function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Men dere som ønsker evaluering, hva ønsker dere å måle/se etter? Vil dere se om båtførere blir bedre båtførere etter båtførerprøven? Om de med båtførerprøven er mindre utsatt for ulykker i/fra/med båt en de uten? 

 

Hva er det dere mener kan måles og evalueres? Og hvor mange millioner skal legges i potten for å forske ordentlig på dette? 

---------

 

Selv tror jeg det vil være bortkasta penger. Det som styrer antall ulykker osv på så kort sikt vi ser her er været og tilfeldige variasjoner, hverken mer eller mindre. Dette må måles over lang tid, kanskje vi ser noen resultater etter 10 år som er så åpenbare at tilfeldige variasjoner ikke er forklaring god nok. 

 

Skal dette forskes på over lengre tid så snakker vil relativt stor innsats og mye penger for å få noen resultater som har verdi. Jeg er litt overrasket over at så mange etterspør dette fordi jeg samtidig får en følelse av at "motstandere" av båtførerprøven nær signaliserer at det ikke finnes en sammenheng mellom teoretisk og praktisk kunnskap på sjøen. At den teoretiske båtførerprøven er "bortkasta tull" og det å føre en båt på en god måte er et naturtalent. 

 

Om man benekter fordelen med teoretisk kunnskap og kompetanse, hva er da poenget med å etterspørre stor ressursbruk for å produsere mer teoretisk kunnskap rundt sikkerhet på sjøen? Hvis man mener at det å kunne mer om noe ikke fører til endringer i praksisen så er det vel ikke noe poeng i å vite mer? Bare å lukke boka, trekke ned rullegardina og legge ut på sjøen ;-) 

Link to post
Share on other sites

De som driver med transport på sjøen har hatt strenge kompetanse krav lenge. Det er alle oss andre, sjøens 'fotgjengere og sykklister' det her er snakk om.

 

Den 'evaluering' jeg ønsker mer av, er den som skjer i forkant av nye påbud.

Etterpå er det uansett for sent, det vet alle som har levd en stund.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: Poenget er vel at om båtførerprøven er ment å skulle oppnå noen endring er det kjekt å vite om denne endringen skjer.

Om ingen blir bedre båtførere av å ta båtførerprøven bør vel enten prøven enten fjernes eller endres om det var dette som var hensikten. Om det derimot var lønnsomme arbeidsplasser i distriktsnorge som var hensikten er vel den oppnådd med Norsk Test sitt kontor i Kirkenes. Og om hensikten var at "det kan da ikke bare være fritt frem på sjøen" så er sikkert også båtførerprøven helt grei som den er, inkl. "100% beståttgaranti på en dag"-kursene.

Link to post
Share on other sites

En enkel evaluering er å spørre seg selv HELT ÆRLG om dette er nødvendig. For eksempel om en stakkars enkel fritidsbåtfører som skal ut og dorge makrell behøver å kunne manøvrere etter fyrlykter om natten og vite om forskjellige fyrblink. Eller om han kan forulykke fordi h an ikke binder fast båten med riktig knute. Eller om han representerer en fare for seg selv og andre hvis han ikke vet hvorfor grønne staker har kjegleformet topp. Eller alle om alle fritidsbåtførere MÅ kunne navigere etter kart og kompass (som mange ikke har) og vite om misvisning på kartet. O.s.v. . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En enkel evaluering er å spørre seg selv HELT ÆRLG om dette er nødvendig. For eksempel om en stakkars enkel fritidsbåtfører som skal ut og dorge makrell behøver å kunne manøvrere etter fyrlykter om natten og vite om forskjellige fyrblink. Eller om han kan forulykke fordi h an ikke binder fast båten med riktig knute. Eller om han representerer en fare for seg selv og andre hvis han ikke vet hvorfor grønne staker har kjegleformet topp. Eller alle om alle fritidsbåtførere MÅ kunne navigere etter kart og kompass (som mange ikke har) og vite om misvisning på kartet. O.s.v. . . . .

