Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Må vel innrømme at jeg er positivt overrasket over de vannscooterene jeg har sett i år. En og annen idiot har det vært (men sånn er det med vanlige båter og...) - men det generelle inntrykket mitt er at de fleste har kjørt pent og ordentlig. Dersom dette er konsekvensen av "frislippet" vil jeg hevde at det har vært en suksess. Jeg har vel heller ikke hørt om noen stygge ulykker med farkostene her til lands heller?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 9/5/2017 at 18.04:

Jo da. Putrer mye rundt mellom øyene med min vannscooter med 300 hk og blir stadig forbikjørt av både større og mindre båter i (halv)plan i 5-knopssona. Slik har det alltid vært, og tipper det vil fortsette slik i all overskuelig fremtid, så lar det ikke ødelegge dagen min. Forsøk selv :thumbsup:

 

Jeg undres over  hvorfor man har 300 hk  når man fint hadde klart seg med 50 hk.. 

 

Link to post
Share on other sites

Just now, UGLESETT said:

Jeg undres over  hvorfor man har 300 hk  når man fint hadde klart seg med 50 hk.. 

 

 

For gøy vel :thumbsup: -samt at de større modellene med mest komfort, vekt og elektroniske gadgets som cruise control, fuelcomputer og lav-fart modus også har størst ytelse.

 

Tror det spiller liten rolle om de har 100, 200 eller 300 hk.  Har som de fleste andre båter et potensial til å gå for fort i 5-knopssona . 

 

Føreren bestemmer, ikke farkosten :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vannscooter er jo utrolig moro- og man opplever naturen på en helt annen måte enn med en større båt. Vannscooter er like nyttig som den øvrige fritidsflåten. Fått inntrykk av at de færreste gidder å lage dårlig stemning om dem ser en vannscooter- om om dem gjør, hva så? Vi kjører like lovlig som alle andre båter. 

 

Sjøen er for alle, om det er kayakker, seilbåter, motorbåter (inkludert vannscootere)- slik håper jeg det virkelig kan forbli! En arena hvor folk med forskjellige interesser kan dyrke disse slik en selv måtte ønske.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Alekbjerk said:

 Vannscooter er like nyttig som den øvrige fritidsflåten.

 

 

Som i; transport, personbefordring, fiske, teinesetting, overnatting osv?

 

Jeg kan absolutt forstå gleden ved å kjøre en stillegående vannscooter i skjærgården på sakte fart og oppleve naturen på nært hold, men har til gode å se at de blir brukt til slikt. Kanskje ikke den bruken som appelerer til de som kjøper slike, ikke helt unaturlig siden alle salgsbrosjyrer på vannscootere fokuserer på fart, moro og spenning. Yamaha fokuserer også på hvor praktiske de er , ja har sågar egne vanntette rom for briller og mobiltelefon, og det er viktig!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 1 time siden:

Vi får for guds skyld håpe det ikke blir allemannseie. At kajakkene ikke blir byttet ut mot vannscootere og at de ikke kjører i uthavnene.

 

Da bør vel neste bli snøscooteren som får fri tilgang til fjellet?

 

Heisann. Hvorfor skal ikke dette flotte fartøyet bli allemannseie? Har selv padlet kayakk aktivt og er vannscooter noe større problem enn øvrige motorbåter? Eh..etter min mening: NEI, det er det ikke! 

Mouche skrev 1 time siden:

 

Som i; transport, personbefordring, fiske, teinesetting, overnatting osv?

 

Jeg kan absolutt forstå gleden ved å kjøre en stillegående vannscooter i skjærgården på sakte fart og oppleve naturen på nært hold, men har til gode å se at de blir brukt til slikt. Kanskje ikke den bruken som appelerer til de som kjøper slike, ikke helt unaturlig siden alle salgsbrosjyrer på vannscootere fokuserer på fart, moro og spenning. Yamaha fokuserer også på hvor praktiske de er , ja har sågar egne vanntette rom for briller og mobiltelefon, og det er viktig!:giggle:

 

La meg spørre deg om en ting. Hvilken nytte har din ferdsel på sjøen? Jeg tørr påstå at den er minst like "nyttig" som når jeg padler eller kjører motorbåt (inkludert vannscooter). Det hele kommer jo an på interesse. Hva andre gjør kan nå ikkr jeg stå for, men jeg følger til en hver tid gjeldende bestemmelse for motorbåt. Skal si meg enig i at den har litt fart og det er jo alltid morro- men plager det deg? Det er vel ikke til å legge under en stein at motorene på fritidsbåtene har økt og økt, og det å se en båt kjøre i 40+ ikke er uvanlig. Hvorfor uglese vannscootere? Lik det eller ikke lik det, men å dra alle under en kam kan dere spare dere for. Sjøen er for alle!!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Jeg kan absolutt forstå gleden ved å kjøre en stillegående vannscooter i skjærgården på sakte fart og oppleve naturen på nært hold, men har til gode å se at de blir brukt til slikt. 

