Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

For å kunne ha remote oversikt på ladingen så trenger man en versjon av Venus eller Victron Color control GX.

Eller man kan bygge en selv som jeg viser i denne tråden: 

Color Control GX ligger vel ca 5-6000,- og de har nå kommet med en som heter Venus Gx som jeg mener ligger ett sted rundt 3k. 

https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/venus-gx

 

I tillegg til overnevnte så trenger man internett tilgang fra boksen, enten en router eller 3g/4g usb dongle rett i Venus/CCGX/Raspberry pi.

Og en ve.direct-usb kabel til hver enkelt ve.direct enhet man har. (2stk om man har en solkontroller og en batterimonitor).

 

screenshot.JPG.4e9f198d1bcf44721d991ad99ebfffe4.JPG

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Om du har en Victron Energy batterimonitor så kan du koble bluetooth dongle til den.

Du vil da se samme informasjon som du får fra batterimonitoren men den vil ikke lese informasjonen fra solregulator din.

For å få til dette må du da bytte til en Victron Energy solregulator og koble BT dongle til der.

Link to post
Share on other sites

Oppdager til min forskrekkelse her nå at min NAPS regulator gir 14.2V i vedlikeholdslading :worry: 

 

Her er et utklipp fra manualen

5950f3b19308f_NapsMaxpower-vedlikeholdslading.JPG.0e722473ce782e6693142596416880f7.JPG

 

Den har riktignok en switch for åpne kontra lukkede batterier, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken float den vil legge seg på for lukkede batterier. Kjenner at jeg ikke er klar for å ta livet av mine flett nye Haze gelebatterier helt ennå :giggle:

5950f4388df53_NapsMaxpower-switch.JPG.541e0a06eac3b175427ac9562fcbb77a.JPG

 

Noen som vet mer om denne regulatoren? Den ble innkjøpt etter anbefaling her på forumet for en del år tilbake for at den skulle være så bra. Jeg klarte imidlertid ikke å måle noe høyere ladestrøm med denne enn det jeg fikk med min gamle "dumme", så jeg følte meg vel egentlig litt lurt av de rådene der. Tror litt av anbefalingene her inne ble for mye "copy & paste" fra brosjyremateriell om MPPT regulatorenes fortreffelighet og manglende praktiske målinger.

 

Så hva mener dere, bør jeg bytte ut NAPSèn med en Victron for å unngå å tørke ut Haze-banken?

 

 

 

Redigert av Komodo
Bildene byttet plass??? (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke særlig greie på hverken NAPS eller GEL (har AGM selv), men 14.2V float må da være alt for mye.  GEL batterier pleier ofte å ha det som anbefalt bulk/absorpsjonsspenning, og da må det bli helt feil å "pøse på" med den spenningen etter at batteriene er fulle.  Selv om ikke sola skinner hele tiden så kan dette bli mange timer med "overlading" på en sesong.  Jeg ville byttet den regulatoren, hvis du ikke finner ut at den kan stilles ned.

 

Haze har vel greie datablader for batteriene sine, står det noe om ladespenninger der tro?

Link to post
Share on other sites

Joda, spenningen er alt for høy, ingen tvil om det. Den skal vel ligge på 13,6 i float om jeg husker riktig. Det jeg har merket meg med NAPS regulatoren er at den aldri legger seg ned på vedlikeholdslading selv om batteriene er fulladet med landstrømslader. Men med en floatinstilling på 14.2V er det jo fort gjort å bli lurt. Jeg får prøve å stille om microbryteren og måle på nytt. Hvis den ikke kommer ned på 13,6 blir det ny regulator fra Victron.

Link to post
Share on other sites

Vedlikeholdslading og float er det samme (hvis det er uklart).  Skummet igjennom manualen, men som du sier så står det ikke noe om ladespenningen for lukkede batterier der.  Annet enn at den skal være "slightly different".  Så du må nok bare prøve å måle deg frem der ja.  Evt. om noen andre her kan kaste lys over saken, det er sikkert solgt en del av disse regulatorene rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke uklart, jeg er ikke så blank :wink: Ja, det er nok solgt mange av disse regulatorene, særlig til medlemmer her inne. Det var varme anbefalinger herfra som gjorde at jeg kjøpte akkurat den regulatoren (noe jeg angrer litt på nå...). Jeg får måle litt og trekke min egen konklusjon. Mistenker at det blir en Victron :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutes ago:

Nei, det er ikke uklart, jeg er ikke så blank :wink: 

 

Nei jeg hadde vel egentlig blitt litt overrasket, etter alt jeg har lest av dine utallige innlegg her på BP :yesnod:.  Victron regulatoren er iallefall bra greier, og ladespenningene er justerbare om det skulle trengs.

