Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Ja folk har vel ulik smak, jeg liker ikke at båten er veldig lav bak og heller ikke hvis den har utrolig lang "nebb" uten noe påbygg og plassutnyttelse eller er "smal".  Når jeg ser på de mer moderne Princessene så har jeg vanskeligheter med å finne en som ligner 414 og 435 med unntak for de som er virkelig store (60 fot +++). De fleste andre har veldig lav hekk som for min smak det ser i hvert fall ut som om bølger kan bare "rulle rett inn" selv om det sikkert fungerer betydelig bedre i praksis :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig grei begrunnelse for hvorfor du liker designet på P414 og 435. Dette designet forsvant vel i praksis på slutten av 80-tallet (P414 mod 82-87, P435 mod 87-92, Fairline 36 Turbo og Birchwood TS37 Aft Cabin fra 80-tallet). I Norge ble det på samme tid prodsert en haug med litt mindre akterkabinbåter, blant annet Scand 29 og 32 som lånte litt av samme konsept, dog uten flybridge. Marex er vel omtrent eneste nybåtprodusent som har tatt dette opp igjen med blant annet 370 AC.

 

Før du løper og kjøper kan det jo være greit å få noen argumenter som taler mot dette designet. Først og fremst blir adkomst til båten mer plundrete når du må klatre opp over siden eller akterlugaren for å komme ombord. I mange gjestehavner er jo noe av sjarmen å kunne fortøye med akterenden inn og enkelt gå av og på. Ved å ha uteplassen lavere ned kommer litt mer i kontakt med sjøen osv. Når du ligger longside på en lav flytebrygge kan disse båtene bli plundrete å klatre inn og ut av synes jeg, (etter å ha hatt en Tresfjord 31 Nova i mange år med samme løsning).

 

Med plattform oppå en akterlugar blir sol- og hvileplassen ofte også litt mer trekkfull og blåsende. Men her finnes jo gode løsninger for kalesjer og telt. 

 

Alt i alt blir dette helt subjektivt og løsningen med akterkabin og plattform over har også en rekke fordeler, blant annet mer innvendig lugarplass. 

 

Ellers er jeg jo enig med deg i at dette også er staselige og elegante båter som kan gi mye glede og nytte. Bra du bruker litt tid på å vurdere alternativer i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med 414 er etter min mening en herlig akterlugar, med b.l.a separat toalett og dusj samt at det er veldig lett adkomst fra fb og ned på akterdekket når du er alene og skal fortøye. Ulempen (etter min mening) er at den er smal og litt trang innvendig. De skrå utgangsdørene er en katastrofe da det alltid regner inn. (Bortsett fra når det er opphold) ?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Synd det ikke ble produsert slike båter utover 90-tallet, kanskje en annen merke har gjort dette ellers blir det ikke noe bra for fremtiden å glede seg til å skaffe seg. Men hvis jeg skaffer meg Princess 414 så vil den drenere all sparing og inntekt uanset ifølge det som blir fortalt her på forumet så da blir det ikke noe å fundere over hva man skal ha til "neste båt" :D Men veldig rart da at de ikke bygger båter med høy bakende (med unntak for de 60+++ og noen 55ere som alle krever sertifikat + koster sinnsykt mye osv. ) Kan jo ikke forestille meg den store gleden med lav bakende hvis man f.eks skal stoppe litt ut på havet/fjorden så kommer bølgene fritt frem inn bakfra, det funker vel kun i finvær eller ved brygge.

 

Ellers har jeg veldig god tid siden jeg kjapper meg ingen steder så da kan jeg lære mer om båt i mellomtida samt finkjemme finn.no for å skaffe meg en markedsforståelse av hva som er en bra pris (hvis man går utifra at alle som forteller om veldig god motor mener det samme da). Håper også det kommer noe spennende i kyststrøket Sandefjord - Larvik - Langesund - Kragerø som jeg kan bare stikke og se på (og kanskje kjøpe om jeg blir overbevist som av Ailcraften) for å ha en visshet av hvordan diverse båter er i praksis og ikke bare på bilde. 

