Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Det vil sikkert fungere med 270 hk motorene, men blir jo andre girkasser og kanskje propeller også.

Alt må tilpasses motorens turtall og momentkurve i forhold til båtvekt og fartsområde.

 

Avgiftsfri diesel er jo ikke avgiftsfri, den har bare litt mindre avgifter.

AS Norge og oljefondet skor seg på avgiftene. Dvs. felleskapet hovedsaklig.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du råd til og svi av hundre liter diesel i timen så har du råd til og betale ti kroner literen uten og klage? du begynte med en gammel alicraft til 89lapper og nå vil du ha svær kostbar båt og tar høyde for motorbytte på over en halv mill ? kjøp deg en viknes og kom deg på havet og selg den uten altfor store tap om noen år og kjøp større da? ferdig med det?

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri diesel er en illusjon.Det riktige er at man ikke betaler veibruksavgift som det så fint heter.
Jeg tipper  bilde på bensinstasjonen er tatt på åttitallet engang.
Legg merke til prisforskjellen på bensin og diesel.
Diesel kostet nesten halvparten på pumpa men i tilegg måtte man betale en avgift pr kjørte kilometer til staten.
Selv personbiler med diselmotor hadde en km teller i navet på bilen.
Km telleren hadde en stempel funksjon slik at man stemplet et kort man måtte sende regelmessig inn til staten med posten.
I retur fikk man en faktura med skyldig kilometer avgift.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurdert Fairline 36 Turbo? Samme sjanger som 414.

 

Jeg forventer ikke at mine motorer skal dø på en stund ennå. Har jo så vidt rundet 3000 timer - brukt i anleggsmaskiner ville det ennå vært minst 10 000 timer igjen før noen ville snakket om 1 ovehaling.

 

Bruker noe slikt som 17 liter i timen, jeg. Tusler rundt stort sett i 8-9 knop.

 

Men jeg skal ikke påstå at båten har vært rimelig - de siste 10 årene er oppgraderinger og vedlikehold for 6-700tusen puttet i båten. Noe er nice to have, men en god porsjon er need to have. Men det har lite verdi på bruktmarkedet - en båt uten slike investeringer er verdt nesten like mye som en med slike oppgraderinger. Så finner man et eksemplar noen andre har brukt mye kroner på, er det sjans for å slippe "billig" unna mot et moderat økning ved innkjøp.

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri diesel er en illusjon.Det riktige er at man ikke betaler veibruksavgift som det så fint heter.

Jeg tipper  bilde på bensinstasjonen er tatt på åttitallet engang.

Legg merke til prisforskjellen på bensin og diesel.

Diesel kostet nesten halvparten på pumpa men i tilegg måtte man betale en avgift pr kjørte kilometer til staten.

Selv personbiler med diselmotor hadde en km teller i navet på bilen.

Km telleren hadde en stempel funksjon slik at man stemplet et kort man måtte sende regelmessig inn til staten med posten.

I retur fikk man en faktura med skyldig kilometer avgift.

 

 

Bildet er tatt i 1991 (kameraet har lagt inn årstall 90 som du ser, men tror det var et år feil såvidt jeg husker. Det var jeg som tok bildet).

 

Hadde nesten glemt at dieselbilene hadde km-teller i navet.

Da jeg begynte å kjøre dieselbil i 1997 var det opplegget fjernet. Det skjedde vel i 1993.

 

Her litt historisk om dieselpriser (artikkel fra 2005) http://www.dinside.no/okonomi/dieselprisene-opp-1000/62319786

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse motorene fra linken passer ikke inn i en båt som Fjord 34 eller Princess 414? : https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85575339 for det ser ut som man kan putte inn 2 stk 270 HK motorer for 400 000 med garanti på dem, men da passer de vel ikke om noen sier at det koster 400 000 for kun en motor? Ellers så overdrives det litt med kostnader.

Kanskje på tide at du begynner å lese svarene du får litt mer grundig.

Link to post
Share on other sites

I svaret så stod det at man ikke får to motorer til en slik båt for 400 000, derfor spurte jeg om disse motorene passer eventuelt kan fikses inn slik at de passer av en erfaren båtmekaniker, jobben koster jo ikke 400 000 vel :D Vet ikke hva annet jeg skulle lese ut av svaret om at man fikk kun en motor til 400 000 enn at de som er billigere ikke passer. Men jeg spør siden det er jo flere folk her og mange har forskjellige meninger og erfaringer.

