Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Zitt skrev 27 minutes ago:

Jeg ville jo aldri latt mine barn/barnebarn bade i et trangt sund, hvis jeg visste at båter ferdes der. Til og med jeg vet hvem som kan bli taperen da.

Men hva er det du egentlig vil frem til, at man ikke skal kjøre inn i et trangt sund fordi noen kan bade der?

 

Dette er en kjent uthavn, stille og fredelig sted og merka lei går rett rundt. Men så er det da enkelte som tar snarveien og går i høy hastighet mellom båter som ligger longside, på svai osv. 

 

Håpløst å legge noe som helst ansvar på andre en idiotene som kjører gjennom på den måten. Siden scootere er tema her nevnte jeg de. Men var sef også noen ribber som gjorde det samme. 

 

En går bare ikke sånn blant båter i ei bukt. 

 

Det er ikke et trangt sund men to laguner forbundet med ett sund. Full peise nær båter hele veien. Men mest kritisk i sundet iom at en umulig kan ha oversikt da det er en kil ut ved sundet bak fjell. En unge i gummibåt ut der samtidig...

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 4 timer siden:

Misunnelse eller penger var ikke i mine tanker. Når det blir dratt inn  bekrefter vel det at vannscooter -eierene betrakter fartøyet som et statussymbol. Det er vel helst de som har båter over 35 fot som har behov for vannscootere ?

 

Nåja, aldri godt og vite hva som er i dine tanker..:giggle:

De siste argumentene dine bekrefter vel det du fornekter i første setning..:rolleyes:

For ordens skyld, blir også forbanna på slik kjøring, enten det er vannscootere, ribber eller drittunger i jolle med 9,9 på hekken..

Felles nevner er, det er aldri kjøretøyet det er noe gale med, men folkene som håndterer det..

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 22 minutes ago:

Hvor går grensen for hva et trangt sund er mht om det er en fredelig plett  i le mellom 2 holmer eller om det er en typisk ferdselsåre?

Vil du si at alle steder man kan ferdes mellom 2 holmer uansett hvor det er vil være uaktuelt som ankrings eller badeplass?

Det første spørsmålet er så vanskelig å svare på at jeg står over, kunne ringt en venn, men jeg tror ikke det hjelper heller.

På det siste spørsmålet blir svaret NEI, absolutt ikke!

Link to post
Share on other sites

Politiet vet ganske godt at hvis vannscootere blir allemannseie blir behovet større for enda flere politibåter til 15 mill pr stk som kan gå 50 knop  med et crew på 10 mann pr båt som bemannes 7/24. Derfor ser de få problem med scootere nå. Dette blir  et pengesluk uten like hvor de som ligger i uthavnene med en båt som gjør 8 knop skal betale festen.

 

Derfor er det viktig å holde igjen på uhemmet bruk av motoriserte leketøy for eliten på sjøen.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Poenget er, det trengs ikke flere lover for å regulere bruk av vannscooter, reglene er der, men de håndheves ikke..

Strengere straff for brudd på de nåværende regler, hadde helt sikkert hjulpet..

Beslagleggelse av fartøy, ved uansvarlig kjøring...4 år i arbeidsleir uten lønn...osv muligheten er uendelig..

Kanskje UGLEN har flere gode avstraffelses metoder ??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 5 timer siden:

, da det stadig hyler idioter på vannscooter forbi i 40 knop gjennom et trangt sund.

 

Zitt skrev for 5 timer siden:

Å bade i et trangt sund der båter ferdes har nå aldri vært noe genistrek!

Sant nok Zitt. Men forsvarer du de som Artekno og Pinkvin beskriver over her?

 

 

Shore skrev for 2 timer siden:

Vil du si at alle steder man kan ferdes mellom 2 holmer uansett hvor det er vil være uaktuelt som ankrings eller badeplass?

