Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Dreuf skrev for 7 timer siden:

Denne tråden burde snart få provisjon fra Victron Energy ;)

 

@njal 

Mener jeg har 6 eller 8mm2 kabel på tilsvarende strekk som deg. Det gjør ikke noe å legge for tykk kabel.

Her er en tabell: https://toppfritid.no/produkthjelp/produkthjelphytteutstyr/tabellkabeltverrsnitt.art

 

Men... Får du plass til ett 100w panel foran sprayhood? Jeg har prøvd å se på bildene av båten i tråden din men var ikke enkelt å se hvor god plass du har der, panelet du linker til er 118cm langt.

(Ikke dumt å kjøpe for stort panel egentlig, da kan du kjøpe ett til som faktisk passer foran sprayhood og ha det andre mobilt på rekke e.l... snakker av erfaring..)

 

Omtrent sånn vil det bli med et panel på 1185x540mm

Tror det burde kunne gå greit. Burde jo være litt størrelse på det så det monner.

IMG_4434.jpg.49716461960876f617b773ffb80f55b7.jpga

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Hjelpe meg! Har dere ikke annet å bekymre dere over? :rolleyes:

Jeg vil ikke at båten min skal se ut som en solgulnet plastbalje fra 80-tallet. (Men med  litt polyuretanmaling så matcher de nok resten av 70-tallesbåten min:)

 

Men altså @Tore B, hvor store er panelene du har avbildet?

(At de er litt klumpete er ok, det viktige er at de bidrar til at hjørnene på panelet blir avrundet så det ikke gjør så vondt å sparke i dem, samt at de gir litt løft så det blir noe kjøling under.)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Bitteliten Det er jo tidligere ejer, der har installeret, og der er ingen manualer med, så jeg ved det ikke. 

 

Panelerne ligger fladt på taget men leverer altså 2-4 ampere eller 25-50 watt midt på dagen her i april, kan jeg se. 

 

Regulatoren er en NAPS Max Power MPPT. 

 

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/AnvMaxPower.pdf

Link to post
Share on other sites

@MajorAndy Det står i instruksjonsboken at du kan skyve bryter nr. 2 til venstre(Sealed) for å velge en annen karakteristikk på regulatoren(tilpasset AGM). Du kan jo forsøke dette å se hvilken float den velger da(det står ikke noe om hva den lader med i boka). Den skal da normalt velge en lavere float og absorbsjon. Det står også at regulatoren har innebygget temperatursensor som gjør at den lader med høyere volt om det er kaldere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Hjelpe meg! Har dere ikke annet å bekymre dere over? :rolleyes:

Dette her er viktige greier @LarsH! Det eneste som duger her er nok høyglanspolerte syrefaste beslag :thumbsup:

 

MajorAndy skrev for 1 time siden:

Regulatoren er en NAPS Max Power MPPT. 

Da kan du slippe ned skuldrene. Jeg har samme regulator, og trodde lenge at min ikke regulerte ned float, men det gjør den. Det tar bare veldig lang tid. Årsaken er nok at ladestrømmen fra panelet er veldig lav. 

Link to post
Share on other sites

Tak til Vanntro og Komodo for svar. Jeg lærer noget nyt hver dag :-)

 

Som jeg læser manualen, så er forskellen på indstillingen til AGM og bly/syre at den ikke laver dette desulfateringstrick med at hæve ladespændingen når den er sat til AGM. Men det er en trøst at vide, at regulatoren (nok) er ok. De ødelagte batterier i båden da jeg købte den skyldes nok så bare alder eller manglende vedligehold.

 

Ellers må jeg gentage, at jeg oplever solcellerne som en større forbedring end jeg havde forventet. Havde båden ikke haft solceller da jeg købte dem, så ville jeg ret sikkert ikke have installeret/prioriteret det. Men nu, hvor jeg har oplevet dem, så er det en dejlig komfort-ting at vide, at man ikke på samme måde er afhængig af landstrøm som jeg var tidligere. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om du lager en bryter på pluss-kabelen, så bruk en bryter som tåler effekten. Og dekk gjerne til panelet før du operer bryteren.

