Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

Nei det med beståttgaranti kunne du vel ikkje vite. Det var dumt av meg å annta at du hadde fått det med deg.

Eg må avstå fra å besvare resten, eg klarer ikkje forklare det forståelig.

 

Dette var vel et svar, eller total mangel på, som forventet.

 

Jeg vet ikke jeg, men er ikke sikker på at folk feks vet hvor vanskelig/håpløst det kan være å komme seg tilbake i egen båt hvis man ramler på sjøen, kanskje med klær på. Eller hvor fort man blir kald og svak i sjøen osv. Ikke vet jeg, men selv måtte jeg ha selvopplevd erfaring for å skjønne det. Som unge/jolleseiler hadde vi en runde i bassenget med alt tøyet osv som vi ville brukt under vanlig seilas om høsten på vestlandet. Det var ikke lett dengang, og som stadig eldre har det stort sett blitt tyngre osv, heller vel snart mot umulig :-) 

 

Samtidig er det små triks en kan lære seg for å feks å lettere komme tilbake i båten. Kanskje en kan lære noe grunnleggende om søk, kanskje noe førstehjelp. Og ikke minst lære noe om risikoadferd på sjøen basert på fakta. Hva er det som tar liv på sjøen, hva kan vi gjøre for å unngå det, og hva gjør vi om først uhellet er ute?

--------

 

En kunne lage et kurs basert på kunnskap om hva som faktisk tar liv på sjøen fremfor å bruke noe som var lett tilgjengelig, et båtførerkurs for spesielt interesserte. 

 

Og kanskje fire timer er plenty? Ikke sikkert man engang trenger noen prøve eller eksamen. 

 

Og er det noe som man som et voksen noenlunde ansvarfull person ikke kan lære sine barn uten kurs i hue og ræva?

 

Eldste sønn var lei av å måtte ha på seg en vest, seilervest, når han oppholdt seg på brygga (egen) om sommeren når solen skinte. Jeg sa da til ham at hvis han tok av seg vesten og hoppet i sjøen og kom seg opp på egen hånd så var det greit at han gikk uten vesten. Han hadde kun på seg en badebukse og en t-skjorte og jeg skal love deg han fikk sjokk da han oppdaget hva bare en t-skjorte gjorde mht å komme seg til land og opp badetrappen! Kostnad lik null og medgått tid et minutt med læring for livet!

Men igjen, samfunnet er jo nå blitt slik at man skal ha hjelm på hodet hvis man går tur i skogen i tilfelle et tre faller ned! Og forelder har ikke lenger ansvaret for det skal samfunnet ha, og enkelte synes å applaudere begge deler.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette var vel et svar, eller total mangel på, som forventet.

 

 

At tråder her inne diskuteres bredt er normalt. Men innimellom dukker det alikevel opp innlegg som kan ha med trådstarter's innlegg å gjere.

 

Allerede i første avsnitt i innlegg nr1 så nevnes bestått-garanti. Ja nemlig. Videre i innlegg nr32 fortelles det av ein bp'er om hans opplevelse av eit slik kurs. Fortsatt går det deg hus forbi.

I innlegg nr55 kommenterer eg at 4timer kurs med beståttgaranti ikkje er ei god løysing, og då kjem du i innlegg 58 og siterer meg, og skriver at du er ukjent med beståttgaranti, og ønsker at eg skal forklare korleis det virker.

Så i innlegg 75 avstår eg frå å forklare deg om beståttgaranti fordi eg ikkje kan klare å forklare deg. Hvilket du kommenterer i innlegg 77 at er som forventet total mangel på svar.

Dei innlegga som handla om beståttgaranti nådde ikkje fram til deg. Kanskje du berre må laga ditt eige svar?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke hva som er gale med båtførerbeviset. Ja, det er kanskje for omfattende for en som skal kjøre en 15' båt med 30 hester på et lite vann, men hva om denne personer tar med seg båten ned til Fredrikstad og setter den utpå der. 