 

I mange tilfeller er det absolutt ikke nødvendig. Men hva gjør vi med resten?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i denne tråden, men leste noen her og der.

Jeg tok båtfører prøven i valgfag på skolen i 9 klasse, dette var svert lærerikt og veldig mye pensum som skulle pugges og læres. dette var på begynnelsen av 90 tallet, lit ekstra hjelp fikk jeg pga lese og skrive vansker, men fikk bestått når eksamen var gjort.

etter mange år og en del flyttinger rundt i lande har dette laminerte papiret vi den gang fikk blitt borte. jeg har ikke tenkt noe mere over det, siden jeg da ikke hadde hatt båt siden jeg var 16-17 år, men da jeg kjøpte meg ny båt får 6-7 år siden tenkte jeg jo at det hadde vert greit å ha denne, så da ble det først en mail til sjøfartsdirektoratet, svare jeg fikk der var at jeg måtte henvende meg til skolen jeg tok den på, dette gjorde jeg med beskjed om å henvende meg der jeg først tok kontakt og etter noen mailer til ga jeg rett og slett opp og gjorde ikke noe mere med det, siden sjøfartsdirektoratet ikke kunne finne noe på meg.

 

Så kom det et kurs her jeg bor nå, de hadde da tilbud til de som var født før 1980 fikk halv pris, da tenkte jeg at 1500 kr får kurset + eksamens avgift var jo ikke så ille, å så på kun en dag 10-16 dette var en grei måte å få nytt sertifikat på og jeg får en oppfrisking i bøyer, navigasjon og regler. så jeg meldte meg på.

 

Jeg må si jeg satt igjen med delte meninger om dette, først og fremst kunne vi sitte å ta notater og ta bilder av det som ble vist over projektoren under hele teori delen.

før vi begynte med eksamen hadde vi noen runder der vi kunne stille spørsmål om ting vi var usikre på, deretter fikk vi beskjed om at vi kunne bruke alle notater osv under hele eksamen.

Da vi begynte eksamen gikk kurslederen rundt å hjalp de som hadde problemer, og ikke kunne svare på spørmålene, med svarene.

 

Det vi si at de som ikke hadde lært noe av teorien eller skrevet ned notater, "Var det vel egentlig kursleder som tok eksamen får de" å det var vel det de mente med 100% bestått garanti får da var det jo ingen som kunne stryke.

 

Så jeg må jo si at det er en del useriøse aktører der ute som over hode ikke skulle fått lov å kjøre slike kurs, får etter å tatt et kurs på denne måten kan du i grunn like lite om sjøvett og regler når du går som da man kom til kurset, og disse skal vi da møte på sjøen, og det eneste de vet er hva en båt er.

 

det var jo flere av de som var der som ikke hadde hatt eller kjørt båt før, dette syns jeg var lit urovekkende. jeg vil jo helst ikke møte noen av de på sjøen, når jeg har med familien min på båttur.

 

Så jeg ser ikke noe grunn til at det ikke bør bli strengere får å ha slike kurs, det må jo være positivt får oss som er der ute på sjøen.

 

hadde det vert like lett å ta lappen på moped, traktor osv ville jeg ikke kjørt bil tror jeg... hadde kanskje ikke vert feil med en liten praktisk prøve heller, så de vet hva de driver med når de skal ut i båten.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

 

Så jeg må jo si at det er en del useriøse aktører der ute som over hode ikke skulle fått lov å kjøre slike kurs, får etter å tatt et kurs på denne måten kan du i grunn like lite om sjøvett og regler når du går som da man kom til kurset, og disse skal vi da møte på sjøen, og det eneste de vet er hva en båt er.

 

det var jo flere av de som var der som ikke hadde hatt eller kjørt båt før, dette syns jeg var lit urovekkende. jeg vil jo helst ikke møte noen av de på sjøen, når jeg har med familien min på båttur.

 

Jeg har verken kurs eller noe særlig med praktisk erfaring, men lave skuldre, bruker sunn fornuft og hjelper til der jeg kan når jeg møter andre som har vanskeligheter.