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en ubegrunnet tanke men hvis man stopper f.eks for å fiske ut på havet/fjorden (eller kjører båten i medvind og da altså med bakenden til bølgene) så ville jeg jo tro at de lave båtene får bølgene inn på akterdekket. Var jo en lang tråd om en svær sunseeker på 62 fot som fikk bølgene inn på akterdekket og da kom vannet seg inn i motorrommet via to "vifte-høl" som fantes der noe som førte til at båten sank. I en "korrekt" båt så hadde disse "høla" ikke vært der men akterdekket ville vel like meget bli oversvømt med vann med det til forskjell at båten ville ikke sunket. I en båt med høy akterende ville man da trolig kunne fortsatt stå på akterdekket uten å stå i vannet som skyller inn på dekket. Ville trodd at selv små bølger er høye nok til å komme seg inn på de lave akterdekka.

 

Ser i hvert fall etter båter med lignende løsning som Princess 414 og Princess 435 og om slike ble/blir produsert i moderne tid også. Utover selve akterdekket så synes jeg disse båtene får en veldig fin estetikk med Flyingbridge og bysse/salong mer i midten av båten og ganske god bredde. Synes ikke det er så pent med flyingbridge helt bakerst i båten og kun en lang "nebb" foran da ser båten ganske smal ut og mest trolig har den veldig skjev vektfordeling. Jeg liker for øvrig ganske godt båter som generelt er høye i tillegg til å være brede.

 

PS. Når jeg ser på Princess og Fairline sin side hvor de presenterer alle sine nye båter så er jo seriøst alle sammen med lav akterende, rart de ikke lager en eneste med høy akterende. Siste var vel da Princess 435 eller finnes det kanskje andre merker som har senere laget lignende båter?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en ubegrunnet tanke men hvis man stopper f.eks for å fiske ut på havet/fjorden (eller kjører båten i medvind og da altså med bakenden til bølgene) så ville jeg jo tro at de lave båtene får bølgene inn på akterdekket. Var jo en lang tråd om en svær sunseeker på 62 fot som fikk bølgene inn på akterdekket og da kom vannet seg inn i motorrommet via to "vifte-høl" som fantes der noe som førte til at båten sank. I en "korrekt" båt så hadde disse "høla" ikke vært der men akterdekket ville vel like meget bli oversvømt med vann med det til forskjell at båten ville ikke sunket. I en båt med høy akterende ville man da trolig kunne fortsatt stå på akterdekket uten å stå i vannet som skyller inn på dekket. Ville trodd at selv små bølger er høye nok til å komme seg inn på de lave akterdekka.

 

Ser i hvert fall etter båter med lignende løsning som Princess 414 og Princess 435 og om slike ble/blir produsert i moderne tid også. Utover selve akterdekket så synes jeg disse båtene får en veldig fin estetikk med Flyingbridge og bysse/salong mer i midten av båten og ganske god bredde. Synes ikke det er så pent med flyingbridge helt bakerst i båten og kun en lang "nebb" foran da ser båten ganske smal ut og mest trolig har den veldig skjev vektfordeling. Jeg liker for øvrig ganske godt båter som generelt er høye i tillegg til å være brede.

Det er ikke høyden på dekket eller båten som avgjører hvor sikker båten er. Her er en reddningsbåt som går ut når andre har fått problemer:

bilde

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei det er vel ikke slik som jeg tror uten å kjenne til det tekniske. Men den redningsbåten er vel veldig hermetisk tett overalt kan ikke tenke meg at vannet ikke kommer seg oppå dekket i denne hvis det er høye bølger. For øvrig liker jeg rett og slett design hvor båten er bred og høy det ser rett og slett fint ut. Uten at behovet mitt vil noen sinne være noe mer enn Princess 414 og Princess 435 med mindre jeg vinner i Eurojackpot :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag kjørte jeg opp elva og gjennom byen og der lå en slik P414 som du sikler på. Jeg må si jeg sliter litt med å se det vakre med linjene til den båten. Jeg synes den er klumpete og stygg med et gammeldags design.

 

 

Det er kanskje en ubegrunnet tanke men hvis man stopper f.eks for å fiske ut på havet/fjorden (eller kjører båten i medvind og da altså med bakenden til bølgene) så ville jeg jo tro at de lave båtene får bølgene inn på akterdekket. Var jo en lang tråd om en svær sunseeker på 62 fot som fikk bølgene inn på akterdekket og da kom vannet seg inn i motorrommet via to "vifte-høl" som fantes der noe som førte til at båten sank. I en "korrekt" båt så hadde disse "høla" ikke vært der men akterdekket ville vel like meget bli oversvømt med vann med det til forskjell at båten ville ikke sunket. I en båt med høy akterende ville man da trolig kunne fortsatt stå på akterdekket uten å stå i vannet som skyller inn på dekket. Ville trodd at selv små bølger er høye nok til å komme seg inn på de lave akterdekka.

