Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Alekbjerk skrev for 17 timer siden:

Så du skrev om sjekta di. Poenget mitt er at det er mye liv på sjøen, du vil vel heller kalle det uro (?) og vannscooter eller annen båt, bølger og motor er det uansett. De er ikke primært lagd for å kjøre rundt i ring, hva tror du om oss? Tror du vi er komplette idioter? Du vil vel svare ja. Kan ikke en skjærgårdsjeep oppføre seg likt? Hva om jeg sier Hydrolift med flere hundre hk. Så mye tullete egenskaper folk legger til scooterne. 

Det er ikke scooterene vi tillegger disse egenskapene, det har vel til det kjedsommelige blitt tillagt IDIOTEN oppå!

 

For JA, selv om ikke du er er det, så finnes det endel idioter oppå disse vannscooterene.

 

Og så er det slik at en idiot på en vannscooter vil nødvendigvis lage mer støy og potensielt farlige situasjoner, enn de idiotene som sitter i snekker som tøffer bortover i 6-7 knop.

 

Slik er det bare!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Alekbjerk skrev for 9 timer siden:

Det var i regi av Norges Vannscooterforbund.

 

Nei, det var i regi FRP sin avdeling for fri scooterbruk på land og vann. Ført an av leder Hokksund som senere la ansiktet i bekymrede folder og overlot hele ansvaret for regulering av vannscootere til kommunene i god tid før valget for å så rette på slipset og gå inn i Stortingskantina til lunsj. 

 

Hokksund har god nok politisk teft til å skjønne når saken er så dårlig at det er best å komme seg lengst mulig unna. God politisk arbeid av Hokksund. 

Link to post
Share on other sites

Den der har jeg hørt før..."vi" som klager på vannscootere, gjør det p.g.a misunnelse. 

 

Det gjenspeiler nok ganske tydelig hvordan vedkommende som kommer med slike uttalelser tenker selv, og er vel et resultat av manglende argumenter, eller evnen til å formidle eventuelle argumenter.

 

For ordens skyld, misunnelig på "vassfiser"er jeg ikke.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 32 minutter siden:

Hmm.. farlig sammenligning du driver med her. 

Jeg slår nemlig ihjel vepsen, kan jeg gjøre det med vannscooterfører også???

 

Ja, altså du må jo gjerne prøve, men tror nok ikke båten din klarer å ta meg igjen, dessverre for deg kanskje? Fra spøk til alvor, syntes det er synd at folk dømmer alle for at noen tullinger kjører idiot. Det stempler de som faktisk ønsker å bruke vannscooter på en forsvarlig måte ihh til gjeldende regelverk for motorbåter. Hilste på en gubbe på 50+ som kjørte en av Redningsselskapets båter, der møtte jeg kun et surt ansikt. Andre hilser gjerne på meg, alt fra kayakkpadlere til snekkeiere til seilbåteiere. DET er sånn jeg vil ha det hvertfall.

 

nomen skrev 27 minutter siden:

Det er ikke scooterene vi tillegger disse egenskapene, det har vel til det kjedsommelige blitt tillagt IDIOTEN oppå!

 

For JA, selv om ikke du er er det, så finnes det endel idioter oppå disse vannscooterene.

 

Og så er det slik at en idiot på en vannscooter vil nødvendigvis lage mer støy og potensielt farlige situasjoner, enn de idiotene som sitter i snekker som tøffer bortover i 6-7 knop.

 

Slik er det bare!