Jeg kan ikke fatte at du har så mye å være redd for, og på din "hjemmebane" må det vel være så god plass at det vanskelig kan oppstå problemer.

Link to post
Share on other sites

I mange tilfeller er det absolutt ikke nødvendig. Men hva gjør vi med resten?

 

De tar vel et kurs for å tilegne den kunnskapen de trenger, eller kanskje lærer det i praksis av andre som kan det? Hvorfor skal "alle" gjøre noe "noen" trenger? Kan kanskje også spørre deg hvo stor andel av de som på et eller annet tidspunkt sitter ved roret/rattet i en eller annen båt tror du trenger den type kunnskap? Jeg vil anslå det til langt under ti prosent!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min første båt da jeg var 44 år, og hadde aldri "kjørt" båt før det. Derfor tok jeg kurs og båtførerprøven (frivillig den gang). Jeg kjøpe en lærebok, leste den grundig og gikk på et kurs som vel gikk over 3 - 4 kvelder. Så var det høytidelig eksamen. Den bestod jeg fint. Og jeg må si at jeg som helt uerfaren båteier var glad jeg hadde den ballasten som "skipper" på "egen skute". For egen del mener jeg at det er viktig med kunnskap om dette. Et papir på at en har en eksamen, er ikke det viktigste, men at en har lært seg basiskunnskapene for å føre en båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Zitt, det spiller vel ikke noe rolle om man er mitt på Atlanteren eller inne i trang fjord. og på min hjemmebane på vestlande og hjemme havn innerst i en fjord  er ikke plassen så stor som ute i åpent farevann. klart  man kan komme langt med sunn fornuft og ta det pent, å bruke info fra andre får å tilegne seg kunnskap. men har man ikke vert i båt før og har null peiling på hva staker og bøyer og andre merkinger betyr kan det skje ulykker.

som fersk båteier og ikke vet hvilken side av staken du skal kjøre på er jo faren får å gå på grunn stor. eller når det blir mørkt å du ikke vet hva som møter deg, du ser bare noen lanterner foran deg, om det er en tanker som kommer eller en snekke.

 

man kan jo ta en del tester og lese seg til en del på nette, som gjør at man kan tilegne seg kunnskap, det å kunne se på et sjøkart å vite hva alt betyr ser jeg som fordel, selv om man har plotter.

 

Når man da velger å melde seg på et kurs får å tilegne seg kunnskap om båt føring, og man skal betale får det, bør man da ikke da få en skikkelig opplæring, iste får å kun bli drillet i de spørsmålene man får på eksamen? 

 

jeg sier ikke at man ikke kan føre en båt uten å ta båtfører prøven, men jeg ser det her at flere og flere unge skal ha seg hurtiggåendebåter å når du ligger i 40-50 knop med kompiser å damer i båten, å da gå på et skjær kan fort bli en opplevelse men ikke vil ha om man overlever. får å sette det lit på spissen.

 

det er jo ingen som kan per nå pålegge noen før 1980 ta båtfører prøven, med de som må ta denne og de som ønsker å ta det, bør få den opplæringen som er pålagt at de skal ha, ikke bare drilles i spørsmålene de får på prøven.

 

jeg hadde heller lånt vekk båten min til en som har i kjørt båt i flere å å har erfaring med dette og ikke har båtfører prøven, en til en som har tatt den på et intensiv kur på 1 dag og kun er drillet på spørsmålene han fikk på prøven og kursleder har hjulpet han med svarene.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i denne tråden, men leste noen her og der.

Jeg tok båtfører prøven i valgfag på skolen i 9 klasse, dette var svert lærerikt og veldig mye pensum som skulle pugges og læres. dette var på begynnelsen av 90 tallet, lit ekstra hjelp fikk jeg pga lese og skrive vansker, men fikk bestått når eksamen var gjort.

etter mange år og en del flyttinger rundt i lande har dette laminerte papiret vi den gang fikk blitt borte. jeg har ikke tenkt noe mere over det, siden jeg da ikke hadde hatt båt siden jeg var 16-17 år, men da jeg kjøpte meg ny båt får 6-7 år siden tenkte jeg jo at det hadde vert greit å ha denne, så da ble det først en mail til sjøfartsdirektoratet, svare jeg fikk der var at jeg måtte henvende meg til skolen jeg tok den på, dette gjorde jeg med beskjed om å henvende meg der jeg først tok kontakt og etter noen mailer til ga jeg rett og slett opp og gjorde ikke noe mere med det, siden sjøfartsdirektoratet ikke kunne finne noe på meg.

