Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

oberst1 skrev 1 minute ago:

 

Vel nomen, nå jeg tror du må ta på lesebrillene og lese en gang til ;)

Det er ikke enighet om å bryte lovverket, men at det bør være likhet for loven.

Likhet for hvilken lov?

 

Loven for vannscooter er om ikke soleklar, så er den nå det den er.

 

Loven for småbåt er slik den er.

 

Så er jeg med på at begge lovene kan trenge en revurdering. 

 

Å sammenligne joller med 10, 30, 50 hester og toppfart på ca 30-40 knop med vannscooter med 260-300 hester og toppfart på drøye 60 knop, for og ikke snakke om den enorme forskjellen i aksellerasjon blir bare feil.

 

Det er to forskjellige farkoster, som til e  viss grad også har forskjellige bruksmønster. 

 

Vi kan ikke lage egene lover for de som bruker sunn fornuft, og en annen lov for "de andre".

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns ordføreren i Kragerø er relativt tydelig og klar når han skiller mellom båt og vannscooter. Vannscooter er et leketøy.

--

Men ja, vannscooterpartiet har jo gjort det vanskeligere for kystkommuenene å redusere sommergjesterers lek i andre sin bakgård/skjærgård ved å fjerne det lovmessige skillet mellom leketøy og båt. 

--

 

Forresten pussig hvor lovlydige enkelte blir fordi noen politikere setter strek over ei linje i en forskrift som de selv fant opp en gang. Plutselig er bananer og epler det samme.

 

Og det står i kontrast til "vi vil bryte loven fordi ingen vil ta oss uansett" osv holdningen. Men når deres egnene politiker sier at fra nå av så er bananer epler, og snørr er bart, ja da er det helt greit, fordi det passer min sak.

 

Komiske Ali var kanskje ikke helt død? 

--

Godt at folk flest skjønner at en vannscooter er en vannscooter og en båt er en båt da i det minste. 

 

Så får en håpe at vannscooterfolkets oppførsel ikke ender med å ramme enhver båt som går over 5 knop pga reguleringer. Og igjen, virker nesten som en skadefryd blant vannscooterfolket om det faktisk skjer. Det er jo bare forbanna dumt om det skjer. 

 

 

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 1 time siden:

 

Du må ta på lesebrillene og se hva jeg skriver. Det handler ikke om akselerasjon eller toppfart! Vedkommende som håndterer ethvert fartøy er ansvarlig, ikke fartøyet!

 

Det er nå nasjonalt vedtatt å følge "resten av verden", scooter er småbåt. Derav likhet for loven. 

Det ansvaret er det ikke alle vannscooter brukere som har klart å ta,følgelig ender vi opp som nå, med lokale forskrifter.

Noe jeg synes er helt ok i denne sammenhengen 

 

Det er stor forskjell på nødvendigheten av regulering av vannscooterbruk i Kragerøskjærgården og en fjordarm i Finnmark. Dermed må vi lage lokale forskrifter, og ikke  nødvendigvis ha likhet for loven.

 

Hadde vannscootere blitt brukt og kjørt som en hvilken som helst annen småbåt fra starten av, hadde vi ikke hatt disse særreglene. Men vi kan vel være enige om at det ikke er/har vært tilfelle. 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
oberst1 skrev for 2 timer siden:

 

Du må ta på lesebrillene og se hva jeg skriver. Det handler ikke om akselerasjon eller toppfart! Vedkommende som håndterer ethvert fartøy er ansvarlig, ikke fartøyet!

 

Urkonservativ argumentasjon importert fra USA. Er ikke skytevåpenet som er farlig, det er vedkommende som holder det. Osv, osv.

 

En viktig ting som fortsatt gjelder, sammenhengen mellom tilgang til noe og bruken av det. Vi vet at om det ikke finnes en vannscooter i Norge så vil det være veldig lite vannscooterkjøring her. På samme måte som en vet at økt tilgang av noe gir økt forbruk, sånn er verden. 

--

Om jeg ikke hadde pils i kjøleskapet nå så hadde jeg ikke drukket pils i kveld. Sånn er det for de flest. Du mener at folk flest kan sitte med pils i hånda hele tiden uten at noen drikker mer enn før. 

 

Det er ekstremt naivt å tro. 

 

Fjern vannscooterne så fjerner en vannscooterkjøring, det er logisk, det har alltid vært sånn og det  kommer til å virke. 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg tilhenger av slik kommunistisk tankegang, så der er vi nok uenige.

Uavhengig om du kjører Tesla eller Toyota, scooter eller snekke, så har man selv et ansvar å overholde, enkelt og greit! For min del har jeg observert vel så mye villmannskjøring med joller og rib'er, vil faktisk strekke det til å si at disse har vært en langt større plage enten du ligger i uthavn eller ikke...

Link to post
Share on other sites

Det er så mye grisekjøring med både RIb, småbåter og store båter i halvplanere etc, ja faktisk også seilbåter at jeg håper at dersom det kommer regler så skal alle rammes av disse. 

 

Jeg er prinsipielt i mot forbud, men i stedet løsningsorientert. Jeg er klar på at gode reguleringer vil virke, så lenge det er likt for alle.

