Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Førstefender: Takk da er det bare å ringe dem og finne ut av om de har mulighet til å ta opp båten. Den gode hjelper fortalte meg at hvis vannintaket i drevet fryser til ved - 6 eller mer over lenger tid så kan dette sprenge og båten kan synke. Dermed best å få den på landt inntil stenging av dette blir fikset med ekstern kran over vannet. 

 

Fikk også vite av den gode hjelper at det finnes noe som heter Wector Yachting i området. Men det viktigste er å få opp båten før kulda får den ned :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri hørt at drev ikke tåler frost/is, men her skal jeg ikke være for bombastisk, om du har stenge kran inne i båten, ligger jo fremdels drev i vann? Det jeg har lest, så var det problem med drev og hydraulikslanger ved store bevegelser i isen (andre båter), som kuttet hydraulikkslanger til drev og flaps.

Les siste Båtmagasin om overvintring i sjø og på land.. 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Jeg aner ikke men hvis den gode hjelpern sa at det kan fryse, sprenge og få båten til å synke. Da skal den på land så kjapt som mulig :lol:  Men jeg fikk kontakt til en bekjent mekaniker av den gode hjelperen så han skal se på dette siden den gode hjelper driver mest med seilbåt og har ikke drevet med drev.

 

Ellers kommer det noen bilder fra turen først fra det dårligste mobilkameraet siden den mobilen er lettest å koble til dataen :lol:

 

Først kom den flotte Nord Westen til syne igjen, imens Alicraften ligger i bakgrunnen:

 

bilde

 

Dieselfilteret ble funnet og vurdert i god stand:

 

bilde

 

Litt før vi dro av sted var vannet i sin perfekte tilstand :yesnod: bølgefritt  :lol:

 

bilde

 

Der er Alicraften på vei gjennom Sandefjords fjorden

 

bilde

 

Og der stod det en pen Princess fortøyd (som nesten ikke synes på bilde):

 

bilde

 

Det var også flere på fjorden som trives med vinter på vannet:

 

bilde

 

Og der nærmet vi oss Skagerrak:

 

bilde

 

Bølgene er mindre på bildet enn det de var ca. 50 centimeter av og til oppå gamle dønninger.

 

bilde

 

Jepp det er helt sikkert drev (for øvrig ble dette ifølge den gode hjelper ombygd fra 2 motorer til en motor, derav er akterveggen ikke eldre enn max 1995 noe som er gledelig med tanke på jobben han i prosjektet hadde) :giggle:

 

bilde

 

Der hadde Alicraften knust isen og kommet seg lykkelig frem på plass i Skjelsvik, skulle kun vente på å vinteropplag på land... men det viste seg å ikke være turens ende for dagen

 

bilde

 

Først der var den midlertidig på plass ved "bonus brygga" på Stathelle Marina inntil den tar veien videre til et virkelig hjemhavn:

 

bilde

 

Flere bilder fra en annen mobil (inkludert rundingen av den "rakke bøya" utenfor Stavern og en filmsnutt kommer senere :smiley:

 

PS. Vinden ved Stavern da vi passerte litt etter 12:00 var på 11 m/s men det rakk ikke å bygge seg bølger av denne (selv om den heter frisk bris) Alicraften var utrolig stabil en helt ny opplevelse av fin tur etter "mini-snekka" for 15 år siden.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg er seiler så jeg har ikke peiling på drev. Men jeg trodde det var vanlig at sjøvannsinntaket på drevet som motoren henter vann fra befinner seg over vannlinja. Slik at motor suger sjøvann gjennom drevet som et sugerør og med det drenerer seg slik at det ikke står vann i drevet til enhver tid. Denne alicraften var tidligere motorisert med to motorer, men etter ombygging til singelinnstallasjon så havnet motor og drev så langt ned i v-bunnen at nå står kjølevannsinntaket på drevet 20-25cm under vannlinja. Jeg vet ikke hva som er vanlig på drevbåter, men en slik løsning med 2" slange rett på gjennomføring under vannlinja uten kran er ikke helt forenlig med vinterlagring på sjø uten angst.

 

Ellers virket båten være i svært god stand, pris og alder tatt i betraktning. Motor virket svært bra og hadde en upåklagelig flott gange. Forutenom litt elektrisk som må ryddes opp i så tror jeg godeste TS har gjort et godt kjøp.

