Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

2 hours ago, Mulligan said:

Nei det gjør jeg ikke. I det ene øyeblikket snakker du om å drite i åpen sjø og det neste innerst i Bunnefjorden.

Håkke som. Utenfor Mefjordbåen skal du langt ut før det er lov å tømme septiktanken. For der ligger nasjonalparkene.

 

Og som sagt kan du fritt tømme i Bunnefjorden, Bærum og Asker så lenge du er 300 meter fra land og hvor problemet trolig er noe større med tanke på strøm, ferdsel, båttetthet osv enn i dine trakter hvilket var noe av poenget. Ha en fortsatt trivelig dag!

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 17 minutter siden:

 

Og som sagt kan du fritt tømme i Bunnefjorden, Bærum og Asker så lenge du er 300 meter fra land 

 

 

 

Så Nesodden har opphevet forbudet sitt, eller justert kommunegrensene? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nesodden, med forbud,  strekker seg midtfjords av Bunnefjorden, og litt til. Feks øst for Langøyene. 

 

Så ja, en kan tømme i noen områder av fjorden. Men det er sært å lete frem smutthull, eller? Særlig med den tettheten av tømmestasjoner. 

 

Fri tømming 300 meter fra land blir veldig til feilinformasjon. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:

 

Fri tømming 300 meter fra land blir veldig til feilinformasjon. 

 

Hvorfor det? Dette er hovedregelen som gjelder for det aller, aller meste av norskekysten. Det er bare noen svært avgrensede områder som har strengere bestemmelser. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

 

Syns logikken er det enkleste, folk vil ikke ha mannsjit fra båter i bade/fiskevannet sitt. 

 

Hvorvidt det har noen faktisk/praktisk betydning får forskere og "sånne" drive med. Men jeg tror ikke det egentlig er så interessant for folk flest så lenge de vet at båtene rett på utsiden ikke har sluppet bæsj i sjøen hele dagen når de skal ut på holmene og bade, eller fiske, eller padle seg en tur. 

 

Så både logikken og motivasjonen for et politisk vedtatt forbud er bunnsolid. Dette er jo ikke faglige avgjørelser basert på grenseverdier x i oppløsning z som utløser straksvedtak basert på tidligere vedtatt regelverk. 

--

 

Så det viktige er ikke faktisk effekt, heller ikke å kartlegge årsak og virkning,  men å ha "moralen" på sin side og ikke forholde seg til vanskelige ting som infrastruktur, dimensjonering av vannrenseanlegg, overløpsvann, avrenning fra jordbruk og industri og sånt? Heller ikke å bruke både offentlige og private ressurser effektivt, siden det er så lite innsats uansett - parallelt med alle andre tilsvarende gode intensjoners påbud?

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det vel egentlig noe av problemet, at tres forbud og påbud nedover hodene på folk, uten at noen egentlig stiller spørsmålstegn ved effekten av det som bestemmes. Hele miljødebatten har vært litt sånn, med vingling frem og tilbake, for eksempel med diesel-oppfordring/forbud, el-bil og hele sulamitten. Kanskje det er noen som får det bedre med seg selv bare ved at man gjør "noe", og at det kanskje ikke er så viktig "hva"? Så sover man kanskje litt bedre om natten, og kanskje gjør det noe med humøret også. Ikke vet jeg. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Brigg skrev for 6 timer siden:

 

Hvorfor det? Dette er hovedregelen som gjelder for det aller, aller meste av norskekysten. Det er bare noen svært avgrensede områder som har strengere bestemmelser. 

 

Feilinformasjon konkret ifht Bunnefjorden, som jeg svarte på. Og forsåvidt store deler av Oslofjorden og også Sørlandet. Mao der det meste av fritidsbåter ferdes. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

Mao der det meste av fritidsbåter ferdes. 

