Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Til nå har det faktisk vært vannvittig mye mer irriterende at tre seilbåter eller tre princesser tar opp alt av plass på teistholmen hele helgen enn de få gangene noen har vært bajas med en scooter.... 

 

Det ene har skjedd en gang, det andre hver helg det har vært sol etter april i 2017....

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 9 timer siden:

 Vi vil bare bruke scooteren hensynsfullt og ha det moro. Uten å plage noen.

Det er nesten så jeg får lyst å bli politiker, og kjempe for at du skal få kjøre vannscooter så mye du vil.

 

Jeg er ikke så god på prosentregning, men jeg tror at flertallet av norges befolkning ikke er imot vannscootere, selv ikke blant hyttefolk og fastboende langs kysten eller båtfolk. Så hvor all denne negativiteten kommer fra skjønner jeg ikke.

 

For sikkerhets skyld klippet jeg dette fra Store Norske Leksikon;

Et nettroll (engelsk internet troll) er en person som har glede av å forstyrre og manipulere kommunikasjon på internett, for eksempel ved å skrive provoserende innlegg i et kommentarfelt eller føre diskusjoner på avveie ved å ta opp temaer som ikke har noe med saken å gjøre.

 

Link to post
Share on other sites

Eg tror mange er negative til slik det utviklet seg med de forrige reglene som overhodet ikke gjorde det mulig for folk som ønsket å bruke en vannscooter vanlig. Det gjorde at de som fikk seg scooter i stor grad var de som ikke brydde seg allikevel. Eller leide.... (utleie er roten til mye av dritten her tror eg) 

 

Håpet nå må være at hvis vi får flere scootere så får vi brukere som ønsker å bruke de slik reglene tilsier de skal brukes. 

 

Åsså må det innføres et krav til de som skal kjøre fort, samt at også personer født før 1980 får disse kravene! For det gir ingen mening slik det er i dag. At en person som aldri har satt sin fot i en båt skal kunne kjøpe en svær Princess eller et monster av en seilbåt eller en rib med toppfart 20000 knop og bare kjøre avgårde. Kun fordi han er gammel.... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var ute en tur med båten min igår.

 

Kjørte fort.

Kjørte uten mål og mening.

Kjørte i ring.

Vekslet mellom å kjøre fort og sakte.

Fraktet ikke varer eller personer, det var kun snakk om meningsløs kjøring uten å komme fra A til B.

 

Jeg er SÅ glad for at båten min ikke er et leketøy. :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 1 time siden:

Kjørte uten mål og mening.

Kjørte i ring.

Fraktet ikke varer eller personer, det var kun snakk om meningsløs kjøring uten å komme fra A til B.

 

Jøss. Kjøpt seilbåt?

 

Ellers ser det ut til at konflikten hardner til.

De fæle seilbåtene vs de fæle vannscooterne.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Troll på nett kortet er trukket overfor ser jeg (er faktisk litt skuffet over å bli møtt med slikt)

 

Jeg er derimot seriøs her jeg rister i buret til vannscootermotstanderne. Jeg gjør det ikke for moro skyld, eller for provokasjonen sin skyld. Jeg legger inn min mening her fordi min sønn og jeg er lovlydige vannscooterførere. Det er vår hobby. Vi koser oss på sjøen med scooterne våre. At vi faktisk legger pinner i kors for å ikke plage noen med scooter synker liksom ikke inn hos noen av dere. Tåpelig at det ikke går an å ha en mer nøytral diskusjon.

 

Denne tråden er vel også et greit ekkokammer for de som er imot. Det er ok for meg. Dette er jo bare et nettsted der meninger utveksles.

 

http://vannscooternorge.no/advokat-lonnum-kan-ikke-forby-vannscooter/

 

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dennrick skrev On 4.6.2017 at 1.08:

Her leses innlegg slik som fanden leser bibelen, er mitt inntrykk. "Hva!?!?!, DU mener altså blabla..." NEI! Det var ikke det jeg mente, osv og blabla...

 

Anekdoter fra motstandere i denne tråden blir til at alle med scooter er idioter. Du ser vel den, Pinkvin?

 

Uansett, vi vil ikke dra med oss noen på noe som helst. Vi vil bare bruke scooteren hensynsfullt og ha det moro. Uten å plage noen. Aller minst har vi påvirkning på hva politikere gjør. Hvor får du det fra at skadefryd er et tema her? Det er det ikke fra min side ihvertfall. Vi vet jo ikke engang utfallet av dette hysteriet som foregår nå.