Jeg vil faktisk si det ja. Men om man ferdes der må man ta hensyn, noe jeg egentlig synes denne tråden handler om. Dessuten er det jo stor forskjell på hvilken båt man ferdes med. Om jeg kommer med lettbåten på tomgang og kona sitter i baugen så er det jo en stor forskjell på om det kommer en seilbåt på 50 fot hvor han som styrer ikke ser vannet foran båten. Et annet eksempel er jo den skøyta som rente en rib i senk her tidligere i sommer. Ikke mye oversikt over hva som skjer rett foran en slik båt!

 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Dette er en kjent uthavn, stille og fredelig sted og merka lei går rett rundt. Men så er det da enkelte som tar snarveien og går i høy hastighet mellom båter som ligger longside, på svai osv. 

Sikkert et bra eksempel Pinkvin, men vi får prøve å være litt mer konkrete her. Hvor befinner du deg?

 

Her er et annet eksempel,  en populær uthavn for både nordmenn og svensker. Fullt opp hele sommeren. Det er en beskyttet og fin lagune hvor det er trygt å fortøye selv om det blåser litt. Fine strender for barna er det også. Noen som kjenner seg igjen?

596c8edf8c53b_Glupp01.JPG.ecf0df6a36b142a0deb359f543e3f840.JPG

 

Her er innløpet sørfra. De røde strekene viser de nærmeste fortøyningsplassene ved sundet. I dette sundet kan man se hvor stor forskjell det er når folk passerer. Noen slakker ned og kjører sakte, andre kommer gjennom i plan, mens atter andre kommer med store båter i halvplan som drar opp store bølger. Nå ville jeg aldri latt mine barn bade i det sundet, men det er jo badende i nærheten av sundet. Hvor går grensen for hvor man kan bade?

596c8e59a773c_Glupp02.JPG.9768df22dd15c8fc9b3f36e728b96bb4.JPG

 

Gluppö 01.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Ida Marie III said:

Det er vel åpenbart, en bader ikke i trafikkerte områder, enten det er nært land eller ikke..

 

 

Går ingen led gjennom det sundet, hvis det er Gluppö du tenker på. Innseiling primært nordfra. Men det er sikkert trafikk der likevel. Kun idioter bader blant idioter, gammelt jungelord, men man skal ikke gå i halvplan med stor båt inn i en naturhavn, farlig for langt fler enn badende.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Ida Marie III said:

Ingen tvil, alt for mange tullinger på sjøen enten det er seilbåter eller vannscootere..

Men reglene for begge deler er god nok, men de følges ikke opp..

Er det mange seilbåter som går gjennom det sundet der i halvplan tror du? Ta deg en bolle.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 9 minutes ago:

Er det mange seilbåter som går gjennom det sundet der i halvplan tror du? Ta deg en bolle.

 

Nei, men det er mange måter å være tulling på, du finner dem over alt, også i seilbåter..

Problemet er ikke reglene/lovene men folkene om bord og mangelen på håndheving av disse reglene..

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 time siden:

Går ingen led gjennom det sundet, hvis det er Gluppö du tenker på. Innseiling primært nordfra. 

Nei, riktig det. Men som du også skriver så er det jo mye trafikk gjennom sundet. Gjennom her kommer jo også "turistferga" fra Grebbestad som kjører gjennom Gluppö med Tyskere som kaster bananer til primitive skandinaver som ligger til ankers her.

 

Jeg synes ikke det er noe feil i at folk kjører båt gjennom slike sund, det jeg synes er merkelig er at påfallende mange voksne mennesker synes det er ok å dra gjennom dette sundet i plan eller halvplan. Det kan f.eks. komme en daycruiser på et par-og-tjue fot i plan gjennom her, og så drar de av og tar båten ned fra plan når de har kommet gjennom sundet. For meg er det naturlig å kjøre ekstra sakte gjennom slike sund. Man kan jo møte andre og få behov for å stoppe opp og kanskje bakke? 

 

Lagt til:

Til informasjon er altså dette sundet ca 10m på det smaleste. Rett innenfor sundet er det tilrettelagt med fortøyningsbolter i fjellet på begge sider.