Hadde faktisk samme problem, er norsk test som utsteder beviset på vegne av sjøfartsdir. Vitnemål som viser bestått er nok

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har verken kurs eller noe særlig med praktisk erfaring, men lave skuldre, bruker sunn fornuft og hjelper til der jeg kan når jeg møter andre som har vanskeligheter.

Jeg kan ikke fatte at du har så mye å være redd for, og på din "hjemmebane" må det vel være så god plass at det vanskelig kan oppstå problemer.

 

Må si meg enig her, de fleste som skaffer seg båt har en relasjon til sjøen og har gjerne vokst opp i sjøkanten.

 

De har gått den vanlige læringskurven en normalt gjør i sitt nærmiljø..

 

De andre som måtte møte sjøen og båtlivet for første gang i voksen alder, er helt sikkert kompetent til å  skaffe seg

 

kunnskapene på egen hånd, enten igjennom et båtførerkurs, eller via bekjente i det samme båtmiljøet..

 

Unødvendig og konstruere problemstillinger som egentlig ikke er der..

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Leser denne debatten med stor interesse, men har et spørsmål som kanskje er litt på siden. Jeg har vokst opp med båt, og vært mye på sjøen, men i voksen alder har jeg kun hatt en 18 fot åpen båt, vi har brukt til bading, fisking etc. Nå har jeg kjøpt en 35 fots båt, og vi kommer da til å reise på litt lengre turer. Jeg hadde da bestemt meg for å ta båtførerprøven, og har allerede kjøpt bok, og studerer iherdig. Jeg er relativt glad i teori, og leser mye, både i bok og på nett. Så kommer jeg da endelig til spørsmålet, er det å ta prøven bare tull? Er det egentlig bortkastet å bruke tid og penger på kurs og prøve? Jeg er født før 1980, så jeg må vel ikke ha dette pr lov.

 

(P.s En annen ting jeg har funnet ut, er at det mer en nok annet å bruke penger på når man har kjøpt båt)

Link to post
Share on other sites

Jeg er hjertens enig med dem som mener et en båtprøve kan være nyttig og lærerik og komme godt med som ny og uerfaren båtfører. Jeg har selv bestått prøven på frivillig basis og anbefaler andre å gjøre det samme.

 

Men det er jo bare å omgå det vesentlige spørsmålet: I hvilken grad bør det offentlige kunne forlange at man har bestått en slik prøve? Og hva bør en slik prøve eventuelt inneholde for at man skal kunne de grunnlggende regler for sikker ferdsel til sjøs. Da mener jeg som før hevdet at man kommer langt med sjøveisreglene. Den obligatoriske prøven bør ikke forlange kunnskap "som er kjekt å vite".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Poenget med en prøve er jo forsåvidt å dokumentere at du har kunnskapen. Om du mener at du har den, og har en viss selvinnsikt ;-), så er det bare å droppe prøven. 

 

Med så stor båt regner jeg med at du også tar ansvar for flere mennesker av og til, ville lagt pengene i noe (annet) som øker sikkerheten for deg og dine passasjerer. 

Link to post
Share on other sites

Det surret der med bevis på forskjellig ting som båt\truck\lift\varmtarbeidskurs osv er kun svada,har alle fire å di er rimelige ferske (10 års periode).Truck:var en kveld med litt teori og ut å stabble no paller,mao lærte ikke en dritt,samme med lift....Litt teori så ut å kjøre opp å ned et par ganger...Båt,noen kvelder med papirkart og surr....Hadde ikke noe med "båtkjøring" å gjøre,det greiene her går kun ut på en ting å det er PENGER,hadde sikkerheten virkerlig betydd no så hadde staten gått inn med subsidier så kursledere kunne lært elver å "kjøre" båt!Om en ser på typen ulykker tror jeg ikke båtfører beviset har noe stor betydning,men om elever kunne lært ting i praksis såååå...

