Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

58 minutes ago, Mulligan said:

 I det meste av Ytre Oslofjord er tømming av septik forbudt.

Drit i din egen fjord, ikke i min.

 

Er du enig i at det monteres 5G sendere i fjorden din siden du tillater dette?  Den elektromagnetiske strålingen fra 5G mener jo en halv milliard bør forbys da den er svært skadelig.  Dersom du er redd litt ekstra biologisk avfall i ytre oslofjord fra fritidsbåter vil jeg anbefale et bomberom. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Merkelig tenkning. I hjemmet har man avløpsordninger til mange titusenvis av kroner. Når samme familie flytter i båt hyles det opp om retten til å drite fritt. Men nå er det sånn at det er ca. en halv milliard mennesker som er uenig med "den gemene hop". Fra 2021 slår EU sitt vanndirektiv inn for fullt. Og da blir det slutt på septik fra båt og giftig bunnstoff.

 

Før man gjør noe med de store synderne så gjør jeg ingen ting med dette. Tømme-stussen på dekk skal få stå dønn urørt.

Når det er sagt, så slipper jeg ikke dette inne i noen fjorder.

 

Så et lite apropos vedrørende renovasjon hjemme. Vi har i mangfoldige år kildesortert søppel. Der jeg bor er restavfall/organisk avfall-dunken delt i 2 med en innvendig plastvegg. Hos meg ble denne veggen ødelagt av søppelbilen for ca. 5 år siden. Fra da av blander selvfølgelig organisk og restavfall seg i dunken. Ingen reagerer..... Jeg trodde disse søppelbilene hadde forskjellige rom, men de bryr seg tydeligvis ingen av de som henter søppelen. Når man leverer på dynga selv derimot, da kan det virke som de bare venter på å "ta deg".....

 

Filmen du delte var for øvrig bra og viser tydelig hvorfor jeg som fritidsbåteier ikke klarer å ta regelverket på alvor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Pinkvin said:

 

Jo men dette handler om interkommunale avtaler, om en skulle forlange noe i nærheten av den fagligheten enkelte av dere legger som krav så snakker vi om forskningsarbeid langt utenfor de rammene en kommune kan drive med for å gjøre noen som helst politiske beslutninger. 

 

Dette er jo ikke rikspolitikk med mye ressurser, kun skarve lokalpolitikere som gjør som best de kan for å bevare nærmiljøet for sine innbyggere. 

 

....

--

Vel kunne en ventet med på pålegge oss vanlige folk 85 000,- pr husstand i avgift (arbeid kommer i tillegg må skjønne..) til bøndene hadde gjort sitt, eller til renseanlegget ble flyttet. Men faktisk, samlet sett, så har vi nå vann jeg kan drikke av øverst i Morsavassdraget, det er vann vi kan bade i lengre ned, det er vann en kan fiske i enda lengre ned, og det hele ender som drikkevann i Østfold. Alt henger i sammen med alt, hvem som gjorde hva når spiller ingen rolle, til sammen gjorde vi nok. Det er det som teller, ikke rekkefølgen. 

--

Om vi ga faen her i Enebakk så er antagelig det eneste som ville skjedd at Østfold før eller siden stod uten drikkevann fra Vannsjø, men det hadde jo ikke rammet oss. 

 

At politikere til tider virker til å styre etter alt annet enn fag er klart for meg også - men at det er positivt at de tar beslutninger i blinde det er mindre klart...  Å skylde på alt uten å f.eks. kanskje samarbeide om en studie på interkommunalt eller til og med nasjonalt nivå før en bare bestemmer seg for noe er kanskje for avansert? Enklere (for dem) og billigere (for dem)....?

 

I forhold til resten er det jo en fin historie, men så var det det med å vurdere tall, størrelser og sammenhenger. Fastboende, ferskvann, 365 dager i året og kanskje lav vannføring for alt jeg vet. Da kan det jo være fornuftig å kreve det?

 

Ironisk nok er den største synderen ift. utslipp av septik ofte det offentlige - rett i sjøen og faktisk nettopp der folk bor,  bader og annet i strandkanten.... Du kan jo også lese deg opp om forfallet i vann og avløpssektoren der kloakk renner inn i ferskvannsrørene til tider.

