andk Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Var på ferie her i indre østfold. Vi var ved et vann hvor det var alt fra skjærgårdsjeeper, småbåter , speedbåter og joller. Utenfor stranden vi lå var det noen som koste seg med en vannscooter, og noen som koste seg med en ny sjeep med ny motor. Vannscooter leikekjørte, og sjeep kjørte tube, speedbåtene leikekjørte også. Min erfaring her var at vannscootern nesten ikke laget lyd ifht speedbåtene med eldrepåhengs. Sjeepen og scootern lå på same.nivå lydmessig(opplevd lyd). Var mer kritisk til jeepen som kjørte rundt med vispen enn scootern med ei pumpe:) Null problem slik jeg så det:) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Noen mennesker har et høyt nivå av dopamin i hjernen. De er sultne på farlige opplevelser og får et kick når de gjør noe farlig. De kan kaste seg ut for stup med batman drakter , de kjører 250 kmt på motorveien , balanserer på en stol på kanten av et stup osv. Det er ingen god ide å invitere disse ut i skjærgården på fartsmonstre hvor det er fri fart og få regler. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) 8 hours ago, UGLESETT said: Jeg vek ikke en tomme. Så flott, for som det heter; den som gir seg er en dritt! (at det både kan være fornuftig og sågar nedfelt ilovverket å avvike fra denne "regelen" lar vi ligge denne gangen). 58 minutes ago, UGLESETT said: Noen mennesker har et høyt nivå av dopamin i hjernen. De er sultne på farlige opplevelser og får et kick når de gjør noe farlig. Er det ikke heller at de er lave på dopamin og trenger sterkere stimuli for å få en "lykkerus" eller god opplevelse? Redigert 27.Juli.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) 1 hour ago, andk said: Min erfaring her var at vannscootern nesten ikke laget lyd ifht speedbåtene med eldrepåhengs. Men de gamle påhengerne begynner vel nå å bli faset ut i stor grad i motsetning til vannscootere som det blir fort mange flere av? En annen ting er at vannscootere er laget for, og praktiserer det, høy fart med ditto høyt turtall og lydnivå mens "vanlige" båter er i langt større grad basert på ymse typer aktiviteter hvorav en del betyr svært lav fart eller sågar ligge stille, eksempelvis fisking. Har enda ikke sett en salgsbrosjyre for vannscootere som selger sitt produkt basert på annet enn fart og moro selv om de også påpeker vanntette rom egnet for lommebok og solbriller! https://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/vannscootere/rekrasjon/index.aspx Redigert 27.Juli.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Uglesett Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Mouche skrev 46 minutes ago: Så flott, for som det heter; den som gir seg er en dritt! (at det både kan være fornuftig og sågar nedfelt ilovverket å avvike fra denne "regelen" lar vi ligge denne gangen). Er det ikke heller at de er lave på dopamin og trenger sterkere stimuli for å få en "lykkerus" eller god opplevelse? Vi går ikke på skjær eller inn på for grunt farvann fordi noen skal først fram. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Mouche skrev 49 minutes ago: Så flott, for som det heter; den som gir seg er en dritt! Du har vært en god læremester på det området. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 10 hours ago, UGLESETT said: Gledelig få vannscootere å se . Jeg gikk gjennom et trangt sund her i eftermiddag. Jeg pleier å dele sundet i to med en midtlinje. Jeg disponerer den ene siden av midtlinjen og motgående trafikk den andre siden. ( fritidsbåter). Mot meg kommer en seilbåt og bak den en 49 fots joggesko. Joggeskoene velger å passere seilbåten slik at vi blir 3 båter i bredden og joggeskoen kommer langt inn på min disponible side og vi møter hverandre med liten margin. (5 meter? ). Jeg vek ikke en tomme. Jeg så meg tilbake og i hekken på joggeskoene stod en vannscooter. Det var egentlig ingen bombe. 