596ca8c88a9a6_Glupp03.JPG.c6a875559d0b667ea6fe78e10e595a7c.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

https://kartor.eniro.se/m/o6P0A

 

Utenfor Kungshamn hvor de hurtiggående ikke gidder å følge leia fordi det er saktegående båter der. Så da peiser vi på litt ekstra og går gjennom her. Bildet lyver litt, det ser ut som det er god plass på det smaleste men det er kun paddevann og ei glipe på kanskje 5-10 meter som er dyp nok. Mao har de ikke noen styringsmulighet i det de passerer på det smaleste. Utover å knalle på grunn da hvis de må styre unna. 

 

Markørene viser sånn ca hvordan båter lå på svai og til fjellet på ett tidspunkt. 

--

 

Vet ikke jeg.. for meg helt åpenbart et område hvor man sakker av og går sakte i gjennom. For overraskende mange en "snarvei" hvor man kan peise på ekstra i stedet for å gå leia sammen med alle de trege båtene. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lå noen dager på Gluppö sist sommer. Da lå det også båter longside i selve sundet. 

 

Og jo, seilbåter kan "grisekjøre" de også. Når vi lå der kom en klassisk og svær ketch, tipper 50 ish fot (nydelig båt) for fulle seil i god vind dundrende inn det sørlige og smale sundet. Jeg tipper i 8-10 knop. Slalom mellom alle som lå for anker i søndre lagunen før den dreide opp mot vinden, ned med seila og slapp ankeret. Så forsvant paret nedenunder for å så komme opp i adams drakt og ta et bad. Til sist nøt de et glass med noe godt i pysjamas i solnedgangen. 

 

Helt håpløs og idiotisk seiling. Men herregud så stilig ;-) 

 

Men klart, hjelper jo litt at en ikke lager bølger og lyd da.. virker ikke så voldsomt da. Noen sekunders blafring når de gikk opp i vinden og slapp seila og av kjettingen som gikk ut, det var alt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 6 minutes ago:

Lå noen dager på Gluppö sist sommer. Da lå det også båter longside i selve sundet. 

 

Og jo, seilbåter kan "grisekjøre" de også. Når vi lå der kom en klassisk og svær ketch, tipper 50 ish fot (nydelig båt) for fulle seil i god vind dundrende inn det sørlige og smale sundet. Jeg tipper i 8-10 knop. Slalom mellom alle som lå for anker i søndre lagunen før den dreide opp mot vinden, ned med seila og slapp ankeret. Så forsvant paret nedenunder for å så komme opp i adams drakt og ta et bad. Til sist nøt de et glass med noe godt i pysjamas i solnedgangen. 

 

Helt håpløs og idiotisk seiling. Men herregud så stilig ;-) 

 

Men klart, hjelper jo litt at en ikke lager bølger og lyd da.. virker ikke så voldsomt da. Noen sekunders blafring når de gikk opp i vinden og slapp seila og av kjettingen som gikk ut, det var alt. 

 

Ja, de imponerte deg nok mer en idiotene på vannscooter, men var vel muligens like uansvarlige, ikke spøk å få en sånn skute i skutesiden, eller over en som svømmer...

 

For ikke å snakke om gjengangeren med seilbåter som ligger med tauene hamrene i masten hele natten i en kuling, og holder havnen våken..

 

Er vist endelig nok idioter i pinnebåter også, men det betyr ikke at det er noe gale med seilbåter... det samme gjelder vannscooterne..

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Pinkvin said:

Vet ikke jeg.. for meg helt åpenbart et område hvor man sakker av og går sakte i gjennom. For overraskende mange en "snarvei" hvor man kan peise på ekstra i stedet for å gå leia sammen med alle de trege båtene. 