 

Signifikans er et viktig ord; hva er kravet til at det man tror er riktig - samt hvilken hypotese/beslutningsforslag tester man. Noen ganger er det lurt å være føre var uansett hva, andre ganger er det dumt å ikke være litt lur før man bare plumper uti det - beslutningsmessig.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 16 timer siden:

Siden det har vært snakket om cruise skip og utslipp fra dem. De slipper ikke ut ubehandlet kloakk slik mange sikkert tror.

 

Forsiktig nå. Du må ikke ta illusjonene fra nedskjitingsadmiralene.

Selvsagt renser de. Norske Scanship er markedsleder for slike renseanlegg.

Det er et strengt regime. Alle utslipp loggføres.

Også i Ytre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 3 timer siden:

 

Forsiktig nå. Du må ikke ta illusjonene fra nedskjitingsadmiralene.

Selvsagt renser de. Norske Scanship er markedsleder for slike renseanlegg.

Det er et strengt regime. Alle utslipp loggføres.

Også i Ytre Oslofjord.

 

Vedlegget til Mouch lengre nede, viser vel noe helt annet...

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
On 4/5/2018 at 9:14 PM, Ventus said:

 

At politikere til tider virker til å styre etter alt annet enn fag er klart for meg også - men at det er positivt at de tar beslutninger i blinde det er mindre klart...  Å skylde på alt uten å f.eks. kanskje samarbeide om en studie på interkommunalt eller til og med nasjonalt nivå før en bare bestemmer seg for noe er kanskje for avansert? Enklere (for dem) og billigere (for dem)....?

 

I forhold til resten er det jo en fin historie, men så var det det med å vurdere tall, størrelser og sammenhenger. Fastboende, ferskvann, 365 dager i året og kanskje lav vannføring for alt jeg vet. Da kan det jo være fornuftig å kreve det?

 

Ironisk nok er den største synderen ift. utslipp av septik ofte det offentlige - rett i sjøen og faktisk nettopp der folk bor,  bader og annet i strandkanten.... Du kan jo også lese deg opp om forfallet i vann og avløpssektoren der kloakk renner inn i ferskvannsrørene til tider.

 

Signifikans er et viktig ord; hva er kravet til at det man tror er riktig - samt hvilken hypotese/beslutningsforslag tester man. Noen ganger er det lurt å være føre var uansett hva, andre ganger er det dumt å ikke være litt lur før man bare plumper uti det - beslutningsmessig.

Egen uthevning; https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/oslo-kommune-stenger-srenga-sjbad/3423512227.html

 

Rart hvordan det er; et par fritidsbåter langs hele fjorden eller.... Dog i påvente av hva som faktisk blir tilfelle, men det var noe med størrelsesordnene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
aileenll skrev 19 minutter siden:

Vell, kart eller anvisning til sted for tømming/pumping av kloakk er iike å finne på kommunens hjemmeside!

Må en da gå ut i fra at en er henvist til å tømme i fjorden på innsiden av nasjonalparken?

image.png.45fdeae754e3717a734636cc9b9c3d92.png

 

Hvor mange plasser er det en 600 meter + i diameter sirkel som ikke er nær en øy/holme i det farvannet? Ok, det er noen om man er ivrig nok med linjalen, men en er jo mildt sagt insisterende om en går inn i skjærgården for å tømme avføringa si der. 

 

Denne oversikten har vært linket til mye, den er god. Når en finner ny stasjon så send beskjed å blir det oppdatert av brukeren her inne som holder siden: 

 

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&ll=58.93507474346881%2C11.249989440063473&z=7

 

Er vel 3-4 stasjonen innenfor kartutsnittet. Søkefunksjonen på Tvedstrand kommune sin side ser ikke ut til å virke...?

 

 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Pinkvin said:

Det evig gyldige argumentet om at noen andre gjør mer så da skal ikke vi gjøre noe. 

 

"Good one", eh... 

Ikke visste jeg at miljøet skilte på avsender?

 

Bjelke og flis; bare å finne ut hvilken vei "krokodilletegnet" skal stå. Hvis det var miljøet og ikke "feel good" som var viktig da.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 3 timer siden:

Ikke visste jeg at miljøet skilte på avsender?

 

Bjelke og flis; bare å finne ut hvilken vei "krokodilletegnet" skal stå. Hvis det var miljøet og ikke "feel good" som var viktig da.

