Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg prøver å forstå, men det er vanskelig. Jeg frykter at mange fartsglade motorinterreserte kan bli tiltrukket vannscooteren etter frislipp av regelverk. Mange  leter etter  adrenalin opplevelser og det kan man få utløp for på en vannscooter. Enorme fartsressurser , få regler og et enkelt båtførerbevis  uten praktisk opplæring er alt som kreves.  Førerene er på sjøen kun for å more seg  og teste ut scooterene og kjøreferdighetene.

 

Uheldig utvikling?   JA!

 

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Joltus said:

Den er grei. Da er jo din uttalte mening at hvis noen har verdi av noe, psykisk og fysisk så er det nyttig. 

 

Da er jo vannscooter nyttig da for de som kjører den og har glede av det. Eg har aldri prøvd vannscooter, men her om dagen kjørte eg go kart for første gang på mange år. FULLSTENDIG unyttig. Men Guri så herlig for kropp og sjel!! 

 

Så bra dette var Mouche! 

 

Ser ikke noe problem om du, jeg, eller hvem som helst, kjører go cart. Etter hva jeg har erfart foregår dette på lukkede baner med rimelig grad av oppsyn og sikkerhet og uten å være til sjenanse eller fare for andre. Dette i motsetning til vannscooter, et "fartøy" som synes å appellere spesielt til folk som kun er opptatt av høy fart med medfølgende (u)lyd og sjenanse for andre og stort sett uten begrensninger forøvrig. Igjen, fartøyet er ikke problemet, men brukerne av disse. Ta en kikk på diverse brosjyrer for vannscootere og fortell meg hva produsent/selger av disse fokuserer på; fart eller nytteverdi?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, jotto said:

Hyttetur? Fullstendig unyttig. Hytter er en egotripp som kun er laget for egen fornøyelses skyld. Dessuten fyller de opp utmark og kystlinje og er en kilde til unødvendig CO2-utslipp knyttet til transport, bygging og vedlikehold.

 

Forby!!

 

Det er også nevnt haling av hummerteiner her. Det er fullstendig unyttig og er kun for egen nytelse og forlystelse. Det er dessuten miljøfiendtlig all den tid hummerbestanden er truet.

 

Forby!!

 

 

Hyttetur hvor man samler venner og familie er egotripp og unyttig og kun for fornøyelsens skyld? Javel, så det å samle slekt og venner er unyttig og fornøyelse likeså.

 

Jeg har nevnt teiner, ikke hummerteiner, men så var det dette med å lese da. Forøvrig er bruk av hummerteiner sterkt begrenset, til dels forbudt så der er dine "bønner" hørt for lengst!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 9 timer siden:

Hvis fritidsbåtene hadde kjørt i sirkel med høy fart uten mål og mening hadde også de vært til ulempe. Slik er det ikke.  Vannscooterene er heldigvis ikke allemannseie da få bruker kr 150 000 på et fartøy som har et svært begrenset bruksområde. Brukerne er motorintereserte som søker fart og spenning og ikke naturopplevelser. De misbruker allemannsretten.

 

 

Det er mange fritidsbåter som kjører i sirkel. Hva gjør de? Jo de kjører med tube bak eller trekker vannski. Unyttig? Vel, lek, moro og glede er alltid til nytte for noe. Og jeg gleder meg over at andre gleder seg. Det er viktig å tenke seg at andre kan ha det moro med noe en selv kanskje ikke liker. Jeg savner faktisk en morsom fartsbåt. For meg er det nyttig å få rast fra meg litt innimellom.

Men jeg liker ikke så godt å stå på ski og synes slalombakker er unyttig. La oss forby de. I tillegg er det mange skiulykker. De bør ha påbudt fallskjerm, hjelmpåbud og ansvarsforsikring. La oss sette 0,2 i promillegrense også.... 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 24 minutter siden:

Når man er  bruker av fellesarealene kan man ikke ha det morro hele tiden.  Go cart kan være en grei erstatning for vannscooter for å få utløp for fart og  spenning . Det er uheldig at man bruker skjærgården som en gokart bane. 

