Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

En båt av typen "speed båter" uten flyingbridge til 450 000 tror jeg at jeg står over, samme med forbruket/vedlikeholdet på en 500 HK motor uten at den sitter i en flott Princess. Er ikke akkurat hva jeg ønsker meg til en slik pengesum.

 

Jobbet i Vadsø ikke Vardø og i Vardø er det nok betydelig mer vind uten at jeg studerte båtene folk hadde (og ja det hoper seg opp 6000 mindre om man må betale leie, derfor gjør alt jeg kan for å ha best mulig jobb i nærheten :D Du vet gaming i stedet for pub/restaurant/uteliv = verdens beste sparemetode i kombinasjon med overtid på jobben hver gang det er mulig. )

 

Når det gjelder det andre innlegget så fungerer ikke de fleste linkene utenom en link, uansett jeg er ikke så sportsfisker at jeg bruker masse penger på en åpen båt jeg vil "hate synet av" for å komme litt lenger ned med sluken. Da investerer jeg i tyngre belastning på sluk samt lengre dakron snøre så kommer jeg forhåpentligvis dypt nok. Fiske er kanskje den morsomste aktiviteten man kan gjennomføre i båt men med en Princess så kan man sikkert finne på mer gøy. Jeg er ikke sportsfisker men hobby fisker og nøyer meg med at fisken kan måles i kg (altså større enn 1 kg :D )

Link to post
Share on other sites

Linker fikset

Nimbus Nova eks: 26 foter: https://m.finn.no/bo...kode=81531445 
Karnic Bluewater >20 fot (eks: https://m.finn.no/bo...5&fks=84073625

Pilothusbåter

MerryFisher >20 eks: https://m.finn.no/bo...nkode=85557990
Askeladden P-series eks: https://m.finn.no/bo...nkode=85055766

Du trenger ikke bruke 450000. Jeg bruke 150000 når jeg kjøpte båten min. Eneste jeg måtte ha byttet var ekkolodd\kartplotteren. 150hk motor fra 2009 så var gått 150 timer.  Forslagene var eksempel båter, man må nok selv følge med og se hva som kommer på finn eller blocket. 
 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Det haster ikke for meg på noen måte og Princess 435 har jeg trolig ikke råd til med min egenkapital (uten å ta opp lån) da den er sannsynligvis betydelig dyrere enn Princess 414, for å ikke snakke om ekstra budsjett til vedlikehold, motorer osv. Dermed blir det enten ett kupp på Princess 414 (hvis noen annonserer den på finn og virkelig vil selge den som den som var annonsert til 550 000 for ikke lenge siden.) Eller innkjøp av en rimelig båt som man kan kjøre litt rundt omkring med og fiske for å så spare seg opp til Princess 435.

 

Fortjeneste til forhandler er ikke inkludert i kjøpsplanen (har lært dette av bilkjøp og bilimport fra Tyskland hvor mye billigere ting blir uten forhandler) :D Haster som sagt ikke på noe måte.

 

Ellers er Princess 435 finere og større ja, og veldig synd at denne formen på båt ikke ble videreført av Princess i minst en modell. Men kanskje andre produsenter har videreført den, men skal ikke ta bekymringer man får om 20 år (når Princess 435 blir for gammel og det blir for mye penger på konto :D ) på forskudd :D

Nå har du jo fått mange tips om økonomi og båttype så der trenger du sikkert ikke flere innspill. Jeg synes dog du burde tenke deg om før du starter båtlivet ditt med en såpass stor båt. Føler du deg komfortabel med å manøvrere en Princess i litt sidevind med mange dyre båter og mennesker rundt deg? Du har jo vinteren på deg å ta båtførerprøven, jeg vil også anbefale å prøve å komme deg ut sammen med noen andre for å lære manøvrering.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på båten som Teerex linket når jeg sa "speed båt" til 450 000 med over 500 HK uten flyingbridge.

