Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. Med 3 batteri så er det ingen problem å kjøre 300A inn på dem, men de klarer helt sikkert å ta imot mere om de bare får det. Men tilbake til saken, anbefalt ladestrøm for 3 batteri er da 150A ifølge Skanbatt. Dette krever mye både av dynamo og kabler, som du allerede har opplevd. For å få en rask og sikker løsning så brukte jeg selv Jørg Becker. Han er et unikum på dette området. Er det noe han ikke kan så er det ikke verdt å vite det. Jeg valgte selv å starte i andre enden. Jeg har nå bygd et "backbone" med Balmar AT-165 og nevnte 614 regulator. Rev hele opplegget mitt og bygde opp på nytt med nye tykke kabler, Mosfet skilledioder Etc. Syntes at ny dynamo og samtidig nye lithium batteri ble ganske dyrt, så foreløpig kjører jeg med bly batterier inntil prisene på lithium faller. Når den dagen kommer, så bytter jeg bare batteriene og gjør noen justeringer på regulator. Men på tross av at jeg bare har blybatterier så ser jeg at varme på dynamo er et moment som man må følge med på. Jeg kjører dynamoen på 55% men ser allerede nå at dynamo kommer opp i rundt 75 grader så jeg må sikkert få ekstern kjøling på dynamo den dagen jeg setter inn lithium. Det er så store strømmengder at man må følge med varmen, både på dynamo og kabler med argusøyne. 

Jeg er faktisk så gal at jeg kjøpte meg et termokamera :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes nok mange dymamoer med kapasitet og regulering i forhold til lading av lithium, men det som sitter på dagens lystbåtflåte er nok tilpasset bly/syre, AGM og GEL-batterier.

Her kommer det nok et godt DIY marked for de som leverer regulatorer og dynamoer fremover.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 6 timer siden:

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. ...

 

Jeg ser poenget ditt Kjellg :smiley:.  Det beste er å løse problemet på en skikkelig måte, og man bør ikke sette i gang med mer enn man er komfortabel med.  Og jeg er sikker på at du har et godt utgangspunkt for å montere Lithium når du kommer så langt :thumbsup:.


Når det gjelder hvor mye ladestrøm disse LFP batteriene tar, så virker dette kanskje litt kverulerende men det er noen nyanser her som godt kan komme frem.  Man skal ikke mer enn et par sider bakover i denne tråden for å finne et eksempel på at ladestrømmen ble alt for lav, etter montering av LiFePo4 batterier.  Så ingen regel uten unntak.  Og skal man flisespikke på dette med kabler så er en A alltid en A enten man lader Lithium eller bly.  Kabler skal dimensjoneres ift. merkeeffekten på dynamoen uansett.  Når man først har gjort det, vil jeg påstå at det ofte er mindre behov for å overdimensjonere når det gjelder Lithium enn for blybatterier.


For den som vil grave seg ned i detaljer om ladestrøm så styres den bl.a. av spenningen som man har (eller oppnår) ved batteriene. På side 8 i denne tråden satte jeg opp en tabell over ladestrøm ved forskjellige ladespenninger, etter et lite eksperiment.  F.eks. så spådde jeg at et 200Ah LiFePo4 batteri skal ta til seg ca. 100A om man lader med en spenning på 13.8V målt rett inn på cellene.  Og på side 10 i denne tråden ligger det et bilde fra båten til Framtia som viser en ladestrøm på ca. 89A ved en ladespenning på ca. 13.8V, på 200Ah batteribank.  Så eksperimentet min viste seg å stemme ganske godt med virkeligheten.  Og så er det alltid sånn at om man dobler batterikapasiteten og samtidig klarer å lade med den samme spenningen (bl.a. stor nok dynamo) så vil man også doble ladestrømmen, gitt like batterier i samme tilstand.  Altså 1 + 1 = 2.  Etter den tabellen jeg nevnte så kan man påstå at et 600Ah LiFePo4 batteri vil ta til seg rundt 105A ved 13.5V.  Eller snudd på hodet så blir ladestrømmen lavere enn 105A hvis bare spenningen over batteripolene kommer ned under 13,5V.  Og så vil det selvsagt være variasjoner og marginer her, men hovedpoenget mitt er at innen visse grenser så kan man anta noe fornuftig om ladestrømmen, når man vet størrelsen på batteribanken og ladespenningen over batteripolene. 