 

Kjekkt å vite hvor man ikke skal ligge nære land ... ikke Gluppö, ikke utenfor Kungshamn ... er det blitt en ny trend at man bare kan drite i alt og dra gjennom hvor som helst? Takke meg til hundre idioter på vannscooter ... stor hekksjø kan være livsfarlig i gitte situasjoner, og klok av skade har jeg begynt å forstå at hekksjø kan dukke opp nesten over alt ... 

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev for 7 timer siden:

Det første spørsmålet er så vanskelig å svare på at jeg står over, kunne ringt en venn, men jeg tror ikke det hjelper heller.

På det siste spørsmålet blir svaret NEI, absolutt ikke!

Beklager vanskelig spørsmål, burde ha forstått det. Jeg burde nok nøyd meg med enkle ja-nei spørsmål, skal ha det i minne til en annen gang.:wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 10 minutes ago:

Beklager vanskelig spørsmål, burde ha forstått det. Jeg burde nok nøyd meg med enkle ja-nei spørsmål, skal ha det i minne til en annen gang.:wink:

Ja, kanskje du burde forstått det, men det gjorde du ikke!

Vi er nok forskjellig på mange menneskelige egenskaper, vi to, og med litt innsats, så klarer du sikkert å leve med det!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

 

Nåja, aldri godt og vite hva som er i dine tanker..:giggle:

 

 

Tror jeg uttrykker meg ganske klart. Problemet er  vel at det stopper opp hos mottakeren.

 

Det er bekymringsfullt at noen politikere med støtte av politiet ønsker vannscootere velkommen på sjøen og ser få problemer. Skjærgården  er et meget viktig rekrasjonsområde for veldig mange mennesker. Disse områdene er tilgjengelig for folk flest et  svært begrenset  tidsrom  om året.

 

Det er viktig at det settes begrensninger i motorisert ferdsel og jeg ser på scooteren som et leketøy for pappagutter eller andre som vil ha utløp for fart og spenning mellom ferierende båtfolk og badende  barn. Sjøen for alle men ikke for enhver pris.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, UGLESETT said:

 

jeg ser på scooteren som et leketøy for pappagutter eller andre som vil ha utløp for fart og spenning mellom ferierende båtfolk og badende  barn. Sjøen for alle men ikke for enhver pris.

 

 

Ja, det er liten grunn til å tvile på hvordan du ser på vannscootere, men akkurat hvorfor ditt syns er det som skal legges til grunn har jeg ikke helt fått med meg. Det er kanskje fordi vannscootere må brukes mellom badende barn, nok et moment som har gått meg hus forbi ... 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 52 minutes ago:

 

Tror jeg uttrykker meg ganske klart. Problemet er  vel at det stopper opp hos mottakeren.

 

Det er bekymringsfullt at noen politikere med støtte av politiet ønsker vannscootere velkommen på sjøen og ser få problemer. Skjærgården  er et meget viktig rekrasjonsområde for veldig mange mennesker. Disse områdene er tilgjengelig for folk flest et  svært begrenset  tidsrom  om året.

 

Det er viktig at det settes begrensninger i motorisert ferdsel og jeg ser på scooteren som et leketøy for pappagutter eller andre som vil ha utløp for fart og spenning mellom ferierende båtfolk og badende  barn. Sjøen for alle men ikke for enhver pris.

 

 

 

 

Til det kjedsommelige..

Det er intet gale med vannscooter som fartøy, det er føreren og mangel på å følge reglene som er problemet..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 28 minutes ago:

 

Til det kjedsommelige..

Det er intet gale med vannscooter som fartøy, det er føreren og mangel på å følge reglene som er problemet..

 

 

En ganske enkel konklusjon, IM.

 

Vannscootere kommer I tillegg til kjøring av agregat i uthavn for å få varmt vann til dusjen. Tomgangskjøring for å lade batterier. Kjøring av joller unødvendig. Bolter som blir borret ulovlig i svabergene.  Brenning av bål  på svaberg. Forsøpling av strandsonen.  Unødvendig støy fra musikkanlegg. Folk i båt er I ferd med å ta over båtlivet 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...