1 hour ago, UGLESETT said: Vi går ikke på skjær eller inn på for grunt farvann fordi noen skal først fram. Nei, ingen forventer at du skal med vilje kjøre båten på land eller på grunn, men det står intet om dette i ditt opprinnelige innlegg, kun at du anser den ene halvparten av et sunds/leds bredde som din nærmest ekslusive rett som du ikke vil fravike. Slik oppførsel kvalifiserer til benevnnelser jeg skal avstå fra å bruke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Har i løpet av 3 dager langs svenskekysten sett 5- 6 vannscootere. Kun èn kjørte hva jeg vil kalle bajas. Et par timer med full guffe frem og tilbake på en ca 400 m lang strekning får en til å mislike den slags lek ganske sterkt. Hadde vedkommende heller kjørt rundt øya vi lå på hadde man knapt lagt merke til farkosten og dens fører. De andre scooterne kjørte typisk transportstrekke, som de fleste båtene gjør. Det burde kanskje vært regler som forbød folk med enhver farkost å lage helvete for folk og dyr med slik tullekjøring , heller enn å forby enhver bruk av vannscootere. Helt enig at mang en småbåt overgår lydbildet til vannscootere. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
nomen Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Shore skrev 1 minute ago: Det burde kanskje vært regler som forbød folk med enhver farkost å lage helvete for folk og dyr med slik tullekjøring , heller enn å forby enhver bruk av vannscootere. Helt enig at mang en småbåt overgår lydbildet til vannscootere. Slik regler finnes vel allerede, problemet er å få håndhevet dem. Så lenge straffene for grisekjøring på sjøen er så lave og bagatellmessige, er det ingen som bryr seg. Jeg så forresten at Polisen i Strømstad, og lurte utenfor havnebassenget på tirsdag kveld, noen ble stoppet, om de fikk mer enn tilsnakk vites ikke. Førvrig er en 5 knops sone på sjøen og betrakte som en 30 sone på land, og lovbrudd burde straffes likt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Shore Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 I veitrafikkloven har man så vidt jeg erindrer en paragraf som forbyr formålsløs kjøring som er til sjenanse, men slik paragraf finnes vel knapt til sjøs? Dette var forøvrig like syd for Strømstad. Kloss innved land, så burde vel kunne rammes av hastighetsregel. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Shore skrev for 2 timer siden: Har i løpet av 3 dager langs svenskekysten sett 5- 6 vannscootere. Kun èn kjørte hva jeg vil kalle bajas. Et par timer med full guffe frem og tilbake på en ca 400 m lang strekning får en til å mislike den slags lek ganske sterkt. Hvor var dette? Shore skrev for 2 timer siden: Det burde kanskje vært regler som forbød folk med enhver farkost å lage helvete for folk og dyr med slik tullekjøring , heller enn å forby enhver bruk av vannscootere. Helt enig at mang en småbåt overgår lydbildet til vannscootere. Helt enig! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Shore Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Komodo skrev 19 minutes ago: Hvor var dette? På vestsiden av N. Öddö, I bukta vis a vis Styrsö der Koster båten går innom. Lå på Styrsö og ble "underholdt" av denne karen. Kan forøvrig anbefale Styrsö, fin brygge ved siden av Kosterbåtens anløp, men bør ligge for anker og med bryggefortøyning, ikke longside, da man kan ødelegge båten pga tidevann og bølger hvis urolig sjø. Ripa på båten vår ble liggende under bryggenivå ved lavvann. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Artekno Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Hørte et jævla høyt brøl og så for det en satans vannscooter forbi oss i 60 knop i sundet ved Öckerö nettopp. Kisen hadde til og med hjelm! Og blålys... Stoppet en eldre mann i åpen båt med barnebarn i baugen, som må ha holdt minst 12 knop gjennom det 400 meter brede sundet.... Så er'e 5 knop som gjelder, så er'e. Må si jeg ikke reagere en gang på gubben som putra forbi oss der vi lenset for genoa i 5 knop. Testosteronpurken derimot, holdt jeg på å kaste egget mitt etter!! (Har alltid et egg klart i cockpit...). Makan til tullkjøring!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg forstår ikke helt innlegget ditt. 5 knops sone og en mann brøt fartsgrensen og så kom det en politibåt? Egg i cockpiten er ikke uvanlig her heller. Greit ift lange strekk dersom man blir sulten. Å kaste det på noen er dårlig stil. Det kan også skade noen. Mest sannsynlig kommer du ikke til å treffe. Heldigvis for deg, for du kan straffeforfølges. Dernest kan du skjerpe deg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