Lithium tar til seg mye, men ikke "uendelig" heller.


Jeg har inntrykk av at folk gjerne havner i en av to kategorier når man diskuterer Lithium i båt.  De som tror at man bare kan pøse på med LiFePo4 batterier uten problemer, og de som mener at LiFePo4 betyr trøbbel uansett.  Jeg var i den siste kategorien, mye basert på hva jeg har lest på BP, men har nå havnet litt mer midt i mellom.  Og er man i tvil så er det selvsagt helt greit å anta worst case, så vil man være trygg på å få en skikkelig innstallasjon.


Ang. "anbefalt" ladestrøm på 150A for Skanbatt så er det vel maksverdier for BMS'en og ikke noe man skal jobbe for å oppnå.  LiFePo4 har ikke noen problemer med å lades med svært små ladestrømmer. Det er en av greiene med Lithium generelt, at de tar veldig godt vare på den energien de får, og de liker å stå delvis nedtappet. Man kan derfor fint bruke den dynamoen man har, hvis man bare ikke belaster den for hardt.


Vannkjølt dynamo hadde vært kult :wink:.  Men en kraftig luftkjølt dynamo med riktig regulator gjør jo samme jobben, så kanskje derfor det er mest vanlig.  Er jo litt mer innstallasjonsgreier med vannkjøling også.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanken ang. stabil temperatur vha. kjølevæske er så gammel som solen, første forsøk fantes allerede på 80 taler.
Og det fantes flere aktører som har prøvd å implementere vannavkjølte dynamoer på det maritime markedet.

Alle trakk seg igjen, og de fleste fordi ingen av dynamoene overlevde særlig lenge.

 

Poenget er at man skiller mellom produkter, og produkter med høy pålitelighet.

Og per dags dato finnes det ingen dynamo som er mere pålitelige enn de som finnes allerede,

og det er nok fortsatt luftavkjølte.


Så bør man huske missforholdet mellom mennesker og priser, spesiell viktig i denne sammenheng.

-Kraftige- dynamoer som duger, og regulatorer som også kan noe passe i forhold til systemene, koster litt.

 

Antakeligvis er allerede luftavkjølte for dyrt for den største delen av den menneskelige populasjonen,
som man ser når det dykker opp diskusjoner om batterier og dynamoer.

 

Batterier kan fint koste 20.000,- +++, selv om dem er laget av sand, det blir betalt.
Men så sliter nok de fleste av enten mentale eller elementare grunn å bruke mer enn "kr. 2495,- inkl. mva og frakt" for dynamoer i det hele tatt,

noe som blir verre når folk hører hva man skal betale for en stor og holdbart dynamo av håndlaget presisjon
og reguleringsteknikk med over 20.000 programlinjer,
slik man kan holde tilstrekkelig styre på hele greie for at det kan levere og ikke brenne opp samtidig.
 

Det første man kan se på er de som bruker ekte penger for utstyret sitt: Nemlig alle lands forsvar.

Finner du noe der da kan du prøve deg mot noe "nytt",
ellers blir det for fancy og ikke særlig bra for bruk på sjøen. (det finnes jo bare veldig få drosjer der.....)
Men ting som er stabil nok for å virke der koster også en del, enkelt siden det ikke er billig nok for storserieproduksjon.

Det som VannTro sier med " Det finnes nok mange dynamoer med kapasitet og regulering i forhold til lading av lithium, " er nok riktig på en måte.
Men så er det ikke det heller siden reguleringen ikke passer til det som båten ønsker.
Da i så fall måtte man først forandre folk mht. bruken av strøm, styring, og teknikk ellers.
Og det blir en lang vei, ikke minst siden ikke en gang produsenter er harmonisert i det de produserer og informasjonene de gir.
Enkelt sagt: Vi befinner oss fortsatt i en stadium som bare kan betegnes som "forskole".
Resten følger etter hvert, og frem til det blir det nok ikke noe spesiell dynamoteknikk som tillater 100% effekt av 90% materiell.

