Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Solseng skrev for 9 timer siden:

Joda. Bor på vestlandet og vet hva tåke er. Den kommer fort men ikke fra ingensteds fra. Jeg vet hva jeg ville ha gjort.

 

Da burde du vite at tåke kommer så fort, at en seilbåt umulig greier å komme seg vekk fra den..

Jeg har selv blitt innhentet av tåke rundt Stadt i motorbåt...

Hilsen vestlending..:wink:

 

En kan snu å vende på denne diskusjonen til evig tid, men klovnen stod til rors på fergen, ikke på seilbåtene..

Fergeskipperen kunne se dem på radar, og oppsøker likevel denne situasjonen under slike forhold..

En skam for sitt yrke..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Orakel skrev for 12 timer siden:

Jeg har registrert at du har kommet med særdeles mange kunnskapsrike innlegg i denne tråden samtidig som du antar at alle andre gjetter grovt. Med bakgrunn i dette vil det være interessant å vite noe om din faglige kompetanse. 

 

Jeg har ingen faglig kompetanse vedrørende dette, noe jeg faktisk skriver i mitt tredje innlegg i denne tråden.

Jeg har dog svart belte i Google-Fu, samt gidder å lese gjennom regler og den slags for å danne meg en oppfatning av saken.

 

Til syvende og sist gjør jeg som alle andre, gjetter grovt.

Det kan jo være kartene jeg har funnet tar feil også, men det er altså så vidt jeg forstår reguleringen av havneområdene, og derfor sannsynligvis hva man mener med "havneområde" i loven.

At Havnevesenet har ansvar for langt mer enn det som er definert som "havneområde" er nok ikke unormalt, men det er pussig at de ikke selv vet hva som er havneområde ?

 

Ut i fra hva jeg har lest tidligere i tråden så vil ikke en gang gjeldende myndighet uttale seg skråsikkert angående møtet mellom fergen og seilbåtene, og hadde det vært et sammenstøt så tror jeg selv en rettsavgjørelse kunne gått begge veier i denne saken.

 

Det var i grunn derfor jeg synes det var forfriskende å se ditt første innlegg på forumet, som var skrevet som om det var fasiten til en 40 siders lang diskusjon, og i så måte hadde det vært mer interessant å vite hva din faglige kompetanse er, som så skråsikkert kan konkludere der vi andre synser.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Temmelig OT, men ser at diskusjonen fortsatt pågår og kan fortelle om en situasjon jeg observerte i går:smiley:.

 

Hadde overnattet i Horten gjestehavn natt til i går og var i ferd med å nyte litt morgenkaffe da en av bastøfergene sørget for å vekke resten av havna og kanskje halve Horten med et kontant støt med hornet. Tipper klokka var rundt 09.

Det viste seg at en mindre seilbåt, kanskje 24-25 fot kjørte ut av havna og valgte å brekke rett mot styrbord foran baugen på bastøferga som var på vei ut. Seilbåten gikk for motor og hadde seilene nede. Bastøferga hadde gått fra kai og var i bevegelse forover da jeg så hendelsen, 2 sekunder etter lydsignalet. Så ut til at ferga bakket/stoppet for å unngå sammenstøt, men vet ikke dette sikkert. Hastigheten var lav siden han nettopp hadde gått fra kai. Fint vær og god  sikt, lite/ingen vind.

 

Kunne blitt stygt siden seilbåten var ganske nære baugen på ferga. Vet ikke hvordan sikten er fra brua, men kanskje ikke så lett å se mindre båter foran baugen...? 

 

Selvfølgelig en helt annen situasjon enn den med de tre båtene i tåka, og helt uten sammenlikning.

Noen vil sikkert hevde at kapteinen på ferga bare ventet i håp om å kunne bruke seg på, eller kanskje til og med knuse en seilbåt:wink:, men i mitt hode er det ingen tvil om hvem som hadde ansvaret her.

 

Skal eller burde ferger forresten gi et signal når de går fra kai?? I Horten er både gjestehavn og båthavner lokalisert rett ved fergekaia, så det er relativt mye trafikk med fritidsbåter i området. Fergene kommer/går ofte og øker hastigheten ganske fort etter å ha gått fra kai, så jeg kan se utfordringen for saktegående båter.