Link to post
Share on other sites

Hvilken innstillinger kjører menigheten på VE MPPTene sine?

Jeg tror min skal stå på "batterylife" for jeg kan ikke huske å ha forandret på noe der..

På min båt så står det på noen duppedingser som belaster 0.6A kontinuerlig.

Men ser man her så går aldri kontrolleren over i float:

 

screenshot2.JPG.bb6dce3af99236ef4ca3a7003fe5a455.JPG

 

Den starter Bulk ca kl 06:30 og står der til ca 20.25 og ser jeg på yield så ligger det ofte rundt 300wh på en god dag.

Jeg har ett 100w panel og 300ah batteribank (blysyre).

Link to post
Share on other sites

Kjører også standard som er "Batterylife". Hos meg går den i float når båten ligger ubrukt i uka. Den dytter ofte litt flere timer enn hva man skulle tro var nødvendig med bulk og absorpsjon, men i forrige uke som vi hadde mye sol, så gikk den bare noen få minutter på morgenen på Bulk før den gikk over i float(fra og med onsdag).

Jeg har satt float på 13.2 og leser 13.15 på Victron BMV 600 instrumentet. Jeg har ikke noe forbruk koblet inn i uka og banken er 600 apm AGM.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du må ha Victron MPPT for å kople til dongle. Det rimeligere alternativet til Color Control GX heter Venus GX og er uten skjerm. Da kan du lese status over Internett slik jeg forstår det (og dongle er unødvendig).

 

Om du liker elektronikkfikling kan bygge din egen Venus GX basert på Raspberry Pi som bruker Dreuf har lagt ut her. Står på min bucket list, men er i gang med annet koseprosjekt så det må vente litt (GPS-kompass). 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 4 timer siden:

På min båt så står det på noen duppedingser som belaster 0.6A kontinuerlig.

Men ser man her så går aldri kontrolleren over i float:

(...)

Den starter Bulk ca kl 06:30 og står der til ca 20.25 og ser jeg på yield så ligger det ofte rundt 300wh på en god dag.

Jeg har ett 100w panel og 300ah batteribank (blysyre).

 

Jeg mistenker at det lille strømtrekket ditt bidrar til at kontrolleren sjelden eller aldri går over i float.  Dette blir litt teoretisk, og kanskje "spekulativt", men uansett... (om du hadde logget batterispenningen over samme periode så kunne du fått en indikasjon på om teorien min kan stemme):

  • Duppedingsene trekker kanskje 75Wh (6Ah/12,5V) ila. de 10 timene uten lading.  Det må fylles på ila dagen, i tillegg til at blybatterier (og bly/syre spesielt), har veldig dårlig effektivitet ved lading av de siste prosentene på topp.  Tester har vist at så mye som halvparten av tilført energi går til spille når batteriet nærmer seg fullt.  Batteriene må derfor tilføres kanskje 150Wh for å lades opp til 100% igjen etter en natt.
  • Samtidig med at batteriene lades, trekker duppedingsene rundt 105Wh ila. dagen.
  • Yield'en er kanskje målt ut av panelet og inn på regulatoren og ikke fratrukket regulatorens effektivitet (som ligger i området 90-95% og maks 98% iflg. spec).  Altså bruker regulatoren i området 15Wh - 30Wh pr. døgn for jobben den gjør med å fange de 300Wh som panelet leverer.

Legger man sammen alt dette så "koster" duppedingsene 270Wh - 285Wh pr. døgn i avgitt effekt fra panelet for at regnskapet skal gå i null, gitt forutsetningene over.  Og det er ikke så langt unna det du ser at du får fra panelet. Regulatoren skal også være i absorbsjonsfasen i en periode før den går over i float, beregnet utifra hvor lang tid den brukte på å absorpsjonsfasen.  Det kan også se ut som du får batteriene over i float en sjelden gang i blant, så du ligger nok helt oppunder grensen for det.

 

Hvis du har anledning til å få ladet en del fra landstrøm eller motor en tidlig morgen, så vil du (hvis jeg har gjettet riktig i tillegg til at sola skinner), kunne se at kontrolleren går over i float som du forventer, den dagen.  Det er verdt å merke seg at hvis batterispenningen synker under 13,2V i mer enn ett minutt så startes en ny ladesyklus.  Ellers, hvis teorien min stemmer så tror jeg ikke du kan få så mye ut av å endre på ladespenningen. 