 

På linkene dine åpner kun Karnicen seg de andre kommer kun til finn.no som sier "Hmmmmm. Finner ikke annonsen.... "

 

Uansett åpen båt til høy pris er ikke spesielt interessant, det interessante blant rimelige båter er som den Alicraft 31 som jeg nesten kjøpte til 89 000 (selger trakk seg) eller som den båten som ligger i "verdens ende" og virker veldig egnet til å komme seg ut på Skagerrak med, men den ligger for langt unna som for meg: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85365601

 

PS. Tenkte å bruke Princess på Skagerrak og ikke i Oslofjorden da, når det gjelder parkering inn i båtplass antar jeg at motoren på en Princess trekker godt i revers så båten stopper raskt fra lav fart (gjerne før man har knust trebrygga med baugen :D ). Båtførerprøven er jo kun teori, praksis må man vel lære seg på egenhånd når man ikke har bekjente som eier båt :D Tipper at jeg starter båtlivet med en båt som ligner den Alicraften som jeg ikke fikk kjøpt med mindre det dukker opp et sinnsykt godt tilbud på Princess.

 

Forresten hva synes dere om denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78273156 virker litt dyr men de anbefaler bud da, den ligger ikke i Florø og ser penere ut. Men prisen er i øverste laget for en "overgangsbåt". Skal kanskje stikke bort på tur for å se på den siden det ikke er langt unna.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm... Feilen er en ) for mye på slutten. 

 

Men nå tror jeg de virker ;)

 

Nimbus Nova eks: 26 foter: https://m.finn.no/bo....kode=81531445 

Karnic Bluewater >20 fot (eks: https://m.finn.no/bo....5&fks=84073625

 

Pilothusbåter

 

MerryFisher >20 eks: https://m.finn.no/bo...nkode=85557990

Askeladden P-series eks: https://m.finn.no/bo...nkode=85055766

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Nå fungerte linkene utenom den første, for meg er båtene på linkene mye penger for lite båt da. Spesielt den siste til 390 000.

 

Når det gjelder båtførerprøve så skal jeg ha det ja, men det har jo ikke noe med praktisk manøvrering å gjøre. Ellers er båtplassene slik ordnet der jeg skal ha båtplass at man legger ikke til med siden av båten men kjører inn med baugen i "rektangular" båtplass. Ergo var problemet jeg hadde den gangen jeg eide en eldgammel snekke på 20 fot i 2003 at 10 HK motoren (som dævvet ganske raskt) ikke trakk i revers godt nok til at båten ikke dunka skikkelig inn med baugen. Så det ble etter hvert roing av båten med åre de siste meterne inn. Med mye bedre motor så trekker den vel greit i revers og stopper båten fort når den holder minimums fart forover? Å manøvrere båten slik at den kjørte inn riktig og ikke kræsja sidelengs i båtplassen var ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Den første virker også nå, men den er som de andre kun et eksempel på leverandør\type og ikke en båt jeg mener du burde kjøpe.

 

Av de 4 er vel Karnicen den eneste jeg kunne vurdert selv. P66 Pilothus er en båt jeg kunne tenkt meg, men jeg syntes ikke prisen den jeg hentet frem var spesielt god.

~Cral

Link to post
Share on other sites

Den første var like dyr og en helåpen båt, det er nok ikke den båtkategorien til høypris som jeg leter etter. Blir uansett mye penger for lite båt som er min "førstereaksjon" selv om de to båtene var 50 000 billigere f.eks. Hadde aldri kjøpt en helåpen båt til en slik pris.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har forstått det, MEN du trekker frem fiske hele tiden, og jeg føler at du har et misforstått syn på sikkerheten rundt det å velge bort disse mindre båtene, derfor prøver jeg å vise deg båter som etter *min* mening vil gi deg mye tid på vannet, og mindre tid frem og tilbake til verkstedet.

 

For den andre tingen jeg mener du tar litt for lett på, er resten av båten, bortsett fra motor. En stor og billig 30-40 fots båt, vil alltid ha små ting som må fikses. Og noen av disse småtingene kan bli ganske dyre... Og du har selv sagt at du ikke vil jobbe med mer enn skarping og bunnsmøring.

