Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Pinkvin skrev On ‎28‎.‎07‎.‎2017 at 19.16:

Kommunikasjon for å forhindre kollisjon ble tatt opp i en tråd på den danske seil og seilsport gruppa på FB. Der kom det frem at gjeldende praksis i dk var å unngå kommunkasjon pr. vhf fordi det ofte førte til større misforståelser. Var vel også en henvisning til britiske forhold hvor det var gjeldende regel at man ikke gikk inn i vhf kommunikasjon for å unngå "situasjoner". 

 

Kan jo til en viss grad forstå det. Gjeldende regler bør vel være klare nok uten at en må drøfte det muntlig med det andre fartøyet. 

---

Så kan jo godt hende at vhf taushet rett og slett er en god begrunnet policy host Bastøfergene? Jeg gjetter at det er sånn ;-)

 

jeg har, ett knapt år,  på sjøbefalskole i Gøteborg, vår lærer sa samme sak......gjør tydelige manøvrer i god tid, så trenger man ikke å snakke om intensjoner.......og verre, at avtale bort sjøveisregler ....no no :nonod::thumbsdown:

 

 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Virker pussig på meg ikke å betegne Horten-Moss som trangt farvann. Eller i hvert fall farvann der det er begrenset armslag.

 

Forholdene ser litt annerledes ut fra en fergebro i 15 knop? enn fra enn cockpit i et lystfartøy.

 

Kan nevnes at en rekke norske rederier har som stående regel at dersom et møtende/kryssende/innhetende skip

ser ut til å komme nærmere enn 2 nm så skal kaptein tilkalles. Likeledes derom sikten reduseres til under 2 nm.

Nå følges nok ikke dette på langt nær av alle men det viser litt om tankeballasten rundt dette med "trangt".

 

Tilsvarende i amerikansk marine; om man kommer/forventer å komme nærmere andre skip enn ca 3.6 km skal øverstkommanderende

tilkalles. Sier også litt om hvordan man ser på dette med "trangt"-

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, janet said:

Tilsvarende i amerikansk marine; om man kommer/forventer å komme nærmere andre skip enn ca 3.6 km skal øverstkommanderende

tilkalles. Sier også litt om hvordan man ser på dette med "trangt"-

 

 

 

For egen del vil jeg tro at det er helt andre hensyn enn "trangt" som er aller mest relevant når det gjelder krigsskip?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 16 timer siden:

 

jeg har, ett knapt år,  på sjøbefalskole i Gøteborg, vår lærer sa samme sak......gjør tydelige manøvrer i god tid, så trenger man ikke å snakke om intensjoner.......og verre, at avtale bort sjøveisregler ....no no :nonod::thumbsdown:

 

 

 

 

 

 

 

takk, fine videoer det der, særlig den første  synes jeg

den andre litt pussig, nonchalant "råkjøring" i Algeciras natterstid har vel aldri vært særlig lurt

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Joltus said:

Vil tro det handler om i fredstid Mouche....... 

 

Ja, men selv i fredstid ville jeg ha sørget for å holde god avstand til et krigsskip og helt klart ikke eksempelvis ha endret kurs for å ta dette i nærmere øyesyn. Folk ombord i slike skip er triggerhappy og har mer enn bare en trigger de kan pull! Husker USS Cole.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5983772cae642_adeno1.JPG.cdf5ffd76714d7a8040cbdec0ce31b38.JPG

 

59837774c6512_adeno2.JPG.f6ea1b5605f85f2954975a572e1e5956.JPG

 

Hvordan kan du si at det er unormalt at grensene for et havneområde går midtfjords? Det er faktisk ganske vanlig i norske farvann. Dersom du fortsatt mener at det er svært unormalt så får du legge frem dokumentasjon på dette. For å tilfredsstille ditt dokumentasjonsbehov kontaktet jeg Horten havn og Moss havn en gang til.

 

Jeg kontaktet administrasjonen i Horten kommune som bekreftet det rådmannen hadde fortalt foregående dag. De henviste meg deretter til årsberetningen for 2014 der det på side 2 fremkommer at:

 

5983732b40284_Hortenhavn.JPG.29c17a1abe4ced267f198abe5ef6542f.JPG

 

Dersom dette ikke er godt nok for deg kan du laste ned filen selv:

http://www.viksre.no/wp-content/uploads/2014/08/Sak-40-14-Horten-Havnevesseb-avvikling-scannet.pdf

 

Deretter kontaktet jeg havnesjefen i Moss som nok en gang bekreftet at havnegrensen følger kommunegrensen:

 

59837c795f2a2_Moss1.JPG.f9f5bcb59d3b9d6a7e8cafe47d320a25.JPG

 

quantumduck stilte spørsmål om feks danskebåtene anløper Moss og/eller Horten havn på sin vei ut og inn fjorden? Selvfølgelig gjør de ikke det. Å anløpe en havn innebærer at du fortøyer eller ankrer opp i havneområdet og således må betale havneavgift.