Link to post
Share on other sites

Jeg er hjertens enig med dem som mener et en båtprøve kan være nyttig og lærerik og komme godt med som ny og uerfaren båtfører. Jeg har selv bestått prøven på frivillig basis og anbefaler andre å gjøre det samme.

 

Men det er jo bare å omgå det vesentlige spørsmålet: I hvilken grad bør det offentlige kunne forlange at man har bestått en slik prøve? Og hva bør en slik prøve eventuelt inneholde for at man skal kunne de grunnlggende regler for sikker ferdsel til sjøs. Da mener jeg som før hevdet at man kommer langt med sjøveisreglene. Den obligatoriske prøven bør ikke forlange kunnskap "som er kjekt å vite".

+1! Jeg er så hjertens enig i det du skriver her!

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

I løpet av en hvilken som helst sesong på båtplassen så ser man så mykje at kanskje fleire en meg undres om ikkje båtførerprøven burde vert utvida både teoretisk og praktisk.

Sjølvsagt er det masse folk som er oppvaksen ved sjø eller som har slik bruk av sjø at det kan framstå som aldeles unødvendig. Den samme unødvendigheten følte forøvrig eg om traktorlappen på 80tallet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Så kommer jeg da endelig til spørsmålet, er det å ta prøven bare tull? Er det egentlig bortkastet å bruke tid og penger på kurs og prøve? Jeg er født før 1980, så jeg må vel ikke ha dette pr lov.

Finner du noen som kun arrangerer selve prøven vil jeg sagt det er verdt det. Har hørt forslag om å skjerpe kravene til å også gjelde oss som er født før 1980, uten at det skal sies dette nødvendigvis kommer til å skje med det første. Men med "rette" folk i overformynderiet skal du ikke se bort fra at noe slikt kan bli en realitet etter hvert. En annen ting er at flere forsikringsselskaper gir rabatt på forsikringspremien hvis man har båtførerbeviset (jeg har fått rimeligere forsikring både hos Gjensidige og SR-bank på grunn av dette).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det surret der med bevis på forskjellig ting som båt\truck\lift\varmtarbeidskurs osv er kun svada,har alle fire å di er rimelige ferske (10 års periode).Truck:var en kveld med litt teori og ut å stabble no paller,mao lærte ikke en dritt,samme med lift....Litt teori så ut å kjøre opp å ned et par ganger...Båt,noen kvelder med papirkart og surr....Hadde ikke noe med "båtkjøring" å gjøre,det greiene her går kun ut på en ting å det er PENGER,hadde sikkerheten virkerlig betydd no så hadde staten gått inn med subsidier så kursledere kunne lært elver å "kjøre" båt!Om en ser på typen ulykker tror jeg ikke båtfører beviset har noe stor betydning,men om elever kunne lært ting i praksis såååå...

 

Må si meg uenig... ikke at jeg har alle de du har men har kompetansebevis på truck, syns det var både nyttig og lærerikt, ikke minst i forhold til sikkerhet. Båtførerprøven har jeg hatt veldig stor nytte av på veldig mange måter, mener absolutt at den har gjort meg til en tryggere båtfører. Kanskje særlig fordi det er så lenge siden jeg tok den at jeg så og si navigerer "analogt" med elektronikken som supplement. Dvs jeg dobbelsjekker alltid "analogt" (krysspeiling, kart, kompasskurs) om jeg er i tvil. Den "analoge navigeringen" tikker og går i skallen av seg selv. Uten båtførerprøven hadde jeg ikke behersket det. Og konker elektronikken så kan jeg ta bestikk og karre meg i trygget.  Har også guleboka for tunge anleggsmaskiner, som jeg aldri hadde satt meg bak rattet/spakene uten, særlig med tanke på sikkerhet. 