 

Nå husker jeg ikke hvem som har hva i denne tråden, men er du på "VE-kjøret", så har de en kabel som kan skru av kontrolleren for deg:

Sitat

VE.Direct non inverting remote on-off cable (ASS030550310) This cable is intended for on/off control of BlueSolar MPPT solar chargers with a VE.Direct interface. It will switch the product on when the source signal turns high, and switch the product off when the source signal turns low or becomes free floating. Note regarding the MPPT 75/10, 75/15 and 100/15: the VE.Direct RX pin of these models must be set to remote on/off instead of the default battery life enable/disable setting. Use VictronConnect to change this setting.

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 53 minutter siden:

Om du lager en bryter på pluss-kabelen, så bruk en bryter som tåler effekten. Og dekk gjerne til panelet før du operer bryteren.

Litt drodling rundt riktig bryter:

Brytere spesifiseres vanligvis med hvor mange ampere ved gitt spenning de tåler. 

Eksempel med to 190W-paneler på 24V i parallell: 190/24 + 190/24 = 15,8. Altså må bryteren tåle minst 16A ved 24V. Korrekt?

(Ved et serie-oppsett er ampere konstant mens i et parallell-oppsett er volten konstant, noe som må tas høyde for dersom man har paneler av forskjellig type, se mer her: https://www.victronenergy.com/blog/2015/11/10/connecting-different-sized-victron-energy-pv-modules-series-or-parallel/)

 

Ang tildekking: Er det anbefalt for å unngå å skade bryteren med lysbuen som oppstår ved likestrøm?

 

 

MajorAndy skrev 51 minutter siden:

I min manual står at man skal tilkoble batteriet først og derefter solpanelet. Så det må være omvendt når man frakobler: Panelet først og derefter batteriet.

Da husket jeg riktig:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Finnes det noen mulighet for å slå av ladingen via solceller uten at det er risiko for brann eller andre uheldige ting?  Om så , hvordan løser man det?

 

Jeg ha denne montert, Bitteliten. Med hovedbryter: https://www.sunwind.no/product/show/?id=313&Solcelleregulator-Sunwind-16VA

Ser gammeldags og fæl ut, men fungerer supert. Pulserer om batterier er fulle.

Maritim selger den: https://www.maritim.no/solcelleregulator-sunwind-16va#.WsysUuzFLRY

 

 

 

sunwind2.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

Går det an å sette en hovedstrømbryter på plussen mellom regulator og batterilader også om man kobler strøm fra solcellergulatoren inn på 220V laderens kabler til batteriene?

 

 

Jeg kan ikke se at det skulle være noe problem med å gjøre det..

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 21 timer siden:

Litt drodling rundt riktig bryter:

Brytere spesifiseres vanligvis med hvor mange ampere ved gitt spenning de tåler. 

Eksempel med to 190W-paneler på 24V i parallell: 190/24 + 190/24 = 15,8. Altså må bryteren tåle minst 16A ved 24V. Korrekt?

(Ved et serie-oppsett er ampere konstant mens i et parallell-oppsett er volten konstant, noe som må tas høyde for dersom man har paneler av forskjellig type, se mer her: https://www.victronenergy.com/blog/2015/11/10/connecting-different-sized-victron-energy-pv-modules-series-or-parallel/)

 

Ang tildekking: Er det anbefalt for å unngå å skade bryteren med lysbuen som oppstår ved likestrøm?

 

En bryter er ofte oppgitt med maks V og A (kan også være oppgitt som VA), dette går på tykkelsen av kontaktflatene, samt kapslingen rundt kontaktflatene.

En grov kontaktor kan bryte store strømmer har tykt gods i kontaktflatene og en liten 12v bryter kan ha kontaktflater med tykkelse på papir.