 

Når det gjelder drivstoffprisen så får man jo avgiftsfylt diesel på søndag til 10 kroner litern til bilen etter at man trekker ifra 85 øre esso rabatt. Derfor tenkte meg at avgiftsfri betyr noe annet enn at bensinstasjonen tjener inn avgifta da :D For med oljepris på 40 dollar fatet så er det noen rare priser vi ser. 

 

Når det gjelder Fairline så er de på finn ganske dyre: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85595157 for øvrig er den båten utifra tekniske data lengre og minst like bred, men på bilder virker den mindre, kanskje den er lavere? Princess 414 virker stor for sin lengde og Princess 435 er også flott men disse er dyre.

 

Når der gjelder 89 000 båten så holdt dette på å bli impulskjøp altså jeg så den annonsert 10 km fra hvor jeg bor (og ikke andre sida av Norge som Florø med dobbel pris) så jeg dro der for å se på den så sjekka jeg den ikke engang annet enn en liten tur på vannet så sa jeg at jeg kjøper den. Da fortalte mekanikern at han selger den for en kamerat som skal komme tilbake om noen dager, så jeg kunne kjøpe på lørdag. Fredag kveld fikk jeg SMS at eier beholder båten og gir den til barna sine. Det holdt på å bli et raskt impulskjøp, siden prisen var så lav for stor fungerende båt. Med høyere pris blir det lange vurderinger "skal jeg eller skal jeg ikke" spare noen år til gå for det nå og eventuelt få med noen i familien på båten osv. Det er som forskjellen på å kjøpe en laptop på elkjøp og å kjøpe gaming PC til 40 000. Det ene kjøper du fordi du skal ha data og den andre vurderer du 20 ganger før du velger den rette og beste.  Det samme blir jo med båt og diverse prisklasser.

Link to post
Share on other sites

Hei XardasKSP. Ser du stusser over at dieselmotorer i båt tilsynelatende bruker mer fuel enn en moderne bensinmotor med flere hester (445 hk i en 6-liters 760i). Det er godt tenkt men blir feil likevel fordi;

 

Forestill deg at du tar BMW-motoren din og setter i en lastebil. Så fjerner du alle gir i bilen unntatt førstegir og så begynner du å kjøre en uendelig lang oppoverbakke på 90 % av maks turtall. Kjør sånn en times tid. Da har du simulert arbeidsforholdene for en marinedieselmotor i vanlig marsjfart utaskjærs.

 

Sannsynligvis ville bilmotoren overopphete etter kort tid, men hvis den likevel skulle klare seg, så vil den sannsynligvis fonrbrenne mer bensin pr hk pr time enn en marinediesel på 90 % belastning i marsjfart.

 

Dieselpriser rundt Oslofjorden har i sommer ligget fra kr 8,70 og oppover pr liter. Med litt planlegging har det i allefall vært enkelt å komme under 10.

Link to post
Share on other sites

For å ha råd så man planlegge ting og ha oversikt med mindre det er noe "forholdsvis rimelig" som man har råd å tape på å ikke ha tenkt over det. Ikke le av gaming PC til 40 000 det kan lønne seg hvis du tenker på alle frihelger hvor du kan spille istedet for å gå på pubben og bruke opp 2000-3000 hver helg, da er spill rimelig hobby hjelper å spare til bil & båt :D

 

Noe i livet må man ofre for å oppleve noe annet, og jeg har kommet over tanken å oppleve båt derfor samler jeg inn så mye informasjon som mulig. 8,70 hørtes i hvert fall ut som seriøs bensinstasjon med tanke på at man får vanlig diesel til 10 kr litern med rabatt på Esso kort på en søndag. For øvrig så skal båten befinne seg i Langesund/stathelle området når jeg har kjøpt den ikke i Oslo fjorden.

