Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har trua på at veien til hjernen går via lommeboka for veldig mange ;-). 

 

Så for min del kunne en hatt frivillig båtførerprøve, som før, og latt forsikringsselskapene sette høye priser og solide fratrekk hvis/når noen skadet båten pga manglende kompetanse, som feks ved å gå på en grunne som er i kartet, eller merket på annen måte, eller innenfor "burde skjønt" osv. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja, 5x egenandel på skader relatert til navigasjon hvis man ikke har båtførerprøven. 

 

Da vil det lønne seg bigtime å ta båtførerprøven, alle går på grunn før eller siden. 

----

 

Samtidig er alt frivillig, båtførerprøve, forsikring og alt sammen. Så man kan da velge akkurat som man vil. 

Link to post
Share on other sites

Den teoretiske plattformen for båtførerprøven er bred nok i dag. For og lage eksamen må man ta med en del tullespørsmål.

Selvfølgelig er ikke nyeksaminerte 16 åringer eksperter på praktisk båtbruk, men de slippes heller ikke til alene i million båter på 50 fot. Har ikke hørt at denne gruppen fororsaker store skader/ulykker. De er etter min mening forsiktige og defensive i båt.Drittsekk faktoren kommer med alder og erfaring. Samme som på landeveien.

En påtvunget praktisk del vil kun øke inntekene til kursholdere, samt gjøre lappen så dyr at færre vil koste dette på ungdommen.

Kursholdere er veldig opptatt av å lage problemer som ikke finnes for egen vinnings skyld.

Link to post
Share on other sites

All ære til de som faktisk holder skikkelig opplæring (som Posseidon og andre) og faktisk beriker med kompetanse og interesse for sine kursdeltakere. Jeg kjenner flere erfarne båtfolk som har hatt stor glede av å gå på kurs der.

 

All ære for de som tar hobbyen sin så langt at de bruker tid og penger på å tilegne seg kunnskap ut over den de får ved praktisk erfaring og andre tilgjengelige kilder . Jeg skal selv gjøre det når jeg får tid (den lille fritiden jeg har prioriterer jeg foreløpig å tilbringe på sjøen) og råd (det lille overskuddet jeg har å bruke på hobby bruker jeg primært på vedlikehold og oppgradering av båten foreløpig).

 

Null ære til de som fremmer byråkratisering av enkle praktiske fag, og problematiserer problemfrie øvelser, og i tillegg skor seg på andres trang til å komme seg på sjøen, uten å hverken berike eller på annen måte oppnå noen samfunnsnytte.

 

Skamme seg skulle de/dere som driver med slikt, men skamvett er en øvelse som det ikke utstedes kompetanse bevis på, så da nytter det jo ikke for sånne. 

:wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Artig tilbakespill. Når en kan ta båtførerprøven på 4 timer og får beståttgaranti, så er det nok mykje man ikkje har fått med seg, men pensum er bra nok.

 

Jeg visste ikke at man kunne få beståttgaranti så lurer på hvordan den fungerer? Hvis jeg forstod ditt "svar" så er det ikke mere teoretisk kunnskap i bredde du vil ha, men fordypning eller hva mener du egentlig?

 

Ellers et "morsomt" tilbakespill fra Pinkvin som mener at for samme/identisk "forbrytelse" så skal egenandelen være fem ganger så høy når andre, som du her, forteller at det finnes beståttgaranti. Med andre ord kan man kjøpe et "sertifikat". Dette går fra ille, til rett og slett for dumt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når noen påpeker (sikkert med rette) at det kan være uforsvarlig å slippe folk uten opplæring ut på sjøen i store raske båter, så bør man også ha i mente at de fleste båter i Norge er små åpne joller og lanstedsbåter. Jeg synes det smaker av personlig overgrep mot disse båtførerne å forlange kunnskaper de aldri kommer til å trenge for at de skal kunne føre båten sin.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Ellers et "morsomt" tilbakespill fra Pinkvin som mener at for samme/identisk "forbrytelse" så skal egenandelen være fem ganger så høy når andre, som du her, forteller at det finnes beståttgaranti. Med andre ord kan man kjøpe et "sertifikat". Dette går fra ille, til rett og slett for dumt!