 

Og til StorStas.
Jo, man kan nok påvirke dynamoer på forskjellig måte.
Det er bare spørs om man ønsker å lade lite og lenge, eller rask og effektiv, og hvor sikker det hele skal være.
En som bruker motoren i temmelig halve dagen ser nok ikke noe problem med å

begrense dynamoen med "50%" for å kunne være sikker også ved lav turtall og redusert kjøling.

 

En med seilbåt som skal seile i hele dagen, eller en som bare bruker motoren i to timer for å forflytte seg litt for de neste tre dager,

eller alle som ønsker seg noe annet midt i mellom, ønsker seg nok en litt annen ladeforløp.


Og derfor finnes det ingen regel, bortsett at nok "alle" ønsker egentlig raskest mulig og dermed effektiv lading.
Nettopp det som diskusjonen dreier seg om, fordi alle vill helst "100%"  valuta for pengene.

:seeya:

Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Joerg Becker said:

Tanken ang. stabil temperatur vha. kjølevæske er så gammel som solen, første forsøk fantes allerede på 80 taler.
Og det fantes flere aktører som har prøvd å implementere vannavkjølte dynamoer på det maritime markedet.

Alle trakk seg igjen, og de fleste fordi ingen av dynamoene overlevde særlig lenge.

 

 

Ser at mange tyske premiumbiler bruker vannkjølte dynamoer, og ikke koster disse avskrekkende mye heller. Hva er den prinsipielle forskjellen på en dynamo i en bil, og en dynamo i en båt? De fleste av kundene dine forsøker vel å regulere en "bil-dynamo" i bunn og grunn? F.eks. en Hitachi på 60, 80 eller 120A er vel i bunn og grunn en "startbatteri" dynamo, som ikke tåler 100% last i særlig lang tid eller?

 

En væskekjølt dynamo kan vel med stor sannsynligvis kjøres med 100% last i lengre tid, sett i lys av langt bedre ytelse på kjøling: Den klarer 100% last uten å gå varm? Utfordringen i båt, spesielt i fritidsbåt, er kanskje tilgang på nok luft - kald luft? De fleste av oss er vel heller ikke særlig lystne på å ha viftelyd som overdøver dieselmaskinene?

 

Utfordringen med Litihumbatterier er jo ladevilligheten på disse: Vi får plutselig en helt annen virkelighet å forholde oss til. Å bare bytte batterier fungerer åpenbart ikke for de fleste av oss. Ved å bytte ut de trøtte bly/syre batteriene som knapt evner å ta lading, får vi plutselig et "sort hull" nede i kjelleren - som "startbatteridynamoen" får problemer å holde tritt med.

 

Kan det tenkes at dynamobransjen er klar for et spark bak, slik som bilbransjen forøvrig? At de begynner å levere i henhold til spec? Slik som vi nå ser at batteribransjen får ved økende popularitet, utvalg og lavere priser på ulike Lithium batterier? Kan det tenkes at Balmar er like konservative som mange andre "over there", og at det finnes gode løsninger som ikke har rukket å bli kommersialisert enda? Jeg jobber selv i et amerikanskeid firma, og har nå blitt tynn i håret: Dette er jeg overbevist om at skyldes konstant friksjon mot konservative krefter, og ikke at jeg har blitt noen år eldre... Hilsen en som ikke uten videre godtar vedtatte sannheter. :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Enig i det meste, Shaukaas.
Men du setter selv et men inn i denne pakken: Industrien som ønsker å tjene penger.

 

Dynamoer som yter 100% av det de er angitt med finnes hos mange produsenter, ikke noe problem.
Poenget er bare ikke at de kan brukes med 100% fordi de er så gode,
men fordi de er konstruert for å kunne levere temmelig dobbelt så mye i en begrenset periode eller er fysisk begrenset allerede.
Og da er vi tilbake på industritypiske og beregnete "50%" konstant belastning.
Så, monterer du en dynamo (også vannavkjølet) som kan yter 300A da kan du trygd kjøre den begrenset til 150A.
Men da er vi vel tilbake på 0, og kan henvende oss til det vi har siden det er mye billigere og ikke minst enklere å montere.

