Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En helgetur med snekka er nyttig. Den gjør 6 knop og bruker knapt diesel, er stillegående og lager ingen bølger eller er et uro moment på sjøen.  Den er heller ikke til fare for andre sjøfarende. Her kan man ta med hele familien og man kan ankre opp til land . Det er slik allemannsretten er tenk praktisert.

 

En vannscooter er et ego fartøy som er bygd for å kjøre i sirkel, hoppe fra bølge til bølge og å teste akselrasjon og fart uten mål og mening. 

 

Link to post
Share on other sites

Hyttetur? Fullstendig unyttig. Hytter er en egotripp som kun er laget for egen fornøyelses skyld. Dessuten fyller de opp utmark og kystlinje og er en kilde til unødvendig CO2-utslipp knyttet til transport, bygging og vedlikehold.

 

Forby!!

 

Det er også nevnt haling av hummerteiner her. Det er fullstendig unyttig og er kun for egen nytelse og forlystelse. Det er dessuten miljøfiendtlig all den tid hummerbestanden er truet.

 

Forby!!

 

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke enig I at hytteturen er unyttige. Derimot å kjøre i sirkel  ute I skjærgården  eller kjøre fartsetapper med en vannscooter er unyttig og til ulempe for folk flest. Dette hører hjemme på avgrensede områder godkjent for slik aktivitet.

 

Dette kan vel ses på som brudd på allemannsretten?

 

http://www.norskfriluftsliv.no/hva-er-allemannsretten/

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om man har litt forskjellig forståelse, eller definisjon, av "nytte" når det gjelder det som flyte kan. En vannscooter kan etter min helt subjektive mening bare i liten grad benyttes til persontransport, transport av byggmateriell og malingspann, tegnesetting, fisking, overnatting og hyggetur med venner og slekt, men her er vi åpenbart forskjellioge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

50 minutes ago, Mouche said:

Det kan virke som om man har litt forskjellig forståelse, eller definisjon, av "nytte" når det gjelder det som flyte kan. En vannscooter kan etter min helt subjektive mening bare i liten grad benyttes til persontransport, transport av byggmateriell og malingspann, tegnesetting, fisking, overnatting og hyggetur med venner og slekt, men her er vi åpenbart forskjellioge.

 

Lystfartøy er vel pr. def. nærmest uten nytte, vil jeg tro. Hva som er mest, eller minst, nyttig av å kjøre rundt i sirkel eller å surre båten fast i en bergknatt så den ligger stille avhenger nok mest av personlige preferanser og er av liten relevans når man skal utforme regler som skal gjelde for alle.

 

Selv seiler jeg mye i sikksakk, og sliter egentlig med å se nytten av dét vs. å seile i sirkler.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, UGLESETT said:

og til ulempe for folk flest.

 

Til ulempe for folk flest? Hvordan kan en vannscooter være til ulempe? Og for folk flest? Kjører den i sirkel er den ihvertfall veldig forutsigbar og tar kun opp et svært begrenset område av farvannet. For min del er folk som surrer fast båten i steinrøysa der jeg har tenkt å ligge med min  langt mer til ulempe.

Link to post
Share on other sites

Som før sagt, jeg synes vanncooter er noe dritt, men jeg kan ikke forlage at de skal forbys for det. Det er ellers mange ting jeg misliker mer på sjøen enn det, ikke minst folk som går i 20+ knop med store (og stygge!) båter og samtidig klager på vannscootere (støy i uthavn, flaggbruk og mange andre uvesentlige ting).

 

Både scooterne og havplogene bidrar til at sjølivet har mistet mye av sjarmen for gamle gubber som meg, men jeg  prøver å la andre i fred og koser meg likevel, særlig når jag ser gamle klassikere i god stand. Bare et lite hjertesukk: Kunne ikke disse store havplogene i det minste få lov til å se ut som båter i stedet for denne prangende batman-designen? Og så et lite lyspunkt oppe i det hele: seilbåter er tydeligvis på moten igjen. Passer ikke for mitt båtbruk, men likevel positiv utvikling, synes jeg . . . .