 

Handler ikke om forbrytelse og straff dette (god bok forresten, anbefales), men prispolitikk. Et selskap kan vel ønske seg kompetente båtførere og legge kravene akkurat der de vil. For den saks skyld si at de ikke ønsker båtførere uten båtførerprøven, og det skulle ikke forundre meg om det kan skje etterhvert som "pre 1980" gruppa blir stadig mindre.

 

Og sef. er det forskjell på å gå på grunn, eller i brygga, eller hva som helst med og uten kompetanse. Du kan jo gjerne argumentere for at du er aldri så god å kjøre bil men kjører du i grøfta uten sertifikat så sitter du i dritten. Om noen renner på grunn eller går i brygga med papirene i orden så er det formidlende. 

------

 

Du nevner firetimerskurs med beståttgaranti. Da er det i hvertfall enkelt for verdens beste sjømann med 100 års erfaring og all verdens kompetanse å få det overført til papiret. Kanskje det burde åpnes for privatisteksamener så en slapp å gå kurset?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når noen påpeker (sikkert med rette) at det kan være uforsvarlig å slippe folk uten opplæring ut på sjøen i store raske båter, så bør man også ha i mente at de fleste båter i Norge er små åpne joller og lanstedsbåter. Jeg synes det smaker av personlig overgrep mot disse båtførerne å forlange kunnskaper de aldri kommer til å trenge for at de skal kunne føre båten sin.

 

De farligste situasjonene jeg har vært i har vært i åpne småbåter. Og det er med god margin. Kan vel knapt huske å ha vært i noe jeg har opplevd som direkte farlig situasjon med "stor" båt. I småbåt derimot... ja det har skjedd flere ganger, dessverre. 

 

Må legges til at jeg aldri har hatt/kjørt noen stor og rask båt. Kun trege båter (28, 31 og 39 fot). 

Link to post
Share on other sites

Handler ikke om forbrytelse og straff dette (god bok forresten, anbefales), men prispolitikk. Et selskap kan vel ønske seg kompetente båtførere og legge kravene akkurat der de vil.

 

Hva prispolitikk angår så får man rabatt hos de fleste selskapene hvis man har avlagt en båtførerprøve eller har tilsvarende kompetanse, men når det er sagt så får man f.eks hos Gjensidige rabatt på sin båtforsikring som medlem av Norges Bondelag! Så mye for prispolitikk og relevans?

 

Når du er så sterk tilhenger av å differensiere egenandel i eksemplet grunnstøting så regner jeg med at du har litt statistikk å lene deg på som dokumenterer sammenheng mellom grunnstøtning og båtførerprøve, eller ikke? Skal brann og/eller tyveri behandles likedan? Eller at man blir pårent uten at man kan stille den annen part til ansvar? Eller at båten veltet i opplag?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når noen påpeker (sikkert med rette) at det kan være uforsvarlig å slippe folk uten opplæring ut på sjøen i store raske båter, så bør man også ha i mente at de fleste båter i Norge er små åpne joller og lanstedsbåter. Jeg synes det smaker av personlig overgrep mot disse båtførerne å forlange kunnskaper de aldri kommer til å trenge for at de skal kunne føre båten sin.

 

Må si du treffer spikeren på hodet her NilPils, for egen del er det kanskje problemet å se den perfekte løsningen på problemet.

 

Første gangen jeg tok prøven var teorikurset ledet av en forfatter av teoribok til båtførerprøven og må si det var smertefullt å høre vedkommende forklare fra podiet at man kunne redde liv ved å helle spillolje på sjøen.... 

 

Andre gangen må jeg si at fokuset var så sterkt på knuter at jeg satt å lurte på om jeg var havna i en husflidsgruppe og ikke på båtførerkurs...

 

Mitt avkom får ikke lov til å føre noen båt før de har bestått båtførerprøven og det synes meg og fruen har fungert godt. De to yngste har gått kurs i regi av den lokale seilforeningen og tilbakemeldingen fra disse kursene har vært særdeles positive. Dersom den byråkratiske horden klarer å utslette slike tiltak da mister vi et viktig tilskudd til ekte læring. 