Og ang. merkene som du nevner:
Nå kunne jeg nok være enig med deg hvis man ville snakke om eldre kjøretøy.

Men du mener vel ikke seriøs at det er noe man fortsatt kan stole på? :giggle:
Jeg er tysk, husker du, jeg vet hva man ikke trenger og at noe av det er kjøretøy som er beregnet for pålitelig kjøring mellom f.o.m. 40. - og opp til 100.tkm.

 

Ang. Balmar.
De har nok også fulgt sine vaner, akkurat som alle andre produsenter i hvilken som helst industriell segment.

Forskjellen er bare at Balmar satser på ett-tt segment (maritim) og at dette er både beskrevet og forutsigbar siden >30 år.


Om Balmar er gammeldags med det vill jeg verken si ja eller nei til, det hadde heller ikke vært logisk.
Tross alt virker jo alle dens produkter meget fint, er absolutt i henhold til dagens krav,

og "problemer" som Lithium medfører er jo dekket samtidig.


Eller for å si dette litt mere tydelig:
Tross alt er det ikke lade-produktene som ikke virker, men en stor del kjøpere som enten ikke vil eller ikke kan bruke penger for å kunne si "B" også.
Dynamoene er gode, regulatorene funker, "du" selv må bare bestemme deg om du har råd til også dette men ikke bare til batterier.
Man bygger jo heller ikke noe fabrikk uten tilgang til energikilden,
men det er nettopp det som de fleste gjør når de har handlet LFP uten å tenke på hva det kreves for å bruke dem både komplett og som ønsket.
 

Ellers, for også å si noe om produsenter og fabrikker.

Hvis nå noen mener at Lithium burde være en nevneverdig del allerede

da kan man bare svare at vi er fortsatt langt langt langt unna dette.

Lithium er faktisk fortsatt bare et forholdsvis lite nisje-produkt med ca. 0 markedsverdi i forhold til den store suppen.
Selv om vi alle ser noen større fordeler for oss og andre områder.

Men straks produsentene ser penge kommer de også med løsninger som er ønsket i markedet, så mye er sikker.
Og jeg er enig, de fleste aktører er nok klare og kunne legge noe på bordet.
Men det er som med VW: De selger også først alle feilaktige reservedeler før de begynner med noe nytt,
selv om det kan ta 10 - 15 år, noen ganger....

:lipseal:

 

Realistisk, og som sagt så ofte: Man kan ønske seg mye, men må nok tar det man får.

 

Beste hilsen

 

:seeya:
Jørg
...en som aner hvor langt vedtatte sannheter påvirker sannsynligvis godt over 90% av hele klodens menneskelig populasjon,
og med det også "deg som er avhengig av systemet og dem".
 

(... den ... var dyp...) :fishing:






 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 2 timer siden:


Ang. "anbefalt" ladestrøm på 150A for Skanbatt så er det vel maksverdier for BMS'en og ikke noe man skal jobbe for å oppnå.  LiFePo4 har ikke noen problemer med å lades med svært små ladestrømmer. 

Neida. Skanbatt sier maks 100A og anbefalt 50A pr batteri. Med 3 batterier som trådstarter har så blir det vel 150A anbefalt. Ref produktblad til skanbatt. Etter det jeg har lest meg til så sluker skanbatt mye mere en det om bare tilgangen er der. Husker ikke helt men BMS har vel 150A som maks. Så teoretisk med 3 batteri så kan man klare å tyne inn svimlende 450A på 3 batterier. Dette er antagelser fra min side ut fra det jeg har lest meg til. Litt annerledes med maksbatt. Der klarer de ikke å presse inn like mye. Igjen, antagelser og ut fra det jeg har lest. 

 

Når det gjelder mitt eget oppsett så er jeg 'hysterisk' inntil alt har fått kjørt seg til, for så store strømmengder er ikke bare å leke seg med. Om dere hadde sett hvordan jeg logger spenninger og varme i dag, så ville dere flirt dere ihjel :) Hehehe. Har voltmeter stående over alt :) Primært for å følge med men også for å se om regulator skifter problemfritt mellom bulk, absortion og float. Målet mitt er å kjenne systemet ut og inn. 