Du misforstår dette her litt tror jeg.

 

For det første, den Sunseekeren:

Den har to digre luftinntak over badeplattformen som leder vannet ned i motorrommet. Vann på akterdekk er ikke noe tema. Det hjelper ikke om båten er tre meter høy i akterspeilet og et flatt tak oppå aktercabin dersom man har åpninger rett inn i motorrommet!

 

Så dette med sjøer inn på akterdekk:

Når du er ute i store bølger har båten en tendens til å flyte på bølgene. Altså, når det kommer en stor bølge bakfra flyter hekken opp på denne bølgen. Dersom du skal få en bølge inn på akterdekk må det være ekstremt høye krappe brytende bølger. Men det kan selvsagt skje. Bølgehøyden har derfor lite å si for om den skal komme inn i båten, det er en konsekvens av bølgehøyde og bølgelengde som avgjør dette. I tillegg kommer båtens retning og hastighet i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Men dersom båten er fullstendig lukket uten slike åpninger så slipper man vel bølge inn i motorrommet men også inn på akterdekket og hvis den først kommer seg dit så renner den vel av raskt når den ikke har noen steder den kan bli værende på ett flatt dekk? For øvrig synes jeg ofte gammeldags design er det fineste dersom en båt er bred høy og ganske symmetrisk. Min smak er slik at jeg liker ikke "lang nebb" f.eks. Derfor synes jeg Princess 414 og Princess 435 er fine båter og ser etter andre som ligner på disse. Noen av de Trawlerne lignet litt i design. 

 

Jeg liker for øvrig også "gammeldags" design på bil, limousiner (uten lang bakdør) synes jeg er flotte imens SUVer og andre moderne rariteter synes jeg ikke ser ut noe særlig pent. Kanskje derfor også en "konservativ" smak når det gjelder båt :D

Link to post
Share on other sites

Jeg tror bare du må få deg litt erfaring. Så lenge dekket er over vann og vannet har en plass å renne ut er det ikke et problem. Legg merke til at det er kun du som anser dette som et problem, ikke de som har hatt mange typer båter. Jeg har selv hatt båter med både lave og høye dekk. Tro meg, det er ingen forskjell. Selvlensende dekk er selvlensende dekk uansett hvor høyt over vannet de er.

 

Problemet du beskriver er der dersom du har åpen båt, men igjen er det stort sett bølger forfra og fra siden som vil fylle båten. Jeg har fylt cockpit med vann noen ganger, men faktisk aldri bakfra.

 

Et godt poeng for deg er derimot at du liker båten og det er den du drømmer om. Det er det argumentet du bør forholde deg til, ikke et konstruert argument. Du har en kjempefin drøm, følg den, men vær realistisk. Jeg er ganske sikker på at du finner en til en rimelig pris. Bare vær klar over det alle med erfaring sier, det blir dyrt uansett hvordan du gjør det. Du ser på en stor båt, utgiftene blir deretter. All erfaring tilsier det.

 

Jeg har selv akkurat gjort som deg. Jeg har kjøpt meg det jeg anser som drømmebåten. Den er gammel og jeg er i gang med motorbytte. Vi snakker her om en motor på 100HK, ny girkasse, flytting av båt og montering. Dette motorbytte kommer på rundt 300K, antagelig litt mer. Ingen skjønner bæra av det jeg gjør, bruker så mye penger på en båt fra 1976, det er jo helt sykt. Men poenget er at dette er den båten jeg må ha før jeg klarer å gå videre i livet. Og slik tror jeg du har det også.

 

Lykke til, du finner deg båt til slutt.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldigvis sjelden med slikt vær

 

 

Men ikkeno problem for Princess 414. Men å fiske fra den virker ikke ideelt.

