Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Ventus skrev 24 minutter siden:

 

Jeg kaller det delvis politisk-placebo. I form av en stikkpille.

 

Har noen hørt om advarsler mot å bade på grunn av høy fritidsbåtaktivitet? Jeg vet derimot at jeg har hørt nesten årlig om advarsler på grunn av dårlig kontroll på rensing, avløp og overløp...

 

Det at det gjøres "naturvitenskap" av politikk er i mine øyne dessverre altfor vanlig. En dag så kanskje det blir politikk av naturvitenskap i stedet - noe jeg tror både folk og miljø vinner på.

 

???

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 17 minutter siden:

 

 

Det at det gjøres "naturvitenskap" av politikk er i mine øyne dessverre altfor vanlig. En dag så kanskje det blir politikk av naturvitenskap i stedet - noe jeg tror både folk og miljø vinner på.

 

Det blir jo helt feil, da er det ikke politikk. Lovsetting må jo være politisk. Og det er ikke krav til vitenskapelige gjendrivbare resultat for å gjøre politiske vedtak, og feks innføre reguleringer, lovendringer osv. 

--

Hvordan skulle feks alkoholpolitikken se ut om en la til grunn all forskning som viser økte skader, mer vold osv med økt tilgang og lavere priser? Osv, osv. Politikk er politikk, fag er fag. 

 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Pinkvin said:

 

Det blir jo helt feil, da er det ikke politikk. Lovsetting må jo være politisk. Og det er ikke krav til vitenskapelige gjendrivbare resultat for å gjøre politiske vedtak, og feks innføre reguleringer, lovendringer osv. 

--

Hvordan skulle feks alkoholpolitikken se ut om en la til grunn all forskning som viser økte skader, mer vold osv med økt tilgang og lavere priser? Osv, osv. Politikk er politikk, fag er fag. 

 

 

Perfekt motsatt resonnert ift. meg selv - og derfor blir jo vi nok ikke enige.

Politikk er politikk - det er helt riktig, derav mange rare og til tider obskure resultater som ofte ikke gavner hverken folk eller fe. Det er like gjerne instrument for andre agendaer. I god vilje skal jeg også tolke deg dertil at den kan (og av og til hvert skuddår/livsløp) ligger foran naturvitenskapen - men av erfaring er det dessverre ofte motsatt...

 

PS: Var jorda flat eller rund igjen? Flashback til en del hundre år tilbake... samt om noen fløt eller ikke...

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 46 minutter siden:


Politikk er politikk - det er helt riktig, derav mange rare og til tider obskure resultater som ofte ikke gavner hverken folk eller fe. Det er like gjerne instrument for andre agendaer. I god vilje skal jeg også tolke deg dertil at den kan (og av og til hvert skuddår/livsløp) ligger foran naturvitenskapen - men av erfaring er det dessverre ofte motsatt...

 

 

Jo men dette handler om interkommunale avtaler, om en skulle forlange noe i nærheten av den fagligheten enkelte av dere legger som krav så snakker vi om forskningsarbeid langt utenfor de rammene en kommune kan drive med for å gjøre noen som helst politiske beslutninger. 

 

Dette er jo ikke rikspolitikk med mye ressurser, kun skarve lokalpolitikere som gjør som best de kan for å bevare nærmiljøet for sine innbyggere. 

 

Og i et lokalpolitisk perspektiv så er det å pålegge tømming av septik på land fra noen fritidsbåter, som stort sett holder det gående om sommeren, et musepiss i havet. Nær en bagatell for å fullføre jobben de har drevet på land over tiår. 

---

Selv har jeg bolig helt i starten av Morsa vassdraget. Huset mitt ligger 100 meter fra en innsjø med lite landbruk rundt. Vannet er, nå, reint etter at alle som bor langs vannet, og har hytte, ble pålagt å koble seg til vann og avløp. Prisen å betale for nær 20 år siden var 85 000,-. Noen ga faen, men det betyr jo ikke at de fleste lot være. I dag kan en ta en rotur, dyppe koppen i vannet og drikke. 

 

Innsjøen nedenfor er litt mer forurenset, her er det en del landbruk tilknytta og det lokale renseanlegget slapp også ut her tidligere. For et par år siden gikk ikke det lengre fordi vannkvaliteten var for dårlig og det måtte strekkes rør pokkerivold avgårde, kommunen har en av de høyeste prisene for vann og avløp pr. år i landet. Men vannet er nå ok og den kommunale badeplassen, som er svært populær, ligger her til glede for tusener hver sommer.

 

Neste vann der igjen i vassdraget er såpass forurenset at en ikke bør bade, men det er fortsatt ett yrende dyreliv der og fiske er veldig populært. 

 

Så sildrer og renner det en bekk/elv tvers gjennom hele Østfold fylke før vannet, som vi har valgt å ikke slippe dritten uti, kommer til Vannsjø, og der er det drikkevannskilde. 