Så fjellet..... Hvis man løper en tur i fjellet er det tåpelig, der skal man bare gå rolig og suge i seg inntrykk? 

 

Eg suger til meg alt på sjøen selv om eg ligger i 30 knop med min båt. Så hvorfor er det umulig med en vannscooter? 

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, Alekbjerk said:

La meg spørre deg om en ting. Hvilken nytte har din ferdsel på sjøen?

 

Du omtalte vannscooter, fartøyet, som like nyttig som den øvrige fritidsflåten hvilket var årsaken til mitt spørsmål. En kajak gir meg mosjon, forstyrrer ingen, har intet utslipp. En skjærgårdsjeep gir meg gode muligheter for transport av folk og varer samt f.eks velegnet til fisking og teinesetting. Jeg ser ikke at en vannscooter er like nyttig til disse formål, gjør du?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Joltus said:

Så fjellet..... Hvis man løper en tur i fjellet er det tåpelig, der skal man bare gå rolig og suge i seg inntrykk? 

 

Eg suger til meg alt på sjøen selv om eg ligger i 30 knop med min båt. Så hvorfor er det umulig med en vannscooter? 

 

Vi er heldigvis forskjellige. Jeg suger langt ifra alt til meg på sjøen i 30 knop når jeg sammenligner det med f.eks en kajakk eller en seiljolle. På samme måte suger jeg langt ifra til meg like mye i naturen når jeg sykler som når jeg kjører motorsykkel eler bil.

 

Går jeg får jeg med meg alt, jogger jeg en god del, men når jeg løper må jeg faktisk konsentrere meg om selve løpingen og hvor jeg setter foten og får ikke med meg på langt nær så mye som når jeg går rolig.

 

Kanskje jeg bare er litt treg av meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke umulig det Mouche. 

 

Har ingen problemer om eg jogger nei. Men siden du mener at man ikke får like stor nytte av å jogge som å gå i fjellet så burde kanskje jogging være forbudt. 

 

Det er jo det som er parallellen din mot vannscooter. 

 

Og hva du har av nytte er nå heldigvis irrelevant siden du ikke trenger bruke vannscooter. Heldigvis funker det ikke slik at enten ingen eller alle må bruke en vannscooter. Så kan du kose deg i 5 knop og med en rolig spasertur på fjellet. 

 

Mens andre ikke trenger være som deg.... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 7 minutter siden:

 

Du omtalte vannscooter, fartøyet, som like nyttig som den øvrige fritidsflåten hvilket var årsaken til mitt spørsmål. En kajak gir meg mosjon, forstyrrer ingen, har intet utslipp. En skjærgårdsjeep gir meg gode muligheter for transport av folk og varer samt f.eks velegnet til fisking og teinesetting. Jeg ser ikke at en vannscooter er like nyttig til disse formål, gjør du?

 

Hehe..og der traff du vel kjernen og poenget i min tidligere post. Det handler om interesse. Hva et fartøy gir deg kan være forskjellig fra hva det gir meg. Igjen, det kommer an på interesser. Tror du virkelig at alle som kjøper vannscooter kjøper denne kun for å kjøre gris? Vannscooter er minst likr nyttig som all annen ferdsel på sjøen. Har din ferdsel noe nytte for andre enn deg selv? Tror nok at du ser det du vil se. Om vi begge skal være ærlig er jo ikke hovedbruken av skjærgårdsjeepene tiltransport av varer, derimot mennesker som en vannscooter også kan bidra med.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Joltus said:

Ikke umulig det Mouche. 

 

Har ingen problemer om eg jogger nei. Men siden du mener at man ikke får like stor nytte av å jogge som å gå i fjellet så burde kanskje jogging være forbudt. 

 

Det er jo det som er parallellen din mot vannscooter. 

 

 

Egentlig helt håpløst å kommentere slike påstander du fremsetter her for du har tydeligvis ikke lest hva jeg skriver.

 

2 minutes ago, Alekbjerk said:

 

Hehe..og der traff du vel kjernen og poenget i min tidligere post.

 

Også her blir det en helt håpløs diskusjon så jeg avstår fra å kommentere ditt innlegg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 10 minutter siden:

 

Egentlig helt håpløst å kommentere slike påstander du fremsetter her for du har tydeligvis ikke lest hva jeg skriver.

 

 

Også her blir det en helt håpløs diskusjon så jeg avstår fra å kommentere ditt innlegg!

 

Håpløst å kommentere er det vel kun fordi at du ikke har noen legitime argumenter. Det får så være så. Ha en fortsatt fin tid på sjøen i år.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 13 timer siden:

Ja det tror jeg og nesten helt unyttig

 

En diskusjon om vannscooter er nyttig eller ikke, blir jo banal..

 

En tur med snekken din er heller ikke nyttig Ugle, annet en for ditt eget velvære, som selvfølgelig er bra for deg..

 

Personlig hadde jeg aldri giddet å kjøpe en vannscooter, men om de er nyttig eller ikke...?  det er det vel

 

de færreste fritidsfartøy som er...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...