~Cral

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert du behøver å spare så veldig lenge for å kunne kjøpe en P 435. Du har sikkert sett den gamle annonsen fra Stavanger Marinesenter (SM) på denne:

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57699243 (vet ikke om denne lar seg åpne med IPAD/IPHONE)

 

Jeg husker den lå annonsert votter og vinter fra SM. Traff den første gang påsken 2014 i Lillesand hvor den allerede da lå på Finn. Lett å kjenne igjen pga navnet "Costa Plenty". Tror den ble lagt ut på Finn sommeren 2013 første gang. Ble da omtalt i en tråd her som skulle ha en flybridgebåt til under 1 mill.

 

Husker mannskapet hadde T-skjorter med båtens navn. Tviler sterkt på at de noen gang fikk 950' for den. Tror den var annonsert ca 2 år. Tyder på at det er en meget tungsolgt modell og derved mulig å gjøre et godt kjøp på denne typen båt. Så er jo spørsmålet om det er noe lurt å kjøpe en stor, dyr båt som nesten ingen andre vil kjøpe? Ville ringt SM og spurt hvor lenge denne båten egentlig lå ute for salg, først privat og så fra SM.

Link to post
Share on other sites

Den annonsen har jeg sett og trodde dermed den ble solgt til 950 000 siden det stod solgt :D . Når det gjelder 414 da så jeg en annonse til 550 000 og den gikk ganske raskt fra jeg så annonsen, på samme tid ble en pen Fairline annonsert i Porsgrunn til ca. 500 000 rakk ikke å se på den engang så fort ble den solgt. Men klart i 950 000 kroners klassen er det sikkert mye vanskeligere å selge, da kommer det ikke så lett "en sånn som meg" og sier "å den der er stor og flott den vil jeg ha" siden det er betydelig færre folk som har 950 000 liggende og som i tillegg kan "impulskjøpe" en båt, enn det er folk som har 500 000. Er jo tross alt dobbelt så lang tid med sparing hvis vi ser bort fra gevinst på fond. Og da har vi sett helt bort ifra at folk trenger penger til overs for vedlikehold, tankbil mengder med diesel, båtplass som det lønner seg å kjøpe for evig og alltid osv.

 

Hvis jeg skaffer meg Princess 435 en gang så vil jeg trolig tenke lite på salgsverdien siden det finnes jo ikke nyere Princess som er bygd i samme stil som jeg liker alle de nyere har lav akterende. Så da må det være et annet merke som fortsatt har en slik flott design på en av modellene sine.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For den andre tingen jeg mener du tar litt for lett på, er resten av båten, bortsett fra motor. En stor og billig 30-40 fots båt, vil alltid ha små ting som må fikses. Og noen av disse småtingene kan bli ganske dyre... Og du har selv sagt at du ikke vil jobbe med mer enn skarping og bunnsmøring.

Riktig som Cral nevner her, elektriske anlegg i 30-40 års gamle båter er som regel i dårlig forfatning, x antall eiere som har lekt elektriker, samt båtbyggere som antagelig tro i seg litt tjall for å døyve hueverken fra nylagt polyester. 

 

Det jeg mener, er det det fort blir veldig dyrt med en gammel båt i klassen du ønsker, selv om drivverket er bra.  ofte er viljen og ønsker sterkere en fornuften, Har vært yngre jeg også, så har nok gjort noen bom kjøp opp igjennom årene. Så rådet til deg er å skaffe en bra båt som mulig for en fornuftig pris, slik at du får begynt med båtlivet, Jeg er sikker på at noen i nærheten av deg som er medlem her på forumet kan bli med deg å bestige objekter som har mer erfaring en deg, slik at du slipper å kjøpe noe dritt som du ikke får brukt etter planen

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Altså når jeg tenker på det funksjonelle i båten så tenker jeg på motor, skrog og da gjerne også nødvendig elektrisitet til at båten har sin funksjon. Dekk, puter, stoler osv. bryr jeg meg ikke så veldig om, med mindre jeg engang skaffer meg Princess 435 da tror jeg at jeg vil ønske å gå konkurs på å ivareta helheten ikke bare det viktige til å få kjørt båten :D

 

Som jeg har sagt før ønsker jeg meg "gammel merce" og ikke "ny yaris" kunne ikke betalt masse penger for en båt som jeg ville hatet synet av, selv om den jeg liker kan føre til "etterutgifter". Poenget er å lære markedet og hvordan man finner en båt som har minst mulig feil og minst mulig vedlikeholdskrav til tross for at den er gammel. At nye båter på samme måte som biler har garanti og ikke krever mer enn vanlig service det er jeg klar over :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fairline hadde vel en oppfølger med aktercabin som det er solgt få av, men som ble produsert på slutten av 90 eller begynnelsen av 2000 tallet for de som etterlyser nyere båter med lignende design. Mener den het Fairline 43 AC eller noe. Finnes fra tid til annen på finn, men det er ikke så mange av dem.

