Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

4 hours ago, Mulligan said:

Du kan jo også lese ei brosjyre for BMW eller Audi så ligger det fart og spenning i bunnen der også.

 

 

Nja, kanskje vi leser forskjellige brosjyrer for jeg ser mye fokus på sikkerhet, teknologi, design, plass til bagasje og barneseter, komme frem på vinterføre osv Har til gode å se en brosjyre på vannscootere som fokuserer på noen av disse tingene, eller slike ting i det hele tatt. Dette har jeg hevdet i diverse innlegg over tid så føler meg ganske sikker på at det er riktig for ellers hadde jeg nok "fått høre det"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

lekbjerk; jeg har en liten sjekte som neppe påvirker andres rekreasjon ute i skjærgården i særlig grad. Dermed er oppsidene mine ikke til sjenanse for andre heller. Disse donaldbåtene er derimot det for de aller fleste som vil nyte skjærgården slik den ligger der  nokså urørt.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 23 minutter siden:

 

Nja, kanskje vi leser forskjellige brosjyrer for jeg ser mye fokus på sikkerhet, teknologi, design, plass til bagasje og barneseter, komme frem på vinterføre osv Har til gode å se en brosjyre på vannscootere som fokuserer på noen av disse tingene, eller slike ting i det hele tatt. Dette har jeg hevdet i diverse innlegg over tid så føler meg ganske sikker på at det er riktig for ellers hadde jeg nok "fått høre det"!

 

Nei ta seg frem på vinterføre står nok ikke i brosjyre for vannscooter,  forståelig nok..

Hva med å lese noen MC reklamer...

Har selv en Shadow.. Er ikke stueplassen som er det viktigste for meg der..

Meningsfylte...nyttetransport...

Men ville ikke vært for uten..

Link to post
Share on other sites

Alekbjerk skrev 14 minutter siden:

 

Så at jeg kjører med scooteren er mer til sjenanse enn at beist av noen båter lager hinsides bølger etter seg? La meg få spørre: hva syntes du er gærent med scooterene som fartøy?

Nå ble det vel nevnt av meg at jeg hadde ei lita sjekte, og ikke et beist av en båt som lager stor bølger. Siden du spør, er scooterne kun laget for å flåkjøre rundt i ring, hoppe på sine egne bølger, bråsnu osv, osv, . Sjekta mi er laget for å reise ut på sjøen i ro og mak - kanskje legge inntil en holme eller en øy - kanskje overnatte der - eller hva vet jeg. Sjekta mi er ingen veps på fjorden - vannscootere er definitivt det. Sånne som du normalt vifter vekk fra ansiktet fordi de er uønsket der. 

Link to post
Share on other sites

Så du skrev om sjekta di. Poenget mitt er at det er mye liv på sjøen, du vil vel heller kalle det uro (?) og vannscooter eller annen båt, bølger og motor er det uansett. De er ikke primært lagd for å kjøre rundt i ring, hva tror du om oss? Tror du vi er komplette idioter? Du vil vel svare ja. Kan ikke en skjærgårdsjeep oppføre seg likt? Hva om jeg sier Hydrolift med flere hundre hk. Så mye tullete egenskaper folk legger til scooterne. Personlig syntes jeg det er gøy; de prøver å oppkonstruere problemer. Hørte en politiker sa at vannscootere kunne kjøre på land (?).

 

Ikke tro at vi som kjører scootere er helt blåst. Jeg har vært masse utpå med tresnekka til en kamerat med en god og gammel Marna R2 innenbords, det er hyggelig! Men også en scootertur gjør seg. Vepsen vil være der uavhengig om du ønsker det eller ikke, vift den gjerne vekk fra ansiktet, men en ny vil dukke opp.

Link to post
Share on other sites

Alekbjerk skrev for 23 timer siden:

 

 Når jeg er utpå dyrker jeg min interesse akkurat slik den passer meg, selvsagt uten å være til bry for andre, men at jeg tøffer rundt på scooteren får du jaggu meg tåle. Håper jeg ser deg utpå en gang!

 

Ha gjerne litt forståelse over at folk har ulik interesse. Har jo blitt "meg, meg, meg" og en vannvittig ego-trip utpå. La folk få være i fred og vis litt tolleranse.

Jeg så  hele vestfold FRP fosse innover til Oslo på vannscootere med Hoksrud i spissen . De forlangte forståelse, toleranse og likestilling for leketøyet sitt. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Ida Marie III said:

 

Nei ta seg frem på vinterføre står nok ikke i brosjyre for vannscooter,  forståelig nok..

Hva med å lese noen MC reklamer...

 

 

Nå er det ikke alle som trenger å lese brosjyrer for å forstå at en MC ikke er så velegnet for å transportere familen med bagasje, barnevogn og et spann med beis vet du. Forøvrig er dette en diskusjon om vannscootere, ikke MC, lite egnet til bruk på sjøen er de også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 8 timer siden:

Jeg så  hele vestfold FRP fosse innover til Oslo på vannscootere med Hoksrud i spissen . De forlangte forståelse, toleranse og likestilling for leketøyet sitt. 

