Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Jeg har lest denne tråden men der hadde fyren 2x motorer og fikk beskjed at den ene er dau og har ikke sett båten fungere på vannet. Da var jo 65 000 ikke noe kupp pris. Men når båten hadde motor fra 1998 og selgern påstod den er steingod så var det noe helt annet spesielt når båten fungerte fint på vannet. Det innvendige som skap, benker, osv. det gir jeg blanke blaffen i tilstanden på. Det jeg ville ha er en funksjonabel båt som er stor og som gjerne fungerer en god stund før den må ha motorbytte eller fikses.

 

For øvrig virker det som ulønnsomt å skaffe ny motor i noe dårligere enn Princess 414 siden motorene i noe annet vil være mer verdt enn skroget og man får aldri igjen noe verdi av dette nærmest. Imens en Princess 414 med nye motorer på garanti hadde sikkert vært mer verdt enn 550 000 som man kan bruke som "utgangspunkt verdi". Derfor tanken at hvis man skal bruke mye penger så kjøper man drømmebåten.

 

Hvis man skal bare bruke litt så kjøper man noe som fungerer og har en motor med god sjans på å klare noen år til med riktig vedlikehold hos mekaniker noe som en 1998 motor hadde. Men årsaken til for billig til å være sant viste seg nok å være det at selger undervurderte båten sin og dermed trakk seg fra salget. Men det kan jo hende man kommer over noen som har fått inkasso eller bare vil ha pengene her og nå eller ikke vet hva båten er verdt eller at det blir mange lignende båter på markedet alltid noe håp om godt kjøp :D

 

Eller dette er i hvert fall slutningene jeg har kommet frem til da.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man skal ihvertfall ikke undervurdere hvor tidkrevende og potensielt kostbart det er med en 31 fots drevbåt fra 70 tallet. Skal man i det hele tatt vurdere å kjøpe noe sliktbør det være en ekstremt velholdt båt som har hatt regelmessige utskiftninger underveis. Grunnen til at slike båter er billige er at de som har råd til å eie og drifte slike båter har også råd til en nyere utgave i bedre stand og dermed er slike båter svært vanskelige å bli kvitt. Det bli litt som å kjøpe en utslitt Audi A8. Bilen får du for 25000 kroner på finn. Den ødelagte automatkassen koster 100 000 kroner å overhale hos en spesialist og dermed er bilen i praksis uten verdi.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest hele tråden og det virker ganske tydelig som om trådstarter vil ha en

Princess 414 men helst få den til 89000. . Mitt råd er egentlig at har du råd til en Princess 414 så kjøp den. Det kan gå dårlig og det kan gå bra men det vet du ikke før du har prøvd. Uansett så blir det en spennende opplevelse og en erfaring rikere.

Link to post
Share on other sites

Den båten til 70 000 som den linkes til har vært sunket så det tror jeg at jeg står over :D Vil ikke være den neste som synker med den :D

 

Jeg sa at jeg vil enten ha en båt som fungerer til 89 000 slik som denne som selgern ombestemte seg om å selge: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84276093 & https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82453358 (har vært utlyst med to annonser så det virket som om selger ville selge den raskest mulig (eller at mekaniker kameraten annonserte den uten på sitt firma å vite at selger har allerede gjort det) inntil han fant ut av at han heller gir den til barna enn å selge til lavpris). Og hvis jeg da kjøper en båt til lavpris så vedlikeholder jeg denne eventuelt får motor reparert dersom reparsjonskostnaden er mindre enn 89 000 og bruker den så lenge den fungerer deretter blir den "hivd" når motor sier takk for seg og man trenger en ny en. 

 

Eller så går jeg for Princess 414 men da blir det ikke impulskjøp men veloverveid og overtenkt kjøp og da vil det bli putta på nye motorer om de som er i båten tar kvelden. Og da blir båthobbyen den eneste hobbyen jeg har utenom gaming for da spiser den alle penga mine som jeg har til overs hver måned takket være fin bosituasjon. Så blir den solgt da jeg finner ut av at jeg ikke kan holde på med å bruke så mye penger hele livet, eller så får jeg en betydelig bedre jobb med høy lønn og da blir den værende haha :D

Link to post
Share on other sites

 

Jeg hadde ikke akkurat gledet meg til hver gang jeg måtte ombord i den båten for å si det slik  :giggle:

Motoren er jo relativt ny da, men den har jo også vært nedsunket for 9 år siden. Og tydeligvis ikke brukt noe etterpå selv om den ble berget med rødsprit...