 

Så siden det meste av plast kommer fra noen store elver i India er det bare å hive søppla i sjøen her hjemme. Er ikke noe poeng å gjøre noe her så lenge de i Asia fortsetter vel? Kanskje vi kan tømme mer søppel i sjøen enn vi gjør?

 

Eller tømme mannskiten sin inne i fjorden i garna til folk eller 300 meter fra ungene som bader på stranda. All den tid renseanlegg osv slipper ut mer så bør vi i fritidsbåter som ferdes i naturen kunne gjøre det samme. For badestranda skiller ikke på septik og dasspapir fra min tank og det kommunale renseanlegget som feiler etter et regnskyll. Spiller ingen rolle hvem sin e-colie som ødelegger badevannet for ungene. 

 

Kan spare noen kommunale og statlige kroner om vi fjerner søppeldunker og tømmestasjoner langs kysten og hiver søppla i sjøen i stedet. Og hva skal vi med skjærgårdstjenesten som tømmer utedasser i havner rundtomkring. Riv dassene og la folk skite i sjøen i stedet. Kan båtfolk tømme sine store tanker rett på utsiden så må vel vanlige folk på land få drite i fjæra? Floa tar jo dritten.  

 

Hvorfor er det forbud mot å pumpe spillolje på sjøen når en gjør oljeskift, er jo båter som slipper ut mer hele tiden. 

--

Mye urettferdighet her i verden gitt. Og som du sier, miljøet skiller jo ikke på hvem som slipper ut så da må vel vi også kunne slippe ut. Såpass må vi kunne koste på oss i "verdens rikeste land" fra fritidsbåtene vi bruker i naturen vår. 

 

Jeg mener, har du sett bildene fra elvene i Asia, og så skal noen begynne å kjefte på meg om jeg tømmer min søppel i sjøen her hjemme. Fy.. f.. folk er idioter altså! 

 

Og svenskene som klager på at det flyter bæsjeklumper i land fra norske fritidsbåter når deres egne "renseanlegg" slipper ut mer... er ikke til å tro hvor frekke de svenskene kan være. 

Link to post
Share on other sites

Skal ikke fyre opp under noen av sidene her, men det er mye interessant å lese på renseanleggenes egne hjemmesider. Saltvannet er en del av deres prosess for å rense, så redselen for å treffe en bakterie i fjorden er for såvidt berettiget - men sannsynligvis relativt ufarlig likevel. 

 

Synes forøvrig sammenligningen mellom plastikk og biologisk og næringsrikt avfall er litt søkt. Renaeanleggene selger jo «jord» til bruk fra sine anlegg, så grusomt skummelt er jo ikke dette. Men jeg liker heller ikke dopapir i panna når jeg kommer opp fra badevannet.

Link to post
Share on other sites

Det dasspapiret du får i pannen, kommer garantert ikke fra vår båt. Der har det først gått gjennom kvernen i dassen, og så gjennom kvernen fra tanken og ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

 

Så siden det meste av plast kommer fra noen store elver i India er det bare å hive søppla i sjøen her hjemme. Er ikke noe poeng å gjøre noe her så lenge de i Asia fortsetter vel? Kanskje vi kan tømme mer søppel i sjøen enn vi gjør?

 

Eller tømme mannskiten sin inne i fjorden i garna til folk eller 300 meter fra ungene som bader på stranda. All den tid renseanlegg osv slipper ut mer så bør vi i fritidsbåter som ferdes i naturen kunne gjøre det samme.

Det sto her på BP for noen år siden om en ,som ved et misstag hadde tømt ut 12.000 m3 med ren kloakk fra et renseanlegg.:ghost::eek:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Pinkvin said:

 

Så siden det meste av plast kommer fra noen store elver i India er det bare å hive søppla i sjøen her hjemme. Er ikke noe poeng å gjøre noe her så lenge de i Asia fortsetter vel? Kanskje vi kan tømme mer søppel i sjøen enn vi gjør?

 

Eller tømme mannskiten sin inne i fjorden i garna til folk eller 300 meter fra ungene som bader på stranda. All den tid renseanlegg osv slipper ut mer så bør vi i fritidsbåter som ferdes i naturen kunne gjøre det samme. For badestranda skiller ikke på septik og dasspapir fra min tank og det kommunale renseanlegget som feiler etter et regnskyll. Spiller ingen rolle hvem sin e-colie som ødelegger badevannet for ungene. 