 

Så mye dumt folk sier om scooterne bla at de kan kjøre på land. Det er jo fullstendig mørkt og motstandere prøver å oppkonstruere problemer- det er trist! Det at en vannscooter potensielt kan lage mer skade og støy kan du jo bare spare deg for. For hva med øvrig motorisert ferdsel. Ta deg en titt i nærmeste båthavn og se hvilke motorer som sitter på noen av de båtene- ofte fra 100 hk og oppover, og dermed ofte 40+ knop. De fleste vannscooterne har faktisk ikke over 200hk så bare ta det med ro :)  Det verste er gubber som er 50+ og med 300 hk på hekken- det er jo nesten de som burde forbys på sjøen, hehe. Ble nesten kjørt på av en Ibiza 24 med 300 hk i sommer, idioten bare hilste og ante ikke at han hadde kjørt uaktsomt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 8 minutter siden:

 

Nei, det var i regi FRP sin avdeling for fri scooterbruk på land og vann. Ført an av leder Hokksund som senere la ansiktet i bekymrede folder og overlot hele ansvaret for regulering av vannscootere til kommunene i god tid før valget for å så rette på slipset og gå inn i Stortingskantina til lunsj. 

 

Hokksund har god nok politisk teft til å skjønne når saken er så dårlig at det er best å komme seg lengst mulig unna. God politisk arbeid av Hokksund. 

 

Hmm, det spiller forsåvidt liten rolle, men siden du drar det opp.

 

"Hoksrud ga sin fulle støtte til Norges vannscooterforbund under en markering på søndag"

"Søndag holdt Norges vannscooterforbund en markering med politisk appell nettopp for at vannscootere skal likestilles med fritidsbåter og at forskriften som begrenser ferdselen skal fjernes"

 

Hentet fra: http://www.tv2.no/a/8457774/

 

Hehe, at Hoksrud overlater reguleringen til kommunen er jo greit nok. De prøver seg med noen ulovlige forbud, noe jeg syntes er latterlig. Politikerne tror de bare kan styre og ståke slik de vil, men det blir banka rettslig av toppadvokater fra Oslo. Du må jo være helt på jordet eller ikke lest nyhetene angående vannscooter det siste halvåret og spesielt da de siste sommermånedene. Vannscooter har kommet for å bli, det kan jeg garantere. Det sier vel litt at kommunen ikke har myndighet (og kompetanse) til å ilegge forbud? Problemet dems er at de ikke bare kan forby det pga de ikke liker det. Om de liker det eller ikke er helt irrelevant. De klarer jo ikke å begrunne særskilt hva som gjør at vannscooter skal forbys og ikke annen motorisert ferdsel. Saken er vel heller dårlig for dere, motstandere.

 

Skrik så høyt dere vil, men ingen skal få ødelegge min glede med vannscooter. :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

..og igjen, her står det bla. under Fartsbegrensninger: "Kommunene kan altså ikke vedta at lokale fartsbegrensninger kun skal gjelde for vannscootere". Videre står det under Lokale fartsforskrifter: blablabla... "De står likevel ikke helt fritt til å forby eller regulere vannscooterbruk gjennom slike lokale ordensforskrifter..." og at det må være for å blant annet ivareta trygg ferdsel, forsvarlig forvaltning av farvannet osv, og det er nemlig her de har et forklaringsproblem for dette skal være faktabasert og ikke synsing.

 

Kommunene kan prøve seg, og det gjør de, men gang på gang følger de ikke spillereglene og dermed blir de irettesatt juridisk. De klarer nok ikke å begrunne hvorfor vannscootere er et problem, og dermed problematisk å slå gjennom noe lokale forskrifter- eller de gjør det, men de er ulovlige og ugyldige. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minutt siden:

..... men i medhold av havne- og farvannsloven kan kommuner fortsatt fastsette særskilte bestemmelser om vannscooterbruk mm. gjennom lokale forskrifter.

 

I teorien ja, men leser du hva jeg skriver? Eller hva kystverket skriver? De klarer jo ikke å begrunne. De må altså begrunne særskilt for vannscooter hvorfor det er mer "skadelig" eller skal/bør forbys. Det betyr ikke at de kan forby vannscooter helt uten videre. Det står svart på hvitt i artikkelen du linket til at det måtte være faktabasert.