 

Uansett endte situasjonen godt, ferga reduserte farten/stoppet og seilbåten tuslet videre med samme kurs sørover. Mulig de måtte skifte undertøy, men håper likevel de i seilbåten fikk en fin dag på sjøen:thumbsup:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for den som ønsker å synse/gjette litt mindre, og lære seg litt mer, om sjøveisregler så anbefaler jeg å lese 'kommentarene'  etter hver Int sjøveisregel i den svenske utgaven......... http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

der finnes eksempelvis forklaringer på saker som  "trange farvann"

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller
i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala
passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter
bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i
betydligt bredare farvatten.
 
Hvor bredt er det "trange farvannet" mellom Moss og Horten?
Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er vel rimelig greit dette da?

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062

 

"- Det er seilbåtene som skal vike her. Lystfartøy skal vike for nyttefartøy. Hendelsen er nå blitt rapportert inn til sjøtraffikksentralen, som skal følge opp seilbåtene, sier Lund.

Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:"

 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:
 
Hvor bredt er det "trange farvannet" mellom Moss og Horten?

På det smaleste er det 5,4 kilometer. Sa noen trangt.

Hvor mange av "forståsegpåere" her har hvert der?

De nye Bastø fergene snur på 5 øringen om nødvendig, dog ikke i fart.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 14 minutes ago:

Er vel rimelig greit dette da?

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062

 

"- Det er seilbåtene som skal vike her. Lystfartøy skal vike for nyttefartøy. Hendelsen er nå blitt rapportert inn til sjøtraffikksentralen, som skal følge opp seilbåtene, sier Lund.

Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:"

 

 

 

Er vel den hendelsen tråden starter med ??

 

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 6 minutes ago:

Ja det er det, Ida Marie III, og kapteinen ble irettesatt av rederiet.

Det er bare å gidde å lese hele tråden!

 

Ja, det er i så fall helt på sin plass, burde hatt sparken pga dårlig sjømannskap og for å oppsøke farlige situasjoner..

 

Men har lest hele vedlegget til Dagbladet, og får bare opp det samme som innlegget i begynnelsen i denne tråden..

 

Finner ikke noe om irettesettelse av Kapt. når jeg klikker på vedlegget til Bay_liner...

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Bay_liner said:

Er vel rimelig greit dette da?

 

 

Det som i alle fall er helt klart er at norske førere av norske ferger i norsk farvann har en helt annen virkelighetsoppfatning av hva som er å anse som trangt enn resten av verden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bay_liner skrev 4 minutes ago:

"Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:"

 

Om noe så burde rederi og sjøfartsdirektøren ta en prat. Og kanskje bli enig om en felles strategi neste gang de skal uttale seg i media. 

 

At x- russepresident, Stortingspolitiker og nå Sjøfartsdirektør tok på seg skjorte og slips og mente noe i media er ikke det samme som fasit. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli lang tråd for de som ikke har lest alt etterhvert, men jeg har spurt både sjøtrafikksentralen, kystverket og sjøfartsdirektoratet. Skal jeg tolke de litt uklare svarene blir fasiten at alle skal gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt, og resten forblir uklart inntil man møtes i retten etter en evt kollisjon.

Mons

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Pinkvin said:

 

Om noe så burde rederi og sjøfartsdirektøren ta en prat. Og kanskje bli enig om en felles strategi neste gang de skal uttale seg i media. 

 

At x- russepresident, Stortingspolitiker og nå Sjøfartsdirektør tok på seg skjorte og slips og mente noe i media er ikke det samme som fasit. 

 

 

 

 

 

Ikke glem at i tillegg til 20 år på Stortinget har han også;

 

Akselsen har mellomfag i geografi fra 1988 og to års yrkeserfaring som tømrer ved Sunnhordland Bygg 1986-1987.

 

I sum gjør dette ham til en autoritet hva angår å uttale seg i den aktuelle saken!:wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, mons said:

Skal jeg tolke de litt uklare svarene blir fasiten at alle skal gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt, og resten forblir uklart inntil man møtes i retten etter en evt kollisjon.

 

Ser vel ut til at dette er så nære fasit vi kommer ja.... Ansvarsforhold/skyld blir plassert i retten etter et eventuelt sammenstøt.

Selv da kan man ende opp med delt skyld - i  mange tilfeller kunne vel kollisjon vært unngått dersom begge parter gjorde alt "riktig".

 

Det kjedelige er jo at en ferge eller et skip gjerne kommer langt bedre fra et sammenstøt enn en fritidsbåt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...