 

Ellers god forklaring på båtmotorens belastninger, ante ikke at båtmotoren blir såpass belastet når båten går i marsjfart, bil som går i "marsjfart" (innenfor fartsgrensa) bruker jo skikkelig lite i forhold så det er nok sikkert pga. som ble forklart ovenfor. Det er sikkert også derfor båtmotorer dævver så lett (eller det virker som om de gjør det utifra det dere forteller om grusomme kostnader) selv uten turbo og med lavt HK antall per slagvolum.

Link to post
Share on other sites

Langesund er da et bra utgangspunkt for billig diesel. Billigste utsalg i år har vært Energi1olje i Statthelle på Wictor marina til Kr 8,77. De har også andre utsalg rundt Oslofjorden, bl a Oksenøya. I Tønsbergsområdet har vi stort sett hatt 9,60 til 9,85. Jeg la turen innom Stathelle og kjøpte 12-1300 liter på tur sydover i sommer. Hadde bare drøyt 100 liter igjen i hver tank før fylling.

 

Men husk at det blir mindre tid til gaming med en stor båt å jobbe på.

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært annonsert flere Fairline 36 Turbo for mellom 400 000 og 500 000 det siste halve året, og det er jo rimeligere enn den 414 du har nevnt.

 

Har betalt undr 10 kr literen de gangene jeg har fylt på båten i år. Da rett fra pumpe uten noen spesielle rabatter. Diesel innblandet biodiesel vil du ikke ha på båten

Link to post
Share on other sites

Hvis den avgiftsfrie for lastebiler er den samme så sparer man altså 4000 kroner per 1000 liter på å frakte det med svær tank oppå tilhenger, men så er det å beregne prisen på tanken som kan brukes til dette. Men med det forbruket disse båtene har ifølge det dere skriver så vil det raskt lønne seg.

 

Når det gjelder motor vil det da si at man bør ha 2 stk 270 HK motorer fordi det passer ikke med 1 stk 500 HK. Men fordi motorene er 3,0 liter så vil det ikke fungere ?

 

PS. Hvorfor i fandens verden er avgifstfri diesel så dyrt da? Oljeprisen er jo på litt over 40 dollar fatet og det er jo avgifta som utgjør 70 % av drivstoffprisen på bensinstasjon. Er det bensinstasjonen som skal sko seg på den avgiftsfrie ?

Hvis du skal ha store mengder avgiftsfri diesel finnes det forskjellige steder du kan få ok priser. Grunnen til at avgiftsfri diesel på marinaer koster mer en på land er volum og kostnader. En stasjon på land selger drivstoff mer eller mindre døgnet rundt, året rundt. En marina i oslofjorden selger kanskje 10% av denne mengden og sesongen går ifra mai til september. 

Å drive marina er ikke noen gullgruve og det er derfor har mange utsalgsted stengt de siste 10 årene. Bland annet har Statoil helt sluttet med marinadrift. 

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld så kan ikke lastebiler bruke såkalt avgiftsfri diesel, dieselen er heller ikke avgiftsfri, men avgiftredusert, Som flere andre her har skrevet, så bør du sette opp et budsjett på hva du har mulighet til å bruke på båt, inkludert drift av båten.

Selv bruker jeg 25 000 I året på en 24 fots hurtigående båt, men da gjør jeg absolut alt selv. men jeg har venner, som betaler den same summen bare I service og opplag på tilsvarende størrelse båt,

 

Virker som du er veldig interessert, men at det kanskje skorter litt på kunnskap og se virkeligheten, så anbefalningen bør kanskje være en nyere mindre båt,

Link to post
Share on other sites

"Altså enten så koster båten en formue eller så koster motorene en formue og håpet er at båten fungerer med de motorene som den har så lenge som mulig og at de kan fikses, men hvis de ikke kan det så er det en trøst at man kan få nye motorer med garanti som ikke koster mer enn det man kjøper en Princess 414 for. Så kan man bruke båten i maaaange år fremover uten å bytte motor.

 

For øvrig så koster sikkert en båt i Princess 414 klassen 3-4 mill som helt ny, ergo å kjøpe en brukt en og en gang i fremtiden bytte motor høres ut som mye rimeligere alternativ i mine ører i hvert fall." 