 

 

Alle med vannscooter er da ikke idioter. Men hva med litt selvransakelse i vannscootermiljøet? Sett utenifra så bryr langt de fleste av vannscooterkjørere seg katta i regler som eksisterer. Og sånn har det vært i noen år nå. 

 

Så tar politikerne til seg erfaringen de har og gjør endringer, som rammer alle som kjører vannscooter på en negativ måte. Dvs totalforbud i maritime nasjonalparker som dekker store deler av Oslofjorden, og så og si hele Sørlandet (gammelt nytt). Pluss at det åpnes for kommunal regulering. Mao så har de nå ødelagt for alle som kjører vannscooter på så og si hele Østlandet og hele Sørlandet. 

--

Så kommer "trinn 2". Hvor, om jeg forstår det riktig, vannscootermiljøet gjerne vil at reguleringene skal gjelde ALLE fartøy. "Ikke bare oss". 

 

Altså, er det mulig å være tregere i å skjønne at man har laget ris til egen bak. Og er det noe mer ynkelig enn å ikke ville ta konsekvensene selv men faktisk vil påføre ALLE båter flere reguleringer, reguleringer man selv har vært i mot hele tiden?

 

Plutselig har man skiftet side og begynt å jobbe i mot alle andre som bruker sjøen. Man har snudd og vil påføre alle reguleringene man selv var så sterkt i mot tidligere. 

 

"Får jeg ris på ræva så skal jaggu alle andre ha det også, bu- huuu". 

--

Har man snev av ryggrad så fortsetter man kampen mot reguleringer man har drevet hele tiden. Man snur ikke og begynner å kjempe for at ALLE skal ha samme reguleringene man selv har vært mot hele tiden. Om det var et snev av "båtfolk" i vannscootermiljøet så ville en selvsagt skjønt at båtfolket ikke ønsker reguleringene som vannscootere blir utsatt for.

 

Det riktige var om dere så og si holdt kjeft, innser at slaget er tapt. Om dere skal bidra med noe så er det å sikre at reguleringene som er ment å virke mot vannscootere i minst mulig grad rammer vanlig båtliv langs kysten. Det hadde vært sympatisk, det hadde vært i samme gata som den kampen mot reguleringer vannscootermiljøet har stått for tidligere. Men nå går dere altså i klinsj med alt av båter som er på sjøen og krever at de skal rammes på lik linje som dere selv. 

 

Jeg blir oppriktig forbanna over at en gruppe så til de grader, skamløst, kan begynne å jobbe direkte i mot båtfolks interesser. Og hvordan kan det tolkes som noe annet enn ren hevngjerrighet? Dere vet jo nå at slaget er tapt, hva har dere å hente utover å straffe og hevne dere over vanlige båtfolk på sjøen i båter som går over 5 knop? 

 

Om dere var mislikt som gruppe av enkelte andre på sjøen tidligere, hvordan tror dere det blir nå? 

--

Det dere holder på med nå er kun stygt. Folk er ikke dumme, de ser hva dere som gruppe driver med og skjønner jo nå at det å bli kvitt vannscootere var mer riktig enn hva en kunne tro i utgangspunktet. Og da handler det faktisk ikke om fartøyet men om folka på de og deres holdninger. For båtfolk er de ikke all den tid de nå ønsker å straffe alle (andre) på sjøen fordi man ikke får lov til noe selv. Det er renspikka egoisme vi ser, ikke noe annet. 

 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 6 timer siden:

Troll på nett kortet er trukket overfor ser jeg (er faktisk litt skuffet over å bli møtt med slikt)

 

Jeg er derimot seriøs her jeg rister i buret til vannscootermotstanderne. Jeg gjør det ikke for moro skyld, eller for provokasjonen sin skyld. Jeg legger inn min mening her fordi min sønn og jeg er lovlydige vannscooterførere. Det er vår hobby. Vi koser oss på sjøen med scooterne våre. At vi faktisk legger pinner i kors for å ikke plage noen med scooter synker liksom ikke inn hos noen av dere. Tåpelig at det ikke går an å ha en mer nøytral diskusjon.

 

Denne tråden er vel også et greit ekkokammer for de som er imot. Det er ok for meg. Dette er jo bare et nettsted der meninger utveksles.