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel er nok flere folk enn kun meg som liker klassiske linjer ellers så hadde de ikke bygd limousiner som 7-serien, S-klassen, XJ-en og solgt dem til høye priser. Da hadde de bygd kun moderne kuriøsiteter :D Tipper at noen også bygger "klassiske" båter som disse Princessene 414 og 435. Men dersom det var slik at det var bare meg som likte designet så hadde det jo vært kanon, da ville jeg vært eneste kjøpern for disse bruktbåtene men slik er det nok ikke siden de gis ikke akkurat bort "gratis" :D

 

Når det gjelder filmen så virker det som om skipet har gått på grunn og at det er årsaken til at det ble knust da. En båt kan sikkert også bli knust til "pinneved" av kreftene i havet blir bare bølgene krappe og svære nok, men den blir vel trolig ikke oversvømt uten åpninger til innsiden og med flatt dekk. Eller jeg tror det i hvert fall uten å kunne vite.

 

Hadde ikke den ligget i "enden av verden" https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85365601 så hadde det sikkert vært brukbart som rimelig og stor båt til å fiske med til tross for at utseendet på den er litt rart. (Hvis motor er bra selvfølgelig).

Link to post
Share on other sites

Den ligger like ved meg så det er ikke "enden av verden"  :giggle:

"Bybildet" er jo tatt her.

 

Her er det mye fiske og lite nytelse av design da.

Dekket bak så dessuten mistenkelig høyt ut. Må være mye plass under dekk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For meg er det "enden av verden" selv om jeg har jobbet i 6 måneder i Vadsø. Heldigvis er jeg tilbake fra denne ferden for å skaffe seg erfaring :D Altfor mye vind og kulde som for min smak.

 

Ellers så er Princess 435 enda flottere enn 414 og virker som den går veldig stabilt på typisk "Skagerrak sjø" i god vær:

&

 

Hvis jeg går for en rimeligere båt nå, så skal jeg spare opp til en slik + eventuelle motorer: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57699243 Bedre blir det ikke i min båtsmak, de er bare skikkelig dyre enda. Eller det er jeg som har spart for lite :D

Link to post
Share on other sites

Ja det er bare knapt 1000 km kjøring herfra til Vadsø så det er jo like i nærheten  :smiley:

Raskeste vei går forøvrig gjennom Sverige og Finland faktisk.

 

Forøvrig, om man ikke har veldig stor familie man skal ha med seg på overnattingsturer så er det egentlig hull i hodet å velge en båt med svær akterkabin og akterdekket nesten flere meter over havet.

Særlig for bruk til fiske.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har også kjørt gjennom Sverige og Finland (til og med gjennom julenisse byen :D ) for å komme til Vadsø og komme tilbake fra Vadsø. Ellers så hadde det tatt "år og dag" hvis man skulle kjøre gjennom Norge. Vil ikke tenke på hvordan det måtte vært å hente en båt derfra :D

 

Man kan ha både Princess 414 eller 435 og fiske vel. Ikke noen motsetninger der. Eneste problemet er prisen på Princess 435 og eventuelle vedlikeholdskostnader samt det at ingen av båtene er på finn.no

 

Som sagt så kjøper jeg enten en "billig" båt til å kunne fiske med og som fungerer aka den Alicraften som jeg ikke fikk kjøpt, og deretter spare opp til 435. Ellers så kommer jeg over en enestående rimelig annonse av Princess 414 og "går for det" med engang. Jeg har god tid haster ingen steder og med hver måned som går blir det mer sparepenger. Men har egentlig lyst å begynne båtmorroa allerede ikke spare i noen år til for å ha nok til Princess 435 + eventuelle motorer, tankbil med diesel (ifølge det forbruket folk informerte om) + vedlikehold av selve båten. Siden den er altfor flott til å kun bry seg om motorn og skroget :D

 

Uansett fiske skal jeg :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt Off Topic men bob bob  :smiley:

Jo Finnmark er svært.

Hente båt fra Vadsø går greit. Blir skipsfrakt det.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel ned til Telemark blir det verre, men måtte nok blitt skipsfrakt. I hvert fall av en stor båt som hadde sikkert vært altfor bred transport for veien noen steder :D

 

Ergo bør det rimelige båtkuppet være ett sted betydelig nærmere. Fra Finnmark til Telemark kan man kun hente "drømmebåten" til kupp pris med forbehold om at skipsfrakt ikke er noe sinnsykt beløp :D

Link to post
Share on other sites

Syns vel at 435 har et vesentlig mer vellykket design selv om konseptene er veldig like. Romslige båter, og aktercabinen er jo i en klasse for seg!

 

Et alternativ for deg siden du ikke finner noe på Finn.no nå er å ta kontakt med f.eks. Stavanger Marinesenter. De kan finne og ta inn en båt for deg fra utlandet. Det virker som om de opererer med meget edruelige priser.