 

Hvorfor tror du de gjorde det da? Det var jo ikke for å lage støy og være til bry, denne gang for å markere at vannscootere skulle bli likestilt med øvrig motorisert ferdsel. Det var i regi av Norges Vannscooterforbund. Ser ikke problemet med det? Er jo ikke sånn at det er ukentlige turer med 50+ vannscootere, da har jeg forståelse for at folk ikke hadde digga det. Men at du ser en vannscooter og irriterer deg over det, det får du bare tåle og som nevnt tidligere- jeg tøffer ikke forbi deg i 5 knop, jeg følger gjeldende regelverk uten å være til bry for andre og kjører akkurat slik jeg ønsker innen for dette.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

Mindre egnet ja, ikke uegnet. 

 

Hvor lite egnet skal Mouche mene det er før han slenger inn et forbud? 

 

Igjen du leser ikke hva jeg skriver for jeg har ikke på noe punkt, sett eller vis, uttalt at noe skal forbys grunnet egnethet, eller begnreset sådan.

 

At du mener at en MC (regner med at det er en motorsykkel og ikke en vannscooter?) ikke er uegnet, men mindre egnet, til å frakte familien med barenvogn og et spann med beis tyder på at du ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Kanskje du har oppholdt deg for lenge i land som Thailand for vel det meste kan transporters på en MC?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du får lese du og. 

 

Den er mindre egnet til å frakte folk med, men det går an. 

 

Så svar: hvor uegnet skal den være? Hva er kriteriet for frakt? Nå nevner du plutselig barnevogn, er det der grensen går? Når er det for dårlig for mr definition, altså Mouche, som tydeligvis skal bestemme hva han mener er unyttig og dermed definere det som noe tull eller hva det nå er du prøver på? For du sier jo selv at du vil at bruk av vannscooter er ok, men du har tydeligvis noe imot det allikevel.... 

 

Eg har ment lite, eg spør bare om din mening. Men du har jo en tendens til å svare unnvikende. Svarer faktisk så unnvikende at det knapt kan kalles svar. 

 

Lurer på grunnen til at en med så sterke meninger ikke klarer å svare på et så enkelt og konkret spørsmål? 

 

Når vi er igang (dette spørsmålet kommer du sikkert ikke til  svare på): Du sier du ikke har sagt at du ønsker å forby en vannscooter, men du har gjentatt til det kjedsommelige at det er brukerne som er problemet, ikke vannscooteren og at det er nytteløst, siden alle (les 98%) som kjører vannscootere er så teite og driter i alt. Hva er din løsning på dette "problemet" ditt, siden løsningen åpenbart ikke er å forby vannscooter, eller begrense bruken?

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Joltus said:

Eg har ment lite, eg spør bare om din mening. Men du har jo en tendens til å svare unnvikende. Svarer faktisk så unnvikende at det knapt kan kalles svar.

 

 

La oss ta utgangspunkt i vannscooter (prøv å glemme MC, ok?). En vannscooter er sikkert velegnet til lek og moro, transport av en person, eller to, fortrinnsvis på dager som ikke er så kalde som 367 av dagene er i Norge. Til transport av varer, enten av privat karakter, eller i næring er de lite egnet. Til transport av personer bare i begrenset grad. Jeg ser egentlig ikke hva en vannscooter er egnet til annet enn lek og moro, men du må gjerne liste opp hva du anser at disse er praktiske til.

 

Dette er min personlig mening, like det eller ikke. Du kan for min del helt fritt mene akkurat hva du vil, ha så mange vannscootere du bare måtte ønske, men jeg forventer at du overholder lover og regler (også de du ikke liker) og viser en rimelig grad av respekt for andre og andres ve og vel. Sånn litt enkel folkeskikk!

 

Min motstand mot vannscootere er i all enkelhet hvordan jeg har opplevd at disse brukes. Og nok en gang: det er brukerne av disse som er problemet på samme vis som et våpen er ikke farlig med mindre det brukes av noen som gjør det til noe farlig. Fortsatt uklart?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Joltus said:

Ja. Hvordan ønsker du å komme problematikken din til livs? 

 

Med andre ord er vi enige om at et er en problematikk. Se det, da har vi kommet et stykke lenger. Egentlig burde det være helt unødvendig å måtte gjøre noe som helst siden det er forventet av alle, og det uavhengig av type fartøy, at man overholder de lover og regler som gjelder samt viser en rimelig grad av hensyn til andre. Holder ikke det så er det bedre å forby "dritten" enn å belaste samfunnet med en masse kontroller til en kostnad som burde vært brukt på noe langt viktigere rent samfunnsmessig. Det er "dere", eiere og brukere av vannscooter som "bestemmer" hva som er, eller vil være, nødvendig å måtte gjøre.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alekbjerk skrev for 17 timer siden:

Vepsen vil være der uavhengig om du ønsker det eller ikke, vift den gjerne vekk fra ansiktet, men en ny vil dukke opp.

Hmm.. farlig sammenligning du driver med her. 

Jeg slår nemlig ihjel vepsen, kan jeg gjøre det med vannscooterfører også???

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...