 

http://vannscooternorge.no/advokat-lonnum-kan-ikke-forby-vannscooter/

 

 

 

 

Hvis det er innlegget mitt, der jeg "trekker" det kortet, så har du på beklagelig vis misoppfattet det fullstendig!

Jeg ønsker deg en super vannscootersommer!

Link to post
Share on other sites

Hvem er denne gruppen? Lobbyvirksomhet som det nevnes her. Er det en organisasjon? 

 

Har ikke fått med meg noe i media om en gruppe som kjemper for vannscooteres rettigheter og som nå jobber mot resten av båtfolket?

 

Når det er sagt. Det gir ingen mening at det er forbudt å kjøre et sted med vannscooter og lov å kjøre samme sted kun for forlystelse bare man har det man kaller en båt. Den kan til og med ha vannjet.... 

 

Makes no sense, men den veien går det av en eller annen grunn nå. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 1 time siden:

 

 

Når det er sagt. Det gir ingen mening at det er forbudt å kjøre et sted med vannscooter og lov å kjøre samme sted kun for forlystelse bare man har det man kaller en båt. Den kan til og med ha vannjet.... 

 

 

 

Jo nå gir det veldig stor mening, for alle som ikke kjører vannscooter men båt. De ønsker selvsagt ikke å bli underlagt samme reguleringe som vannscooter.

 

Du skjønner vel det?

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Når det er sagt. Det gir ingen mening at det er forbudt å kjøre et sted med vannscooter og lov å kjøre samme sted kun for forlystelse bare man har det man kaller en båt. Den kan til og med ha vannjet.... 

 

Makes no sense, men den veien går det av en eller annen grunn nå. 

Jeg synes heller ikke det gir noe mening at noen kan jobbe så iherdig med meninger om at vannscooter skal forbys. I den store sammenhengen er det en temmelig uskyldig aktivitet, etter min mening.

Å stemple en hel gruppe mennesker som idioter, og andre idiotiske ting, sier mest om vannscootermotstanderne.

Nei, slipp vannscooterne løs! Jeg tåler det og jeg er sikker på at miljøet tåler det, så får grinete seilere og andre venne seg til det.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner debatten å bevege seg i riktig retning og med mer nyanserte holdninger. 
 

Sitat

POSITIV TIL NYE REGLER: Lederen i Vannscooter Norge Christian Hammernes er ikke negativ til førerkort for vannscooterførere, men mener kravet bør likstilles for andre hurtiggeånde fartøyer på sjøen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/etter-doedsulykke-i-danmark-innfoerer-foererkort-for-vannscooter/a/24011164/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg dette er et tulle tema. Folk månta ansvar for egne handlinger, om det er med 50 foter, rib, seilbåt, jolle med blodtrimma 15 hk eller en vannscooter. Ved hytta er det 4/5 guttunger med små båter med 15 til 20 hk som kjører rundt og rundt og rundt. Dag ut og dag inn..det bråker like mye som en vannscooter, og fort går det også ifht størrelsen på området.

 

Personlig synes ikke jeg det er et problem. På denne måten lærte jeg å kjøre båt selv, sånn skal mine barn få lov til å kjøre båt etc. Vi må være litt mer tolerante begge veier så går det her bra. Enda flere påbud skaper bare tull. Det landet her er fult nok av påbud og forskrifter allerede. Trenger ikke mer byråkrati:)

Link to post
Share on other sites

Eget førerkort til hurtiggående båter er jeg positiv til, men da bør det absolutt føres inn som egen bokstav i det eksisterende førerkortet de aller fleste av oss har. Akkurat slik som snøscooter.

 

Det vil for det første spare en masse kostnader og ressurser, da mye av "infrastrukturen" allerede er på plass.

 

Man tar bare en teoretisk og en praktisk prøve for en sensor. (Øyner jeg en ekstra mulighet til å tjene penger for RS?)

Dette meldes inn, og nytt førerkort med en ekstra bokstav kommer i posten.

 

Det har også en annen positiv effekt jeg mener er mye verd.

 

Kjører man villmann med scooteren og bryter regelene, risikerer man å miste førerkortet for en periode.

DET vil nok sørge for at man tenker seg om en ekstra gang før man drar på "stram wire" og dundrer ut av havnebassenget i planfart og vel så det.

 

Vi må nok bare innse at mer ressurser til politiet for å følge med langs kysten ikke kommer.