 

Og det var dagens mimmring . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, quantumduck said:

 

Lystfartøy er vel pr. def. nærmest uten nytte, vil jeg tro. Hva som er mest, eller minst, nyttig av å kjøre rundt i sirkel eller å surre båten fast i en bergknatt så den ligger stille avhenger nok mest av personlige preferanser og er av liten relevans når man skal utforme regler som skal gjelde for alle.

 

Selv seiler jeg mye i sikksakk, og sliter egentlig med å se nytten av dét vs. å seile i sirkler.

 

Hvis du spør de mange tusen som har hytte på en øy og er helt avhengig av båt for transport til/fra hytta så er det nok relativt få av disse som vil hevde at "lystfartøy" er uten nytte eller at vannscooter er et velegnet fartøy for slik bruk, eller?

 

Om fiske og teinesetting er til nytte/uten nytte er vel også kanskje noe man kan enes om, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 5 timer siden:

En helgetur med snekka er nyttig. Den gjør 6 knop og bruker knapt diesel, er stillegående og lager ingen bølger eller er et uro moment på sjøen.  Den er heller ikke til fare for andre sjøfarende. Her kan man ta med hele familien og man kan ankre opp til land . Det er slik allemannsretten er tenk praktisert.

 

En vannscooter er et ego fartøy som er bygd for å kjøre i sirkel, hoppe fra bølge til bølge og å teste akselrasjon og fart uten mål og mening. 

 

 

En liten snekke blir også et ego fartøy, ettersom det er så trangt om bord at bare en kan overnatte noenlunde komfortabelt..

Mange små gamle snekker, særlig tresnekker, er noen skikkelig miljøbomber, etter som eierne ofte er noen slabbedasker,

og lar gjerne fartøyet gå til bunns når sommeren er over, etter som fartøyet i utgangspunktet har liten verdi..

Gamle snekker har også gamle motorer, som er noen skikkelige forurensere pga gammel teknologi, og dårlig ettersyn..

Oljesølet som plasker rundt nede i kjølsvinet på disse snekkene, pumper gjerne disse snekke eierne rett i sjøen..

slik har det jo alltid vært er tonen ombord..

Gamle snekker farter gjerne rundt med bunnstoff fra den tiden bunnstoff var giftig..

Mange av eierne med liten plastsnekke bruker engangs tallerkener pga plassmangel og dårlige vaskemuligheter om bord,

dette engangs bestikket/tallerkener er noe herk etter som eierne kaster det i naturen..

I det heletatt har disse små snekke det så trangt om bord, at det meste av avfall går i havet pga plassmangel..

Ikke har de septiktank, pga plass mangel, så all dritten fra slabbedaskene går rett i fjorden..

I det heletatt er der så mye forurensende negativitet fra slike små snekker at alle snekker under 23 fot burde forbys...

 

Link to post
Share on other sites

Hva har egentlig nytteverdien med saken å gjøre??

 

Bråker vannscooteren mindre hvis den brukes til nyttekjøring?

 

Og hvem skal den være nyttig for?

 

En skjærgårdsjeep er helt unyttig for min del.

 

Skal de forbys?

 

En 30 fot snekke er totalt unyttig for en hytteeier.

 

Skal ha få lov til å forby den?

 

Hytter ved sjøen,fritidsbåter, vannscooter alle er unyttige for de som ikke liker sjøen.

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, Mulligan said:

Det finnes vel ikke noe som er mer unyttig enn ei hytte?

 

Det er din mening, en mening jeg ikke deler. For meg er gleden ved å ha en hytte, samt regelmesssig bruke av denne, av betydelig verdi både psykisk og fysisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minutt siden:

 

Det er din mening, en mening jeg ikke deler. For meg er gleden ved å ha en hytte, samt regelmesssig bruke av denne, av betydelig verdi både psykisk og fysisk.

 

Og der er vi ved sakens kjerne, hva du føler er nyttig, og hva andre føler er nyttig...