Dersom man bruker f.eks en 1A bryter på et 20A solcelle anlegg så kan man også få varmgang i bryteren selv om den ikke opereres. Så det hjelper ikke å koble inn en 1A bryter, dekke til panelet og bryte strømmen uten last.

Det blir nesten som å skjøte inn 2cm med 0,75mm2 kabel når resten er 8mm2. 

 

Tildekking er anbefalt for å hindre en potensiell lysbue. (Jeg har linket til en video tidligere i tråden hvor de kobler fra noen paneler under full belastning). Selv om den videoen har nok en del høyere effekt enn hva mitt 100w panel greier å levere.

 

"Better safe than sorry" :)

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 10.4.2018 at 12.19:

Finnes det noen mulighet for å slå av ladingen via solceller uten at det er risiko for brann eller andre uheldige ting?  Om så , hvordan løser man det?

 

Hei jeg har forhørt meg hos Sparelys ang dette fordi mitt evt panel nr 2 kommer til å bli koblet av og på kretsen. Fikk dette svaret. 

 

Batterikablene mellom Batteri og Regulator kommer ferdig med sikringsholder, om du tar ut sikringen når du skal koble til får du brytt kontakten mellom batteri og regulator. For å unngå at det kommer spenning på regulator når du kobler til, kan du eventuelt dekke til panelet med et eller annet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har 200w med panel og victronregulator med Bluetooth, monterte 100w til i helga. I dag fikk jeg maks 9w inn og skjønte svært lite, all feilsøking var resultatløs. Så slo jeg på masse forbruk og effekten inn på panelene var over 80w. 

 

Spørsmål, er det slik at dersom batteriene er fulle så vil ikke Victron regulatoren vise mer watt enn det som leveres til batteriene?

 

Jeg har satt veldig konservative verdier på float og absorption spenning nå i en testperiode.

Redigert av Horst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sol og 18 grader her på sunnmøre, så eg limte fast solcellepanelet med tec7 framfor sprayhooden.

20180415_153745.jpg.4987b0daeaeb8271aaffcca1620e3350.jpg

 

Panel av denne typen: https://www.aliexpress.com/item/Solarparts-1PCS-75W-flexible-solar-panel-12V-cell-system-kits-DIY-yacht-boat-marine-RV-module/32717498680.html

 

Monterte med desse mc4-forgreiningane: https://www.ebay.com/itm/HOT-1Pair-Y-T-Type-Branch-MC4-Connector-Solar-Panel-Cable-Adapter-solarPTCA/182977354935?hash=item2a9a4cdcb7:g:Qk0AAOSwJLJZfznE

 

Gjorde det for å kunne koble inn eit ekstra solcellepanel ved behov. Synes at løysinga var ganske stygg/for klumpete, og veit ikkje om eg kjem til å behalde desse forgreiningane. Mogleg at eg lager eit ekstra koblingspunkt bak på båten i staden.

 

20180415_153846.jpg.2d0b77d523bee98c9ce81b6a9663e6b4.jpg

 

Her er ekstra panelet på plass, og koser seg i sola.

20180414_174440.jpg.3a273c403b8966323fef0115fb000653.jpg

 

 

Panela ga 4,5A på det meste i dag slik som dei ligger på bilde. Under maksforhold så skal dei gi ca 8A.

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Horst skrev 1 time siden:

Jeg har 200w med panel og victronregulator med Bluetooth, monterte 100w til i helga. I dag fikk jeg maks 9w inn og skjønte svært lite, all feilsøking var resultatløs. Så slo jeg på masse forbruk og effekten inn på panelene var over 80w. 

 

Spørsmål, er det slik at dersom batteriene er fulle så vil ikke Victron regulatoren vise mer watt enn det som leveres til batteriene?

 

Jeg har satt veldig konservative verdier på float og absorption spenning nå i en testperiode.

 

Det stemmer. Victron MPPT rapporterer avgitt effekt på utgangen. Er det ikke noe som trekker strøm, så blir det heller ikke noe avgitt effekt fra kontrolleren.