 

Jeg har for øvrig samme panel og regulator som deg, og opplever omtrent samme yield.  Den er markant lavere enn hva jeg ser at f.eks. VannTro, Dennric og Fantino opplever ift. størrelsen på panelene, så det skal bli en runde med etterforskning på den fronten ila. sommeren.

Link to post
Share on other sites

Sånn som oppsettet mitt så har jeg nok mye å hente på en smartere og mye kortere ledningsvei. (6mm2 kabel).

Regulatoren står ved batteriene, ledningene går bak til akterspeilet og opp og frem igjen til panelet som oftest ligger på lukegarasjen.

Planen var at det skulle henge på rekka, men ser det som oftest blir liggende på lukegarasjen. Går jeg "rett opp" så sparer jeg fort 3-4meter tipper jeg.

 

Her er en sammenligning av volt, ampere og ladesyklus:

 

5951738c8e2bf_Skjermbilde2017-06-26kl_22_43_24.png.20989b131963921a8a36ff6c1afafb69.png

595173678fa8a_Skjermbilde2017-06-26kl_22_43_15.png.9c42c054358b65145af497549a9e1d8c.png

 

I tillegg skal jeg gå over koblingene mine. Brukte vanlige gule kabelsko på biltema og merket at ladingen ble mye dårligere etter jeg hadde byttet batteribank. Sjekket en kobling og drog ledningen rett ut av kabelskoen, så skal bytte til de kabelskoene til de med innebygde krympestrømpe. De virker som de sitter litt bedre. Doblet ladingen ved å fikse den ene koblingen.

Link to post
Share on other sites

Det der var noen fine og illustrerende grafer, @Dreuf :smiley:.  Jeg syns de støtter teorien om at panelet bare sånn akkurat klarer å holde tritt med forbruket.  Batteriene kom jo aldri opp i 14,4V (default absorpsjonsspenning) de dagene der.  Det betyr at panelet ikke har klart å løfte batterispenningen opp til absorbsjonsspenningen og da kommer den heller ikke over i float.  Regulatoren skal holde seg i bulk (altså gi det som panelet kan levere) til den oppnår 14,4V.  Deretter skal den holde spenningen på 14,4V til den mener at absorpsjonsfasen er over, og så går den over i float.  Med de grafene der så syns jeg det ser normalt ut at regulatoren holder seg i bulkfasen.  

 

Da blir det spennende å se hva du får ut av panelet når du får skikk på kabler og kontakter :yesnod:.  Akkurat når det gjelder ledningene så har du allerede valgt god dimensjon, så du får ikke veldig mye ut av å korte de ned.  Det skal være bare ca. 1W å tjene ved full effekt fra panelet, ved å fjerne totalt 8 meter (2x4m) av den kabelen.  Men alle monner drar jo.  Og klart at koblingene må være gode (og det kan høres ut som det er her du har mest å hente).

Link to post
Share on other sites

Hadde visst ikke oppdatert siden når jeg prøvde å svare @Komodo så det innlegget ble litt malplassert.. :giggle:

 

Er litt misunnelig på de flotte grafene dere kan plukke ut. Må komme i gang med prosjekt Venus GX etterhvert.

 

Når det gjelder innstilling på MPPT så bruker jeg ikke 'hjulet' men har satt float til 13.4V via MPPT Control. Absorption er vel 14.4V. Greier ikke å huske max absorption-tid. Mulig det var 4t.

 

Har også 6 mm2 kabel fra panelene. Totalt snaue 10 m. Har kun brukt MC-4(?) koblinger på taket, en litt kraftig 'sukkerbit' på innsida etter gjennomføring og via en kraftig to-polt 230V bryter (type 'Elko') til MPPT (ville ha en bryter i systemet da spenning kommer opp i 130-140V på en god dag, kjekt å kunne koble mens det er strømløst da).