 

Er du født bølle så kjører du bil som en bølle og vil fort vekk kjøre båt som en bølle... har dessverre liten tro på at et hvilket som helst kurs gjør noe positivt med de som kanskje trenger båtføreropplæring som mest....

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De farligste situasjonene jeg har vært i har vært i åpne småbåter. Og det er med god margin. Kan vel knapt huske å ha vært i noe jeg har opplevd som direkte farlig situasjon med "stor" båt. I småbåt derimot... ja det har skjedd flere ganger, dessverre. 

 

Må legges til at jeg aldri har hatt/kjørt noen stor og rask båt. Kun trege båter (28, 31 og 39 fot). 

Joda - det stemmer sikkert, fordi man er mer utsatt i en liten båt. Men hadde en eneste en av disse situasjonene noe med nattnavigasjon, kompasskurs og misvisning å gjøre? Eller med at du ikke kunne et dobbelt skipperstikk i blinde å gjøre? Jeg sier ikke at båtførerprøven er tøys, men den er altfor omfattende i forhold til hva den jevne bruker trenger.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne tråden lurer jeg på hvor mange av de som er født etter 1980 som mener det ikke er nødvendig med noen båtfører prøve.

Min hypotese er at antallet som mener dette faller med synkende alder. Det er mer normalt å måtte ta kompetansebevis i dag.

jeg hører ingen som sutrer over at de må ta trafikalt grunnkurs og mopedførerbevis for å benytte en moped.

 

Som noen har vært inne på er det innholdet i pakken som bør vurderes. 

Hvordan man skaffer seg den nødvendige kunnskapen kan jeg ikke se at har noen betydning for om vedkommende skal være skikket eller ei.

Som dere ser på avataren min, er minstemann (den femte i rekken) godt i gang med opplæringen. 

 

Og som jeg har nevnt tidligere burde det også være slik at sertifiserte kursholdere / sensorer kunne utstede beviset basert på muntlig prøve.

Redigert av HansO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Joda - det stemmer sikkert, fordi man er mer utsatt i en liten båt. Men hadde en eneste en av disse situasjonene noe med nattnavigasjon, kompasskurs og misvisning å gjøre? Eller med at du ikke kunne et dobbelt skipperstikk i blinde å gjøre? Jeg sier ikke at båtførerprøven er tøys, men den er altfor omfattende i forhold til hva den jevne bruker trenger.

 

Syns du motsier deg selv litt. At båtførerprøven er for omfattende, men samtidig er mye av det en lærer ikke relevant ifht å føre småbåter. Som vel betyr at prøven ikke er omfattende nok egentlig..

 

Og når et sertifikat skal dekke båter fra 0-50 fot, og man faktisk da har lov å føre en båt på 50 fot på grunnlag av sertifikatet så må det jo bli en del ikke direkte relevant for deltakerne. 

 

Å tilby sertifikat basert på ulike båttyper blir vel byråkratisk... men forslag om hurtiggbåtsertifikat ble fremmet av alle interesseorganisasjonene for fritidsbåtsfolket, inklusive RS og støttet av politiet pluss regjeringen sitt eget ekspertutvalg. Men det ble aldri fremmet for Stortinget. Mao en ren politisk avgjørelse om at det ikke var nødvendig. Forsåvidt greit nok, men litt rart å gå i mot alle representanter fra fritidsbåtfolket og andre som har med de å gjøre. Så da må en anta at politikerne vet bedre enn fritidsbåtfolket selv. Og det gjør de kanskje? 

--------

 

Men rent pedagogisk og i pensum kan det kanskje gjøres endringer som gjør at prøven legger mer vekt på det som er relevant mer uavhengig av båtstørrelse og type? Kanskje det kan gjøres noen grep..

-------

 

For egen del har et par av de farlige situasjonene i småbåt absolutt med nattnavigasjon å gjøre. Den tradisjonelle hjem fra fest greia i mørket (så lenge siden at jeg tar avstand fra hele opplegget ;-)) Kunne gått kjempefint om jeg hadde lært å navigere vha fyr den gangen, og enda bedre om en hadde begrep om hvor mye promille påvirker vurderingsevnen... Og også, et par andre ganger, for dårlig vurdering av rute/tur i forhold til vær og værforhold hvor jeg såvidt har klart å karre meg i sikkerhet uten å bli slått rundt eller fylle båten. Alt relevant uavhengig av størrelse på båten. 