 

Forsåvidt er heller ikke Alicraft 31 noen direkte fryd for øyet. 

Men trådstarter verdsetter trygghet på havet mere enn design tror jeg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De to annonsene må jo være lagt ut av samme person.

Henning Hansen, og

 

HH Invest: 

Org nr:985 449 813 
Firmanavn:Hh Invest John Henning Hansen  
Historiske navn:Henning Hansen Båt og Motorservice 
 
Nå skal jeg være kynisk, men når en slik båt selges på den måten, så har man funnet en feil på båten som er for dyr for eier å reparere....

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har vært på den båten på en prøvetur og alt virket som det skal, personen som solgte den gjorde det for en kamerat som var i nordsjøen og skulle tilbake på torsdag (jeg var og så på båten på mandag, alt skjedde i midten av Oktober). Vi ble enige om at jeg kjøper båten på lørdag. Men på fredag fikk jeg SMS om at eier har gitt båten til barna sine istedet og skal ikke selge den. Ergo var tanken min da at eier har blitt klar over at båten er mer verdt.

 

For øvrig så får man den jo på forbrukerkjøpsloven når den selges via ett firma ergo hvis mekanikern forteller (og skriver i salgskontrakten) at motorn er utrolig god og den dævver etter en tur så kan man heve kjøpet hvis det var en feil på den som den profesjonelle part burde kjenne til. 

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

 

Ergo følte jeg meg ekstra bra med at det var en profesjonell næringsdrivende med i salget, men selgern følte seg da kanskje ikke like bra med tanke på det, og det at jeg bor i nærheten og hadde planer om å stashe båten for vintern på opplaget rett utenfor hans båtverksted og ville ha vår service av motor hos han som han fortalte vil koste 3000-4000 :D (Hvis det var da noe kjent feil med den som dere synser om da og min synsing ikke var korrekt at selgern trakk seg fordi han satte ut båten til en altfor lav pris på finn) I hvert fall så fikk jeg ikke kjøpt båten.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man kjøper en 31 fots båt fra 70 tallet til gibort pris kommer man nok ikke langt hvis ikke selger er imøtekommende ved en reklamasjon. Det er nok vanskelig å vinne frem rettslig i saker som dette. Vær glad for at du ikke fikk den. Kjøp en nyere norskbygd snekke på noen og tyve fot, så får trygghet på sjøen og mer kontrollerbare utgifter.

Link to post
Share on other sites

Vel hvis selgern er profesjonell næringsdrivende og skriver i kjøpsavtalen at motoren er i veldig god stand da kan forbruker forvente at den ikke dævver med engang pga. en feil som måtte ha vært der fra før salget ble gjennomført. Båten selges jo med de egenskaper som selgeren har demonstrert ved prøvekjøringa, informert om og skrevet om i kjøpsavtalen. Forbrukerkjøpsloven er faktisk veldig sterk vern for kjøper hvis dere leser litt i Rettstidende om forskjellige dommer på området.

 

Så jeg ble nok skuffa over å ikke ha fått kjøpt den, uansett mye mindre risiko å kjøpe noe sånt til 89 000 enn å kjøpe den Viksunden (som er smalere) som mange foreslår til 165 000. Man betaler dobbel pris for en båt som mest sannsynlig må hives dersom motor dævver ikke kan repareres for en grei pris siden man gidder ikke kjøpe en helt ny motor til et slikt skrog vel da blir det ikke verdt det ifølge meg. Mindre vondt å "hive" en båt kjøpt til 89 000 etter forhåpentligvis noen års bruk enn en til 165 000. For øvrig hvis man har en profesjonell aktør med verksted som deltar i båtsalget så kan man jo få motorservice og hele pakka på stedet og da gjerne til prisen som ble foreslått for service ved kjøpet, kjøper man en båt i andre kanten av Norge så ser selgern ikke mer til deg eller eventuelle feil ved båten som var der før salget og ikke ble opplyst om og som selgern burde ha visst om. 

 

Ser i hvert fall fortsatt på finn etter "kupp" som dukker opp i nærheten eller Princess 414 som dukker opp til skikkelig lavpris som den til 550 000 som ble solgt for ikke lenge siden, det ble også solgt en Fairline i Porsgrunn av lignende størrelse til ca. 500 000 men rakk ikke se på den engang siden den ble solgt så kjapt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor snakker du hele tiden om at en kvalitetsbåt må hives hvis motoren dævver? Har aldri hørt om noe slikt før her på baatplassen iallefall  :giggle:

Ikke ofte motorer dævver heller. Den er ikke spesielt gammel den motoren da.