Da er det greit at han har hørt om sjømerker? Og at det finnes vikepliktregler? 

Når noen mener man skulle hatt kurs i å kjøre båt som en del av kurset. Seilbåt vs Snekke vs Skjærgårdsjeep? Enten ville kurset vært på maaaange timer, eller så ville man måtte "utsjekkes" på båttyper? Motorteknisk? Man lærer ikke å peile motorolje på førerkortet for bil lengre.... 

Alder? Født i 79.. Og leser læreboken for båtførerprøven nå, man må jo ikke ta kurs.... 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Allerede i første avsnitt i innlegg nr1 så nevnes bestått-garanti.

 

Og i linken som det vises til i innlegg nr 1 (har du lest linken?) står det;

 

"Vi er klar over at det som regel anføres at denne garantien kun går på antall kurs og ikke har noe med selve gjennomføringen av eksamen. Men på tross av dette oppfattes denne type markedsføring som uheldig."

 

Jeg tolker denne saken dithen at det ikke er noen som har garantert at man skal bestå eksamen uansett hva man måtte svare, eller?

 

Å bli drillet i spørsmål ser jeg heller ikke som noe stort problem, er vel det som skjer i norsk skole hver dag?

 

Forøvrig virker det nokså fordummende i denne diskusjonen når noen bruker et eksempel som at hvis man forflytter seg til Fredrikstad og setter ut båten der så er det greit at man har hørt at det finnes sjømerker. Snakker om å lage kunstige problemstillinger!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Syns du motsier deg selv litt. At båtførerprøven er for omfattende, men samtidig er mye av det en lærer ikke relevant ifht å føre småbåter. Som vel betyr at prøven ikke er omfattende nok egentlig..

 

Og når et sertifikat skal dekke båter fra 0-50 fot, og man faktisk da har lov å føre en båt på 50 fot på grunnlag av sertifikatet så må det jo bli en del ikke direkte relevant for deltakerne. 

 

Å tilby sertifikat basert på ulike båttyper blir vel byråkratisk... men forslag om hurtiggbåtsertifikat ble fremmet av alle interesseorganisasjonene for fritidsbåtsfolket, inklusive RS og støttet av politiet pluss regjeringen sitt eget ekspertutvalg. Men det ble aldri fremmet for Stortinget. Mao en ren politisk avgjørelse om at det ikke var nødvendig. Forsåvidt greit nok, men litt rart å gå i mot alle representanter fra fritidsbåtfolket og andre som har med de å gjøre. Så da må en anta at politikerne vet bedre enn fritidsbåtfolket selv. Og det gjør de kanskje? 

--------

 

Men rent pedagogisk og i pensum kan det kanskje gjøres endringer som gjør at prøven legger mer vekt på det som er relevant mer uavhengig av båtstørrelse og type? Kanskje det kan gjøres noen grep..

-------

 

For egen del har et par av de farlige situasjonene i småbåt absolutt med nattnavigasjon å gjøre. Den tradisjonelle hjem fra fest greia i mørket (så lenge siden at jeg tar avstand fra hele opplegget ;-)) Kunne gått kjempefint om jeg hadde lært å navigere vha fyr den gangen, og enda bedre om en hadde begrep om hvor mye promille påvirker vurderingsevnen... Og også, et par andre ganger, for dårlig vurdering av rute/tur i forhold til vær og værforhold hvor jeg såvidt har klart å karre meg i sikkerhet uten å bli slått rundt eller fylle båten. Alt relevant uavhengig av størrelse på båten. 

 

Hva er det som gjør at man ikke trenger spesifikk kompetanse når man skal føre småbåt? Og det er vel også den båttypen det er flest ulykker med (om tallene stemmer..). Det er vel heller motsatt. Småbåter er lett tilgjengelig for alle og kanskje den gruppen av båter som er mest utsatt i forhold til både det ene og det andre. De kan gå fort, er ustabile, tåler lite vær, har ofte ikke noe særlig sikkerhetsutstyr ombord osv. 