 

Det er et klart og tydelig behov for strengere førerkortregler på sjøen, spesielt for båter over en viss motorstørrelse/tonnasje/størrelse/topphastighet. 

Jeg mener også at båtførerbevis bør bli langt strengere med praktisk oppkjøring etc og i tillegg gjelde alle, også de født før 1980.

 

I dag kan en født i 1979 kjøre en Goldfish 29 rib uten vest med lovlig drukket 4-5 øl helt uten båtførerbevis og helt uten vest og uten å bli stoppet i hele 80-100 knop eller så fort man vil.

Mens en født i 1984 i Polar 20 må ha båtførerbevis (en simpel teoriprøve....) og vest på seg selv og sine passasjerer i alle lave hastigheter. Han kan fortsatt drikke 4-5 øl uten at det er spesielt farlig i denne båten.

 

Fornuftige lover ellers kunne f eks vært litt mer slik som dette:

Promillegrensen kan gjerne flyttes til 0,5 i stedet for 0,8, men 0,2 er latterlig overdrevet.

Vestpåbud kan det gjerne være, men da når en båt går i planende hastighet eller mer enn 15 knop, eller kjøres offshore. Det er i tillegg lov å bruke vest oftere enn dette. Det må gjerne være vestpåbud ved kjøring i mørke når lanternene tennes også.

 

 

 

Pinkvin: man kan ikke fjerne vannscooterne, de er allerede solgt og kjøpt og produsert og ikke minst betalt, og de blir mange mange flere fremover. De andre på fjorden må innrette seg og tilpasse seg vannscootere, i likhet med at vannscootere må tilpasse seg de øvrige båter på fjorden.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 4 timer siden:

Jeg registrerer at det er en bred enighet blant pro vannscooter folket generelt om at regler kan brytes bare de selv synes at de er dumme nok.

 

 

Og de som er mest for dette frislippet av vannscootere tilhører gjerne et parti som samtidig er for mere politi og hardere straffer, bare ikke dem selv eller hvordan det nå er når de "må" bryte loven for å leke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Slitsomt hvordan motstanderne skjærer alle over en kam. Mens dere tenker på det, så tygg litt på denne:

 

http://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/618/kan-ikke-forby-vannscootere

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja det var interessant,  skal bli  moro å se hva utfallet blir hvis/når noen prøver ett evt. forbud i retten. 

 

I mellomtiden, forbud eller ikke,får vi håpe politiet kan få noe mer midler til å følge opp de allerede eksisterende reglene, det jo mange som sliter allerede der. (Uansett hva slags farkost det er snakk om)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Slitsomt hvordan motstanderne skjærer alle over en kam. Mens dere tenker på det, så tygg litt på denne:

 

http://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/618/kan-ikke-forby-vannscootere

 

 Lett å tygge på. Kommuner som ikke ønsker fri ferdsel av vannscootere kommer til å kreve en redegjørelse fra departementene med tilhørende risikovurdering (ROS analyser er poppis i offentlig om dagen). Tar vel om lag 2-3 år å gjennomføre, i mellomtiden blir tingenes tilstand satt på frys. 

 

Tror forresten sylteadvokatene har en annen agenda, men det skal jeg ikke elaborere om her...

Link to post
Share on other sites

Jettrade i Drammen hevder at han har prøvd noen saker og vunnet. Men jeg har ikke sjekket dette nærmere.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mulig det Big Mac. Ingen svarer imidlertid på hvordan kommuner kan komme med totalforbud når det var dette som ikke fløy ved forrige korsvei, ref EØS/EFTA.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dennrick skrev for 3 timer siden:

Slitsomt hvordan motstanderne skjærer alle over en kam. Mens dere tenker på det, så tygg litt på denne:

 

http://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/618/kan-ikke-forby-vannscootere

 

 

Slitsomt hvordan vannscooterkjørere vil dra med seg alle andre i reguleringer. Reguleringer som de selv var i mot. 

 

Hva er det som foregår? Er det skadefryd? Ønsker dere virkelig å skjære alle over en kam, om ikke vi kan så skal ingen andre heller. 

 

Da står det dårligere til med vannscooterbrukere enn jeg kunne forestille meg i min villeste fantasi. 

Link to post
Share on other sites

Her leses innlegg slik som fanden leser bibelen, er mitt inntrykk. "Hva!?!?!, DU mener altså blabla..." NEI! Det var ikke det jeg mente, osv og blabla...

 

Anekdoter fra motstandere i denne tråden blir til at alle med scooter er idioter. Du ser vel den, Pinkvin?

 

Uansett, vi vil ikke dra med oss noen på noe som helst. Vi vil bare bruke scooteren hensynsfullt og ha det moro. Uten å plage noen. Aller minst har vi påvirkning på hva politikere gjør. Hvor får du det fra at skadefryd er et tema her? Det er det ikke fra min side ihvertfall. Vi vet jo ikke engang utfallet av dette hysteriet som foregår nå.

