Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

LOL det har jeg blitt lei av å praktisere i over 10 år. Nå skal jeg sleppe sluken ned fra båt og båtstang igjen :D Og fisken skal måles i kilogram og ikke gram :D

 

For øvrig så er det ikke bare for å fiske jeg vil ha sånn båt, nemlig når jeg var en unge og så slike båter ble jeg alltid veldig begeistra og ønsket meg utrolig meget å ha en slik en (den samme opplevelsen når jeg så S-klasse eller 7-serie men den drømmen er realisert). Så hvis jeg først skal bruke haugevis av penger på båthobby (liker ikke sydenturer og annet "tull" som folk flest liker å hive penger på) så hvorfor ikke realisere drømmen om å cruise ut på havet stående ved rattet på flybridgen til en Princess akkurat som de folka jeg misunnet når jeg var liten.

 

Og når man får realisert havfiske opplevelsene i tillegg så er jo det bare enda mer konge vel.

 

Poenget med tråden her er da uansett å finne ut av mest mulig nyttig info om hvordan man kan gjøre ett kupp på en stor båt og helst unngå døde motorer etter første turen som nybakt båteier :D Samtidig ønsker jeg å få en bedre forståelse av båtmarkedet og priser ved forskjellige merker og båter, dermed vil jeg enklere kunne vite hva som er overpriset og hva som er et kupp :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var en fjord, men her er åpent hav. Hvis man kunne se langt nok så ville man se til Svalbard. 

Dette er mellom Andøy og Senja. Slik er det nesten alltid her i nord....  :giggle:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men det kan fortsatt bli et veldig godt kjøp vs total katastrofe. Og hvis man skjønner litt hva ting koster noe som jeg føler at jeg gjør på bilfronten så vil man også vite når prisen er veldig god. Så gjenstår da bare flaks med det tekniske (etter sjekk fra mekaniker først selvfølgelig men som dere sa så vil ikke mekanikern kunne se alt).

 

Dyrt blir det uansett det har jeg forstått :D

 

PS. Sånn bølgefri overflate som på bilde det har jeg ikke sett på fjorden fra Stathelle og ut mot Helgeroa eller mot Langesund engang (Men jeg har sett det midt i Østersjøen derimot :D ). For å ikke snakke om Skagerrak, så det må være et værheldig sted i nord :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her i utgave med levende bilder

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel mest sannsynlig er det jo ikke slike bølger som "fyller en båt", men noen linket jo en sunseeker på 60 fot som ble fylt bakfra etter at motorene dævva (det tok jo noen timer) så det selvlensende systemet er vel ikke alltid godt nok da selv med 3 meter bølger som det stod om i artikkeln.

Nå fikk vel den Sunseekeren vann i motorommet. Selvlensende motorrom har jeg ikke vært borti.

 

 

Bilde tatt mot Skagerak i midten av November. Bølgehøyde bortimot 5 cm.

bilde

Link to post
Share on other sites

En sjelden gang kan det bli litt smådønninger og frisk bris.

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men for at Sunseekern skulle få vann i motorrommet så må vel det selvlensende dekket ikke klart å ta unna vannet slik at det fikk tid til å sige inn i motorrommet etter å ha kommet seg oppå dekk da? Ellers så skjønner jeg ikke hvordan det kom seg inn der.

 

Enten så har jeg vært riktig uheldig hver gang jeg har vært ved Skagerrak eller så er den roligere andre steder enn akkurat ved utgangen ut fra Langesund.

Link to post
Share on other sites

Enten så har jeg vært riktig uheldig hver gang jeg har vært ved Skagerrak eller så er den roligere andre steder enn akkurat ved utgangen ut fra Langesund.

 

Som It-ansvarlig sier jeg ofte at utfordringen er å finne mellom stolen og tastaturet... Nå sier jeg ikke at det er årsaken her, eller at du er pinglete når det kommer til sjø og vær, sikkerhet er viktig. Men du må ha vært utrolig uheldig de gangene du vært der nede. 