 

 

Hvor har du det fra?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 6 timer siden:

Så det viktige er ikke faktisk effekt, heller ikke å kartlegge årsak og virkning,  men å ha "moralen" på sin side og ikke forholde seg til vanskelige ting som infrastruktur, dimensjonering av vannrenseanlegg, overløpsvann, avrenning fra jordbruk og industri og sånt? Heller ikke å bruke både offentlige og private ressurser effektivt, siden det er så lite innsats uansett - parallelt med alle andre tilsvarende gode intensjoners påbud?

 

Moralen? Vet ikke om det er en særlig fruktbar vinkling. Du må nesten spørre politikerne som legger til rette for og gjennomfører. Regner med at de vil peke på sine velgere. Kan jo hende at enkelt velgere syns det er umoralsk at de må betale tilknytningsavgift i dyre dommer for å få dritten sin kobla til rensestasjon mens de privilegerte med båt som stryker forbi i solskinnet kan sitte på flybridgen, eller sole seg i cockpit mens de trykker på knappen for kværna og slipper skiten sin gratis i havet? Men selv det har vel ikke med moral å gjøre, heller rettferdighet. 

 

Kan tenkes at noen av lokalpolitikerne langs Oslofjorden har en plan om å høste billige miljøpolitiske poeng, men det har de forsåvidt gjort i store deler med å åpne for nasjonalparker med forbud og kommunale forbud.. 

 

I praksis vil det bety en forenkling av lov- og regelverk for de som ferdes med fritidsbåt på øst- og Sørlandet. Det er vel umulig å plassere langs en moralsk linje... kanskje god moral å forenkle lov- og regelverk for folk.. men når ble jus moral da, skal jo ikke være det. 

--

Og alt det andre du nevner jobbes jo med det også, det ene diskvalifiserer ikke det andre. Tvert i mot så kan en vel legge mer trykk på andre kilder når en har "tettet ett hull" i utslippene. 

 

Om noe syns jeg det er moralsk å begynne der det er enklest. Å eie og bruke en fritidsbåt er en frivillig "overskuddsaktivitet" hvor mange ferdes som gjester i andre kommuner osv. Det er tilrettelagt med stadig flere tømmestasjoner, det er satt opp dasser i gjestehavner og uthavner, det brukes store ressurser allerede av skjærgårdstjenesten og andre for å holde denne delen av naturen fin og presentabel for alle brukere. Er ikke så mye å be om at båtene skal tømme dassen på land. Og tiltakene generer aktivitet og arbeidsplasser, mange fluer i en smekk. 

 

Og hva koster det å montere en tømmestuss? Syns ikke denne "avgiften", særlig i fritidsbåtverdenen er mye å akke over. Tvert i mot, her får vi mye for pengene mtp alle tømmestasjoner som er lagt ut så vi kan bli kvitt dritten på ordentlig vis, som alle andre har måttet gjøre i all tid. 

--

Er fritidsbåter den siste mulighet privatpersoner har til å få tømt sjiten sin rett i naturen tro? Utedass er vel fortsatt ok, så der ligger det vel også en mulighet. Eller det å rett og slett drite i skauen, går vel også greit så lenge det ikke blir som en rasteplass uten do langs E6. 

 

Holder en finger på at utedassen blir en hard negl. Tipper den får bestå ut min levetid. Er i tvil ifht fridriting i skauen. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Brigg skrev 28 minutter siden:

 

Hvor har du det fra?

 

Om du vil så kan du sikkert google frem småbåtundersøkelsen, selv om den er noen år gammel. Og jeg husker ikke tallene derfra, men du kan sjekke om du vil. 

 

Jeg tipper "folk flest" vil gå god for at det meste av fritidsbåtaktivitet foregår på øst- og Sørlandet. 

 

Sier jo ikke at det ikke finnes i resten av landet, tvert i mot. Dette har rett og slett bare med antall folk og båter å gjøre. 

--

Men interessant om du faktisk mener det ikke er tilfelle, at det meste av fritidsbåtbruk skjer i andre deler av landet. Men helt ærlig, det tror jeg lite på. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Sier jo ikke at det ikke finnes i resten av landet, tvert i mot. Dette har rett og slett bare med antall folk og båter å gjøre. 