 

Den kan bare forholde seg til strømmen som faktisk går i kretsen, den klarer ikke å beregne «potensielt maks effektuttak» fra solcellene.

 

Link to post
Share on other sites

Det har for øvrig komme ny programvare til Victron regulatorer i løpet av vinteren. Den ser litt annerledes ut enn tidligere og når den er lastet ned og aktivert blir de programmerte verdiene på ladingen tilbakestilt til fabrikksetting. Da må man inn på settings og skifte Battery preset fra Rotary Switch til  User defined for å få de riktig igjen. En man slik som meg som kjører Float på 13,2 så må man stille dette manuelt.

Samme opplegg som for tidligere programvare, bare litt annerledes utseende. Det viktige er at man justerer når programvaren er installert og ikke tror at personlige innstillinger blir med fra gammel programvare. 

Dem programvaren som ble brukt i høst het v1.27  Nå er det v1.30 som installeres.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

njal skrev On 8.4.2018 at 19.18:

I påsken var jeg på tur sammen med en annen seilbåt som hadde solceller, og jeg forsto at dette er bra greier.

Nå har jeg funnet ut at jeg må skaffe meg solcelle jeg og. Har tenkt til å starte med en solcelle foran sprayhooden.

Jeg har sett for meg et panel på ca. 100 watt, den må være myk, slik at den former seg etter hyttetaket.

 

Hva tror dere om denne? Sunbeam classic 100w

Ser ut som kabelen kommer ut på oversiden. Skulle gjerne hatt de ut på baksiden, men det har jo litt å si med pris og....

Noen som vet hvor tykke kabler man bør ha? sikkert 4 - 5 meter fra der panelet blir montert til batteri.

sunbeamsystem_100w_classic_c100jb_high.j

 

Når det gjelder regulator forstår jeg det bør være en mppt regulator, og da må den nok bli en victron:yesnod:

En sånn kan jeg tenke meg bør bli bra Victron SmartSolar MPPT 75/15A

Gøy med blåtann.

smartsolar_mppt_2.png

 

Jeg har vært på Seatronic å kjøpt dette panelet. De hadde ikke victron regulatoren med blåtann på lager, så den har jeg bestilt fra sparelys.

Planen er å montere det sånn her. Jeg har tenkt å ha en plate av pleksiglass under det, så det får støtte under hele flaten.

Skal få gjort det til uken, skal bli spennende:yesnod:

IMG_4453.jpg.59eb5a54c8a8031ddc313d08f09ad0e9.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 3 timer siden:

Gjorde det for å kunne koble inn eit ekstra solcellepanel ved behov. Synes at løysinga var ganske stygg/for klumpete, og veit ikkje om eg kjem til å behalde desse forgreiningane. Mogleg at eg lager eit ekstra koblingspunkt bak på båten i staden.

 

Helt enig, jeg hadde loddet dette sammen med krypestrømme med lim over tilkoblingene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

njal skrev for 3 timer siden:

Jeg har vært på Seatronic å kjøpt dette panelet. De hadde ikke victron regulatoren med blåtann på lager, så den har jeg bestilt fra sparelys.

Planen er å montere det sånn her. Jeg har tenkt å ha en plate av pleksiglass under det, så det får støtte under hele flaten.

Skal få gjort det til uken, skal bli spennende:yesnod:

IMG_4453.jpg.59eb5a54c8a8031ddc313d08f09ad0e9.jpg

 

 

For å unngå at du brekker/sprekker pleksiglassplata under panelet hvis du tråkker på det kan du montere noen understøtter i hvert hjørne og kanskje midt på hver kortside og langside. Blir de festet både i dekk og pleksiglass vil de også kunne hindre at panelet løfter seg hvis det kommer noe under panelet, selv om jeg ikke helt klarer å se at sjø over dekk skulle ha kraft nok til å rive løs panel+pleksiglass hvis det er montert skikkelig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...