 

Med all respekt: du er en flott debattant og du er kunnskapsrik med mange gode innlegg. Du har også en tendens til å være temmelig arrogant og nedlatende noen ganger, iblandet en god del "jeg vet best, og de som ikke er enige er litt teite". Litt sånn på en snedig måte som ingen ser tvers igjennom liksom. 

 

Din konklusjon er forøvrig usaklig. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg bor ved fjorden. Halvparten av folk i denne kommunen jobber i byn. De må inn dit. Noen ganger står jeg i den samme køen. Av og til kommer det en motorsykkel som prøver å snike seg forbi de stillestående bilene. Noen biler, hver tiende, står skeivt, altså uttafor den linja de andre står i. "Skal vi stå stille kan jaggu meg du stå stille også!" Det tar en evighet å komme til Nygårdstangen, og like lenge å komme utatt mot Åsane, eller enda en evighet å komme til Knarvik.

Over fjorden er det 2 km til Åsane og 4 til Knarvik. Du kan ro en lekk strandebarmer på langt kortere tid enn offentlig (buss) eller privat transport (bil) på landeveien tar. Vannscooteren har plenty plass rundt seg ift motorsykkelen. (Gadd vite hva som hadde skjedd om de ikke hadde funnet opp motorsykkel i gamle dager, men nå i disse forbudstider. Den hadde neppe blitt tillatt!)

Rett bortafor meg ligger det et oppdrettsanlegg. Jeg kjente en fyr som jobba der. Han bodde i Lindås og kjørte båt, en 20 fots rask plastbåt til og fra arbeid. Altså hadde han umiddelbart fri når jobben var gjort. Å være i båt, 20 fot og 40 knop, eller i vannscooter, snekke eller strandebarmar, er fritid.

Noen sykler til byn eller Åsane. Det er ikke gøy. De har treningstøy på og skifter på jobben.

I dag morges "fløy" det en vannscooter forbi utpå fjorden. På vei til byn, tenker jeg. Kanskje til en jobb som butikkmedarbeider på Torgalmenninga. Jeg følte friheten til vannscooterføreren ble kasta mot meg over den blanke fjorden. Her er plass nok til tre snøggbåter, en tråler, en sandbåt fra Osterfjorden og en regatta av seilbåter, samtidig. I dag, klokka 9, var vannscootermannen aleine på fjorden. Heldiggris!

 

Vannscooter.JPG.ff1ea076c115efb95b7a1e46de4ab216.JPG

 

 

59334e11498d1_Vannscooternr.JPG.b1d0fe1133bb9cc8226716dd44425ff1.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må da være langt enklere å sette fra seg en vannscooter enn en bil (om en hadde laga til for det). Bergen er den eneste sjøfartsbyen som ikke har noe ordentlig tilbud for småbåtfolk på tur, som jeg veit om. Vågen er stappa med digre lystbåter som må betale for å ligge der. Nøstet, kanskje?

 

Nei, det er en utopi, men tenk så fint det hadde vært om vi hadde spredd oss litt! Jeg hadde sjølsagt ikke kommi på den måten. Min er av tre og tar lengre tid å få utpå enn vannscooteren eller passbåten bruker over fjorden.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 5 timer siden:

Uansett, vi vil ikke dra med oss noen på noe som helst. Vi vil bare bruke scooteren hensynsfullt og ha det moro. Uten å plage noen.

 

Hadde dette også vært hva som hadde skjedd i praksis så hadde "dere" ikke kommet i den situasjonen som "dere" nå er. Min ringe påstand er at "dere" er helt og holdent selv skyld i at reaksjonene har blitt som de har blitt.

 

Som tidligere nevnt har jeg faktisk til gode å ha sett en eneste fører av vannscooter som har overholdt de lover og regler som har vært gjedende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er veldig mange varianter av lite hensynsfull båtkjøring, vannscootere lager i det minste ingen betydningsfulle bølger og med mindre de kjører i sirkler (som jeg kun har sett to-tre ganger på hytta i Kragerø, så er de borte raskere enn de kom. 

 

Rask transport til og fra butikken er jo genialt. Og selv om 65 knop er raskt og man skal vite hva man gjør, så er det digg å kunne komme seg frem på null komma niks. I tillegg tar de svært liten plass i havnen, de er bare 11-13 fot. Ikke er de brede heller. "Problemet" med alternativet de fleste bruker til dette, nemlig RIB, er at uansett størrelse er de veldig brede og tar dermed relativt mye plass. F eks Zodiac 550 pro open er 2,5 meter bred. Like bred som y50 pro open. Og en Ibiza 20 touring er 2,4 meter bred. 

Min X-17 var genial som "lovlig vannscooter" eller shoppingbåt. Den gikk i 47 knop, manøvrerte som en vannjet, smal som en gh11, lett å fortøye uten å ta opp så mye plass.

 

Men folk kjøper uansett større og større hyttebåter. Er det hensynsfullt at alle kjøper seg 20-30 fots hyttebåt som tar all bryggeplassen når de handler på Kiwi-brygga slik at det ikke blir plass igjen til andre?

Nå er det vel maks 23 fot inne ved blindtarmen og innover i Kragerø, men det er mange store båter som ikke tar hensyn til det.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...