Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

andersb skrev for 8 timer siden:

Mistenker det er kjedeligere i sjømann 22 faktisk :p 

 

Sjømann egner seg nok utrolig bra til å rulle i bølger, og  påfølgende akrobatiske kaffekoppøvelser.

 

Jeg sliter faktisk med skjønne om han troller, eller er enkel. Heller nesten mer mot sistnevnte

Jeg håper jeg kan få lov til å si min menig?

 

Når jeg kjører 7,5 knop med min Sjømann er jeg på vei til noe. Jeg inntar en kopp kaffe og ei brødskive med gauda mens jeg er underveis.,. Forventningene er ofte like gode som opplevelsen. Forventningene mine er å nok engang å oppleve solnedgangen med et glass god vin.  Nyte stillheten. Gå en kveldstur eller å sitte helt stille uten å gjøre noe som helst.

 

 

 

Vannscooteren kjører 60 knop uten mål. Det er farten som gir opplevelsen.  Blir det for mange av dem  vil trivselen gå ned noen hakk for oss som trives med 7,5 knop . Fart og spenning er kortvarig Lykke. 

Link to post
Share on other sites

Hva produsenten skriver i sine kataloger er helt urelevant. Jeg ser ikke hva dere sikter til? Vi har mer hestekrefter i bilen enn det vi trenger for å oppnå fartsgrensene, men ennå er de der. Ja, de har fokus på vannsport og turkjøring. Alt fjas med at den er manøvrbar osv, er det negativt? Tvert i mot sier jeg. Kjøre rundt i ring kan dere gjøre med snekkene deres, for vi som kjører vannscootere gidder ikke dette i lang tid.

Redigert av Alekbjerk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, sant kjetil1. 

 

Mange har litt annet referansegrunnlag, derfor får man diskusjoner rundt dette. Har hatt/kjørt løpsbåter i mange år, og kjørt mye raske båter, generelt så da blir mitt som det blir. Forrige  dieselbalja med uberfett teakbad og generelt luksus, klarte jo henge med vannscooterne, så for meg er det ikke så "sinnsyk" fart. 

 

Tror vi har kommet dit med tråden at få nok skifter sine standpunkter, men det er mørkt, det er kipt, vi får ikke kjørt båtene våre som vi helst vil, så da sitter vi her og taster da ;) Kipeste september på mange år må jeg si! de få timene på lørdagen er eneste båtingen jeg har fått gjort denne mnd :( 

Link to post
Share on other sites

Seadoo hadde lansering i natt, nytt er nå at du får bagasjesystem for ekstra store ting både forran og bak, samt muligheten for å flytte bakerste sete enda lenger bak, snu det, og sette opp spisebord?! i mellom. Får også nå "stor badeplattform" for stuping og lignende. bluetooth stereo osv... verden går fremover! 

Link to post
Share on other sites

Går faktisk å sysler med tanken om å bytte skjærgårdsjeepen min her nede i Spania ut med en vannscooter..

En nabo av meg her nede gjorde det i fjor...

Havne leien for båt her nede er uforholdsmessig dyr i forhold til bruken..

Scootere er gratis å sette ut...

Får ta meg noen prøveturer til havs først, ser jo ganske "helseløst" ut det der når flyger avgårde..

Har bare testet det i Norge i smult farvann..

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, andersb said:

Seadoo hadde lansering i natt, nytt er nå at du får bagasjesystem for ekstra store ting både forran og bak, samt muligheten for å flytte bakerste sete enda lenger bak, snu det, og sette opp spisebord?! i mellom. Får også nå "stor badeplattform" for stuping og lignende. bluetooth stereo osv... verden går fremover! 

 

Ja, og åpenbart norske forhold de har i tankene med disse fantastiske fremskrittene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, UGLESETT said:

Jeg håper jeg kan få lov til å si min menig?

 

Når jeg kjører 7,5 knop med min Sjømann er jeg på vei til noe. Jeg inntar en kopp kaffe og ei brødskive med gauda mens jeg er underveis.,. Forventningene er ofte like gode som opplevelsen. Forventningene mine er å nok engang å oppleve solnedgangen med et glass god vin.  Nyte stillheten. Gå en kveldstur eller å sitte helt stille uten å gjøre noe som helst.

 

 

 

Vannscooteren kjører 60 knop uten mål. Det er farten som gir opplevelsen.  Blir det for mange av dem  vil trivselen gå ned noen hakk for oss som trives med 7,5 knop . Fart og spenning er kortvarig Lykke. 

Hvor lenge varer egentlig en solnedgang?