 

Så sist. En ting er å ha lithium, men det blir ikke morro før man utnytter lithium fullt ut, både på forbrukssiden men også på ladesiden. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 8 minutes ago:

Neida. Skanbatt sier maks 100A og anbefalt 50A pr batteri. Med 3 batterier som trådstarter har så blir det vel 150A anbefalt. Ref produktblad til skanbatt. Etter det jeg har lest meg til så sluker skanbatt mye mere en det om bare tilgangen er der. Husker ikke helt men BMS har vel 150A som maks. Så teoretisk med 3 batteri så kan man klare å tyne inn svimlende 450A på 3 batterier. Dette er antagelser fra min side ut fra det jeg har lest meg til. Litt annerledes med maksbatt. Der klarer de ikke å presse inn like mye. Igjen, antagelser og ut fra det jeg har lest. 

Da leser vi nok spesifikasjonene forskjellig, eller vi har sett forskjellige spesifikasjoner, eller vi snakker bare forbi hverandre :giggle:.  Lenke til min referanse for skanbatt 200Ah her

 

Spesifikasjonene for ladestrøm og forbruk er like for alle batteriene til Skanbatt med 150A BMS'en.  Det er etter min oppfatning fordi anbefalingene er styrt av hva BMS'en tåler.  Det er jo forskjellig antall/størrelse på cellene inni der.  Et 100Ah batteri som mottar 50A ladestrøm får definitivt en annen belastning enn et 300Ah batteri som får den samme ladestrømmen.   Det ville også være litt rart om 3x100Ah batterier skulle ha det best med en ladestrøm på 150A mens 1x300Ah skulle ha det best med 50A.   Medmindre det da som sagt handler om kun BMS'en.  Når jeg leser "Maks ladestrøm 100A" og "Anbefalt ladestrøm 50A" så tolker jeg det derfor som hva man bør holde seg innenfor, for ikke å overbelaste BMS'en.  Altså anbefalte maksverdier på kort og lang sikt.  Batteriet (og BMS'en) har det like godt med en ladestrøm på 10A som 50A, er min påstand.

 

Vi er ikke uenige i at disse batteriene eller LiFePo4 generelt, kan ta til seg mye lading.  Det jeg prøver å få frem er at dersom ladespenningen ikke er så høy som forutsetningene tilsier, så blir heller ikke ladestrømmen så høy som man forventer.  Hverken for Skanbatt eller andre merker.  Det nevnte eksperimentet mitt på side 8 i denne tråden indikerer at et LiFePo4 batteri på 600Ah som det her var snakk om, vil kunne ta til seg 720A (!) ved en ladespenning på 14,6V.  Sånn sett så har du selvsagt helt rett i at de sluker mye strøm om forholdene ligger til rette.  Og så vil selvsagt BMS koble ut etter hvert med en ladestrøm på 720A, men det handler ikke om lademottakelighet, kun om begrensning i BMS'en. 

Samtidig så vil som sagt det samme 600Ah batteriet ta til seg "kun" 105A ved 13,5V ladespenning.   

 

Så jeg nekter ikke for at disse batteriene kan ta til seg mye strøm.  Jeg vil si tvert om, jeg har påstått mer nøyaktig enn noen andre her om hvor mye strøm disse batteriene kan og vil ta til seg, så vidt jeg kan forstå :smiley:.  Jeg har bare alltid tatt forbehold om at ladestrømmen henger sammen med ladespenningen.

Link to post
Share on other sites

Hehe @StorStas, vi er nok veldig enige. Hadde ikke tid til å lese alt nå, men skjønner at vi er enige om at lithium kan være en utfordring :thumbsup:

Jeg gleder meg i alle fall stort til jeg får råd å kjøpe slike batterier. Kommer til å bli veldig veldig moro :smiley:

Tror nok vi har veldig lik forståelse om emnet :) Er egentlig veldig glad for at jeg gjorde denne jobben for jeg har lært utrolig mye om lading, dynamoer og batteri, godt hjulpet av dere her på BP :) Nå har jeg en "ryggrad" som er støtt som et fjell i båten. Kan lade hva som helst, bare med noen små justeringer. 