 

Konseptuelt er vel Broom båtene også litt i klassen med høy hekk og mye volum. Birchwood hadde vel også en 33 foter og en 42 foter i samme type, men de er gamle. Ligger/har ligget både en stor og en liten slik på finn nylig.

 

Enig i at 435 er en penere båt enn 414. Men den er jo en del større og dyrere. Har en slik på opplagsplassen. Staselig.

Link to post
Share on other sites

Så Fairline 43 AC på bilder via Google, de har maktet kunsten å lage den ifølge meg mindre pene bakparten med "støgg" (etter min smak) badeplatform og nedgang til den til tross for at båten har AC... og hvor er det flate ute dekket som er hele poenget med AC ? Tror det de laget er selve oppskriften på hvordan gjøre det mindre pent til tross for at man lager AC.

 

Fairline på bildet her derimot er ganske fin, men den virker litt liten sånn i forhold til Princess 414 og Princess 435.

Link to post
Share on other sites

Nå har du jo fått mange tips om økonomi og båttype så der trenger du sikkert ikke flere innspill. Jeg synes dog du burde tenke deg om før du starter båtlivet ditt med en såpass stor båt. Føler du deg komfortabel med å manøvrere en Princess i litt sidevind med mange dyre båter og mennesker rundt deg? Du har jo vinteren på deg å ta båtførerprøven, jeg vil også anbefale å prøve å komme deg ut sammen med noen andre for å lære manøvrering.

Støtter denne 110% :yesnod:

Når du måtte padle en liten 20 foter inn i båtplassen trenger du mer øvelse på å kjøre båt før du får deg en stor båt! Hvis ikke vil du bli en fare for deg og omgivelsene.

 

 

Forresten hva synes dere om denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78273156 virker litt dyr men de anbefaler bud da,

Den har drev. Hold deg unna det!

 

 

, samt båtbyggere som antagelig tro i seg litt tjall for å døyve hueverken fra nylagt polyester. 

:lol:  :lol:  :lol:  

 

Fairline på bildet her derimot er ganske fin, men den virker litt liten sånn i forhold til Princess 414 og Princess 435.

Du får ta deg en tur opp i en F 36 Tubo. Det er ikke  en liten båt!

 

En annen ting med disse slagskipene du driver å sikler på. Er du egentlig klar over hvor mye jobb det er å polere en slik mastodont? Du gir jo uttrykk for at du vil ha en slik båt i stor grad fordi du liker utseendet. Da er det jo et pluss at den er pen også :wink:

Link to post
Share on other sites

Som forklart tidligere tror jeg at problemet med 20 foteren var at den ikke bremset når man satte den i revers, manøvrere inn i båtplassen gikk fint det var det å få den til å stoppe dersom den gikk inn for egen maskin og ikke med åre. Hvis jeg ikke tar feil så vil en god motor kunne stoppe en båt raskere når den settes i revers enn hva en 10 HK døende Volvo Penta bensin kunne i en 20 foter.

 

Jeg har ikke vært inni Fairline F 36 Turbo eller sett den live så kan bare kommentere utfra bildene av denne i forhold til Princess 414 og Princess 435. Det var en annen Fairline også som jeg tror var rimelig høy i hekken som var til salgs i Porsgrunn for en måned siden til ca. 500 000 men rakk ikke å få sett den før den var solgt. Når det gjelder polering så er det vel ikke så altfor komplisert trenger ikke å se en youtube video engang for å klare dette like fint som skraping av bunnen og maling :D

 

Det som skal gjøres med motor osv. det er ikke fordi jeg ikke har lyst til å gjøre det at jeg kommer til å gi oppgaven til en mekaniker. Men det er fordi jeg har ikke peiling hvordan man gjør det riktig og fordi en youtube video + prøv&feil metode kan bli betydelig dyrere enn å ansette noen som har peiling til å gjøre jobben.