Link to post
Share on other sites

Har ihvertfall ikke angret et sekund på at vi byttet ut gummibåten med scooter i år ?

Ganske som forventet ble oppsidene større enn ned:

 

- Tar mindre plass på plattformen

- Pefekt for øyutforsking; finne perlesteder å legge til en annen gang

- Fungert godt for å dra på handleturer og søppelturer (romslig bagasjerom)

- Bikkja har blitt tilvent, sitter i midten av oss

 

Drivstofforbruk er ikke verdt å nevne engang, relativt snill. All kjøring har vært direkte sammenlignbart som med jolla...bare mye morsommere, smidigere og en fantastisk følelse av nærhet til elementene naturen har å by på. 

Fikk den uken før ferien startet i juli og har rundet 29 timers bruk nå, senest forrige helg ☺️

Ingen har hyttet med never eller slikt, bare blitt hilst ordentlig på. Nå mangler jeg bare kjøresko for å utnytte tiden utover litt til før opplag for «jolla» for i år ?

 

Så for vår del er det bare tøys med disse nytteargumentene, støy etc. Jolla hadde ikke stilt i noen kategori enn denne ☺️

 

Ps. Vanlig fart når vi er på tur er ca 20-27 knop, blir ikke våte om man ikke vil. Maksfart på denne er 38knop og laster nesten 300kg...

 

 

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 3 timer siden:

Har ihvertfall ikke angret et sekund på at vi byttet ut gummibåten med scooter i år ?

Ganske som forventet ble oppsidene større enn ned:

 

- Tar mindre plass på plattformen

- Pefekt for øyutforsking; finne perlesteder å legge til en annen gang

- Fungert godt for å dra på handleturer og søppelturer (romslig bagasjerom)

- Bikkja har blitt tilvent, sitter i midten av oss

 

Drivstofforbruk er ikke verdt å nevne engang, relativt snill. All kjøring har vært direkte sammenlignbart som med jolla...bare mye morsommere, smidigere og en fantastisk følelse av nærhet til elementene naturen har å by på. 

Fikk den uken før ferien startet i juli og har rundet 29 timers bruk nå, senest forrige helg ☺️

Ingen har hyttet med never eller slikt, bare blitt hilst ordentlig på. Nå mangler jeg bare kjøresko for å utnytte tiden utover litt til før opplag for «jolla» for i år ?

 

Så for vår del er det bare tøys med disse nytteargumentene, støy etc. Jolla hadde ikke stilt i noen kategori enn denne ☺️

 

Ps. Vanlig fart når vi er på tur er ca 20-27 knop, blir ikke våte om man ikke vil. Maksfart på denne er 38knop og laster nesten 300kg...

 

 

 

Hvordan er komforten i halv meter sjø og ca 20 knop ? 

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III Har ikke kjørt mange typer scootere, men det er nok litt forskjell på de forskjellige typer. Dette er en SeaDoo Gti, 3-seters touring-modell. Stor i størrelse kan du si, men langt lettere vekt og mindre motor enn de tyngste.

Vil si jeg ble veldig positivt overrasket over hvor lett man kan unngå slag og sprut, gjelder å være litt aktiv. Samtidig oppleves den langt mer behagelig enn tilsvarende små joller uansett :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 15 timer siden:

Hvor lenge varer egentlig en solnedgang?

Her skal jeg gi deg et tips. Hvis du tar klokkeslettet på soloppgang og  klokkeslettet for solnedgang og deler timene på  tallet 2 finner du når solen står høyest på himmelen. I praksis starter solnedgangen etter at solen har nådd høyest på himmelen. 

 

Hvis du ser bildene båtfolk legger ut her på BP er bildene ofte tatt i solnedgangen. Tid for ettertanke?

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 10 timer siden:

@Ida Marie III Har ikke kjørt mange typer scootere, men det er nok litt forskjell på de forskjellige typer. Dette er en SeaDoo Gti, 3-seters touring-modell. Stor i størrelse kan du si, men langt lettere vekt og mindre motor enn de tyngste.

Vil si jeg ble veldig positivt overrasket over hvor lett man kan unngå slag og sprut, gjelder å være litt aktiv. Samtidig oppleves den langt mer behagelig enn tilsvarende små joller uansett :thumbsup:

 

 

Her blir det i forhold til en 5 meters skjærgårdsjeep.  Regner med det blir litt mer dunking i sjøene. Skal forsøke en nå til helgen, så får vi se om det blir overgang til vannscooter...

Er jo en ivrig MC kjører, så det burde være en naturlig overgang ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...