Link to post
Share on other sites

Det haster ikke for meg på noen måte og Princess 435 har jeg trolig ikke råd til med min egenkapital (uten å ta opp lån) da den er sannsynligvis betydelig dyrere enn Princess 414, for å ikke snakke om ekstra budsjett til vedlikehold, motorer osv. Dermed blir det enten ett kupp på Princess 414 (hvis noen annonserer den på finn og virkelig vil selge den som den som var annonsert til 550 000 for ikke lenge siden.) Eller innkjøp av en rimelig båt som man kan kjøre litt rundt omkring med og fiske for å så spare seg opp til Princess 435.

 

Fortjeneste til forhandler er ikke inkludert i kjøpsplanen (har lært dette av bilkjøp og bilimport fra Tyskland hvor mye billigere ting blir uten forhandler) :D Haster som sagt ikke på noe måte.

 

Ellers er Princess 435 finere og større ja, og veldig synd at denne formen på båt ikke ble videreført av Princess i minst en modell. Men kanskje andre produsenter har videreført den, men skal ikke ta bekymringer man får om 20 år (når Princess 435 blir for gammel og det blir for mye penger på konto :D ) på forskudd :D

Link to post
Share on other sites

Vel, det er ikke sikkert at pengene bare vil fortsette å hope seg opp på konto. Bare vent til du flytter ut hjemmefra, så skal du se at de får flere bein å gå på.

 

Se på F. Turbo 36 også som andre har nevnt. Noe mindre enn 414, men garantert stor nok for ditt bruk! Penere er den også ( mer som 435?)

Link to post
Share on other sites

Her har du en stødig, bred og rask båt av godt gammelt amerikansk merke med betydelig nyere 24-ventils motorer fra Volvo Penta, og ikke minst strake akslinger.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77092334

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man kan ha både Princess 414 eller 435 og fiske vel.

Ja, man kan fiske fra en P 414 eller 435. Men skal du fiske, eller få fisk?

 

Men for å fiske effektiv, så må du ned. Ja, det er noe fisk midt i sjøen, men alt fisket som er moro utenfor Langesund er nedover. Klart, de som har holdt på en stund med fiske der nede (I Langesund allså)

har for lengst gått til innkjøp av 1 km med tau, og en kraftig dregg, og ankrer opp, det kan du også gjøre.

 

Og når fisken først er kommet opp, så kreves det vesentlig kraftigere hovklepp om du skal kleppe med føttene plassert 2 meter over overflaten, enn om du står en halvmeter over.

 

Og de dagene hvor det ikke er flatt hav; det er vesentlig mindre bevegelse halvmeteren over, enn 2 meter over...

 

Du har jobbet i Vardø, kaldt og det blåste. Hvilken type båter bruker kystfiskerene der? Stort sett båter med styrehus fremme, og åpent akterdekk, som ikke var så veldig høyt over vannet.

 

Og du skal fiske ut fra Langesund, hvilke båter bruker de som fisker der med stang som du har sett? Helgeroa Havfiskeklubb har vel en skøyte som klubbbåt når jeg tenker meg om, men det er unntaket som bekrefter regelen.

 

Jeg forstår at *du* liker linjene på en p414 eller en p435, men ikke kjøp en av dem med begrunnelsen at det er bedre å fiske fra en slik enn det er å fiske fra:

 

Walkaround båter med kalasje over styreposisjon

 

Nimbus Nova (eks: 26 foter: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81531445) 

Karnic Bluewater >20 fot (eks: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84073625&fks=84073625)

 

Pilothusbåter

 

MerryFisher >20 (eks: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85557990)

Askeladden P-series (eks: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85055766)

 

En av mine klare favoritter til fiske f.eks i skagerak er Silver Eagle 650 WA

 

bilde

 

Alle båtene jeg har nevnt her er båten som egner seg for fiske. Ja, det kan komme vann ombord ved at en bølge skyller over, men jeg er mer redd for å bli truffet av lynet enn å få en bølge over bakfra. Er vel den eneste sikkelig ulykken de har hatt under langesundfestivalen så lenge jeg har følgt den? Forfra skjer det innimellom, men da er det som regel førerfeil. Og blir båten full, så tømmer den seg raskt, 

 

Ellers finnes det fine forum for sportsfiskere, hvor man kunne spurt om hva de mener er mest fornuftige kjøpet. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...