Redigert av Orakel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg misforstår, men at Havnevesenet har ansvar for hele kommunens sjøareal , og at dette arealet selvfølgelig går midtfjords til kommunegrensen mot Moss, betyr ikke at havneområdet går midtfjords ?

 

Nå sier jeg heller ikke at det er unormalt, det vet jeg ingenting om, det jeg skriver er jo nettopp at jeg ikke vet hvor grensene til havneområdet går, men at det virker unormalt at en havn strekker seg midtfjords, helt til den treffer en annen havn 2.5 nautisk mil fra der havnene egentlig ligger ?

 

Dersom det er tilfelle, så er jo Bastøfergen alltid i havn ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Orakel said:

 

quantumduck stilte spørsmål om feks danskebåtene anløper Moss og/eller Horten havn på sin vei ut og inn fjorden? Selvfølgelig gjør de ikke det. Å anløpe en havn innebærer at du fortøyer eller ankrer opp i havneområdet og således må betale havneavgift.

 

Hvilke fartsbegrensninger gjelder i Horten havn montro ...

 

Viser også til kystverkets kart (se tidligere post) hvor avgrensningen av havneområdet i Moss er tydelig markert  på en måte som strider i mot det havnesjefen hevder, eller så avgrenses bare området til havneterminalen. Spørsmålet blir evt hvilken forskjell det utgjør...

 

Ser forøvrig ikke noen motsetning i at havnevesenet i en kommune har ansvar for alt farvann innenfor kommunegrensen uten at alt sammen dermed også må defineres som havneområde.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den som leter finner, arealplan over Moss havn, inkludert havneområdet var ikke spesielt vanskelig å finne

 

moss_havn.jpg.f4aea5a14a6ec85cb16611455a82fb2f.jpg

 

En gang til for sikkerhets skyld

 

moss_2.jpg.1b6c2e2d9f7db8d505df1b9a7cc6b8bd.jpg

 

Horten var betydelig vanskeligere å finne arealkart over, ettersom jeg ikke får tilgang gjennom deres kartprogram, og det ser ut til å finnes lite på nett.

Gjeldende arealplan fra kommunens egne sider gir et kart som er helt uleselig, men det lyseblå er altså ytre markering av det området som er regulert til havneområde, som ser ut til å være et stykke fra midtfjords ?

 

horten.jpg.87ba88578c277aa4503ddbedfb18ec9c.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Du verden så raskt du fant frem til kart over havneområdene som viser at de to havnesjefene har tatt feil.

.

adeneo skrev On ‎29‎.‎07‎.‎2017 at 20.52:

Jeg tar innleggene dine med en klype salt, selv om de er velskrevne, og antar at du som alle andre gjetter grovt, men går ut litt vel høyt.

 

Jeg har registrert at du har kommet med særdeles mange kunnskapsrike innlegg i denne tråden samtidig som du antar at alle andre gjetter grovt. Med bakgrunn i dette vil det være interessant å vite noe om din faglige kompetanse. Det synes jeg ærlig talt at forumets medlemmer bør få vite slik at vi kan referere til dine velkvalifiserte vurderinger i forbindelse med senere diskusjoner f eks når man ligger på svai i middagsbukta. Jeg - og sikkert mange med meg - venter nå i spenning på ditt svar, adeneo. 

Redigert av Orakel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lang tråd og mange meninger. Jeg tittet på videoen i første innlegget, og min tanke er umiddelbar. Shit happens og de minste synker. Rett og galt? Man høster som man sår. Her gikk det godt i tåka, og alle burde være glade. Kunne gått mye verre. Det sagt: Seiling i tåke ser ikke spesielt gøy ut.

 

Nei, jeg kan ikke alle regler og sånn. Skal ikke mene noe om hvem som hadde rett eller gjorde feil. Men jeg ser fortsatt ikke noe poeng i å være midtfjords i tåke med mindre man må og har betalt for det.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 15 minutes ago:

Men jeg ser fortsatt ikke noe poeng i å være midtfjords i tåke med mindre man må og har betalt for det.

Tåka kom helt uanmeldt. Temperatur og vind (ca 8-10 ms) tilsa ikke at dette skulle skje. Svært mange båter ble overrasket under dette værfenomenet. Hvor mange båter tror du det var der som du ikke ser?

Link to post
Share on other sites

Bigmac skrev 8 minutes ago:

Tåka kom helt uanmeldt. Temperatur og vind (ca 8-10 ms) tilsa ikke at dette skulle skje. Svært mange båter ble overrasket under dette værfenomenet. Hvor mange båter tror du det var der som du ikke ser?

Joda. Bor på vestlandet og vet hva tåke er. Den kommer fort men ikke fra ingensteds fra. Jeg vet hva jeg ville ha gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...