 

Takk for turen :)

Link to post
Share on other sites

@godthaab: Da vet jeg nicket ditt på baatplassen :smiley:  Det er du som skal igjen ha en kjempe takk for fantastisk god hjelp og masse båtkunnskap samt kontakt til en mekaniker. Den turen hadde trolig ikke blitt noe av ellers, isen til skjesvik hadde ikke blitt brutt (jeg visste ikke at sånn is er ufarlig for båten, så lenge man ikke rygger) og inn manøvreringa i strømmen på siden av Stathelle marina hadde aldri lykkes uten at du hjalp til, da hadde det blitt katastrofe både for båt og brygge :lol:

 

Så takk igjen :thumbsup: Årets beste hjelper! 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg lastet opp mini-filmene som jeg har tatt under turen, det ble også en haug med bilder som blir lagt ut etterhvert:

 

https://www.youtube.com/watch?v=vpgN-1sltaE

 

https://www.youtube.com/watch?v=4AfxI15Nbm0

 

https://www.youtube.com/watch?v=95vbKzsv8T8

 

Og her som isbryter på vei til Skjelsvik hvor den likevel ikke ble gjenforent med havna:

 

https://www.youtube.com/watch?v=rGnNKQIkf_g

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Goodwill: Takk :lol:

 

Putter inn noen flere bilder fra henteturen, ble så mange at det ble vanskelig å velge ut noen mindre dårlige:

 

Ut på Skagerrak:

 

bilde

 

Hekkbølge (da jeg så en tråd hvor folk poster dette):

 

bilde

 

Enda mer hekkbølge :lol: :

 

bilde

 

Og hele hekken i samme slengen :giggle: :

 

bilde

 

Land utenfor Sandefjord fjorden:

 

bilde

 

Små bølger ut på Skagerrak:

 

bilde

 

Åpent hav i sikte mot Rakke bøya:

 

bilde

 

Og her er en bildeserie av den "kjente" rakke bøya som var turens "ut på havet" punkt:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Og et farvel til bøyen:

 

bilde

 

Enda en båt som trivdes på havet om vintern:

 

bilde

 

Fyrtårn i sikte:

 

bilde

 

Fyrtårnet:

 

bilde

 

Sol ett eller annet sted bak skyene der :yesnod: :

 

bilde

 

Land sett fra havet:

 

bilde

 

Strand ikke så langt unna inngangen til Langesund/Brevik Fjorden:

 

bilde

 

På vei inn i Langesund/Brevik Fjorden:

 

bilde

 

Langt borte kan Langesund ses:

 

bilde

 

Inn på kjent område (der har mini-snekka blitt kjørt rundt omkring for 15 år siden) Brevik bru kommer til syne:

 

bilde

 

Brua på et uklart bilde:

 

bilde

 

Og her er Brevik sett fra fjorden:

 

bilde

 

Og her som "isbryter" på vei mot Skjelsvik båthavn (noe som viste seg som unødvendig da havna ville ikke gjenforenes med båten):

 

bilde

 

Alicraften klarte øvelsen uten problemer og den gode hjelper fortalte at det ikke er farlig med så tynn is for båten så lenge man ikke rygger:

 

bilde

 

I morgen (eller rettere sagt allerede i dag) skal båten under disse bruene for å finne sin havn i Slideberget Marina:

 

bilde

 

Som sagt før siste bilde så har jeg fått beskjed at Slideberget Marina fikser å få opp båten sånn at drevet ikke fryser og båten får opplag på land ( for øvrig ingen som vil si noe angående vanninntak til drevet som den gode hjelper godthaab har skrevet mer nøyaktig om ? ). Det skal også finnes båtplass der hvor Alicraften får sitt hjemhavn i Slideberget Marina :thumbsup: Nå er det "bare" å få båten dit og klare å manøvrere den inn riktig for opptak  :lol:

 