 

For meg har aldri båtførerprøven handlet om "å kjøre båt" men stort sett om å kunne navigere trygt. Å lære å "kjøre båt" må jeg gjøre hver gang jeg skal føre en annen båt enn det jeg er vant med. En stor og tung seilbåt er noe helt annet enn en liten og kjapp seilbåt, ei snekke er noe annet enn en skjærgårdsjeep osv. Og gjennom noen år så har jeg kjørt/seilt mye forskjellig. Alle båter oppfører seg ulikt i sjøen og en må ta ulike forholdsregler. Jeg skjønner ikke poenget med en praktisk kursing i å kjøre båt... 

 

Navigering er jo faktisk såpass teoritungt at jeg har full forståelse for at det legges vekt på det teoretiske. Så er det opp til kursdeltaker å bruke det i praksis i sin egen båt, hvis en vil lære mer. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke selv båtførerbevis (for gammel). Men hva er det man egentlig MÅ kunne på sjøen:

-Sjekke værmelding (ikke legg ut i drittvær hvis du ikke har kompetanse)

-Bruk vest, vær edru og klær etter vær

-Kompassrose (samme prinsipp som o-løp på barneskolen)

-Høyre/venstre/styrbord/babord/rød/grønn

-Senterleds merke

-Kartforklaringer

-Staker og merker

-Sjøveisregler

 

Resten får en lære gjennom erfaring, og lære gjøe en best ved å prøve, vise hensyn og bruke nøtta. Er jo ikke rocket science.

 

Man må heller ikke kjøre i 40knop. Bare å stoppe opp å tenke seg om hvis en er usikker. (Jeg gjør det fortsatt etter mange sesonger på sjøen og maks fart 7knop).

 

Kan det være nødvendig med 3000,-, en bok på halv kilo og 200 sider, statlig byråkrati og opp til flere kvelder for å gjennomføre dette? Er jo bare å bli med på en totimers båttur og ta notater. Vinteren kan en bruke på youtube for å se hvordan det skal eller ikke skal gjøres ombord i båt.

 

Fokus burde kanskje ligge på holdningsskapende arbeid.

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det å slippe ut en hvilken som helst galning/idiot/selverklært geni i en farkost som er i stand til å drepe både føreren og folk som tilfeldigvis ferdes i nærheten - uten at det stilles noen krav om kunnskaper eller ferdigheter hos vedkommende, er galskap i seg selv.

 

Det er en grunn til at veitrafikk, luftfart, og jernbane er forholdsvis strengt regulert, selv for de minste og mest saktegående farkoster innen de respektive kategorier. Den gang Folk Flest putret rundt i ei Tunejolle, snekke eller - Gud forby, en Dromedille med blodtrimmet 9,9 hester - var skade- og ulempepotensialet langt mindre enn det er i dag, når hver og en ved hjelp av Santander Consumer Bank kan sette seg i gjeld til langt over pipa og nærmest på dagen anskaffe en helplanende 40-foter og frese rundt i skjærgården, uten å vite opp-ned på sjøkartet - bare fordi det virker så kult å nettopp kunne frese rundt mellom, alternativt over, holmer og skjær.

 

Det skader aldri å stille krav til folk for at rettigheter skal utøves. Synes man ikke noe om akkurat det, eller at de nåværende kravene i form av Båtførerprøven, D5L eller tilsvarende er for mye forlangt - så er robåt eller bademadrass gode alternativer som også kan gi fine opplevelser på en sommerdag.

 

Båtførerprøven er uansett et minste felles multiplum, i form av en "license to learn". Eller: den burde være det, men slik det har vært praktisert så langt, kan nok akkurat det diskuteres.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

I løpet av en hvilken som helst sesong på båtplassen så ser man så mykje at kanskje fleire en meg undres om ikkje båtførerprøven burde vert utvida både teoretisk og praktisk.

 

Da er jeg spent på hva du vil utvide denne prøven med på det teoretiske planet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...