 

Jeg har også hytte og syns den er nyttig, slik som deg, men andre er i sin fulle rett til å mene den er unyttig..

 

Og har nok rett... både du og jeg hadde levd helt greit uten hytte..

Link to post
Share on other sites

Glad jeg har en nyttig båt, flere forskjellige fiskebrønner med luftpumper og whatnot, 12 fiskestang holdere osv. alle som ikke har nyttebåt er sykt teite.

 

I helgen tok vi og brukte  @lingefan sin 42 foter til å kjøpe softis og hentet pizza, dritnyttig, matauke ish. 

 

Dro til brevik for å handle kuleis i fjor, litt usikker på om det kan betegnes som nytte, vi dro fra.... bærum tur retur etter isen.

 

Føler jeg tilførte masse dritrelevant til tråden, og helt på høyde med mye av det andre her nå ;) 

Link to post
Share on other sites

Synes også at snekker er litt ego, kanskje er det snekke-eierene som er mest ego. Selvfølgelig ikke alle snekke-eiere, men mange. De synes ikke noe om ting som går fortere enn snekka. Er større, bruker mer strøm og drivstoff, eller støyer mer enn snekka. Og for å ikke snakke om hvis farkosten er mer manøvreringsdyktig, gjerne ved hjelp av thruster foran og kanskje bak, eller to motorer. Da setter snekke-eieren seg i vranglås, limer på sitt beste nei-fjes og krever forbud mot båter over 26 fot i havna. Roper om forbud mot høy fart og generatorstøy. Helst skal alle ferdes i max 6 knop. Ligge i uthavn fortøyd rundt en stein, spise rå mat og fryse. Engangsgrill er jo fandens verk og bål ødelegger svaberg allerede idet stormlighteren finnes fram. Man kan til nøds bruke et gammelt parafin eller rødspritdrevet stormkjøkken, ombord, slik at osen blandes med sur diesel, olje, råtnende tre og tekstil-lukt. En lukt som er så gjennomtrengende at man ikke får den ut av huden og klærne på tre uker. Men snekke-eieren synes det er kos, og i tillegg gjør lukta at man får tre seterader på bussen/trikken/t-banen for seg selv. Båtlivet, nei mener selvfølgelig snekkelivet er toppers dere :wink:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Det er din mening, en mening jeg ikke deler. For meg er gleden ved å ha en hytte, samt regelmesssig bruke av denne, av betydelig verdi både psykisk og fysisk.

Den er grei. Da er jo din uttalte mening at hvis noen har verdi av noe, psykisk og fysisk så er det nyttig. 

 

Da er jo vannscooter nyttig da for de som kjører den og har glede av det. Eg har aldri prøvd vannscooter, men her om dagen kjørte eg go kart for første gang på mange år. FULLSTENDIG unyttig. Men Guri så herlig for kropp og sjel!! 

 

Så bra dette var Mouche! 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 6 timer siden:

 

Til ulempe for folk flest? Hvordan kan en vannscooter være til ulempe? Og for folk flest? Kjører den i sirkel er den ihvertfall veldig forutsigbar og tar kun opp et svært begrenset område av farvannet. For min del er folk som surrer fast båten i steinrøysa der jeg har tenkt å ligge med min  langt mer til ulempe.

Hvis fritidsbåtene hadde kjørt i sirkel med høy fart uten mål og mening hadde også de vært til ulempe. Slik er det ikke.  Vannscooterene er heldigvis ikke allemannseie da få bruker kr 150 000 på et fartøy som har et svært begrenset bruksområde. Brukerne er motorintereserte som søker fart og spenning og ikke naturopplevelser. De misbruker allemannsretten.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 30 minutter siden:

Hvis fritidsbåtene hadde kjørt i sirkel med høy fart uten mål og mening hadde også de vært til ulempe. Slik er det ikke.  Vannscooterene er heldigvis ikke allemannseie da få bruker kr 150 000 på et fartøy som har et svært begrenset bruksområde. Brukerne er motorintereserte som søker fart og spenning og ikke naturopplevelser. De misbruker allemannsretten.