Link to post
Share on other sites

Som forklart tidligere tror jeg at problemet med 20 foteren var at den ikke bremset når man satte den i revers, manøvrere inn i båtplassen gikk fint det var det å få den til å stoppe dersom den gikk inn for egen maskin og ikke med åre. Hvis jeg ikke tar feil så vil en god motor kunne stoppe en båt raskere når den settes i revers enn hva en 10 HK døende Volvo Penta bensin kunne i en 20 foter.

Dette handler om å opparbeide seg en følelse med hvordan båten oppfører seg i vannet. Alle båter har sig, og på en dårlig motorisert båt må man ta større hensyn til det.

En P435 på 15 tonn og vindfang som en høyblokk har andre utfordringer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Vel jeg vil jo trolig starte med noe mindre dersom det kommer et fint tilbud i nærheten (ikke i "enden av verden" eller "andre sida av landet") som denne Ailcraften som jeg ikke fikk kjøpt. Og det dukker vel sikkert opp før våren er kommet og prisene er steget. Med mindre et super kanon tilbud på Princess/Fairline ol. dukker opp da. 

Link to post
Share on other sites

Tenkte på båten som Teerex linket når jeg sa "speed båt" til 450 000 med over 500 HK uten flyingbridge.

 

På linkene dine åpner kun Karnicen seg de andre kommer kun til finn.no som sier "Hmmmmm. Finner ikke annonsen.... "

 

Uansett åpen båt til høy pris er ikke spesielt interessant, det interessante blant rimelige båter er som den Alicraft 31 som jeg nesten kjøpte til 89 000 (selger trakk seg) eller som den båten som ligger i "verdens ende" og virker veldig egnet til å komme seg ut på Skagerrak med, men den ligger for langt unna som for meg: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85365601

 

PS. Tenkte å bruke Princess på Skagerrak og ikke i Oslofjorden da, når det gjelder parkering inn i båtplass antar jeg at motoren på en Princess trekker godt i revers så båten stopper raskt fra lav fart (gjerne før man har knust trebrygga med baugen :D ). Båtførerprøven er jo kun teori, praksis må man vel lære seg på egenhånd når man ikke har bekjente som eier båt :D Tipper at jeg starter båtlivet med en båt som ligner den Alicraften som jeg ikke fikk kjøpt med mindre det dukker opp et sinnsykt godt tilbud på Princess.

 

Forresten hva synes dere om denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78273156 virker litt dyr men de anbefaler bud da, den ligger ikke i Florø og ser penere ut. Men prisen er i øverste laget for en "overgangsbåt". Skal kanskje stikke bort på tur for å se på den siden det ikke er langt unna.

 

Vil vel ikke kalle en Sea Ray 3340 med 365 cm bredde for en speedbåt  :giggle:

 

Jo Elwaroen er nok en grei båt. Ganske rimelig, selv om motor og kanskje drev er 20 år gammelt

Men stusser litt på farten (og oppgitt vekt på kun 3 tonn for så stor og bred båt).

30 knop med så liten motor virker litt mye, eller så er skroget ganske flatt under.

Denne går i 24 knop med samme motor så ikke veit jeg... https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84276569

Du finner iallefall mye på google om den båttypen.

 

At prisen skulle være i øverste laget for en overgangsbåt skjønner jeg ikke helt.

Bedre å kunne få igjen mesteparten av pengene ved salg enn å kjøpe noe billig gammalt ukurant, og både bli mindre fornøyd samt få problemer med å få solgt etterpå til akseptabel pris.

En annen ting er at mange båter fra 80-90 tallet kan ha vært halvfabrikat som førstgangskjøper selv ferdigstilte. Noe som setter sitt preg på innredning og løsninger.

Kanskje ikke alt som er like fagmessig gjort, mens andre ting kan være bedre enn fabrikkbygd.

 

Men Viksund-båten har fortsatt fast aksling og ikke drev.

midlertid finnes Elwaro 9000 også med fast aksling, men ikke sikkert det er noen til salgs da. Bortsett fra denne men er jo liten motor da https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63803289

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...