 

 

Uten at det har noen som helst sammenheng kan vi med den samme logikken i bunn konkludere med at de fleste snøscooterne i landet befinner seg på det sentrale østlandet fordi det er der "folk flest" bor. Jeg er slettes ikke sikker på at det er sånn. 

 

Når man reiser langs norskekysten er det lett å se at det finnes mange båter også utenfor Oslofjorden. Og at antallet båter og bruken av disse ikke nødvendigvis henger direkte sammen med folketallet. Jeg tror flere kunne hatt godt av å dra så langt hjemmefra et man mister hjemmehavnen av syne. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fritidsbåtundersøkelsen til KNBF er jo noen år gammel, basert på 2011, men dog. 

 

I Oslo og Akershus, inkludert Østlandet forøvrig er det ca 221 000 husstander som har båt. Dessverre er sør og vestlandet slått i sammen så jeg finner ikke tall for egne tall for Sørlandet. Men på sør- og vestlandet er det 177 000 husstander med båt. 

 

Midtnorge og nordover har til sammen ca 105 000 husstander med båt. 

 

Om en er snill og sier at det "bare" er 70 000 husstander med båt på Sørlandet (og 107 000 på vestlandet), bare for å ta ett tall. Så vil øst- og Sørlandet til sammen ha over 300 000 husstander med båt. Resten av landet vil da utgjøre ca 210 000 husstander med båt. 

 

Så vi snakker altså om ca 100 000 flere husstander med båt på øst- og Sørlandet enn resten av landet. 

 

Om en ser ørlite på kystlengden i de ulike landsdelene.. Så ikke bare er det desidert flest fritidsbåter på øst- og Sørlandet, men de fordeles også på et mye kortere kyststrekk. 

--

Men siden Ida og Brigg mener det er annerledes. Var det ikke noe med antall båter til salgs, eller var det snøscootere? ;-)

--

Er forresten langt flere snescootere nordpå, dvs fra Trøndelag og nordover enn på Østlandet. Bare å slå opp i ssb. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satt akkurat å leste om renseanlegget på vestsiden av indre Oslofjord i en artikkel på tek. Lærerikt og interessant. De som er veldig redd for bakterier blir nok ekstra skremt - det slipper derfra ut opptil 11.000 liter i sekundet med bakterieinfisert vann, hvor saltvannet er siste del av renseprosessen. Riktignok ledes dette ut til 5 utløp litt fra hverandre for å ikke få for stor konsentrasjon. Men fisker eller bader man i Indre Oslofjord kan man ikke være veldig redd heller. Tørrstoffer anvendes til gassutvikling, og deretter til landbruk og jord. Så mannsjiten havner i matfatet igjen, riktignok gjennom en prosess som innebærer både gjennvinning til gass gjennnom kompostering og deretter tilbake i kretsløpet igjen. Nå skal jeg ikke argumentere for verken den ene eller andre siden ifht påbudet - artikkelen var for meg interessant voksenopplæring. I forhold til hva jeg trodde fra før, så slippes det mye mer ut i fjorden enn jeg trodde, og det som ikke slippes ut gjenbrukes i større grad enn jeg var klar over.

Link to post
Share on other sites

 

nordan family 27 skrev 42 minutter siden:

 Tørrstoffer anvendes til gassutvikling, og deretter til landbruk og jord. Så mannsjiten havner i matfatet igjen, riktignok gjennom en prosess som innebærer både gjennvinning til gass gjennnom kompostering og deretter tilbake i kretsløpet igjen. 

Så da er det bare å velge om en vil ha det i fisken og badevannet eller potetene da?

Link to post
Share on other sites

50 minutes ago, Pinkvin said:

Fritidsbåtundersøkelsen til KNBF er jo noen år gammel, basert på 2011, men dog. 

 

I Oslo og Akershus, inkludert Østlandet forøvrig er det ca 221 000 husstander som har båt. Dessverre er sør og vestlandet slått i sammen så jeg finner ikke tall for egne tall for Sørlandet. Men på sør- og vestlandet er det 177 000 husstander med båt. 

 

Midtnorge og nordover har til sammen ca 105 000 husstander med båt. 