Og hvorfor kan man ikke kjøpe ny motor til et slikt skrog? Iallefall mye bedre (og billigere) enn å kjøpe ny motor til Alicraft 31.

Du betaler ikke dobbel pris, men du betaler for noe brukbart og som trolig gir mindre ubehagelige overraskelser etterhvert.

Og Viksund-båten er vesentlig bredere all-over enn f.eks. de gamle Princess 32 som tråden startet med.

 

Viksund-båten kunne til og med jeg ha følt meg vel i, men tror ikke det samme gjelder Alicraft 31 (hvis den da ikke hadde ekstremt bra motorisering og fart da).

 

Syns ikke dette er noe pent altså

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fårstår heller ikke tankegangen med å hive båten hvis motoren ryker. Eller kjøpe billig å bruke masse penger på reparasjoner. Du sier du er 28 år. Men for meg virker dette mer som tankegangen til en tenåring. En båt som er tatt vare på. Så ryker ikke motoren sånn plutselig men skal du ha noen garanti for at du ikke har plunder med drivverket. Så må du handle nytt.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som trådstarter har bestemt seg. Og det er jo bra å få klarnet tankene såpass. 414 er en flott båt.

 

Dersom motorer må skiftes, hvilket er lite sannsylig på mange timer ennå, er det fine bruktpakker å få tak i langt under 400 000. Ettersom jeg har lekt litt med den tanken har jeg også fulgt godt med og vurdert ulike alternativer da det hadde vært moro med noe større, selvom jeg ikke har bruk for det med mitt bruksmønster.

 

Når det gjelder pris har det vært flere Princess 414 og F36T (som også har aktekabin) til den prisen og lavere de siste årene. Så den som er linket her er ikke unik. Min anbefaling er likevel å gå for en som er litt dyrere hvor det er puttet inn veldig mye penger av tidligere eiere. Jeg tror det lønner seg for en ny eier at tidligere eier har gjort unna mye oppdrageringer og vedlikehold - de absolutt rimeligste eksemplarene har nok dette ugjort.

 

Kjøper man en stor båt til 89' spørs det hva man rimelig kan forvente av standard, tilstand og feil. Som utgangspunkt er vel forventningen da at feil og mangler er påregnelig og ikke noen uforutsett overraskelse.

Link to post
Share on other sites

Fårstår heller ikke tankegangen med å hive båten hvis motoren ryker. Eller kjøpe billig å bruke masse penger på reparasjoner. Du sier du er 28 år. Men for meg virker dette mer som tankegangen til en tenåring. En båt som er tatt vare på. Så ryker ikke motoren sånn plutselig men skal du ha noen garanti for at du ikke har plunder med drivverket. Så må du handle nytt.

 

Noen tør å si det andre tenker  :saint:

Men litt morsomt å mate trollet også da. Ikke sikkert det er tilfellet her men det er jo lov å spekulere. Forhåpentligvis tar jeg feil, men det har vært noen pussige innspill.

Men tar litt for mye tid når man først har kastet seg innpå, så håper tråden kan ta litt pause.

Jeg har en gammal båt med dævv motor å ta meg av (denne vinteren også).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså folk har vel ikke skjønt poenget at jeg klarer å ikke å fikse inn en ny/brukt motor inn i båten sånt at den fungerer perfekt og heller ikke ved å se en youtube video "sånn skifter man båtmotor" og prøv/feil metoden kan føre til at man kverker den nye motoren man har kjøpt. Ergo er saken veldig simpel hvis motoren dævver slik at den kan repareres av en båtmekaniker så gjør man det men hvis den dævver slik at ingenting kan hjelpe den i live igjen så må man ha ny motor. Og da er ikke det prisen for en ny motor som for dere, da er det prisen motor + båtmekaniker som skal fikse dette. Og da lønner det seg jo ikke å putte inn brukt motor for jobben bli jo den samme og prisen deretter.

 

Ergo: En Ailcraft 31 til 89 000 med motor som ikke kan fikses er ikke like mye synd å tape (siden dere liker ikke ordet hive) enn det en båt til 165 000 er. For øvrig har jeg sett Ailcraft 31 prosjekt tråden og der har fyren som fiksa ting selv brukt 300k som han skriver. På en båt som er verdt 89 000 og blir aldri verdt 300k. Når det gjelder Viksunden så har jeg vel litt annen smak da jeg mener spesielt baugen er mye penere på Ailcraft, på Viksund ser det ut som noen har "parodiert" store skip eller tatt et forsøk som trolig ikke viste seg å være noe bra siden de fleste båter har jo ikke slik baug.