PS. Etter manøvrering på den strømutsatte plassen hvor båten står midlertidig er jeg veldig fornøyd med avgjørelsen for å gå for overgangsbåt fremfor spare seg opp til Princess 435 med engang. Det hadde blitt litt av en manøvrering med Princessen uten de erfaringene som Alicraften skal gi slik at engang i fremtiden så vil en Princess forhåpentligvis også være håndterbar uten "katastrofe i havna" :lol:  Hvis jeg henta en Princess og det uten den gode hjelper som jeg hadde på Alicraften så hadde trolig redningsselskapet fått sin "sprøeste henvendelse" i form av "jeg får ikke parkert båten på en trygg måte for båt og omgivelser, kan dere hjelpe" :lol:  Takk til alle som anbefalte overgangsbåt som begynner båt :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Man parkerer ikke en båt, man fortøyer den (evt. ankrer opp)  :smiley:

 

2. Man rygger ikke en båt, man bakker eller kjører akterover (noen kaller tomgangskjøring for at motoren bakker, så det kan jo bli litt forvirring der kanskje). 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Beklager å ødelegge nattesøvnen men feilbruk av uttrykk om båt  :lol: 

 

Skal prøve å huske mer uttrykk: Altså båten er "lagt til" når den er par.... jeg mener innmanøvrert på båtplassen og fortøyd ? Så skal jeg huske bakking/kjøring akterover istedet for rygging.

 

Ellers så venter jeg på å få kontakt med Sildeberget Marina så skal båten endelig komme til et hjemhavn.

Link to post
Share on other sites

Etter manøvrering på den strømutsatte plassen hvor båten står midlertidig

 

Og for å være ekstra pirkete, så står ikke båten på vannet. Den ligger på vannet. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt at du kom deg over Rakkebåane !  Glad for at du setter pris på det Godthaab har gjort for deg og gjør litt stas på ham.

 

Når det gjelder ord og uttrykk så kommer du deg fort inn i det.... 

 

Viktigst: Siden du er en bevandret mann i politikken så behersker du sikkert "tåke-leggings-kunsten" men i båt og særlig når du er i en risikabel situasjon, så er det viktig å beskrive situasjonen kort, tydelig og nøyaktig.

 

Anbefaler et godt "VHF kurs" ikke bare for å oppfylle kravet, men for å lære noe som er viktig og nyttig  :thumbsup:

 

Lykke til videre, det er nå livet begynner  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Får vel bare prøve å huske alle uttrykka. Blir vel ikke feil å fortelle at båten ligger trygt og godt i opplagsustyret nå  :lol: Prøver ellers å tåkelegge minst mulig og plager øvrige politikere med å nekte å godkjenne tåkelagte ideer som "effektivisering på budsjettet" for øvrig så røk partimøte i dag til fordel for båten :yesnod: Men skal ikke si noe mer om poltikk eller så sletter moderator tråden når han ser det ordet bli nevnt :giggle: 

 

Ellers setter veldig god pris på Godthaab en fantastisk super dyktig hjelper  :thumbsup: Å komme rundt rakkebøya var den minste utfordring tror jeg, han skal ha masse ære for flotte legge til kunnskaper, og masse info om båt samt undersøkelser av det tekniske. Ellers så vet han alt og det lille han ikke vet helt sikkert (fordi han har seilbåt) det skal en mekaniker (som kan absolutt alt som kunnes kan om båt ifølge Godthaab) som han kjenner og som jeg fikk kontakten til takket være han, se på i morgen så båten overvintrer pent og blir klar til våren (slutten av mars/begynnelsen av april).

 

Denne mekaniker har også gitt meg kontakt til Sildeberget Marina som må få masse skryt for fantastisk god service og dyktig hjelp. De ordnet løftet med truck veldig fint og det var ikke i nærheten av "livsfarlig" eller farlig på noe som helst måte. Så jeg er glad at båtens hjemhavn ble Sildeberget istedet for Skjelsvik. Prisene er også veldig gode og man kan kjøpe båtplass slik at det blir under halv pris per år i forhold til å leie båtplass øvrige steder. De har også fine plasser for Alicraften som skal være lette å manøverere inn i var ellers fint og greit å komme til løfteplassen ikke i nærheten så vrient som å legge til der på den strømutsatte plassen ved Stathelle. Så ære til Sildeberget Marina sin service også :thumbsup:

 

Ellers seilbåt blir det nok aldri, da jeg har aldri drømt om å seile liker bedre motorlyd (derfor er el-bil på veien heller ikke gøy) :yesnod: Er jo ikke seilbåt men Princess/Fairline som gjorde det store inntrykket på meg som barn men det ble ikke noe av "jeg vil ha" når jeg var 6-8  :lol:  Så jeg bestemte meg helt den gangen da "når jeg blir stor så skal jeg kjøpe meg en slik" så engang i fremtiden blir det en Princess 435 men før dette skal jeg skaffe meg masse erfaring med Alicraften og spare opp godt med penger til ekstra tipp topp vedlikehold og ivaretagelse av Princess, drømmen må jo ha vedlikehold når den om noen år vil nærme seg 30 år i alder på nyere eksemplarer (senere bygget de kun uten aktercabin design). 