Link to post
Share on other sites

Alekbjerk skrev for 5 timer siden:

 Det at en vannscooter potensielt kan lage mer skade og støy kan du jo bare spare deg for. For hva med øvrig motorisert ferdsel. Ta deg en titt i nærmeste båthavn og se hvilke motorer som sitter på noen av de båtene- ofte fra 100 hk og oppover, og dermed ofte 40+ knop. De fleste vannscooterne har faktisk ikke over 200hk så bare ta det med ro :)  Det verste er gubber som er 50+ og med 300 hk på hekken- det er jo nesten de som burde forbys på sjøen, hehe. Ble nesten kjørt på av en Ibiza 24 med 300 hk i sommer, idioten bare hilste og ante ikke at han hadde kjørt uaktsomt. 

Nå var det  snekker og vannscootere som var temaet jeg svarte på.

 

Når det gjelder andre typer båt, finnes det ingen som har manønrerbarheten og akselerasjonen som en vannscooter, det er vel litt av poenget med denne farkosten?

 

 

At du nesten ble påkjørt av en idiot i en Ibiza er jo ikke greit,og det forsterker bare mitt argument om at det er på høy tid å innføre obligatorisk opplæring for førsel av hurtiggående båter, herunder vannscooter.

 

Og da er det ikke nok med et laminat man får i posten etter å ha klikket seg igjennom et nettkurs.

 

Få det inn i skikkelige former slik som resten av motoriserte kjøre/fartøy. Eget teorikurs med oppkjøring, og egen bokstav i førerkortet slik som med bl.a snøscooter.

Da kan det være ett håp om at folk forstår hvilke krefter de skal handskes med og hvordan de skal opptre på sjøen. Som en bonus får politiet et kraftig virkemiddel ovenfor de som måtte forsøke å heve seg over loven.

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

what? jeg har uberfett båtførerbevis med tidens dårligste midtskill, blir dessverre aldri spurt om jeg har båtfører bevis, med nytt system der må det jo skrotes :p 

 

Jeg har stortsett hatt, og har fortsatt holdningen at dette ikke er så stort problem, og at vi slik det i dag ikke krever noen store tiltak, slutte leie ut scootere til utlandske turister hadde jo løst meste, gjelder båter også skal sies. 

 

Kritikerne, ta en bolle. Skulle egentlig kjøpt scooter i år, men med masse gærne lokalpolitikere har jeg enda ikke handlet, jeg orker ikke restriksjoner og piss, av gode nyheter ser det ut som båten jeg sikler på kan leveres med 2x400 merc outboard nå og ikke bare 2x350,  kanskje bare gå for det, droppe vannscooter og redde verden, kjører allerede elbil, så føler jeg gjør mitt...... :giggle:

 

Vannscootere er og blir dønn kjedelig i sirkel, det er tur som er greia. 

 

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 7 timer siden:

 

Vannscootere er og blir dønn kjedelig i sirkel, det er tur som er greia. 

 

 

 

 Hvorfor ikke sidestille vannscooter og snøscooter.

 

Vannscooterene egner seg best til å kjøre i sirkler, hoppe på bølger og  utføre akrobatiske øvelser. Å kjøre rett fram blir vel utrolig kjedelig?

 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 2 timer siden:

 

 Hvorfor ikke sidestille vannscooter og snøscooter.

 

Vannscooterene egner seg best til å kjøre i sirkler, hoppe på bølger og  utføre akrobatiske øvelser. Å kjøre rett fram blir vel utrolig kjedelig?

 

 

Like kjedelig som å kjøre rett frem i 5 knop med en Sjømann 22 ??

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 11 timer siden:

Nå var det  snekker og vannscootere som var temaet jeg svarte på.

 

Når det gjelder andre typer båt, finnes det ingen som har manønrerbarheten og akselerasjonen som en vannscooter, det er vel litt av poenget med denne farkosten?

 

 

At du nesten ble påkjørt av en idiot i en Ibiza er jo ikke greit,og det forsterker bare mitt argument om at det er på høy tid å innføre obligatorisk opplæring for førsel av hurtiggående båter, herunder vannscooter.

 

Og da er det ikke nok med et laminat man får i posten etter å ha klikket seg igjennom et nettkurs.

 

Få det inn i skikkelige former slik som resten av motoriserte kjøre/fartøy. Eget teorikurs med oppkjøring, og egen bokstav i førerkortet slik som med bl.a snøscooter.