 

Redigert

Btw, fikk alle produktbladene hos en Tommy hos Skanbatt. Etterlyste dem og det ser ut som dem har bra kontroll på batteriene sine. Si fra om du vil ha dem, så sender jeg dem til deg. Har prøvd å få produktblad hos sønnak, men det er ganske umulig...

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er dette den mest interessante tråden noen sinne på BP. Men mens mange av oss andre kan hende "bare" har et behov i størrelsesorden 100-200Ah hvis vi går for LFP, så tales det her om banker på svimlende 400-600Ah LFP. For meg er det helt vilt....

Jeg ville satt pris på å få noen av dere i tale på hvilke utfordringer som finnes på vesentlig mindre forbruksbanker. Jeg står foran et valg, og vurderer altså 100 eller 200Ah fra Skanbatt (prismatiske) vs 300Ah AGM. Lading skjer for det meste fra nyinstallert 140W solcellepanel med fullt justerbar 20A MPPT. Altså relativt i rolig tempo med 8-9A. Motor har dog en 115A generator (Volvomotor fra 2005), som dytter med 14,4V på dagens bly. Her kjenner jeg ikke til reguleringsmuligheter, så jeg er ukjent med hva jeg kan/bør gjøre. Jeg går vel mindre for motor enn de fleste. Solcelleanlegget vil for det meste holde tritt med eller med grei margin overgå forbruk. Så jeg ser at ved motorkjøring vil et LFP batteri være oppe i 100% relativt hurtig. Hva skjer da, en vindstille dag på en tur ut Oslofjorden? Da blir det vel neppe noe "float" på 13,4V? Hva er fornuftig investering i kontrolltiltak på en så liten bank?

Gode råd verdsettes! :yesnod:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

For det første, alt som har med lithium å gjøre koster penger uansett hvordan du griper det an. Størrelsen på batteribanken ser jeg personlig på som sekundært i forhold til et helhetlig oppsett beregnet for lithium. "Backbonet" som jeg kaller det (dynamo, kabler, batteriskiller etc) må være på plass før man i det hele tatt tenker på å ta skrittet å sette inn lithium batterier. Full kontroll er absolutt. Du må også gjøre deg noen refleksjoner over hva du ønsker, sakte og rolig lading eller hurtig og effektiv lading av batteriene. Om du velger 100A eller 200A batteri vil uansett kreve en viss tid å lade opp om de er ganske nedtappet. Man kan si at man aldri vil tappe dem helt ned, men da synes jeg litt av vitsen med lithium er borte. Personlig så ønsker jeg i så tilfelle en rask og effektiv lading. Kan ta mitt eget oppsett som eksempel - Balmar AT-165 og mc-614 regulator. Jeg har en slags ettergløding på min motor som krever mye strøm noen minutter. Jeg holdt på å svime av når jeg så at dynamo ladet med 140A allerede på 1200rpm. Som jeg ser det så vil du ha det best med å ha en rask og hurtig opplading slik at du reduserer motorbruk til et minimum. 

 

Så til ditt egentlige spørsmål. Som jeg ser det så må du først gjøre deg noen refleksjoner over hva du ønsker og hvor mye penger du ønsker å bruke på det. Som Jørg skrev lenger opp, batteriene kan gjerne koste 20000kr + men dynamo skal ikke koste mere en 2495kr. Jeg støtter hans synspunkt fullt ut. Personlig så gjorde jeg det motsatt, brukte 20000kr på dynamo etc og noen få tusenlapper på blybatterier i påvente av prisfall på lithium og at jeg har spart opp nok penger til dem. Uansett så har jeg i dag et laderegime som fungerer helt topp selv med blybatterier. Det er ikke før du begynner å logge og sammenligne ting du ser hvor mye dynamo, regulator og kabler har å si for effekten på batteribanken din. Jeg tør påstå at det er blitt en helt annen verden for min del. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har altså ikke så enormt forbruk at ikke solcellepanelet trumfer det elegant på dagtid. Så det er ikke dype utladninger jeg ser som en utfordring. Jeg lurer mest på hva som skjer hvis jeg kjører motor i lengre tid, med et fulladet LFP, og da med den regulatoren som motoren er utstyrt med originalt. Vil BMS i et slikt "drop in" batteri fra Skanbatt sørge for å stoppe overlading? Er regulatoren på en slik Volvo Penta laget slik at den senker ladespenningen når batteriet er fulladet?