 

Jeg har noen turer ut fra Langesund for å fiske. En av turene har vært i en 36 foter. (Jera II, Grefstad Havfiske) 0 stress.

Turen med 15' pioneer med 15 hester. Det gikk ikke så fort inn igjen siden fralandsvinden hadde økt. 

17 Omre? Joda, fordekket var vått, men så da?

 

Aluventure 6500, skal ikke si at det var 100% tørt det heller, men pokker så moro ;)

 

Igjen, og jeg har nevnt det før, søk litt på langesund fiskefestival, mange av de båtene som er med der og gjør det bra, er båter som er hjjemmeværende i Langesund (Eller "nordvest" kysten av Sverige (Gøteborg)) og ligger og fisker i dette området.

 

90% av båtene er under 25' 

 

Team Trutta/Raymarine en av arrangørene av festivalen der nede bruker en Ryds Big Fish 600, og de er ute å fisker hvit skate på +500 meter dyp rimelig ofte.

 

Det dreier seg jo ikke om fornuft det er helt klart fornuft er å putte pengene på fond. Men båten trenger da ikke å dævve på første turen etter kjøpet med påfølgende motorbytte så noe fornuft vil man lære seg. Ellers så skal jeg jo ikke fiske for å selge fisken på torget men for morro skyld blir jo som å si at å fiske med Princess er så feil som å ta med bagasjen på ferietur i bagasjerommet til 760i  :D Poenget er å kose seg med både båt og fiske.

 

Poenget er at Skagerrak ikke skal oppleves slik: <snip video>

 

Vi blir nok kun enige om at vi ikke er enige. 

 

Du startet med å spørre etter en trygg og god båt for å fiske fra, som ikke hadde så høye vedlikeholdsutgifter. Men etter at du ga det utgangspunktet for diskusjonen, så er det ikke lengre det du er ute etter.

 

Poenget med den videoen forsto jeg ikke... Langesund og Skagerrak kan oppleves like gale som i videoene med hurtigruta, i en båt i hurtigrutas størrelse. Det er grunner til at fergene til Danmark \ Tyskland blir innstilt innimellom, og i slikt vær har man ingenting utpå å gjøre. Om mann har en pioneer 15 eller princess 41 så sitter man inne og bekymrer seg for fortøyningstauet. 

 

En 760i er en kjempebil å cruise på autobahnen med fra hotell til hotell (Eller med telt og campingplass til campingplass), så jeg er fortsatt helt uenig med deg.

En Princess derimot har flere ting som gjør at den ikke passer til hobbyfiske. 

- Det er en fordel å komme så nært ned til sjøen som mulig når man fisker. Der er det mindre bevegelse i båten. (Og det er lettere å jobbe med fangsten) 

- Vindfang vs muligheter for å holde båten. Du monterer ikke en mesan på Princess. Og du monterer neppe autopilotutstyr for holde den heller. Skulle du gjort det med alicraften du innledningsvis spurte om, så hadde det blitt dyrere enn båten i seg selv. Med god margin. (Nå det jo mulig at båten hadde baugthrusteren som kunne brukes, men om autopiloten skal bruke baugthrusteren, og den går på batteri, så bør du ha en voksen dynamo eller to... 

 

Jeg anser meg selv for å være en fiskeentusiast, i og med at jeg deltar både i Norgescup havfiske, Langesundfestivalen og leder av en havfiskeklubb i Oslo. 

Skulle jeg gått ut i en princess for å fiske, så hadde jeg ønsket at det var vesentlig mer stille enn om jeg hadde gått ut i Aluventuren eller Big Fishen. Den store sorgen i konkurranser er å havne på høye båter, med mye bevegelse og uten en skipper som greier å holde båten rolig. Selv på 90 meters dyp, er vi avhengige av at båtene ikke driver for fort, for å greie å holde bunn.

 

Men det er meg. Sett ut i fra rollen som sportsfisker. 