--

Vel kunne en ventet med på pålegge oss vanlige folk 85 000,- pr husstand i avgift (arbeid kommer i tillegg må skjønne..) til bøndene hadde gjort sitt, eller til renseanlegget ble flyttet. Men faktisk, samlet sett, så har vi nå vann jeg kan drikke av øverst i Morsavassdraget, det er vann vi kan bade i lengre ned, det er vann en kan fiske i enda lengre ned, og det hele ender som drikkevann i Østfold. Alt henger i sammen med alt, hvem som gjorde hva når spiller ingen rolle, til sammen gjorde vi nok. Det er det som teller, ikke rekkefølgen. 

--

Om vi ga faen her i Enebakk så er antagelig det eneste som ville skjedd at Østfold før eller siden stod uten drikkevann fra Vannsjø, men det hadde jo ikke rammet oss. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Pinkvin said:

 

Osv, osv. Politikk er politikk, fag er fag. 

 

 

I den aktuelle problemstillingen er det faktisk greit om de politiske avgjørelser er basert på faglig tuftete råd og fakta etter mitt syn for ellers blir det symbolpolitikk og det har vi nok av, dessverre!

 

I Asker var dette en politisk sak for en del år siden og på et gruppemøte i et ledende parti i bygda tok jeg frem litt fakta, samme fakta som har fremkommet i diskusjonen her, og det endte med at ingen gikk inn for et forbud og slik har det vært i kommunen siden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 46 minutter siden:

 

I den aktuelle problemstillingen er det faktisk greit om de politiske avgjørelser er basert på faglig tuftete råd og fakta etter mitt syn for ellers blir det symbolpolitikk og det har vi nok av, dessverre!

 

I Asker var dette en politisk sak for en del år siden og på et gruppemøte i et ledende parti i bygda tok jeg frem litt fakta, samme fakta som har fremkommet i diskusjonen her, og det endte med at ingen gikk inn for et forbud og slik har det vært i kommunen siden.

 

Mens kommunen på andre siden av fjorden har forbud, og målinger og forskning viser at vannet i indre Oslofjord har dårlig kvalitet både for fiskere og badende. 

 

Men det rammer jo ikke den som sitter i båt og trykker på en knapp for å tømme septik at fisken er forgifta og badevannet fullt av e-colie eller alger etter oppblomstringen. 

 

Et godt eksempel på når lokalstyring ikke virker. Så da bra at kommunene går i sammen i større enhenter og klarer å løfte nesa et par hakk. 

Link to post
Share on other sites

Hvor langt ut i indre oslofjord viser forskningen dette og hvor mye viser forskningen at dette skyldes septik fra fritidsbåter?  Har du link som beskriver fritidsbåters tømming av septik i åpen sjøs bidrag?  Eller henviser du igjen til noe generelt som ikke baseres på fakta om fritidsbåtflåtens bidrag?   

Link to post
Share on other sites

Slik regelverket er i dag er septik fra fritidsbåter i Norge et ikke-eksisterende problem og burde ikke en gang stå på agendaen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jo det er faktisk det.  De fleste bruker antisepiske midler for å hindre lukt og farlige bakterier.  I tillegg slippes septik i åpen sjø i så små mengder at evt de få bakteriene som har overlevd antisepisk «umiddelbart» dør ved kontakt med saltvann og uv bestråling 

for at bakteriene skal overleve på åpen sjø må det enorme mengder til og da må man stoppe de enorme mengdene så kan vi fortsette å tømme vårt organiske avfall som naturlig er.  At pinkvin og andre mener vi miljømessig bør bruke en time ekstra tur retur Vallø i dagens situasjon i ytre oslofjord får stå for hans regning men det innebærer verken miljøsatsing eller annet positivt for miljøregnskapet.  

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skrev septik fra fritidsbåt, jeg sier ikke at det er ok med underdimensjonerte renseanlegg som ofte ligger inne i en fjord.

For øvrig burde folk gå vekk fra de tilsetningene som "parfymerer møkka" og benytte den typen som fòrer de gode(aerobe) bakteriene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 1 time siden:

 At pinkvin og andre mener vi miljømessig bør bruke en time ekstra tur retur Vallø i dagens situasjon i ytre oslofjord får stå for hans regning men det innebærer verken miljøsatsing eller annet positivt for miljøregnskapet.  