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 41 minutes ago:

Vel, jeg har altså ikke så enormt forbruk at ikke solcellepanelet trumfer det elegant på dagtid. Så det er ikke dype utladninger jeg ser som en utfordring. Jeg lurer mest på hva som skjer hvis jeg kjører motor i lengre tid, med et fulladet LFP, og da med den regulatoren som motoren er utstyrt med originalt. Vil BMS i et slikt "drop in" batteri fra Skanbatt sørge for å stoppe overlading? Er regulatoren på en slik Volvo Penta laget slik at den senker ladespenningen når batteriet er fulladet?

 

 

Ja, BMS skal stoppe lading når batteriene er fulle. Hvorvidt dynamoen din senker spenningen vet jeg ikke. Det enkleste er å måle det selv. Selv om den skal senke spenningen så kan det være individuelle forskjeller. Har du sense mellom dynamo og batteri? Men med ditt bruk, hvorfor velger du lithium? I utgangspunktet så tenker jeg at gode bly/syre eller Gel vil være mer en godt nok til ditt bruk. Bly/syre er så billige nå at du nesten får de kastet etter deg. Foreløpig så er lithium egentlig for spesielt interesserte eller de med spesielle behov. Koster penger gjør de jo også.

Personlig så ville jeg heller brukt pengene på en god regulator og gode bly/syre batteri en på lithium. Finn ut hva dynamoen din heter og ta en telefon til Jørg Becker. Kontakt info finner du på tbbecker.no Er helt sikker på at han kan hjelpe deg med eventuell regulator. En god regulator er som å komme til himmelen kontra innebygde standard W regulatorer. De originale regulatorene kan sammenlignes med en maskinist som står og skrur strømmen av og på. Thats it og ikke noe mere. Eksterne regulatorer kan ha program som består av 20000 programlinjer som hele tiden står og passer på og vurderer optimal lading, så som jeg skrev tidligere så tror jeg du er mere tjent med å se på eventuell ekstern regulator. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor LFP? Tja... Ikke nødvendigvis på grunn av prisen, for å si det sånn. Dyrt er det. Men jeg har i allefall fått med meg at det blir effektiv lading, enten det er fra solceller eller (lite) motorkjøring. Livet er nok annerledes med motorbåt, hvor 5-6 timers motorgange pr transportetappe er normal. Jeg kjører kanskje motoren i 10-15 minutter ut fra havn før jeg setter seil. Det samme ved ankomst i uthavn. Det gir ikke mye lading av et blybatteri. "Redningen" blir kanskje et nytt og stort(?...) solcellepanel på hekken, som gir overskudd hele dagen. Men om det er nok til å holde et 300Ah AGM batteri i toppform, det vet jeg ikke. Et slikt batteri veier sine 70 kilo, og det tar også plass. Så mye plass at jeg må lage til en ny løsning i et stuerom, på et ikke særlig gunstig sted i båten rent vektmessig (langt bak og ut i borde). -Hensyn som eiere av større motor- og seilbåter ikke behøver å bekymre seg for i det hele tatt.

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Må ta det grunnleggende først. Hvor mange Ah bruker du i døgnet og planlegger du å ligge et eller flere døgn uten å starte motor? Forbruket er det som avgjør videre planlegging. Om du ikke bruker mere en det som panelet gir, så trenger du nødvendigvis ikke store batteri banker. 

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke tid for å gå dyp inn, men bare det:

 

- de fleste originale / innebygde regulatorer gjør ikke noe annet enn å lade opp, til setpoint.