 

Hva er det som gjør at man ikke trenger spesifikk kompetanse når man skal føre småbåt? Og det er vel også den båttypen det er flest ulykker med (om tallene stemmer..). Det er vel heller motsatt. Småbåter er lett tilgjengelig for alle og kanskje den gruppen av båter som er mest utsatt i forhold til både det ene og det andre. De kan gå fort, er ustabile, tåler lite vær, har ofte ikke noe særlig sikkerhetsutstyr ombord osv. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter å ha fulgt denne tråden lurer jeg på hvor mange av de som er født etter 1980 som mener det ikke er nødvendig med noen båtfører prøve.

Min hypotese er at antallet som mener dette faller med synkende alder. Det er mer normalt å måtte ta kompetansebevis i dag.

jeg hører ingen som sutrer over at de må ta trafikalt grunnkurs og mopedførerbevis for å benytte en moped.

 

Som noen har vært inne på er det innholdet i pakken som bør vurderes. 

 

 

Tror du har helt rett. Forumet er ofte preget av gamle gretne gubber, meg selv inklusive ;-)

Link to post
Share on other sites

De farligste situasjonene jeg har vært i har vært i åpne småbåter. Og det er med god margin. Kan vel knapt huske å ha vært i noe jeg har opplevd som direkte farlig situasjon med "stor" båt. I småbåt derimot... ja det har skjedd flere ganger, dessverre. 

 

Må legges til at jeg aldri har hatt/kjørt noen stor og rask båt. Kun trege båter (28, 31 og 39 fot). 

 

Har nok opplevd mye av det samme her. Men tror du det hadde blitt bedre om disse bøllene hadde blitt kurset og måtte avlegge eksamen i navigering etter kart og kompass eller mått lære å binde båten med riktig knute?`Jeg tror det nok desverre er andre virkemidler som må til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har nok opplevd mye av det samme her. Men tror du det hadde blitt bedre om disse bøllene hadde blitt kurset og måtte avlegge eksamen i navigering etter kart og kompass eller mått lære å binde båten med riktig knute?`Jeg tror det nok desverre er andre virkemidler som må til.

 

På seg selv kjenner man andre best, blir det sagt. Jeg vet ikke... som tidligere jolle og brettseiler har jeg oftere enn jeg ønsket erfart hva kaldt vann gjør med kroppen og de kognitive evnene. Jeg vet at man ryker med relativt raskt, hvor fort man mister alle krefter, hvor dårlig dømmekraft en får, og jeg visste det mange år før "vi" valgte å gå med småbåt i mørket, med promille, med "uskyldige" som passasjerer. Ikke bare en gang, men mange ganger, og et par av de holdt det på å gå virkelig galt.

 

Så hva skal man gjøre for å unngå at "bøllene" gjør det samme i dag? Ha båtførerprøve hvor folk får ligge i kaldt vann til de hakker tenner og ikke klarer å dra seg opp i båten? La de drikke på seg 0,8 i promille og sjekke ut reaksjonsevne og dømmekraft? Koble det hele opp med praktiske og faktiske eksempler på hvordan idiotoppførsel fører til at noen dør til slutt? Jeg vet ikke..

 

----

 

Tror du har et poeng. Det er ikke nødvendigvis manglende kunnskap som utgjør et problem ifht sikkerhet på sjøen, om man da tenker skade og død. At mange går på grunn på fine dager spiller egentlig mindre rolle. At noen dør på vei hjem om natta i høy fart med promille, det er problemet.  

 

I dag hvor folk har smarttelefoner, ipodder, padder og pucker så er kanskje det minst viktigste å lære navigasjon? Hva om båtførerprøven tok hovedfokus på sikkerhet på sjøen, og egentlig kun det? Mao et slags sikkerhetskurs med fokus på å unngå å komme i livsfarlige situasjoner, pluss opplæring i hva man bør gjøre om helvete først er løs. 