 

Om man ikke kan ha det morro på sjøen hele tiden, hva er vel poenget? Det å si at man kan kjøre gokart istedet for vannscooter er vel det samme som at du kan kjøre tunglasta lastebil isdetet for snekka di. Interessert i det?

 

Mouche skrev 1 time siden:

Igjen, fartøyet er ikke problemet, men brukerne av disse. 

 

Oisann, her traff du spikeren på hodet! Applaus til deg for det. Av nettopp den grunn er det latterlig å forby fartøyet. Øk straff for fartsovertredelse (ja, for all ferdsel på sjøen) til et nivå hvor det virkelig svir. Politiet er knapt på sjøen, men med litt mer tilstedeværelse hadde det vært fint. Sånn som det er i dag, er i realiteten havet fritt fram. Det at folk tar hensyn til hverandre er jo kjernen i at alle skal ha en fin tid utpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fremdeles til gode å observere en vannscooter som blir kjørt iht til regelverk eller sjøvett. Selv har jeg innført en enkel regel; Jeg ignorerer dem. Er jeg på sjøen med scootere i nærheten, har de det med å komme seg ut av veien. (Ja, jeg ser ironien)

 

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Alekbjerk said:

Oisann, her traff du spikeren på hodet! Applaus til deg for det. Av nettopp den grunn er det latterlig å forby fartøyet.

 

Latterlig, eller ikke, men så lenge disse "fartøyene" appellerer til folk sim ikke viser respekt hverken for lover eller folk ellers så blir til slutt løsningen å forby disse. Dessverre kan man si, men det er jo disse førerne som selv er skyld i problemet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For min del må jeg si at det virket ganske så lite råtasser på vannscooter i år i forhold til årene tidliger.. noen som har merket det samme ? Kan muligens være likestillingen med andre fartøyer som er årsaken?  

Uansett, de er kommet for å bli, og forbudsrytterne må nok bare fordøye det..

Bakvendtlandet har skiftet kurs, heldigvis  ?

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

Latterlig, eller ikke, men så lenge disse "fartøyene" appellerer til folk sim ikke viser respekt hverken for lover eller folk ellers så blir til slutt løsningen å forby disse. Dessverre kan man si, men det er jo disse førerne som selv er skyld i problemet.

 

Kommuner kan ikke bare forby vannscootere helt uten videre. Man må begrunne hvorfor disse skal forbys og ikke annen motorisert ferdsel, og dette har politikerne vanskeligheter med fordi det ikke er noen legitime argumenter. Det vi har sett er at noen gamle og gretne gubber i kommunestyret har lagt ned forbud bla i Nøtterøy-Tjøme skjærgården. Gjett hva? De er ulovlige. Jeg kan nærmest garantere for at vannscooter er kommet for å bli.

 

Ida Marie III skrev 56 minutter siden:

For min del må jeg si at det virket ganske så lite råtasser på vannscooter i år i forhold til årene tidliger.. noen som har merket det samme ? Kan muligens være likestillingen med andre fartøyer som er årsaken?  

Uansett, de er kommet for å bli, og forbudsrytterne må nok bare fordøye det..

Bakvendtlandet har skiftet kurs, heldigvis  ?

 

Vannscootere utgjør en liten prosentandel av fritidsflåten. Media blåser jo vannscooter-saken ut av proporsjoner. Folk kan like det eller ikke like det, det spiller ingen rolle. Det som imidlertid hadde vært ålreit hadde vært at folk ikke hadde vært så gretne. 

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev for 1 time siden:

Jeg har fremdeles til gode å observere en vannscooter som blir kjørt iht til regelverk eller sjøvett.

 

Jeg satt på verandaen i solsteiken på lørdag da jeg holdt på å sette hvitvinen i halsen. Inn fjorden - helt inn til Strandpromenaden - kom en vannscooter putrende. Dæven, tenkte jeg, for et flott syn - en sånn farkost glidende langs land langt under de tillatte 5 knop. Etter to minutter ble imidlertid ordenen gjenopprettet, da scooteren forsvant i en vassføyke og anslått fart på 35-40 knop utover mot grenselinjen for hastighetsbegrensningen her hos oss. Godt å få regelen bekreftet.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Ida Marie III said:

For min del må jeg si at det virket ganske så lite råtasser på vannscooter i år i forhold til årene tidliger.. noen som har merket det samme ? Kan muligens være likestillingen med andre fartøyer som er årsaken?  