 

 

Neida, ingen selvmotsigelser her. Jeg sier at Båtførerprøven har feil pensum. Den burde vært fokusert på sikkerhet, holdning og utstyrskunnskap. Hvilke knuter som er godkjente som "sjømannsknoper" (9 forskjellige "godkjente" knuter skal man kunne) og hvor mye deviasjon man har spiller ingen rolle for de langt fleste brukere som har en småbåt tur/retur "skjæra".

 

 

Jeg vet ikke jeg, men er ikke sikker på at folk feks vet hvor vanskelig/håpløst det kan være å komme seg tilbake i egen båt hvis man ramler på sjøen, kanskje med klær på. Eller hvor fort man blir kald og svak i sjøen osv. Ikke vet jeg, men selv måtte jeg ha selvopplevd erfaring for å skjønne det. Som unge/jolleseiler hadde vi en runde i bassenget med alt tøyet osv som vi ville brukt under vanlig seilas om høsten på vestlandet. Det var ikke lett dengang, og som stadig eldre har det stort sett blitt tyngre osv, heller vel snart mot umulig :-) 

 

Samtidig er det små triks en kan lære seg for å feks å lettere komme tilbake i båten. Kanskje en kan lære noe grunnleggende om søk, kanskje noe førstehjelp. Og ikke minst lære noe om risikoadferd på sjøen basert på fakta. Hva er det som tar liv på sjøen, hva kan vi gjøre for å unngå det, og hva gjør vi om først uhellet er ute?

--------

 

En kunne lage et kurs basert på kunnskap om hva som faktisk tar liv på sjøen fremfor å bruke noe som var lett tilgjengelig, et båtførerkurs for spesielt interesserte. 

 

Og kanskje fire timer er plenty? Ikke sikkert man engang trenger noen prøve eller eksamen. 

 

Her er du inne på noe! Man kunne kanskje bygd det opp på samme modell som PADI sine dykkerkurs. Et relativt enkelt kurs som alle må ha - og mulighet for å gå dypere dersom man er interessert i det. 

 

Her er forøvrig pensum i båtførerprøven idag: http://www.norsktest.no/bfp/pensum/. Mener du virkelig at dette er minstekravene en båtfører må kunne for å føre sin båt 26 fot snekke? Evt en 11 fots jolle med 9.9 hester?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

 

Her er forøvrig pensum i båtførerprøven idag: http://www.norsktest.no/bfp/pensum/. Mener du virkelig at dette er minstekravene en båtfører må kunne for å føre sin båt 26 fot snekke? Evt en 11 fots jolle med 9.9 hester?

det er ikke på høyde med mopedpensum og det er det ingen som stiller spørsmål ved. 

http://www.vegvesen.no/_attachment/195843/binary/413489

 

Klart det må blir bedre når vi fra før 1980  er på land og alle har kurs, eller………….! (Ps. ikke kurs med bestått-garanti)

Hva sier en etter å ha lest disse  opplæring eller ikke??

https://baatplassen.no/i/topic/78766-har-du-g%C3%A5tt-p%C3%A5-skj%C3%A6r/

https://baatplassen.no/i/topic/32095-er-det-normalt-at-en-g%C3%A5r-p%C3%A5-grunn/page-1

http://www.f-b.no/nyheter/stromstad/seiling/gikk-pa-grunn-atte-ganger-pa-n-uke/s/5-59-519463

 

Den største faren er at når en blir lommekjent og slutter å bruke kart,  da finner en ut at grunnene må ha flytter på seg.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

det er ikke på høyde med mopedpensum og det er det ingen som stiller spørsmål ved. 

http://www.vegvesen.no/_attachment/195843/binary/413489

 

Den største faren er at når en blir lommekjent og slutter å bruke kart,  da finner en ut at grunnene må ha flytter på seg.

 

Kan ikke sammenligne moped og båt - det er å dra denne diskusjonen ned på et nivå vi ikke vil være. Det er et helt annet trafikkbilde, farene er andre osv. Blir som å si at billappen må bli mer omfattende - pilotene har jo et mye større pensum...