 

Og en god dose kunnskap om sånn ca beregnet levetid i sjøen ved temperatur x, pluss som nevnt tidligere, hvordan promille reduserer reaksjonsevne osv. 

 

Med en sånn tilnærming så angriper man vel hovedutfordringen på sjøen, at folk av og til dør der.  

----------

 

Tror båtførerprøven ble valgt som verktøy fordi det var det beste/nærmeste vi hadde tilgjengelig. Kanskje på tide å lage et eget opplegg tilpasset formålet. Men da må vi også definere formålet. 

Link to post
Share on other sites

Som født etter 1980 og som sagt tidligere synes jeg det er veldig bra med båtførerbevis, problemet er vel at man betaler for et kurs hvor man ikke får lære det som er praktisk nyttig. Som f.eks manøvrering inn i båtplass eller reparasjon av motor.

 

Siden man betaler så burde man komme ut av det med følelsen av å ha lært noe som kan benyttes. Sånn følelse får man av å lese opplegget for sertifikatet for båter over 50 fot, men dette koster jo betydelig mer så folk tar det jo ikke bare for å ta det. Med mindre man har ønske og penger til å kjøpe og vedlikeholde en båt over 50 fot noe ikke veldig mange har trolig spesielt med tanke på vedlikeholds biten som ifølge forumet overgår båtprisen (som oftest starter på laaangt over 1 mill for en fin båt over 50 fot).

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart fornuftig at man bør ha en viss kunnskap, og forståelse, for hva kaldt vann kan gjøre med en, men er dette noe som er helt fremmed og ukjent inntil man eventuelt tar en båtførerprøve med beståttgaranti? Eller at man ved inntak av store mengder alkohol kan få nedsatt både det en og det andre? Jeg opplever dette som en betydelig nedvurdering av folks generelle forståelse av livet, og at fire time på et kurs med beståttgaranti skal endre dette ville forundre meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at man kunne få beståttgaranti så lurer på hvordan den fungerer? Hvis jeg forstod ditt "svar" så er det ikke mere teoretisk kunnskap i bredde du vil ha, men fordypning eller hva mener du egentlig?

 

Nei det med beståttgaranti kunne du vel ikkje vite. Det var dumt av meg å annta at du hadde fått det med deg.

Eg må avstå fra å besvare resten, eg klarer ikkje forklare det forståelig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Klart fornuftig at man bør ha en viss kunnskap, og forståelse, for hva kaldt vann kan gjøre med en, men er dette noe som er helt fremmed og ukjent inntil man eventuelt tar en båtførerprøve med beståttgaranti? Eller at man ved inntak av store mengder alkohol kan få nedsatt både det en og det andre? Jeg opplever dette som en betydelig nedvurdering av folks generelle forståelse av livet, og at fire time på et kurs med beståttgaranti skal endre dette ville forundre meg.

 

Jeg vet ikke jeg, men er ikke sikker på at folk feks vet hvor vanskelig/håpløst det kan være å komme seg tilbake i egen båt hvis man ramler på sjøen, kanskje med klær på. Eller hvor fort man blir kald og svak i sjøen osv. Ikke vet jeg, men selv måtte jeg ha selvopplevd erfaring for å skjønne det. Som unge/jolleseiler hadde vi en runde i bassenget med alt tøyet osv som vi ville brukt under vanlig seilas om høsten på vestlandet. Det var ikke lett dengang, og som stadig eldre har det stort sett blitt tyngre osv, heller vel snart mot umulig :-) 

 

Samtidig er det små triks en kan lære seg for å feks å lettere komme tilbake i båten. Kanskje en kan lære noe grunnleggende om søk, kanskje noe førstehjelp. Og ikke minst lære noe om risikoadferd på sjøen basert på fakta. Hva er det som tar liv på sjøen, hva kan vi gjøre for å unngå det, og hva gjør vi om først uhellet er ute?

--------

 

En kunne lage et kurs basert på kunnskap om hva som faktisk tar liv på sjøen fremfor å bruke noe som var lett tilgjengelig, et båtførerkurs for spesielt interesserte. 

 

Og kanskje fire timer er plenty? Ikke sikkert man engang trenger noen prøve eller eksamen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...