 

Har observert snekke eiere kjøre i ring når de har tatt feil av Finfyr og Vodka flasken..

Eller når det dugger slik på vinduene at de ikke ser skikkelig,  og kompasset er drukket opp..

Da misbruker de ikke bare allemannsretten men også alkohol ..

Link to post
Share on other sites

Du har som vanlig ikke fattet poengene Ida Marie. Nå kjører riktig nok  ikke alle vannscooterene  i ring for å teste G kreftene. Noen kjører rett fram i 60 knop for så å snu og  kjøre 60 knop tilbake.   Dette kan de gjenta helt til tanken er tom. 

 

Jeg er en av dem som lurer på vitsen..

 

 

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med snekke er jo å være bæsjefull? vi har med god promille tettet lekasje i motor med champagnekort iaf, vinkort gikk ikke, bra vi hadde drikkevarer i den. Stortsett bare brukt rundt i kragerø skjærgården. Uttaskjærs synker morroa. 

 

mr Uglesett, enten er du genial til å trolle, alternativet er litt enkel. 

 

 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 5 minutter siden:

Du har som vanlig ikke fattet poengene Ida Marie. Nå kjører riktig nok  ikke alle vannscooterene  i ring for å teste G kreftene. Noen kjører rett fram i 60 knop for så å snu og  kjøre 60 knop tilbake.   Dette kan de gjenta helt til tanken er tom. 

 

Jeg er en av dem som lurer på vitsen..

 

 

 

Har sett snekke eiere kjøre ut til en holme, for å kjøre tilbake en stund senere. Hva er vitsen med det Ugle  ? 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sitte her å lure på hva vitsen er, Ida Marie. Håper du finner svaret.

 

For meg er vitsen å dyrke båtlivet og naturopplevelsene. Spise god mat laget i båten,  nyte stillheten, lytte til naturen, ligge på svaberget,  oppleve dyrelivet, fiske, nyte solnedgangen, spise en god frokost med måkeskrik i bakgrunn og mye mye mer.

 

Kortvarige gleder som å sitte på et fartsmonster å rase rundt i skjærgården er noe vi ikke bør heie fram. Men det handler vel mye om ideologi..? akkurat som lakrispipene ,Ida Marie ?

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 27 minutter siden:

Du kan jo sitte her å lure på hva vitsen er, Ida Marie. Håper du finner svaret.

 

For meg er vitsen å dyrke båtlivet og naturopplevelsene. Spise god mat laget i båten,  nyte stillheten, lytte til naturen, ligge på svaberget,  oppleve dyrelivet, fiske, nyte solnedgangen, spise en god frokost med måkeskrik i bakgrunn og mye mye mer.

 

Kortvarige gleder som å sitte på et fartsmonster å rase rundt i skjærgården er noe vi ikke bør heie fram. Men det handler vel mye om ideologi..? akkurat som lakrispipene ,Ida Marie ?

 

Du skriver at for deg er vitsen å dyrke båtlivet og naturopplevelser. Det at du ønsker å "nyte stillheten, lytte til naturen" er noe du får prøve på selv uten å plage andre. Når jeg koser meg på scootertur sakker ikke jeg ned farta for at du skal glane ut midtfjords, derimot vil du ikke høre forskjellen på meg eller en annen båt og heller ikke se forskjelle ifh til fart da motor og hastighet har økt på fritidsflåten.

 

"Sitte på et fartsmonster? Hallo? Ikke tro at alle har interesse av å tøffe ut med tresnekne og marna motor i 7 knop. Når jeg er utpå dyrker jeg min interesse akkurat slik den passer meg, selvsagt uten å være til bry for andre, men at jeg tøffer rundt på scooteren får du jaggu meg tåle. Håper jeg ser deg utpå en gang!

 

Ha gjerne litt forståelse over at folk har ulik interesse. Har jo blitt "meg, meg, meg" og en vannvittig ego-trip utpå. La folk få være i fred og vis litt tolleranse.

Redigert av Alekbjerk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...