 

Jeg lader i praksis en bank på 390Ah med 4x150W panel, mens kjøl/frys spiser nominelt 760 Wh/døgn. Det 'henger' 5 andre batterier på også men de er frakoplet v/hovedbrytere når båten ligger - bortsett fra lensepumpe da, så de skal ikke trekke mye. Jeg ser at lader typisk går i float noen timer hver tredje dag når båten ligger i ro, noe som sikkert sammenfaller med hvor ofte vi ser sola her på Vestlandet.. De andre dagene ligger jeg på litt under 1 kWh Yield nå når sola står høyt. Tenker derfor at 300Wh/døgn på ett 100W panel er noenlunde normalt, og tilsvarer det jeg ser av Yield når jeg er i båten og bruker varmer osv slik at lader aldri går i float. Har hatt noen toppdager som overstiger dette også - overraskende nok så tidlig som en uke eller to etter påsken - men så har jeg og en særs gunstig plassering av panelene mhp skygge.

 

Link to post
Share on other sites

En av mange supre ting med denne tråden, er at stadig flere har rapportert inn hva de faktisk får ut av panelene sine.  Dette blir en flott "erfaringsdatabase" for senere.  Og når jeg nå går tilbake og ser på hva som er gjengs så innser jeg at Fantino har rett i at en yield på 300Wh pr. døgn fra et 100W panel er ganske normalt.  @Dreuf: da er det ikke sikkert du har så veldig mye mer å hente fra det panelet ditt allikevel.  Jeg setter en sånn bt dongle på ønskelisten min, og skulle ønske jeg hadde hatt tid og anledning til å tukle med en sånn Venus/CCGX/Raspberry pi løsning.

Link to post
Share on other sites

En liten "rapport" fra meg hva gjelder Watt/døgn.

Jeg har jo 2 x 100 watt monokrystalinsk og ser det samme som Fantino at ca 300 watt pr. panel pr. døgn er i tråd med praktisk opplevd lading.

Jeg må også få tilføye at på en god deg på Østlandet hvor jeg hadde behov for lading så ga panelene 970 watt til sammen(200 watt paneler).

Panelene står flatt montert på flybridgen med noe skygge på ettermiddagen(slik jeg lå den dagen), så det er nok fult mulig å få ut mer av dette om man hadde rettet de mot sola og unngått skygge.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at tråden er verdifull som 'erfaringsdatabase'. Da jeg skulle montere for 2 år siden var jeg veldig i tvil - fordi data jeg fant var veldig sprikende. Valgte mye solceller ift batteri for å ha OK lading også på gråværsdager (bor jo på Vestlandet..). Fasit er at de gir adskillig mer i variabelt vær enn jeg hadde forventet på forhånd. Jeg så for meg at jeg ville kunne strekke liggetid på min strømsultne kjøl/frys løsning noen flere dager men ikke at behov for lading fra landstrøm i sesongen skulle forsvinne. 

Link to post
Share on other sites

Jeg også trudde solcellelading bare kunne forlenge uthavn opphold med en dag eller to, men man trenger jo ikke landstrøm med litt bra paneler. 180watt hittil.  Tipper kjøleskapet mitt (130 liter) trenger 80 watt panel for og rusle og gå 24-7 i sommermånedene.  Har ikke skrudd av kjøleskapet siden jeg satt det på i april. Har ikke landstrøm på brygga. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev 1 time siden:

Tipper kjøleskapet mitt (130 liter) trenger 80 watt panel for og rusle og gå 24-7 i sommermånedene.  Har ikke skrudd av kjøleskapet siden jeg satt det på i april. Har ikke landstrøm på brygga. 

Det tilsvarer omtrent min erfaring også. Fram til i fjor har vi hatt et eldgammelt 50W panel, men det har ladet bra. Vi har kjøleskapet på fra vi setter ut båten på våren til vi tar den opp i okt nov og ligger ikke med fast landstrøm. Dette panelet er ikke nok til å holde kjøleskapet, men nesten. Mulig et på 80w holder, men da kommer det an på solforholdene. 

Link to post
Share on other sites

Horst skrev for 4 timer siden:

Jeg har ..... blybatterier. Hva bør absorption og float voltage være på?

Blybatterier har vel de fleste av oss. Men du tenker kanskje på syrebatterier? AGM og GEL er også bly. Men om du har syrebatterier vil det også spille en rolle om du har åpne til å etterfylle, eller såkalt "vedlikeholdsfrie" som er lukkede. Sistnevnte ser jeg egentlig ingen fordel med, de er jo ikke bare vedlikeholdsfrie, det er faktisk umulig å gjøre noe vedlikehold heller. Hvis du har åpne med kork er det ikke så kritisk om du har litt høy ladespenning, da kan du jo etterfylle vann. Er de lukket bør du være mer forsiktig. Men det spenningen du har høres vel uansett fornuftig ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...