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Hensikten med denne tråden må vel være å prøve å hjelpe trådstarter med råd for at han skal få realisert sin båtdrøm. Det ble nok lenge en del misforståelse ettersom det tilsynelatende primært var fiske båten skulle brukes til. Men jeg forstår det nå slik at ønsket er en princess med flybridge eller tilsvarende. Det er selvsagt mulig å fiske fra en slik båt hvis det er det man ønsker, men selvsagt bare når vær og bølger tillater det. Jeg forstår godt at det er uaktuelt å ta opp lån for å kjøpe en ny princess til 5 millioner, men det var aldri det jeg hadde i tankene da jeg foreslo å kjøpe en nyere båt. Det finnes en del alternativer mellom 30 år gammel båt og helt ny båt som kanskje burde vurderes nøyere.

 

Jeg forstår på en måte forklaringen på at det ikke er aktuelt å ta opp lån fordi man da har friheten til å bare slippe alt og glemme det uten å sitte igjen med stor gjeld fra en hobby som ikke viste seg å være noe givende. Men det er jo ikke slik at den eneste måten å unngå denne risikoen på er å kjøpe en båt som er gammel nok til at man slipper å ta opp lån. Båtforsikring er et stikkord som trådstarter kanskje burde lese seg litt opp på. Dersom du skulle gå lei eller av en eller annen grunn ikke kan/vil ta deg råd til å ha båt lenger, er det ganske greit å kunne selge en kurrant båt i løpet av kort tid og få igjen en god del av pengene du har brukt slik at du kan betale ned restlånet. En svært gammel båt kan fort bli veldig vanskelig å få solgt, slik at du enten må veldig mye ned i pris for å bli kvitt den, eller at du må beholde båten en god stund og betale kostandene ved båthold mens du prøver å finne den rette kjøperen.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg trolig vært uheldig, har også vært å fiska på land minst 100 ganger i løpet av siste 12 år (helt på ytterkanten av fjellet der hvor batteriene fra 2. verdenskrig ligger) har aldri sett så rolig Skagerrak som på bildene.

 

Når det gjelder sportsfiske så er jeg ikke sportsfisker jeg ønsker bare å gi meg selv sjansen til å få storfisken og ha fangst som er litt større enn 0,5 kg. Er vel ikke nødvendig å komme helt på bunnen for å få stor fisk i havet vel. Man kan jo også sikkert drive litt bortover det gjelder vel å lang nok dakron på multiplikator snella og tung nok belastning for å komme dypt ned. Så kan man bruke stang nr.2 for å fiske litt nærmere overflaten hvor alt fra makrell til makrellstørje ferdes. Det skal være moro og ikke sport.

 

For øvrig hvis jeg skal bruke masse penger så vil jeg realisere drømmen fra barndommen om en "drømmebåt" akkurat som jeg har realisert den med bil så det er ikke bare fiske da. Poenget med tråden er å lære seg mest mulig om båt, priser i markedet og hvordan finne et godt kjøpt i stedet for en katastrofe som en uerfaren person kan ende opp med.

 

Når det gjelder dyrere og nyere båt så kan jo en 15 år gammel båt få dau motor akkurat som 30 år gammel. Du kan ikke forsikre motorn mot mekaniske feil som ikke er en ulykke. Ergo kan man sitte igjen med lån og ubrukelig båt med dau motor. Uten lån blir risiko borte + man kan spare til bedre båt om man vil eller ikke bruker båten mye eller leier den til noen eller tar med folk på fisketur og lar de betale dieseln masse alternativer (som også finnes med belånt båt) og man slipper renter og stress.

PS. Du får gjerne ut over 100 meter av snøret midt på den fjorden som går fra Stathelle og Grenlandsbrua mot Langesund. Men ikke mye fisk der fikk kun engang en 5 kg torsk.