 

Er enig i det siste utsagnet ditt - og det går jo nettopp på det som er poenget her. I det øyeblikket holdningen er "dette er ufarlig", så begynner det å bli farlig.

 

http://www.f-b.no/nyheter/stromstad/seiling/gikk-pa-grunn-atte-ganger-pa-n-uke/s/5-59-519463 - Ler meg ihjel. Jeg tror ikke at noen som helst form for opplæring hadde hjulpet her. Han fikk jo gjennomgang av pensum 7 ganger samme uke, og strøyk allikevel... 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

 

Her er forøvrig pensum i båtførerprøven idag: http://www.norsktest.no/bfp/pensum/. Mener du virkelig at dette er minstekravene en båtfører må kunne for å føre sin båt 26 fot snekke? Evt en 11 fots jolle med 9.9 hester?

 

Enkelte her har jo sågar tatt til orde for at selv dette ikke holder! Noen som har hørt begrepet "overkill"? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Neida, ingen selvmotsigelser her. Jeg sier at Båtførerprøven har feil pensum. Den burde vært fokusert på sikkerhet, holdning og utstyrskunnskap. Hvilke knuter som er godkjente som "sjømannsknoper" (9 forskjellige "godkjente" knuter skal man kunne) og hvor mye deviasjon man har spiller ingen rolle for de langt fleste brukere som har en småbåt tur/retur "skjæra".

 

 

Her er du inne på noe! Man kunne kanskje bygd det opp på samme modell som PADI sine dykkerkurs. Et relativt enkelt kurs som alle må ha - og mulighet for å gå dypere dersom man er interessert i det. 

 

Her er forøvrig pensum i båtførerprøven idag: http://www.norsktest.no/bfp/pensum/. Mener du virkelig at dette er minstekravene en båtfører må kunne for å føre sin båt 26 fot snekke? Evt en 11 fots jolle med 9.9 hester?

 

Vi er enige, båtførerprøven er feil pensum. Antar at eneste grunnen til at den ble valgt er at den var der. 

 

Men om en skal forvente endring i noe så må en definere hva en ønsker å endre. Om jeg forstår riktig så er vel hovedpoenget å øke sikkerheten på sjøen, da må det fokuseres på det, inklusive risikoadferd og hvordan håndtere det om ulykken først har skjedd. 

-----

 

I det perspektivet vil vel de fleste knop og knuter osv falle bort. Men det er vanskelig å komme unna at helt banal navigering antagelig har et sikkerhetsaspekt ved seg. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: "Men det er vanskelig å komme unna at helt banal navigering antagelig har et sikkerhetsaspekt ved seg."

 

Hvor mange er omkommet eller har utsatt andre for overhengende fare ved at de ikke behersket  banal navigering?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke også legge ut kilden, firmaet som du henter dette fra slik at alle kan se hva denne garantien egentlig innebærer?

 

Er denne "garantien" litt sånn;

 

Kursdeltaker som ikke består tilbys nytt kurs uten at kursavgift påløper (eksamensavgift til Norsk Test AS påløper likevel ved avleggelse av eksamen).

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Pinkvin: "Men det er vanskelig å komme unna at helt banal navigering antagelig har et sikkerhetsaspekt ved seg."

 

Hvor mange er omkommet eller har utsatt andre for overhengende fare ved at de ikke behersket  banal navigering?

 

Aner ikke.. ikke særlig mange vil jeg tro. Tipper det som regel er andre årsaker til at folk går på land/grunn i den grad at noen blir skadd/drept enn at de ikke vet hvilken side av staken de skal gå osv. 

 

Om man hadde tallgrunnlag til å si at selvlært navigering i hovedsak er godt nok, og neppe årsak til at folk blir skadd/drept på sjøen. Så ja, hva er poenget med å ha det i en obligatorisk båtførerprøve? 