- bare få kan regulere ned når dynamoen er blitt for varm


- "ingen" reduserer noe når et batteri er full.
Grunnen for det er at det jo finnes forbrukere i en bil / båt /annet som vil bli forsynt,
mens dynamoen ikke vet hvem han leverer til.


- det samme gjelder når en BMS stenger:
I verste fall (gjelder for de fleste dynamoer) brenner først diodebroen,
og så også statoren når motoren og strøm ikke stenges av umiddelbar.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det Joerg skriver er ganske interessant. Så hva skjer med batteriene i feks en motorbåt med 2x115A standard dynamoer (feks VP D4/D6 motorene har det) når man har ligget for landstrøm og batteriene er fulladede når man starter motorene og kjører i feks 3 timer?

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen få dynamoer har vern.
Men den er ikke tenkt for å kjøre "evig" med det, men for å få en sjanse for å stoppe problemet før problemet stopper en.

En god BMS kan sende signal, eller bevege et relé, for å stoppe dynamoen/ladekilden -før- den åpner kretsen. 

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Må ta det grunnleggende først. Hvor mange Ah bruker du i døgnet og planlegger du å ligge et eller flere døgn uten å starte motor? Forbruket er det som avgjør videre planlegging. Om du ikke bruker mere en det som panelet gir, så trenger du nødvendigvis ikke store batteri banker. 

 

 

Det er meget mulig. Nå er solcelleanlegget installert. Kontrolleren gir oversikt over strøm inn og strøm ut, så får vi se når jeg har latt båten ligge noen dager med kjøleboksen på. Hadde stående et 90Ah blybatteri av relativt ny årgang som er koplet opp til forbruk i første omgang, til jeg forhåpentlig får målt forbruket over litt tid.

19510479_10154550018325896_267282702863292082_n.jpg

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Har dessverre ikke tid for å gå dyp inn, men bare det:

 

- de fleste originale / innebygde regulatorer gjør ikke noe annet enn å lade opp, til setpoint.

- bare få kan regulere ned når dynamoen er blitt for varm


- "ingen" reduserer noe når et batteri er full.
Grunnen for det er at det jo finnes forbrukere i en bil / båt /annet som vil bli forsynt,
mens dynamoen ikke vet hvem han leverer til.


- det samme gjelder når en BMS stenger:
I verste fall (gjelder for de fleste dynamoer) brenner først diodebroen,
og så også statoren når motoren og strøm ikke stenges av umiddelbar.

 

:seeya:
Jørg

 

 

 

I motsetning til i en bil med feks 100-150w kjørelys, tenningsanlegg, stereoanlegg etc er det i min båt ingen slike forbrukere verdt å nevne under motorfart. Så hva skjer egentlig med all Amp'en som dynamoen genererer når batteriene er fulle? I normal drift med normal batteristørrelse er det jo ingen store problemer som oppstår, med varme dynamoer etc. Det skjer vel mest på anlegg med gedigne forbruksbanker som bruker en liten evighet på å fylles opp?? Jeg ser vel umiddelbart mindre problemer med 100Ah LFP enn 3-400, liksom...

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 5 timer siden:

Noen få dynamoer har vern.
Men den er ikke tenkt for å kjøre "evig" med det, men for å få en sjanse for å stoppe problemet før problemet stopper en.

En god BMS kan sende signal, eller bevege et relé, for å stoppe dynamoen/ladekilden -før- den åpner kretsen. 

 

:seeya:
Jørg

Aha, da må du vel over på ekstern BMS? Det er vel ingen av de standard lithium batteriene med innebygd BMS som har denne funksjonen? Kan løsningen ellers være å ha et blybatteri i kjeden? 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 38 minutes ago:

Aha, da må du vel over på ekstern BMS? Det er vel ingen av de standard lithium batteriene med innebygd BMS som har denne funksjonen? Kan løsningen ellers være å ha et blybatteri i kjeden? 

 

Nei, de innebyggede BMS har ingen ytre funksjoner. Det er vel ingen bombe. Og i de fleste sammenhenger har vi vel uansett et bly-syre startbatteri, så dynamoen vil jo ha noe å jobbe mot hvis LFP-BMS'en stenger for ladestrøm. Var det noe slikt du tenkte på?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...