Er konsekvensene av å kjøre villmann, eller sågar i fylla. At man blir forgjenger både til lands og til vanns, mistenker jeg at det vil ha en kraftig innvirkning på selvjustisen.

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

 

Jo nå gir det veldig stor mening, for alle som ikke kjører vannscooter men båt. De ønsker selvsagt ikke å bli underlagt samme reguleringe som vannscooter.

 

Du skjønner vel det?

Ja nå skreiv eg at eg ikke skjønner at reglene skal skille mellom en vannscooter og en båt. Og eg sa ingenting om at hverken ene eller andre bør forbys. 

 

Men eg sa at å gjøre forskjell gir ingen mening. 

 

Det skjønner du vel? 

 

Kan man kjøre en båt gjennom et område så kan man kjøre en vannscooter. 

 

Kan man ikke tullekjøre med en vannscooter i et område så kan man ikke tullekjøre med en båt i et område. 

 

Eg fatter ikke at det skal være så vanskelig. 

 

I havna vår har eg sett idiot kjøring med vannscooter en gang. (det har garantert skjedd flere ganger) Med båter skjer det daglig og med vesentlig større konsekvenser for utstyr og båter i havna. 

 

Med måten det argumenteres med her inne så er alle båtførere da idioter. Inkludert meg selv siden eg er båtfører. Litt kjedelig, men sånn er det. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Nå begynner debatten å bevege seg i riktig retning og med mer nyanserte holdninger. 
 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/etter-doedsulykke-i-danmark-innfoerer-foererkort-for-vannscooter/a/24011164/

Støttes ett tusen prosent. Og eg kunne veldig gjerne tenkt meg mer praksis på båtførerprøven. Selv om me faktisk hadde dette med poseidon. (gikk riktignok ikke så fort.... :p) 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Eget førerkort til hurtiggående båter er jeg positiv til, men da bør det absolutt føres inn som egen bokstav i det eksisterende førerkortet de aller fleste av oss har. Akkurat slik som snøscooter.

 

Det vil for det første spare en masse kostnader og ressurser, da mye av "infrastrukturen" allerede er på plass.

 

Man tar bare en teoretisk og en praktisk prøve for en sensor. (Øyner jeg en ekstra mulighet til å tjene penger for RS?)

Dette meldes inn, og nytt førerkort med en ekstra bokstav kommer i posten.

 

Det har også en annen positiv effekt jeg mener er mye verd.

 

Kjører man villmann med scooteren og bryter regelene, risikerer man å miste førerkortet for en periode.

DET vil nok sørge for at man tenker seg om en ekstra gang før man drar på "stram wire" og dundrer ut av havnebassenget i planfart og vel så det.

 

Vi må nok bare innse at mer ressurser til politiet for å følge med langs kysten ikke kommer.

Er konsekvensene av å kjøre villmann, eller sågar i fylla. At man blir forgjenger både til lands og til vanns, mistenker jeg at det vil ha en kraftig innvirkning på selvjustisen.

 

 

Veldig enig med mye av det du skriver, men fotgjengere til vanns er ikke daglig kost! ??

Link to post
Share on other sites

Har ikkje orka å lese alle desse innlegga, men eg er klart imot dette frisleppet. Som dei aller fleste. So er det sagt. Likevel undrar eg meg mykje over utsegn som: Eg har ikkje opplevd noko problem med desse vasskotrane. Ikkje eg heller. Kan det vere fordi me har hatt eit strengt regekverk som gjer det lite interessant å kjøpe desse leiketya? Den som kjøper desse vasskotrane til prisar langt over 100 000 kr tek vel ein aldri so liten risk, ettersom lokale forskrifter kan forby dei? Og det tippar eg vert det mest vanlege. Skulle det utarte seg heit, kan dei nasjonale forskriftene og endrast. Eit politisk vedtak er lite verdt, det gjeld berre til neste vedtak. Det kan bli billigsal på desse leiketya.

Link to post
Share on other sites

Vinderla skrev for 3 timer siden:

 

Veldig enig med mye av det du skriver, men fotgjengere til vanns er ikke daglig kost! ??

Da er det viktig å være sterk i trua :giggle:

 

Fra spøk til alvor, synes forslaget til nomen er bra. Grisekjøring ville da få konsekvenser som svir såpass at folk kanskje tenker seg om to ganger :yesnod:  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...