 

Hvis det er gode argument for det ser jeg ikke noe problem med å fjerne navigering fra en obligatorisk båtførerprøve. Det er helt sikkert gode argumenter for at det er andre ting som bør tas med i stedet som vil kunne ha faktisk betydning ifht liv og helse på sjøen. 

------

 

Et vesentlig poeng ifht navigering for fritidsbåter i dag er at elektroniske navigasjonsredskaper er så billige, lett tilgjengelig og gode at kunnskap om tradisjonell navigering knapt er nødvendig innenfor "vanlig bruk" av fritidsbåt. Og de som trenger mer kan selvsagt ta alle de kurs de måtte ønske, frivillig. 

Link to post
Share on other sites

Ja, her var det jammen litt av hvert å lese :giggle:

 

Det kan allikevel virke som om ganske mange "glemmer" hvilke førerrettigheter dette båtførerbeviset gir.

Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden!

Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet.

 

Kanskje dette er verdt å tenke over før man sabler ned opplæring, kunnskap og erfaring?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke også legge ut kilden, firmaet som du henter dette fra slik at alle kan se hva denne garantien egentlig innebærer?

 

Er denne "garantien" litt sånn;

 

Kursdeltaker som ikke består tilbys nytt kurs uten at kursavgift påløper (eksamensavgift til Norsk Test AS påløper likevel ved avleggelse av eksamen).

Litt ufint å kanskje henge ut enkelt aktører. Menn google "båtførerbevis nettkurs eksamen" så dukker det opp litt. Les beskrivelsen av kurspakkene, ordlyden er sånn som: "3 eksamenstester inkludert", "alle spørsmål du trenger for å bestå", "kjøp gavepakke og bestå nå" :) Er vel ganske klar antydning om hvordan dette skal gå, men er vel ikke ulovlig.

 

Hvis jeg ikke tar feil: i Sverige kan men vel ta 5DL (tilsv) på 5 kvelder.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Skumma i gjennom og ordet "benyttes" er vel forsåvidt riktig, for her var det mye variasjon... og vel egentlig få absolutte krav til ICC

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Betyr det du skriver at jeg må ha båtførerprøve om jeg skal føre en 49 fots båt i utlandet? 

 

Nei, det skriver jeg vel ikke?

Det er nemlig båtens flagg som avgjør hvilke regler som gjelder. En norsk båt er å betrakte som et stykke Norge og det er norske regler som tilsier at man kan føre norsk fritidsbåt opp til 15 meters skroglengde over hele verden med båtførerbevis  -  eller uten noe som helst hvis man er født før 1980.

 

Men hvis du har en spanskflagget båt i Spania, eller en franskflagget båt i Frankrike, da er det disse landenes regler som bestremmer kravene til fører.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, så hvis man er norsk, født etter 80, eier en norsk båt i Norge under 50 fot og har planer om å feks seile jorda rundt så må man ha båtførerprøven for å føre båten ut av Norge. Men resten av verden forholder seg ikke til en norsk båtførerprøve... 

 

Må få med seg en utlending i båten frem til en er ute av norsk farvann da kanskje, eller nei, for det var nasjonaliteten til båten og ikke båtfører det gjaldt. 

 

Så en evt. godt sertifisert utlending født etter 80 kan heller ikke føre (den norske) båten i norsk farvann uten båtførerprøven? Eller er feks ICC godkjent?

Link to post
Share on other sites

Ja, her var det jammen litt av hvert å lese :giggle:

 

Det kan allikevel virke som om ganske mange "glemmer" hvilke førerrettigheter dette båtførerbeviset gir.

Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden!

Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet.

 

Kanskje dette er verdt å tenke over før man sabler ned opplæring, kunnskap og erfaring?

All respekt for din erfaring og kunnskap Poseidon.

