine og trygge båter det?

Link to post
Share on other sites

Ja klart det er MVA jeg tenkte på særavgifter som det er på bilmotorer, og ja jeg tenkte på forbruket per time på full gass med V12 6.0 liters BMW uten turbo med 445 HK. Derav tanken at båtmotorer bruker mer drivstoff, en 750xd med 382 HK av 3.0 diesel kan kjøres med bunn gass i 1 time på autobahn og komme fra det med 25 liters forbruk, derav tanken at båtene suger betydelig hardere per HK og selv uten maksfart ut ifra hva dere skriver. Heldigvis har man avgiftsfri diesel.

 

Disse motorene fra linken passer ikke inn i en båt som Fjord 34 eller Princess 414? : https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85575339 for det ser ut som man kan putte inn 2 stk 270 HK motorer for 400 000 med garanti på dem, men da passer de vel ikke om noen sier at det koster 400 000 for kun en motor? Ellers så overdrives det litt med kostnader.

 

Poenget er i hvert fall å lære hvordan få båtenes svar på "gammel merce" så rimelig som mulig i drift, ikke hvordan kjøpe en ny yaris :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

PS. Tenk om miljødjevlene forbyr hele greia eller legger på en avgift fra helvete når de finner ut av hvor mye CO2 utslipp det er på slike båter, så vil man angre dypt å aldri ha kjørt slik båt når det enda var mulig.

 

Neinei ingen CO2 utslipp fra båt siden eksosen blir blandet med vann??

Link to post
Share on other sites

Motoren vet jo ikke om den er plassert i en båt eller bil, så den suger akkurat så mye diesel eller bensin som den er konstruert til å gjøre ved en viss effekt.

 

Husk forøvrig at noen biler er sperret på 250 km/t så da vil de jo bruke mindre drivstoff på full gass hvis motoren har mere effekt enn det som er nødvendig for å oppnå 250 km/t.

200-250 hk er vanligvis nok for å oppnå 250 km/t, alt etter bilens størrelse og Cw-verdi.

382 hk bruker like mye drivstoff uansett om det er i bil eller båt, såfremt alle hestene brukes kontinuerlig.

Men jeg tror lite på at en 750xd bruker bare 1 liter på mila i 250 km/t, selv om alle kreftene ikke brukes siden den er sperret.

Ved et effektuttak på 200 hk går det uansett med 35-40 liter i timen, og den trenger nok mere enn 200 hk for å oppnå 250 km/t.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da finner de på noe annet som NoX osv. så la oss håpe å ha prøvd det før de har tatt muligheten fra oss :D Ellers så må man holde båt i utlandet akkurat som bil, og til slutt blir det ingenting igjen i Norge annet enn skog og miljøfanatikere med hest, kjerre og robåt :D

 

Men før den tid er det om å gjøre å rekke å oppleve gleden av båt :D

 

 

Når det gjelder 750xd så har jeg kanskje overdrevet litt men mer enn 30 liter bruker den i hvert fall ikke, 760i med motor som er designet i 2001 bruker ikke mer enn 50 liter og det er bensin den bruker ergo burde jo diesel motorer være mer sparsommelige.

 

For øvrig noen som vet om motorene som det er linket til kan fungere i en Fjord 34 eller Princess 414 dersom de orginale tar kvelden og det blir ulønnsomt å reparere dem ? https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85575339

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Såkalt avgiftsfri diesel koster ca 9 - 13 kr pr liter litt avhengig sesong og geografi. Mer på Østlandet og litt mindre enkelte steder på Vestlandet og N-Norge.

Men siden du skal fiske i Skagerak regner jeg med at du må fylle i havnene rundt Oslofjorden. Her er sesongprisene på ca 10-13 kr/l. Som du sikkert har fått med deg er det i statsbudsjettet tatt høyde for en betydelig økning på diesel neste år, og mange mener båtdiesel ikke skal være "avgiftsfri".

 

Som du forstår betyr "avgiftfri" på båtspråket litt dyrere enn pumpepris for avgiftsbelagt diesel for bil.

 

Nei, jeg tror ikke noen her overdriver. Tvert om.