 

 

Hvis jeg forstår deg riktig så mener du at denne "likestillingen" har gjort at førerene av slike vannscootere ikke lenger kjører som de gjorde, men har litt vanskelig for å skjønne hvorfor denne påståtte endringen som jeg for egen del ikke har sett noe til her i Lillesand i alle fall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulig det er geografiske forskjeller,  og ikke minst tolleranse..

Men etter at total frislippet ble erstattet med samme regler som gjelder for båter, så er der jo andre sanksjons muligheter..

Jeg tror nettopp dette er årsaken til at det var roligere i år en i fjor..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 7 timer siden:

 

Ser ikke noe problem om du, jeg, eller hvem som helst, kjører go cart. Etter hva jeg har erfart foregår dette på lukkede baner med rimelig grad av oppsyn og sikkerhet og uten å være til sjenanse eller fare for andre. Dette i motsetning til vannscooter, et "fartøy" som synes å appellere spesielt til folk som kun er opptatt av høy fart med medfølgende (u)lyd og sjenanse for andre og stort sett uten begrensninger forøvrig. Igjen, fartøyet er ikke problemet, men brukerne av disse. Ta en kikk på diverse brosjyrer for vannscootere og fortell meg hva produsent/selger av disse fokuserer på; fart eller nytteverdi?

Forby alt Mouche ikke ser nytten av er egentlig din løsning. 

Link to post
Share on other sites

@Mouche - jeg tror dessverre både du og jeg er forutinntatte på grunn av en spesiell gjeng i vårt nærområde. Men jeg syns for å være ærlig at resten av scooterkjørerne jeg har sett i år har kjørt fornuftig. Og jeg mener at man ikke kan forby noe på grunn av et fåtall som ikke klarer å tilpasse seg. Og jeg tror nok også at vi er kommet dithen at dersom man skulle forby scootere nå, ville det også gå utover joller i en eller annen forstand. 

 

Redigert av Napoli
rettet skriveleif (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 5 minutter siden:

@Mouche - jeg tror dessverre både du og jeg er forutinntatte på grunn av en spesiell gjeng i vårt nærområde. Men jeg syns for å være ærlig at resten av scooterkjørerne jeg har sett i år har kjørt fornuftig. Og jeg mener at man ikke kan forby noe på grunn av et fåtall som ikke klarer å tilpasse seg. Og jeg tror nok også at vi er kommet dithen at dersom man skulle forby scootere nå, ville du også gå utover joller i en eller annen forstand. 

 

 

Selvinnsikt er en god ting Napoli, men ligger ikke for alle..

Klart det fins idioter på vannscootere .. men det finns det i biltrafikken og alle andre steder også..

Stalinistisk totalforbud er ikke veien for å bekjempe dette.. det forteller all historie..

Ta tak i de det gjelder, og ikke plag uskyldige med det..

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

Forby alt Mouche ikke ser nytten av er egentlig din løsning. 

 

Fint om du kommenterer hva jeg faktisk skriver, ikke minst når du begynner med å sitere nettop hva jeg har skrevet, men kanskje du ikke forstod noe av det?

 

14 minutes ago, Napoli said:

@Mouche - jeg tror dessverre både du og jeg er forutinntatte på grunn av en spesiell gjeng i vårt nærområde. Men jeg syns for å være ærlig at resten av scooterkjørerne jeg har sett i år har kjørt fornuftig. Og jeg mener at man ikke kan forby noe på grunn av et fåtall som ikke klarer å tilpasse seg. Og jeg tror nok også at vi er kommet dithen at dersom man skulle forby scootere nå, ville du også gå utover joller i en eller annen forstand. 