 

Dette med størrelsen man får lov til å føre er naturligvis et viktig moment. Men bør det ikke da være noen grunnleggende skiller her? Jeg vil påstå at det er vesensforskjell på nødvendig opplæring for å føre en 14 fots jolle tur/retur "skjæra"(som vi sier på Sørlandet), og å føre en 49 fots seilbåt over Atlanteren. At et og samme sertifikat skal dekke disse to behovene vil nødvendigvis føre til "overkill" for den ene, og ikke nok for den andre.

 

Jeg mener fortsatt at pensum på båtførerprøven er feil - og burde vært fokusert mye mer på holdninger, sikkerhet og utstyrskunnskap. Så kunne et evt offshore-/nattseilaskurs eller navigasjonskurs eller hva man nå en finner for godt, kommet i tillegg. Vi gjør jo dette med vhf sertifikat idag (på tross av at pensum dekkes i båtførerprøven).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Litt ufint å kanskje henge ut enkelt aktører. Menn google "båtførerbevis nettkurs eksamen" så dukker det opp litt. Les beskrivelsen av kurspakkene, ordlyden er sånn som: "3 eksamenstester inkludert", "alle spørsmål du trenger for å bestå", "kjøp gavepakke og bestå nå" :) Er vel ganske klar antydning om hvordan dette skal gå, men er vel ikke ulovlig.

 

 

Som du kanskje oppfattet så har jeg for lengst googlet dette og finner ingen som gir noen garanti på at du automatisk vil få et slikt sertifikat med mindre du klarer å besvare et tilstrekkelig antall spørsmål riktig i henhold til den norm som er gitt, kan du?

 

At man går gjennom en hel masse spørsmål, trolig også repeterer disse (samt øver litt på egen hånd) og derved klarer å besvare et tilstrekkelig antall spørsmål riktig kan da ikke være så galt? Hvordan tror du skolen fungerer?

 

Meg bekjent er Norge ett av de få land i Europa, som ikke stiller sertifiseringskrav til båtfører født før 1980.

I praksis vil det si er du kan føre båt opp til 50 fot eller 14,99 meter, med ubegrenset motorstørrelse, uten noen form for kompetansebevis..

 

Dette er bra siden vi i Norge tilhører unntaket og derved burde det være meget godt grunnlag for å gjøre noen sammenligninger mht hvor ille det er i Norge og hvor fantastisk effekt denne sertifiseringen har?

 

Og hvordan har denne effekten vært så langt her i landet etter innføring av nye regler?

 

Minner forøvrig om at det store flertallet av båter er små joller brukt på dagtid i godt vær om sommeren!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Det kan allikevel virke som om ganske mange "glemmer" hvilke førerrettigheter dette båtførerbeviset gir.

Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden!

Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet.

 

 

Kanskje man bør revurdere ordningen for "førerkort" for småbåt ut fra dette?

Kanskje det bør lages flere "klasser" med varierende rettigheter ut fra behov, en båtførerprøve "light"?

 

Mitt inntrykk fra Østlandet, kysten mellom Lista og Strømstad, er at 70-80% av båtene her er mindre enn 25 fot.

De fleste brukes til dagsturer for sol og bading eller fiske.

De fleste av disse båtførerne beveger seg sjelden mer enn 5 nautiske mil fra hjemmehavn.

Langt de fleste reiser ikke ut hvis det ikke er varslet sol på Yr.no.

De fleste av disse forflytter seg ikke i båt mellom solnedgang og soloppgang.

I de fleste av disse båtene finnes det ikke papirkart eller kompass om bord. Definitivt ikke stikkpasser eller parallellforskyver.

En del har kartplotter, men langt fra alle. Noen støtter seg på sjøkart på mobiltelefon eller kombinerer at man er lokalkjent med google maps.

 

Kanskje man bør lage et kategori båtførerprøve tilpasset disse brukerne?

Legge vekt på kunnskap om sjømerker, hvordan manøvrere og forholde seg til andre fartøyer, bruk av elektroniske sjøkart.

 

Trekk gjerne paralleller til landjorden og førerkort for motorkjøretøy. Langt de fleste av oss greier oss utmerket med bare en simpel "B" i førerkortet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...