 

Ellers noen veldig få dårlige bilder av Alicraft ved Sildeberget da jeg glemte den bedre bildemobilen med minne:

 

Her på vei:

 

bilde

 

Drevet (som det gikk an å løfte opp den biten fungerer elektrisk):

 

bilde

 

Faren min ville ha bilde med båten :lol: :

 

bilde

 

Og kun båten:

 

bilde

 

Ellers så viste det seg at 20 knop er nok til at ting og tang faller av (trenger ikke 44 knop tydeligvis :lol: ) men sjøgresset på flapsene bet seg virkelig godt fast :lol:  Så det blir kun litt malejobb ikke så mye skraping under  :smiley: 

 

Båten har også vist seg overraskene sparsommelig med drivstoff dersom det måleren viser er korrekt så har den ikke brukt mer enn max 50 liter (kanskje 40) på turen fra Sandefjord til Skjelsvik, deretter til Stathelle Marina og deretter til Sildeberget Marina. Og mesteparten gikk jo i plan marsjfart, kun siste biten fra Stathelle Marina gikk med litt planing til å begynne med (sånn at lading av batteriene startet) deretter rolig 6-8 knops fart i deplasement uten noe hekksjø nærmest.

Link to post
Share on other sites

@Draco24Styling: Fikk også informasjon om en kalesjemaker av den fantastiske hjelperen. Så da blir det også kalesje fikk også info at hvis jeg bestiller det nå om vintern så har de trolig få bestillinger så det skal bli rimelig også. Kanskje halveprisen av det noen tippet til 25 000. Og kalesjemakern skal også ta mål av båten ikke av gamle kalesja så det vil passe bedre.  Så da er det ikke noe vits å få de som syr til Galeon i Polen til å sy (MVA kan da trekkes fra i Polen og betales i Norge) hvis det virkelig er så rimelig i Norge. Da hadde det bare vært tungtvindt å fly noen opp til båten og tilbake igjen og ikke noe å spare på det så kalesjemaking har en fin fremtid i Norge med så gode priser :yesnod:

Link to post
Share on other sites

@ Alicraft Captain: Du må glemme dette med Polen, og begynne å støtte norsk næringsliv fullt ut både til lands og til vanns  :saint:

 

Her en ny variant for kalesjesøm. Men krever nok mye av fotografen:

 

http://www.nykalesje.no/text2_45.html

 

Ganske spesiell løsning for levering og henting av kalesjer også

 

http://allsom.no/0/54/dognapen-ub/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@ Alicraft Captain: Du må glemme dette med Polen, og begynne å støtte norsk næringsliv fullt ut både til lands og til vanns  :saint:

 

Ingen av de nevnte tjener penger. Og begge har 6-sifret negativ egenkapital. Ville ikke ha betalt noe som helst på forskudd til noen av dem uten bankgaranti.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg gnåler videre med viktigheten av frost sikring av saltvannsdelen.
Nå er det -7 grader i Tønsberg og sikkert noe av det samme der båten står på land.
Jeg hadde ikke sovet spesielt godt i natt var jeg deg.
Få på litt varme i motorrommet er det beste rådet jeg kan gi deg.
Har du ikke tilgang til strøm hadde jeg lett kjørt til bensinstasjonen for å kjøpe en gassoven.
Den 1000 lappen kan du få igjen mange ganger selv om det skal bli mildere i morgen utpå dagen og vi går mot en periode med pluss grader.
Hvis manifoldene/reiserene, sjøvannspumpen,varmeveksler,varmtvann spreder ovelever natten har du flaks og det er sikkert flere ting som kan frostsprenges alt etter hvordan systemet ditt er bygg opp.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...