 

P.PS. Er også interessert i rimeligere mindre båter slik som den dere linket (men som er i Florø) som er et kupp og som man kan kjøpe raskt uten mye kapital risiko slik den Ailcraften som jeg nesten impulskjøpte og som selgern trakk seg fra.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dyrere og nyere båt så kan jo en 15 år gammel båt få dau motor akkurat som 30 år gammel. Du kan ikke forsikre motorn mot mekaniske feil som ikke er en ulykke. Ergo kan man sitte igjen med lån og ubrukelig båt med dau motor. Uten lån blir risiko borte + man kan spare til bedre båt om man vil eller ikke bruker båten mye eller leier den til noen eller tar med folk på fisketur og lar de betale dieseln masse alternativer (som også finnes med belånt båt) og man slipper renter og stress.

 

 

 

Jeg forstår på en måte forklaringen på at det ikke er aktuelt å ta opp lån fordi man da har friheten til å bare slippe alt og glemme det uten å sitte igjen med stor gjeld fra en hobby som ikke viste seg å være noe givende. Men det er jo ikke slik at den eneste måten å unngå denne risikoen på er å kjøpe en båt som er gammel nok til at man slipper å ta opp lån. Båtforsikring er et stikkord som trådstarter kanskje burde lese seg litt opp på.

 

Det er jo akkurat det som er greia. Nyere båt og selskap som påtar seg å forsikre mot motorhavari. Såkalt maskinskadeforsikring.

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utsnitt fra et av de store selskapene og hva de tilbyr.

 

Båt Pluss

Vi tilbyr 3 båtforsikringer, som bygger på hverandre. Båt Pluss gir deg aller mest – og er en av de beste båtforsikringene i markedet.

Båt Pluss er et godt valg for deg som har en nyere båt og/eller bruker båten ofte. Du kan blant annet få dekket skader på motoren, og få fabrikkny båt ved totalskade.

Hvis du bruker båten til helge- og ferieturer, er feriegarantien god å ha. Den kan gi deg alternativ ferie hvis båten din ikke kan brukes.

Ekstra gode tilleggsdekninger – kun for Båt Pluss

Båt Pluss inneholder alle dekningene fra Båt Kasko og Båt Delkasko. I tillegg får du en rekke ekstra gode dekninger som kun gjelder for Båt Pluss:

Motorskade

Båt Pluss dekker

  • skader på innenbordsmotor inntil motoren er 15 år gammel (gjelder også for seilbåt)
  • skader på utenbordsmotor inntil motoren er 10 år gammel
Link to post
Share on other sites

Støtter dei som seier du bør sjekke ut båten i Florø. Om du ikkje kan frakte båten heim sjølv, så er det ikkje så galen pris på å få sendt båten med fraktebåt. Kan også hende at eigaren kan frakte båten eit stykke.

 

Elles trur eg det er lurt at du stikk fingeren i jorda, og tek til deg ein del av råda som du har fått. Å kjøpe ein Fjord 34 med din erfaring, er berre tull.

Link to post
Share on other sites

Skal kanskje sjekke den om det ikke dukker opp noe interessant i nærheten. Ellers så blir Fjorden svindyr bare hvis man regner med at motorer dævver snart på en måte som utelukker reparasjon og omfatter begge to. I en Princess 414 ville det vært verdt det å putte oppi nye motorer for 400 000 + arbeid, det ville sikkert ikke vært det i Fjorden.

 

Antar da at det beste er enten å spare opp mer buffer og "go for it" når en Princess 414 dukker opp eller gå for et kupp på en "små båt" hvis jeg kommer over noe i nærheten til en kupp pris som denne Ailcraft 31 hadde med 200 HK motor fra 1998 til 89 000. Da er det ikke sååå grusomt om man må "hive båten" og en ny motor er heller ikke så svindyr om man bare skal ha 1 stk. og hvis man kan da få igjen noe av "motorpengene" ved eventuelt salg med motor på garanti.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du skal prøve de båter/båttyper som kan være aktuelle i det område du skal ferdes i så mye så mulig. Først og fremst i forhold til bølger og komfort men også for å gi deg erfaringer av hvordan de forskjellige båtene fungere å manøvrere i havner o.l. I dine første innlegg nevnte du at du synes det var problematisk å legge til med den forrige båten du hadde. 