Da kan det være ett håp om at folk forstår hvilke krefter de skal handskes med og hvordan de skal opptre på sjøen. Som en bonus får politiet et kraftig virkemiddel ovenfor de som måtte forsøke å heve seg over loven.

 

 

 

 

 

 

Ja, det stemmer at vi snakket om snekke og vannscooter, men det blir jo helt feil. Poenget mitt er at øvrig motorisert fartøy også har mye hester på hekken. Det å diskutere snekke kontra vannscooter er jo ikke noe poeng egentlig.

 

Det å innføre ytterligere restriksjoner før alt mulig tull av regler og fjas er opphevet er etter min mening ikke så bra. F.eks. bilsertifikat: ja det er en forholdsvis grundig opplæring, men folk kjører fortsatt gris. Politiet har ikke nok ressurser til å håndheve regler til sjøs, og det er nærmest en frisone. Det jeg imidlertid er for er kraftige bøter, la det svi skikkelig. Bøtenivået må være såpass høyt at folk ikke tørr å kjøre gris, dette skal da såklart gjelde all ferdsel på sjøen.

 

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

Ja, det er jo sitert fra Kystverkets hjemmesider.

 

Og enda har kommunen problemer med argumentene sine. Hjelper lite at det står at de kan regulere om det er umulig å bli gjennomført, noe som forøvrig er fint for oss som liker fartøyet godt.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 18 timer siden:

 

Med andre ord er vi enige om at et er en problematikk. Se det, da har vi kommet et stykke lenger. Egentlig burde det være helt unødvendig å måtte gjøre noe som helst siden det er forventet av alle, og det uavhengig av type fartøy, at man overholder de lover og regler som gjelder samt viser en rimelig grad av hensyn til andre. Holder ikke det så er det bedre å forby "dritten" enn å belaste samfunnet med en masse kontroller til en kostnad som burde vært brukt på noe langt viktigere rent samfunnsmessig. Det er "dere", eiere og brukere av vannscooter som "bestemmer" hva som er, eller vil være, nødvendig å måtte gjøre.

du leser jo som fanden du. Har ikke sagt meg enig i at det har vært et problem i år. 

 

Knapt sett en eneste idiot. 

 

Så løsningen din er å forby? Men det ville du jo ikke? 

 

Har aldri hatt, og kommer neppe til å skaffe meg vannscooter. 

Link to post
Share on other sites

Alekbjerk skrev for 6 timer siden:

 

 

Det å innføre ytterligere restriksjoner før alt mulig tull av regler og fjas er opphevet er etter min mening ikke så bra. F.eks. bilsertifikat: ja det er en forholdsvis grundig opplæring, men folk kjører fortsatt gris. Politiet har ikke nok ressurser til å håndheve regler til sjøs, og det er nærmest en frisone. Det jeg imidlertid er for er kraftige bøter, la det svi skikkelig. Bøtenivået må være såpass høyt at folk ikke tørr å kjøre gris, dette skal da såklart gjelde all ferdsel på sjøen.

 

Der er vi enige,tanken min med å få hurtiggående båter inn i førerkortet, er jo nettopp for å gi politiet mulighet til å straffe så det svir. 

 

Det er som du sier nærmest umulig å bli tatt av politiet på sjøen, men risikerer man prikkbelastninger og misting av førerkort, vil nok det legge en demper på viljen til å sjanse på at purken ikke er der.

 

Opplæring er jo også et viktig moment, det er færre og færre som har gått veien fra robåt, via jolle til skjærgårdsjeep o.s.v.

 

Det er nok endel som "plutselig" har fått det for seg at:" båt er kult, det kjøper vi!"

Dermed kommer uerfarne landkrabber ombord i båter med 2-300 hester eller de saler opp på en scooter og raser avsted i 60 knop..

Dagens regelverk er skrevet i en tid hvor båter unntaksvis klarte å passere 30 knop, nå er ikke 40-50 knop noe uvanlig for en vanlig daycruiser.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...