 

Kan spare noen kommunale og statlige kroner om vi fjerner søppeldunker og tømmestasjoner langs kysten og hiver søppla i sjøen i stedet. Og hva skal vi med skjærgårdstjenesten som tømmer utedasser i havner rundtomkring. Riv dassene og la folk skite i sjøen i stedet. Kan båtfolk tømme sine store tanker rett på utsiden så må vel vanlige folk på land få drite i fjæra? Floa tar jo dritten.  

 

Hvorfor er det forbud mot å pumpe spillolje på sjøen når en gjør oljeskift, er jo båter som slipper ut mer hele tiden. 

--

Mye urettferdighet her i verden gitt. Og som du sier, miljøet skiller jo ikke på hvem som slipper ut så da må vel vi også kunne slippe ut. Såpass må vi kunne koste på oss i "verdens rikeste land" fra fritidsbåtene vi bruker i naturen vår. 

 

Jeg mener, har du sett bildene fra elvene i Asia, og så skal noen begynne å kjefte på meg om jeg tømmer min søppel i sjøen her hjemme. Fy.. f.. folk er idioter altså! 

 

Og svenskene som klager på at det flyter bæsjeklumper i land fra norske fritidsbåter når deres egne "renseanlegg" slipper ut mer... er ikke til å tro hvor frekke de svenskene kan være. 

Et mer realistisk bilde klarer du sikkert; forskjell på lokalt og globalt miljø.  Og på hva man slipper og og hva det påvirker.

 

Det handler om hvor man legger innsats - hvis ikke det er mest feel-good igjen da.  Ikke enten eller,  men i hvilken ende man starter.  Hvis man er opptatt at målet skal nås da. Separat bør man vurdere om målet er riktig i seg selv.

.

Din argumetasjon er som å øse en lekk båt med en bruskork mens det er hull i skutebunn. Men du gjør da noe så da er det vel bra? Anbefaler å stemple først, øse når du har kontroll på lekkasjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Godhetsposering er viktig i disse dager. Selv om det ikke er koplet til hverken realisme, sunn fornuft, eller økonomiske betraktninger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 21 timer siden:

 

Hvor mange plasser er det en 600 meter + i diameter sirkel som ikke er nær en øy/holme i det farvannet? Ok, det er noen om man er ivrig nok med linjalen, men en er jo mildt sagt insisterende om en går inn i skjærgården for å tømme avføringa si der. 

 

Denne oversikten har vært linket til mye, den er god. Når en finner ny stasjon så send beskjed å blir det oppdatert av brukeren her inne som holder siden: 

 

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&ll=58.93507474346881%2C11.249989440063473&z=7

 

Er vel 3-4 stasjonen innenfor kartutsnittet. Søkefunksjonen på Tvedstrand kommune sin side ser ikke ut til å virke...?

 

 

Beklager! Ref din link er det en i Tvedestrand,  Havefjordbrygge. Ellers er nærmeste i Risør, eller Arendal.

Det er 12-15 nautiske mil imellom tømmestasjonene. Og svert mange båter som traffikerer den kyststrekkningen har ikke ambisjoner om å gå så langt, de skal bare ut i skjæra, overnatte noen dager. For så å returnere til sin havn. Tømmestasjonene ligger ikke langs den leden. Folk går heller ikke omvei på en time eller to, for å ligge i dotømmekø!

Så realiteten blir nok at det fortsatt tømmes på vei hjem, i nasjonalpark eller lengre inn i fjorden.

Men hvem skal håndheve regelen?De samme som passer på fartsbestemmelser og promillekjøring? ?

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Mindre effekt enn ved kraftig regnskyll

I verste fall kan 720.000 liter avfallsvann bli sluppet ut i Alnaelva, når kloakkvann skal slippes ut i to omganger, som følge av arbeidet mot Follobanen.

Ifølge en rapport fra NIVA (Norsk institutt for vannforskning) vil utslippene være mindre enn det som kommer ved et kraftig regnskyll.

– Er det slik at det ikke er forsvarlig å bade på Sørenga etter et kraftig regnskyll?

– Det er ikke forsvarlig å bade på Sørenga etter et kraftig regnskyll, nei, svarer Kongsteien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...