 

Om en er snill og sier at det "bare" er 70 000 husstander med båt på Sørlandet (og 107 000 på vestlandet), bare for å ta ett tall. Så vil øst- og Sørlandet til sammen ha over 300 000 husstander med båt. Resten av landet vil da utgjøre ca 210 000 husstander med båt. 

 

Så vi snakker altså om ca 100 000 flere husstander med båt på øst- og Sørlandet enn resten av landet. 

 

Om en ser ørlite på kystlengden i de ulike landsdelene.. Så ikke bare er det desidert flest fritidsbåter på øst- og Sørlandet, men de fordeles også på et mye kortere kyststrekk. 

--

Men siden Ida og Brigg mener det er annerledes. Var det ikke noe med antall båter til salgs, eller var det snøscootere? ;-)

--

Er forresten langt flere snescootere nordpå, dvs fra Trøndelag og nordover enn på Østlandet. Bare å slå opp i ssb. 

 

Snill? Vestlandet har vel rundt 5 ganger så mange innbyggere som Sørlandet. Mao. rundt 145.000 av de 177.000 og regnestykket ditt blir feil og resten av landet har flest båter men en liten overvekt basert på regnestykket ditt justert for folketallet på vestlandet i forhold til sørlandet. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 13 minutter siden:

Snill? Vestlandet har vel rundt 5 ganger så mange innbyggere som Sørlandet. Mao. rundt 145.000 av de 177.000 og regnestykket ditt blir feil og resten av landet har flest båter men en liten overvekt basert på regnestykket ditt justert for folketallet på vestlandet i forhold til sørlandet. 

 

Jeg er med på den, men noe som vekter andre veien er at langt større andel av husholdningene i agderfylkene har båt, og de bruker også båten(e) langt mer enn vestlendinger. Men det er unntak i begge retninger. Feks så er det flere husholdninger, da i prosent, i Sogn og Fjordane som har båt enn i Agderfylkene, mens husholdninger i Rogaland ligger på nær havlparten ifht Sogn og Fjordane og forsåvidt Agderfylkene. 

 

Og som nevnt så finner jeg ikke faktiske tall for vestland, vs Sørland. Finner kun prosenttall på fylkesnivå. Kan jo sette seg ned og regne prosent andre veien basert på folketallet, men det gidder jeg ikke. Så min gjetning blir forsåvidt like god som din. Men det er bare å sette seg ned med kalkulatoren så får vi fasit ;-)

 

Men uansett hvordan en vekter det så vil øst- og Sørlandet ha flere husholdninger med båt og kystlinjen de brukes på er langt kortere enn resten av landet. Legg kystlengde inn i regnestykket så blir forskjellen enda større. 

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Pinkvin said:

 

Jeg er med på den, men noe som vekter andre veien er at langt større andel av husholdningene i agderfylkene har båt, og de bruker også båten(e) langt mer enn vestlendinger. Men det er unntak i begge retninger. Feks så er det flere husholdninger, da i prosent, i Sogn og Fjordane som har båt enn i Agderfylkene, mens husholdninger i Rogaland ligger på nær havlparten ifht Sogn og Fjordane og forsåvidt Agderfylkene. 

 

Og som nevnt så finner jeg ikke faktiske tall for vestland, vs Sørland. Finner kun prosenttall på fylkesnivå. Kan jo sette seg ned og regne prosent andre veien basert på folketallet, men det gidder jeg ikke. Så min gjetning blir forsåvidt like god som din. Men det er bare å sette seg ned med kalkulatoren så får vi fasit ;-)

 

Men uansett hvordan en vekter det så vil øst- og Sørlandet ha flere husholdninger med båt og kystlinjen de brukes på er langt kortere enn resten av landet. Legg kystlengde inn i regnestykket så blir forskjellen enda større. 