 

Kort oppsummert jeg vurderer båt i to kategorier: billig og funksjonell som vil ikke repareres med ny motor dersom motoren dævver (og ikke kan repareres) og i den kategorien faller slike som koster mindre enn en ny motor. I den andre kategorien er "drømmebåt" som Princess 414 hvor det lønner seg å putte inn nye motorer på garanti + betale for mekanikerns arbeid dersom motorene kreperer og ikke er reparerbare. For da er faktisk båten verdt betydelig mer med motorer på garanti vil jeg tro, selv om man aldri får igjen prisen man betaler i tilfelle.  

Link to post
Share on other sites

Til dere i et par innlegg bakover her som begynner å omtale dette i litt nedlatende ordelag, (nettroll, tenåring...). Synes dere skal avstå fra det nivået. Kom heller med konstruktive bidrag eller avstå. Trådstarter har kommet med ærlige spørsmål og hensikter og vi bør hjelpe, argumentere osv i stedet for å bli nedlatende.

Link to post
Share on other sites

At baugen til Viksund Futura ikke har blitt standard har nok med flere årsaker å gjøre.

Den har uten tvil sine fordeler vedr. sjøegenskaper, men det er nok relativt dyrt å produsere et slikt skrog.

Samt at den nok er litt lettere å skade om man liker å ferdes eller fortøye nært land o.l.

Mange båtfolk er/var vel dessuten tradisjonelle og ønsket kanskje ikke så spesielle løsninger på akkurat sin båt.

Men at den var flott og forut for sin tid kan man ikke benekte.

 

Naturligvis er det billigste der og da å kjøpe den billigste båten man finner som fungerer.

Men hvis motoren mot formodning ikke dævver så er det kanskje allikevel ikke så trivelig å eie en båt man ikke er helt fornøyd med, og som kanskje trenger påkost og oppgraderinger for i det hele tatt å kunne brukes videre.

Bedre å legge de ekstra kronene man kan avse i en båt man kan leve med i evt. mange år.

Jo lengre man har en båt jo bedre kjenner man den og jo tryggere blir man på den (som regel).

De fleste får nok et nærmere forhold til båten enn til f.eks. bilen.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er jo nettopp derfor man gjerne vil ha en "tradisjonell båt" og den baugen (utenom det faktum at den ser spesiell ut) hvis den har lett for å skade seg da er den i hvert fall ikke "parkerings vennlig" når man skal inn i båtplassen og dunker litt hardere inn i brygga enn det erfarne båtførere gjør ved parkering. Nå er det kanskje den øvre delen av baugen som dunker inn da så den spesielle baugen vil ikke dunke.  De parkeringsplassene jeg kan få leie/kjøpe er i hvert fall sånne som man kjører inn i, ikke sånne hvor man legger til med siden av båten.

 

For øvrig så hadde jeg både besiktiget og kanskje kjøpt den likevel hvis den var ett sted i området, men å reise til Florø så meget frister den ikke jeg har jo god tid. Dersom jeg går for en rimelig og mindre båt og er heldig med at alt fungerer som det skal så vil jeg jo nyte båten noen år. Og hvis jeg liker den nye hobbyen like meget som jeg tror jeg vil like den så blir nok båten solgt om 2-3 år og en Princess 414 kjøpt. Det er i hvert fall planen.

 

Takk for nyttige tips fra folk som vil hjelpe, og til de som ikke skjønner at ikke alle kan og vet alt og kan fikse motorbytte på ett blunk med bind for øynene,  de trenger jo ikke å plage seg selv med denne tråden og "trolling" som de kaller det.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker Princess 414 fordi den virker stor og det i forhold til størrelsen som den har, eller i hvert fall på bilder så virker det som om den er så romslig som en 50 foter nærmest. Utover dette virker det som at det er en båt som klarer seg fint i bølgene med høy bakpart og ikke noe "basseng" bak hvor vannet kan "hoppe oppi" altså båten virker fullstendig lukket dersom man er inne, men likevel med god mulighet til å være ute på akterdekk og f.eks fiske. I tillegg så er den som de fleste Princess utstyrt med flyingbridge.

 

Når der gjelder designet så liker jeg at båten virker "symmetrisk" og pent påbygd. Altså ikke slik som de med "lang nebb" og påbygg bakerst (bysse/salong eller hva det nå heter på båtspråk). Det samme liker jeg på Princess 435 men disse er dyrere da. Nyere modeller har stort sett lav hekk? Klarer ikke å finne etterfølgern av Princess 435.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...