 

 

 

Dette er vel den gamle leksen om markedsverdi. Hvis folk flest (markedet) mener at en eldre båt er så pass mye mindre attraktiv grunnet risiko/tilstand o.l. at den kun er verdt ca 15% av prisen for en tilsvarende ny båt blir jo dette markedspris. Så kan man da velge å tenke at man gjennom kunnskap og leting kan finne en båt som er verdt mer en folk flest synes. 

Bare husk at hver gang vi legger høyeste bud på en båt, bil eller bolig som er tilgjeneglig på det åpne markedet betyr det at ingen er villig å betale like mye som du for den akkurat der og da.

 

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde at den avgiftsfrie dieseln kun hadde MVA visste ikke at øvrige avgifter var med derfor forundring siden oljeprisen er jo lav. Da burde staten kalle det lavavgifts diesel og ikke avgiftsfri :D Men politikerne like storslåtte navn da :D

 

Når det gjelder markedsverdi så er jeg jo veldig godt klar over hvordan markedet fungerer. Poenget er hva båten er verdt til meg og mine formål og ikke hva folk liker, jeg synes f.eks at Princess 414 og 435 er skikkelig pene estetisk imens andre kan f.eks nyte "nebbet" på en Princess 55 eller andre båter, Fairline oppfatter jeg som lavere? båt enn Princess men måtte jo nesten visitert båtene live og ikke kun sett bilder for å gjøre meg opp en mening. Ingen Fairline Turbo 36 annonsert på finn kun den til over 800k er annonsert og det er betydelig for dyrt + at jeg liker utseendet til Princess 414 betydelig bedre.

 

Når det gjelder min bruksbudsjett så avhenger det veldig av hva jeg velger å bruke pengene på og hvis det er båt som står på planen så er det båt og det er bare jeg som bestemmer om jeg vil ha båt for alle penga eller bare "litt" båt. La oss si at uten å sløse så har jeg 20 000 disponibelt hver måned etter å ha betalt for drivstoff til bil, mat ol. (bor gratis som sagt). Jeg kan tape det på børsen, bruke det på bil, restaurant, og fest i ferien, spare det opp (til fremtidig bil/båt), eller bruke det på båt om jeg finner ut av at det er denne hobbyen som skal oppleves. Så er håpet å finne en båt som ikke skal ha motorbytte øyeblikkelig eller som må "hives".  

 

Når det gjelder arbeid med båt så er vel det eneste jeg kan å skrape bunnen og male den på nytt med bunnstoff haha :D Øvrige ting blir man fort redd for må hives hvis man begynner med prøv & feil metode med opplæring fra youtube. Kjedelig å hive motorn fordi man drepte den med "youtube mekaniker" skillsa. Da blir det fort betydelig billigere å betale noen som kan jobben :D

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder min bruksbudsjett så avhenger det veldig av hva jeg velger å bruke pengene på og hvis det er båt som står på planen så er det båt og det er bare jeg som bestemmer om jeg vil ha båt for alle penga eller bare "litt" båt. La oss si at uten å sløse så har jeg 20 000 disponibelt hver måned etter å ha betalt for drivstoff til bil, mat ol. (bor gratis som sagt). Jeg kan tape det på børsen, bruke det på bil, restaurant, og fest i ferien, spare det opp (til fremtidig bil/båt), eller bruke det på båt om jeg finner ut av at det er denne hobbyen som skal oppleves. Så er håpet å finne en båt som ikke skal ha motorbytte øyeblikkelig eller som må "hives". 

 

Først vil jeg presisere at jeg oppriktig forsøker å være konstruktiv her. Jeg synes bare det er vanskelig å forstå følgende.

 

1. Du vil ha en trygg båt du kan føle deg sikker i, men du ser på 30-40 år gamle båter.

 

2. Du anser deg ikke som kompetent til å stå for vedlikehold og reparasjoner selv, men du ser på 30-40 år gamle båter.

 

3. De vil ikke ha en båt som plutselig bare å "hives", men du ser på 30-40 år gamle båter. 

 

4. Du ønsker ikke å låne penger til båt og vil helst slippe en innkjøpspris noe særlig over 200 000 kroner, men du kan være villig til å bruke opp mot 20 000 kroner i måneden.