Så kan du ta med at inntekt til båtfolk på sørlandet er langt lavere enn båtfolk på vestlandet og at fritidsbåter på sørlandet oftere. er småbåter. I tillegg har vestlandet en større belastning med supplybåter, cruisetrafikk, fiskebåter osv. men ja noen septiker fra eller til på vestlandet eller sørlandet er nok i all hovedsak god gjødsel i åpent farvann der og. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 4 minutter siden:

Så kan du ta med at inntekt til båtfolk på sørlandet er langt lavere enn båtfolk på vestlandet og at fritidsbåter på sørlandet stort sett er småbåter. I tillegg har vestlandet en enorm belastning med supplybåter, cruisetrafikk, fiskebåter osv. så belastningen er nok ikke så mye mindre på vestlandet enn du vil ha det til ift. sørlandet. 

 

Om vi holder oss til fritidsbåter da, som vel var utgangspunktet. Sørlendinger bruker båtene mer, og veldig mye mer til ferieturer enn vestlendinger gjør, faktisk mer enn dobbelt så mye. Vestlendingene derimot bruker sine båter mer til fiske enn sørlendinger. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 54 minutter siden:

Snill? Vestlandet har vel rundt 5 ganger så mange innbyggere som Sørlandet. Mao. rundt 145.000 av de 177.000 og regnestykket ditt blir feil og resten av landet har flest båter men en liten overvekt basert på regnestykket ditt justert for folketallet på vestlandet i forhold til sørlandet. 

 

Jeg fant ett tall her, som en kommentar til tabell 3.2.1, "I R3 er det 130 000 husholdninger som eier båter". Mao 177 000 minus 130 000 er 47 000 husstander med båt på Sørlandet. Dvs 23 000 færre enn jeg gjettet ut av det blå. 

 

Men da altså 77 000 flere husholdninger med båt på Øst- og Sørlandet enn hele resten av landet til sammen, og det samlet på en langt kortere kystlinje. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Pinkvin said:

 

Jeg fant ett tall her, som en kommentar til tabell 3.2.1, "I R3 er det 130 000 husholdninger som eier båter". Mao 177 000 minus 130 000 er 47 000 husstander med båt på Sørlandet. Dvs 23 000 færre enn jeg gjettet ut av det blå. 

 

Men da altså 77 000 flere husholdninger med båt på Øst- og Sørlandet enn hele resten av landet til sammen, og det samlet på en langt kortere kystlinje. 

 

 

Mao. du var ikke så snill. Østlendinger og Sørlendinger med stor nok båt til å ha septik drar jo til sverige og danmark på harrytur i ferien uansett. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 8 minutter siden:

Mao. du var ikke så snill. Østlendinger og Sørlendinger med stor nok båt til å ha septik drar jo til sverige og danmark på harrytur i ferien uansett. 

 

Ja er ikke fritt for at det er noen tusen (?) nordmenn/båter nedover svenskekysten og mange av de går da relativt lange strekk langs Akershus/Østfoldkysten tur/retur, så det generer veldig mye trafikk langs den norske delen av kysten før Sverige. Noen drar rett over Oslofjorden også da men, aner ikke hvor mange det dreier seg om. Har båtplass i Østfold og ser at konvoien "Oslo"- Sverige nær går døgnet rundt gjennom sommerukene.

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 8 timer siden:

Satt akkurat å leste om renseanlegget på vestsiden av indre Oslofjord i en artikkel på tek. Lærerikt og interessant. De som er veldig redd for bakterier blir nok ekstra skremt - det slipper derfra ut opptil 11.000 liter i sekundet med bakterieinfisert vann, hvor saltvannet er siste del av renseprosessen. 

 

Har lest det samme, og som vel illustrerer noe av hva som egentlig er problemet, dersom det er bakteriene man syntes er den verste styggedommen her i verden da. 

 

Det ene utelukker ikke det andre, men det jeg undres over er det voldsomme fokuset på småbåtflåten. Ut fra diskusjonen over skjønner jeg jo mer og mer at dette handler først og fremst om psyke/følelser, og forankret veldig lite til fornuft og fakta. Foreløpig har jeg i alle fall ikke sett noen dokumentasjon på at utslippet vi her snakker om virkelig er noe vi bør bekymre oss særlig over. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...