Link to post
Share on other sites

Etter lang ettertanke så tror jeg det var problematisk å kjøre inn i båtplassen med den lille snekka fordi den hadde ikke kraft på reversen på den knøttemotoren som den hadde. Var jo ikke noe stress om man stoppa noen meter utenfor båtplassen og rodde båten inn med åre.

 

For øvrig på det videoet av Finnmarken er det jo ikke noe særlig svære bølger som for et skip. En gang i 2003 om jeg husker riktig var jeg på tur i Desember fra Nynäshamn til Gdansk over Østersjøen med M/F Silesia. Da var bølgene så svære at de valsa over baugen på bilferga som var jo mange meter høy. Og hele ferga dansa jo så løsøre dansa i korridorene og resepsjonen, butikkene var stengt og folk som ikke liker hav var helt bleike og noen holdt på å bli religiøse og troende igjen :D Koste meg i det store skipet men disse bølgene den dagen tror jeg kunne kverka en Princess 25 M for å ikke snakke om mindre.

Link to post
Share on other sites

Om båten er 20 eller 50 fot. Så drar man ikke på fisketur i skagerak hvis det er utsikter om dårlig vær. Det er ikke bare bølger man skal ta hensyn til. Men strømforhold og vind også. Du må huske på at større båten er. Mer vind fanger den. Har sett flere 40-50 fots båter blitt tatt av vind. Å det hjelper lite med thruster både foran og bak da. Selv om du har råd og lyst til det. Så anbefaler jeg på det sterkeste at du finner deg en båt du liker i 25-30 fots klassen og lærer deg å bruke den før du går i vei med en 35-40 fots båt. Er ikke bare å ro en 10-15 Tons båt inn i båsen. Håper du ser på dette som velmenende råd. Husk at kua har vært kalv den å. Å vi lærer alle noe nytt hver dag

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

er det island du står å peiker på no da? :)

 

Nei det er jeg som tar bildet  :smiley:

Ser ut som han peker på sola. Den kan jo være en sjelden gjest her i nord midt på sommeren.

Men Island er nok også i den retningen ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis det skal være en mindre båt så må jeg nok finne et kupp som den Ailcraften 31 med 1998 motor til 89 000. Og gjerne ikke i andre delen av landet siden da er det vanskeligere med ett "impulskjøp" hvor man tenker "ok den ser bra ut, så får man håpe den ikke dævver men hvis den gjør det så er jo ikke så mye tapt".

 

Godt planlagt "kupp" til høy pris må være "drømmebåten" eller noe som er nærme dette er tanken da.

Link to post
Share on other sites

Man får jo som regel det man betaler for. Det er nok mange kupp å finne utover vinteren siden det er kjøpers marked, så det blir nok mange objekter å vurdere.

Hvis en båt nesten er for billig til at det er sant, så er det nok en årsak til det. Det gjelder bare å finne årsaken, hvis den ikke klart framkommer i annonsen eller fra selger.

 

Husk at mange Alicraft 31 har akterkabin (og fast aksling) og den kombinasjonen ønsker du vel ikke.

Mens vanlig Alicraft 31 har drev, og det ønsker du kanskje heller ikke.

Alicraft 31 er også en relativt gammel konstruksjon fra 70-tallet, mens f.eks. Viksund 900 Futura er nyere og mere moderne på mange måter. 

Og altså mere lettsolgt som brukt. Og ikke minst har den fast aksling og ikkenoe drevtrøbbel.

 

For mange av disse gamle båtene finnes det prosjekttråder eller andre typer tråder her på baatplassen.

Det kan man lære mye av. Bl.a. hvor mye jobb det kan være å holde en slik båt i stand.

Og hvor forskjellig innredning osv. kan være bygget opp på en båt fra 70-tallet og en båt fra 80-90 tallet.

 

https://baatplassen.no/i/topic/125633-prosjekt-alicraft-31/

 

Her flott 23 siders fargebrosjyre på Viksund 900 Futura 

 

http://www.viksundboats.no/uploads/production/old_boat/pdf/16/900f.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...