 

Utgangspunktet er riktig nok at du vil kjøpe en stor båt til lav pris, men hva er logikken i å ønske lave innkjøpskostnader når det ikke ser ut til å være så viktig med lave vedlikeholds- og driftskostnader? Det eneste rasjonelle når det gjelder kostnadsspørsmålet er å summere alle utgifter og sammenligne totalkostnadene. Hvis du låner penger og kjøper en nyere båt vil du redusere sannsynligheten for at båten plutselig bare må hives, du vil redusere de forventede vedlikeholds- og reparasjonsutgiftene og du vil øke din trygghet. Rent økonomisk er det ikke sikkert at du vil tape noe på det. En nyere båt vil også være lettere å selge etter noen år. Hvorfor er det bedre å betale penger til en reparatør/restauratør enn å betale renter til en bank? Renteutgifter er forutsigbare, mens reparasjonsutgifter er uforutsigbare og dessuten opptrer sammen med den uheldige bieffekten at båten ofte vil være ute av drift frem til den er reparert. Renteutgifter kan du sågar trekke fra på skatten.

 

Hvis du kjøper båt nå og selger den om 5 år, spiller det da noen rolle om pengene du har brukt i mellomtiden har gått til reparasjoner eller om de har gått til renteutgifter og større verditap? Er ikke totalbeløpet det eneste som betyr noe rent økonomisk?

Link to post
Share on other sites

Altså hvis man skal ha en ny båt som Princess 414 f.eks så koster dette 4-5 mill minst og verditapet vil være større per år enn det å kjøpe nye motorer til den gamle + bestille båtmekaniker for å gjøre jobben med eller uten MVA. Så må man ta opp grusomt mye lån noe som medfører at du er bundet og fanget "i fella", altså du kan ikke bare si "nå gir jeg opp hele dritten" fordi verditapet kan bli så stort at du vil bli sittende igjen med lån eller med båt & lån om ingen vil kjøpe den fra deg for annet enn "skampris". Nei lån er bra til investering og hus, forbrukslån til "lek" tas nesten kun av uansvarlige mennesker og gis av grådige banker.

 

Jeg holder meg til egenkapital på forbruksvarer og lek, ergo hvis jeg skulle kjøpe en gammel båt så hvis den dævver kan jeg bruke 400 000 + eventuell monteringskostnad og få den med nye motorer på garanti. Jeg har ingen lån og jeg kan "hive" båten uten å bli gjeldsslave hvis jeg ikke vil kjøpe nye motorer og fikse den. Jeg har i tillegg også en sjanse på at jeg får kjørt båten i flere år med vanlig vedlikehold med de motorene som båten har på kjøpet. Med ny båt har jeg kun sikkert verditap & renter & avdrag & følelse av ubehagelig høyt lån. Båt skal være moro og ikke gedigen gjeldsbyrde som ødelegger nattesøvnen og økonomien totalt om noe går feil, du kan nemlig ikke "hive" lånet men du kan "hive" en båt som er ødelagt som du har kjøpt for egenkapital og deretter glemme saken.

Ellers er båten trygg uansett hvor gammel den er med mindre den har høl i skroget, om motoren dævver kan man ringe redningsselskapet, men hvis du har en liten 20 foters knøttebåt så kan bølgen kveste den før du får ringt eller gitt beskjed over radio. Dermed er en stor båt alltid tryggere vil jeg tro og uansett så føler man seg behagelig på bølgene i en stor båt imens en liten båt er ubehagelig selv i vanlige bølger som finnes på Skagerrak ved godvær.

 

PS. Jeg kan ha mulighet til å f.eks bruke egenkapital på 1 mill om 2-3 år men spørsmålet er hvor lenge klarer man å spare uten å sløse og dermed er det kanskje bedre å bare go for it med det man har så ta reparasjonene som de kommer fremfor å leve med spill, ikke dra på ferie, ikke gjøre noe som helst "sløsbart" i 2-3 år for å deretter finne ut av at man får jo enda mer staselig 30 år gammel båt for 1 mill enn man får for 500 000 eller kjøpe en som er 15 år i stedet for 30 år men motorn velger å dævve likevel osv. osv. Men prøver å lære noe av dette forumet for å ha noen innspill til hva som er lurt, men altså å kjøpe "ny yaris" er ikke aktuelt, og heller ikke aktuelt å bli gjeldsslave for å kjøpe "ny S-klasse".

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...