 

 

Jeg er vel som resten her mht at det er vanskelig å kommentere annet enn det man selv har sett og/eller opplevd. At det er et fåtall som ikke klarer å tilpasse seg er ikke hva jeg har sett,  og jeg har tatt til orde for at et forbud mot denne type fartøy kan, gjentar kan, være veien man må gå hvis flertallet ike klarer å tilpasse seg. Er det kun noen få dette gjelder så er jeg enig i at det bør kunne la seg løse ved å straffe disse slik at man stort sett har løst problemet på den måten.

 

Jeg noterer nok en gang at ingen vil kommentere det faktum at alle produsentene og/eller forhandlere av vannscootere kun fokuserer på fart og spenning, aldri nytte utover at de er utstyrt med vanntette rom for solbriller og mobiltelefon. Når det er sagt har jeg ved selvsyn sett hvor effektive disse fartøyene er i forbindelse med å redde folk som har blitt tatt av undervannsstrømmer ved badestrender, men det er kanskje ikke det helt store problemet her i landet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eg leser og forstår nøyaktig det du skriver Mouche. 

 

Du er helt på bærtur. 

At du ikke ser nytten er irrelevant. 

Hvor nyttig de er er også irrelevant. 

At produsenten fokuserer på fart og moro er irrelevant. 

 

Like nyttige/unyttige som alle andre båter som kun blir brukt for rekreasjon. Da er sikkert min båt vel så nyttig som din siden eg bruker den av og til i næring. Kjører en murer og utstyr ut til en holme. Så da kan eg fortsette å bruke båt, og din båt kan du egentlig bare senke ilag med alle vannjetene. 

 

Å argumentere bruken av en svær seilbåt, cabincruiser eller daycruiser fordi man har hytte er tull. De kan ha andre båter. 

 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo også lese ei brosjyre for BMW eller Audi så ligger det fart og spenning i bunnen der også.

Jeg vil ikke ta på meg å definere hva som er nyttig. Det få klokere folk gjøre. I siste instans er det meste vi holder på med unyttig. Birk'en er ikke nyttig. Alpinanlegg og badeland er ikke nyttig. Golf og seiling er ikke nyttig. 90% av folka som er ombord i de tre ferjene som går mellom Sandefjord og Strømstad er der fordi det er morro. Dette kunne vært redusert til en seiling om dagen. Superspeed kan seile med last en gang i uka hvis vi tar vekk de som ikke er der for nyttens skyld. Vigelandsparken og Munchmuseet er ikke nyttig. Sydenreiser er ikke nyttig. Noen som vil legge lista?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes toppen av unyttighet og egoisme er fallskjermhopping og basehopping. Totalt ubrukelig, stor fare for skader og ulykker der utøverene forventer at det offentlige stiller opp, kostnadsfritt. Lete/redningsaksjoner blir fort kjempedyrt, helsevesenet må bruke store ressurser på hjelp og rehabilitering. I verste fall ender det med uførhet og man får bistand resten av livet. Kun fordi man må føle kicket av å nesten krasje med bakken. Totalt bortkastet og unyttig...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

@Mouche - for å svare direkte på dette med nytte. Under er reklameteksten for Windy Boats og under den igjen er reklameteksten for SeaDoo vannscooter. Jeg syns vel ikke nødvendigvis noen av dem fokuserer på nytteverdi i nevneverdig grad... Men takk kjære gud for at det fins ting i verden som kun er lagd for glede!

 

Windy:

"Windy builds boats like no other shipyard in the world. Classic speed boats that are beautiful to behold, and a joy to drive. Technically advanced sport cruisers that deliver class-leading performance and fuel economy. Safe, confidence-inspiring offshore cruisers that put families at ease. And awe-inspiring custom supertenders that not only look sensational but can be relied on to perform."

 

SeaDoo GTX Limited 300:

"En helt ny standard for luksusytelser. Denne luksuriøse vannscooteren er komfortabel med talløse unike egenskaper som Ergolock sete med trinnvis design og en kraftig 300 hk Rotax-motor. Alt du trenger for en kjøreopplevelse som tilfredsstiller, og til og med overgår, dine forventninger."

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...