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder 750xd så har jeg kanskje overdrevet litt men mer enn 30 liter bruker den i hvert fall ikke, 760i med motor som er designet i 2001 bruker ikke mer enn 50 liter og det er bensin den bruker ergo burde jo diesel motorer være mer sparsommelige.

 

For øvrig noen som vet om motorene som det er linket til kan fungere i en Fjord 34 eller Princess 414 dersom de orginale tar kvelden og det blir ulønnsomt å reparere dem ? https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85575339

 

Som nevnt kan du ikke sammenligne med forbruk i bil ved full gass hvis toppfarten er sperret på 250 km/t.

Da bruker den ikke alle kreftene og får heller ikke samme forbruk.

En hk er en hk uansett om den er til lands, til vanns eller i luften. Og trenger like mye drivstoff så lenge motortype og teknikk ellers er sammenlignbart.

 

Hyundai 270 hk motoren er på 3,0 liter mens de gamle Fordene er på 6,0 liter.

Så det jo blir høyere turtall og mere slit for motorene i så tunge båter.

Det finnes nok bedre alternativer på markedet enn slike høyteknologiske lettvektsmotorer fra bil, som er best egnet for hurtiggående planende båter med drev.

Men motorene er sikkert gode nok de.

 

Hvis 760i med bensin bruker 50 liter og 750xd bruker 30-40 liter så er jo dieselen langt mere forbruksvennlig, så da har du jo selv svart på det spørsmålet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså enten så koster båten en formue eller så koster motorene en formue og håpet er at båten fungerer med de motorene som den har så lenge som mulig og at de kan fikses, men hvis de ikke kan det så er det en trøst at man kan få nye motorer med garanti som ikke koster mer enn det man kjøper en Princess 414 for. Så kan man bruke båten i maaaange år fremover uten å bytte motor.

 

For øvrig så koster sikkert en båt i Princess 414 klassen 3-4 mill som helt ny, ergo å kjøpe en brukt en og en gang i fremtiden bytte motor høres ut som mye rimeligere alternativ i mine ører i hvert fall. For øvrig er det seriøst så dyrt med avigftsfri diesel? Er det ikke lov å bruke den som er avgiftsfri for lastebiler da? Kan man ikke kjøpe en oljetønne og kjøre den på tilhenger til båten for å fylle den deretter? Eller må man kjøpe avgiftsfri diesel ved havna? Så en pumpe i Langesund (nå var det sånn kanskje 7 år siden, men der kosta det 6,80 elns. litern for avgiftsfri diesel).

 

Hva med å bruke den motoren på 500 HK som Hyundai hadde til 400 000 ? Eller blir det helt feil med kun 1 motor i Princess 414 eller Fjord 34 (i tilfelle de gamle motorene tar kvelden).

 

PS. Bruke penga på å fete opp statsbudsjettet og miste lappen og bli bura inn, naah blir heller ved å bruke bil i utlandet også skaffe fet båt i Norge som ennå er avgiftsfri.

Link to post
Share on other sites

Båtdiesel kostet kr 4,70 sist jeg fylte, men det var i 2003  :smiley:

 

Noen litt større båter er konstruert for 2 motorer, dvs. bunnfasongen er ikke tilpasset 1 motor.

 

Her er drivstoffpriser på land for ca 25 år siden

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis den avgiftsfrie for lastebiler er den samme så sparer man altså 4000 kroner per 1000 liter på å frakte det med svær tank oppå tilhenger, men så er det å beregne prisen på tanken som kan brukes til dette. Men med det forbruket disse båtene har ifølge det dere skriver så vil det raskt lønne seg.

 

Når det gjelder motor vil det da si at man bør ha 2 stk 270 HK motorer fordi det passer ikke med 1 stk 500 HK. Men fordi motorene er 3,0 liter så vil det ikke fungere ?

 

PS. Hvorfor i fandens verden er avgifstfri diesel så dyrt da? Oljeprisen er jo på litt over 40 dollar fatet og det er jo avgifta som utgjør 70 % av drivstoffprisen på bensinstasjon. Er det bensinstasjonen som skal sko seg på den avgiftsfrie ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...