 

Hvis Tønsberg nå tetter hullene mellom forbudet i nasjonalparken og trehundremetersregelen, som dere skal ha fulgt i flere år nå. Ja er forskjellen så stor? Og om det umulig å planlegge tømming på en måte som passer egen bruk, hva med å se på andre muligheter? Mulig å gjøre noen egne tiltak så en får det til å passe bedre med tømming i tømmestasjon?  Toalettløsningen i båt er som regel ikke hogd i stein ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, hanto1 said:

symbolpolitikk. Kommer (som de fleste andre ) ikke til å forholde meg til dette og fortsetter lykkelig som før ( med god samvittighet) 

Godt jeg jeg slipper å mate all hummeren selv. Var redd jeg skulle bli uten mat når jeg ferierer i ytre oslofjord. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er dette som er problemet med reguleringer og lover som ikke er forankret i fornuft, de følges ikke av den gemene hop og blir bare "støy og ulempe" for de reguleringer og lover som har noe for seg.

Mvh

"Krabbe & Hummer-mater"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

https://tv.nrk.no/program/KOID24005915/skipsfart-en-miljoebombe

Fra ca 25 min. ut i filmen får man se om utslipp til sjø fra cruise-skip i Østersjøen.

Her kan man tømme all kloakk rett i havet 12 nm fra land.

Og det skal man antageligvis gjøre i flere år fremover...

 

For fritidsbåter er det totalforbud....

Var det noen som nevnte musepiss i havet?

 

Og en artikkel fra forskning.no om utslipp fra landbruket...

https://forskning.no/havforskning-landbruk-naturressursforvaltning-forurensning-miljogifter/2018/03/ostersjoen-lider

 

 

Link to post
Share on other sites

Nord West 420 skrev 51 minutter siden:

Godt jeg jeg slipper å mate all hummeren selv. Var redd jeg skulle bli uten mat når jeg ferierer i ytre oslofjord. 

 I det meste av Ytre Oslofjord er tømming av septik forbudt.

Drit i din egen fjord, ikke i min.

 

VannTro skrev 7 minutter siden:

Det er dette som er problemet med reguleringer og lover som ikke er forankret i fornuft, de følges ikke av den gemene hop og blir bare "støy og ulempe" for de reguleringer og lover som har noe for seg.

Merkelig tenkning. I hjemmet har man avløpsordninger til mange titusenvis av kroner. Når samme familie flytter i båt hyles det opp om retten til å drite fritt. Men nå er det sånn at det er ca. en halv milliard mennesker som er uenig med "den gemene hop". Fra 2021 slår EU sitt vanndirektiv inn for fullt. Og da blir det slutt på septik fra båt og giftig bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Dette er typiske vedtak som er lett for miljø politikere å vedta, og som de selv vet ikke betyr noe fra eller til...

De trenger og lette samvittigheten, og dette er måten å gjøre det på uten kostnader...

 

Giftig bunnstoff er en helt annen sak, der kjenner de skadepotensialet, og burde vært forbudt for lenge siden...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Mulligan said:

Men nå er det sånn at det er ca. en halv milliard mennesker som er uenig med "den gemene hop". Fra 2021 slår EU sitt vanndirektiv inn for fullt. Og da blir det slutt på septik fra båt og giftig bunnstoff.

 

Interessant. Jeg hadde i alle fall ikke hørt om dette før. Etter kjapp googling fant jeg heller ikke noe om at det skal bli forbudt med septik fra båt i 2021. Har du mer info det går an å lese?

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Mulligan said:

I hjemmet har man avløpsordninger til mange titusenvis av kroner. Når samme familie flytter i båt hyles det opp om retten til å drite fritt.

 

Nei ikke fritt. men i åpen sjø eller på diskret/best mulig egnet sted dersom man er på telttur i bushen osv. 

 

Men nå er det sånn at det er ca. en halv milliard mennesker som er uenig med "den gemene hop". Fra 2021 slår EU sitt vanndirektiv inn for fullt. Og da blir det slutt på septik fra båt og giftig bunnstoff.

 

Og da tok du til inntekt at dette er alle i EU veldig enig i etter å ha fått fremlagt at E-Coli fra fritidsbåter som tømmer i åpen sjø utgjør en stor fare for EUs befolkning? 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alidal skrev 48 minutter siden:

Fra ca 25 min. ut i filmen får man se om utslipp til sjø fra cruise-skip i Østersjøen.

Her kan man tømme all kloakk rett i havet 12 nm fra land.

Og det skal man antageligvis gjøre i flere år fremover...

 

Østersjøen er allerede MARPOL Special Area.

Det er mottaksanlegg i alle cruisehavner.

 

Og fra 2021 er det helt slutt på utslipp.

http://www.helcom.fi/news/Pages/Passenger-ship-sewage-discharges-into-the-Baltic-Sea-will-be-banned.aspx

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Mulligan said:

 

Østersjøen er allerede MARPOL Special Area.

Det er mottaksanlegg i alle cruisehavner.

 

Og fra 2021 er det helt slutt på utslipp.

http://www.helcom.fi/news/Pages/Passenger-ship-sewage-discharges-into-the-Baltic-Sea-will-be-banned.aspx

 

Dette gjelder passerskip i Østersjøen. Jeg ser ikke koblingen til småbåter i Norge?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...