andersb Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Kaster man ting og fremprovoserer situasjoner, møter du fort noen som er like teite, bare kanskje enda dummere, høres ikke ut som optimal situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 dennrick skrev for 4 timer siden: Jeg forstår ikke helt innlegget ditt. 5 knops sone og en mann brøt fartsgrensen og så kom det en politibåt? Egg i cockpiten er ikke uvanlig her heller. Greit ift lange strekk dersom man blir sulten. Å kaste det på noen er dårlig stil. Det kan også skade noen. Mest sannsynlig kommer du ikke til å treffe. Heldigvis for deg, for du kan straffeforfølges. Dernest kan du skjerpe deg. Nei, det "kom" ikke en politibåt! Det kom BRØLENDE en politivannscooter forbi oss i 60 knop, for å stoppe en gammel gubbe som vel tuslet i 10-12 knop i en mindre åpen båt. Her var vannscootersnuten hinsides til mer sjenanse enn gubben. Men rett skal være rett, for sundet er absolutt med skiltet 5 knops grense. Det var bare litt overkill med innhentinga. Det koster meg ikke noe å lobbe et rått egg i ruta på en av tullingene som passerer i stor fart på alt for kloss hold. Som feks kødden som passerte oss i 20 knop kun 3 meter fra båtsiden vår på vei inn mot Kungshavn nordfra. I år nøyde jeg meg med å flippe han med midtre finger. Jaggu kom han tilbake og truet med å komme og ta meg når vi kom fram til Kungshamn gitt... Han presiserte at det (f...) ikke var 5 knop her, hvilket ledet meg i retning av mer enn å antyde at han uansett kjørte som en idiot. Selv etter å ha presisert dette to ganger så var han uenig. Og dro deretter på full guffe og kjørte i sikksakk mellom båtene foran meg i den trange leden videre. Nei, skulle nok hatt egget klart der ja... Attpå til var han nordmann! Kjørte en åpen skjærgårdsjeep med 2x150 hk, en smått bleikfeit type i 50-åra. Noen som kjenner seg igjen? Vil gjerne ha et ord med deg... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 1 hour ago, Artekno said: Det koster meg ikke noe å lobbe et rått egg i ruta på en av tullingene som passerer i stor fart på alt for kloss hold. Men ikke like smart hvis du bommer på ruta og treffer noen i f.eks øyet? Jeg kan forstå din frustrasjon, ja sågar raseri, i en slik situasjon som du beskriver den, men tar på det aller sterkeste klar avstand fra dine "metoder"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Uglesett Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 (redigert) Artekno skrev for 3 timer siden: Nei, det "kom" ikke en politibåt! Det kom BRØLENDE en politivannscooter forbi oss i 60 knop, for å stoppe en gammel gubbe som vel tuslet i 10-12 knop i en mindre åpen båt. Her var vannscootersnuten hinsides til mer sjenanse enn gubben. Men rett skal være rett, for sundet er absolutt med skiltet 5 knops grense. Det var bare litt overkill med innhentinga. Norsk politi kunne også tenkt seg vannscooter, sier de.Da kunne de innhente eldre menn i åpne joller som ikke bruker vest eller holder 3 knop for mye. Vel anvendte politi ressurser. Er det noen som kan forklare hvorfor det ikke er krav til knop målere ombord I båter med større motor enn feks 6 hk? Om 3 uker kan politiet pakke sammen alt utstyret og fortøye båtene å vente på neste sommer. Redigert 28.Juli.2017 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 UGLESETT skrev 30 minutes ago: Er det noen som kan forklare hvorfor det ikke er krav til knop målere ombord I båter med større motor enn feks 6 hk? Det er nok ikke der problemet ligger, at man ikke hvet hvilken fart man kjører i. Det er nok helst at de gir faen i hvilken fart der kjører i, slik at krav til knopmålere hadde ikke forandret noen ring, hvis det er det du tenker på. Dessuten begynner kartplotter nå og bli standardutstyr i stort sett alle båter (bortsett fra jollerog åpne båter)så jeg tror ikke det er så mange som farter rundt uten å kunne vilken fart de holder. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 (redigert) Vannscootere har jo fartsmålere, ser jo ikke ut til at det hjelper, i iallfall om en skal tro skrekk scenarioene som beskrives her inne.. Ser en sjelden gang idiot kjøring med disse farkostene. Er nok kun risikoen for å bli tatt som vil avskrekke disse individene, og den muligheten er jo mindre en det er å få full pott i Lotto.. Med skyting og drap nær sagt annen hver dag i Oslo, må vel politiet prioritere annerledes.. Redigert 28.Juli.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 (redigert) Ida Marie III skrev 17 minutes ago: Ser en sjelden gang idiot kjøring med disse farkostene. Er nok kun risikoen for å bli tatt som vil avskrekke disse individene, og den muligheten er jo mindre en det er å få full pott i Lotto.. Med skyting og drap nær sagt annen hver dag i Oslo, må vel politiet prioritere annerledes.. Godt å få det i kontekst. Helt enig og jeg blir helt matt hver gang voksne (?) folk roper om å få mer politi til å passe seg selv på sjøen for hvis ikke kommer vi til å kjøre i zillion knop overalt, i fylla osv. Det er rett og slett patetisk. -- Det som avgjør om folk bryter regler er hvorvidt deres lovbrudd er sosial akseptert i den gruppa de tilhører. Det er rett og slett holdningene til førerne og ens venner og omgangskrets som avgjør, ikke om politiet nedprioriterer drap i Oslo fremfor kontroll på sjøen. -- Slutt å rop om barnepass. Ta seg i sammen, skjerpe holdningene en har. Oppføre seg som voksne og følge reglene som gjelder. Det er helt gratis og eneste som kan gjøre det er en selv. Redigert 28.Juli.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Jeg er enig i det du skriver "Pinkvin, at vi må passe på oss selv. Så er det noen da, som ikke klarer å passe på seg selv, sjøl om de har passert 40 år. Det er disse vi må lage regler/strenge straffer for. Vi andre som stort sett klarer og oppføre seg vil jo ikke bli berørt av slik innstramming, da det allikevel er uaktuelt å f.eks. kjøre for fort, i fylla o.s.v At politiet må prioritere andre enn idioter på sjøen, vet jeg. Derfor mener jeg at for å oppveie imot de små sjansene det er å bli stoppet på sjøen, bør det innføres strengere straffer. Da tror jeg at selv den største idiot tenker seg om en ekstra gang. Hadde vi fått et par VG-oppslag i løpet av sommeren om "Hansen og Olsen" som mistet førerkortet p.g.a råkjøring/fyllekjøring, er jeg sikker på at det hadde hatt en preventiv effekt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
millisivert Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 34 minutes ago, Pinkvin said: Godt å få det i kontekst. Helt enig og jeg blir helt matt hver gang voksne (?) folk roper om å få mer politi til å passe seg selv på sjøen for hvis ikke kommer vi til å kjøre i zillion knop overalt, i fylla osv. Det er rett og slett patetisk. Njaaa... Nå er det slik at vi har voldsmonopol i Norge, og da er det liksom meningen at politiet skal ta seg av lovbrudd i steden for at jeg samler 5-6 sterke kompiser og banker vett i fyllekjørere og annet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 1 minute ago, millisivert said: Njaaa... Nå er det slik at vi har voldsmonopol i Norge... Du tenker på det vi andre kaller sivilisasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 nomen skrev 20 minutes ago: Jeg er enig i det du skriver "Pinkvin, at vi må passe på oss selv. Så er det noen da, som ikke klarer å passe på seg selv, sjøl om de har passert 40 år. Det er disse vi må lage regler/strenge straffer for. Vi andre som stort sett klarer og oppføre seg vil jo ikke bli berørt av slik innstramming, da det allikevel er uaktuelt å f.eks. kjøre for fort, i fylla o.s.v At politiet må prioritere andre enn idioter på sjøen, vet jeg. Derfor mener jeg at for å oppveie imot de små sjansene det er å bli stoppet på sjøen, bør det innføres strengere straffer. Da tror jeg at selv den største idiot tenker seg om en ekstra gang. Hadde vi fått et par VG-oppslag i løpet av sommeren om "Hansen og Olsen" som mistet førerkortet p.g.a råkjøring/fyllekjøring, er jeg sikker på at det hadde hatt en preventiv effekt. At de hadde statuert noen eksempler hadde ikke skadet, og definitivt vært preventivt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.