MichaelI Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 bellen skrev On 19.10.2017 at 14.40: Ja, jeg er enig med DieselDahl. Det er ikke nok å bare lese av trykk og temperarurer, men du må også analysere verdiene på dei forskjellige sensorene for å se om dei er innenfor sine områder i forhold til turtall, temperatur og trykk. Ved 3400rpm så burde jo turboen ha spunnet seg ganske bra opp i fart og begynt å produsere bra med trykk. Jeg klarer dessverre ikke å komme med noe forslag utifra det som er nevnt her, men at motoren får for liten belastning, er det jeg tror minst på. Vis hele sitatet Rail trykket vet jeg er innenfor, for der lå det inne forventet verdi og live verdi på hele registeret. MAP sensoren er byttet bare for å være sikker, og denne viser identiske verdier som den gamle, samt at trykket er sjekket opp mot et eksternt manometer under drift. Har heller ingen tro på manglende belastning. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 "Manglende belastning" er bare vås. Da vil jo motoren ha kraftoverskudd til å akselerere. Kort fortalt virker motoren slik at trykklokka som styrer turboen er satt til å regulere på et vist manifoldtrykk. Klokka gjør ingen ting før trykket er høyt nok. Ecu'en begrenser dieselmengden etter visse parametre: throtle position, max rpm, manifold pressure og evt safety limitations som f.eks. Feilkoder mm. Når motoren ryker svart betyr det at den får for mye diesel ift luft. Den går ikke fortere fordi røykbegrenseren (funksjonen av at dieselmengden begrenses pga lavt manifoldtrykk) er på maksverdi. Det kan godt skyldes feil timing av kammen(e). Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 DieselDahl skrev On 19.10.2017 at 15.05: "Manglende belastning" er bare vås. Da vil jo motoren ha kraftoverskudd til å akselerere. Kort fortalt virker motoren slik at trykklokka som styrer turboen er satt til å regulere på et vist manifoldtrykk. Klokka gjør ingen ting før trykket er høyt nok. Ecu'en begrenser dieselmengden etter visse parametre: throtle position, max rpm, manifold pressure og evt safety limitations som f.eks. Feilkoder mm. Når motoren ryker svart betyr det at den får for mye diesel ift luft. Den går ikke fortere fordi røykbegrenseren (funksjonen av at dieselmengden begrenses pga lavt manifoldtrykk) er på maksverdi. Det kan godt skyldes feil timing av kammen(e). Vis hele sitatet Helt enig med deg angående motorens virkemåte. Klokken styres ene og alene av trykket i manifolden. Ikke på noe tidspunkt får jeg noe mer trykk uansett om jeg prøver å styre klokken manuelt, eller justere den i alle mulige retninger. Er snart 1 år siden jeg fikk i motoren, og er fortsatt like blank på hva problemet kan være. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 I følge teknisk datablad, så har denne motoren max dreiemoment ved 2250rpm og er ganske flatt frem til 4200 rpm. Det vil også si at allerede på rundt 2000rpm, så burde du hatt et ganske bra turbotrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 (redigert) Har du skjekket for lekkasje på trykksiden av turbo (innsuget, intercooler etc.)? Redigert 19.Oktober.2017 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 bellen skrev On 19.10.2017 at 15.13: I følge teknisk datablad, så har denne motoren max dreiemoment ved 2250rpm og er ganske flatt frem til 4200 rpm. Det vil også si at allerede på rundt 2000rpm, så burde du hatt et ganske bra turbotrykk. Vis hele sitatet Leste en plass i noe teknisk data over motoren at den skal ha 1.05 bar trykk ved 2400 rpm. Her har jeg knappe 0.4-0.5bar Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Audiquattro skrev On 19.10.2017 at 15.14: Har du skjekket for lekasje på trykksiden av turbo (innsuget, intercooler etc.)? Vis hele sitatet Har sjekket for lekkasjer ja, men har ikke trykksatt systemet manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Rettelse, 1.05bar ved 2600 rpm! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Det turbotrykket v 2600 er forutsatt at motoren følger oppsatt kurve og når max turtall. Hos deg er alt ute av kurs. Først når du får motoren opp i korrekt turtall med "flat pedal " på hendelen blir avlesningene riktige og sammenlignbare Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Vet du noe om hvordan motoren gikk i installasjonen den satt , før du fikk den? Ser jeg blir alene om teorien "lav belastning", synes det gir mening bortsett fra den sorte røyken. Ryker jo som den skulle gått tungt, men da hadde den vel hatt turbotrykk hvis alt var ok ellers? Spent på endelig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Tanken til gullfisk har jeg også tenkt. At turboen er for stor. Problemet er at ved å ligge i ro med båten så blir belastningen mye større enn i fart. Klarer motoren å dra fullt turtall på propellen når båten ligger stlle og ikke når den beveger seg i fart hadde det vert rart. får du fullt turtall når den ligger fortøyet?. Er overbevist om at problemet ligger i turboen. Lag en video av actuator når du beveger dyserings arm. Da skal turboturtall og ladetrykk endre seg. Ellers virker den ikke som den skal. ev kan du sette på en enda lettere propell og se hva som skjer. Tror også at ladetrykk du har referanse til gjelder full belastnig. Det er stor forskjell på full last og propeller last om propellen er rett. Er den for lett er det enda større. Bilmotorer kjører tilstadighet med for lett eller tung propell. Har aldri hørt at dette gjør at de ikke kommer opp i turtall. Lett propell blir som å kjøre motoren på høyt turtall på flat mark på 2 gear. For tung propell er som å kjøre motoren på et gear høyere edd det bilen når toppfart på eller for høyt gear i stigning. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev On 19.10.2017 at 17.29: Vet du noe om hvordan motoren gikk i installasjonen den satt , før du fikk den? Ser jeg blir alene om teorien "lav belastning", synes det gir mening bortsett fra den sorte røyken. Ryker jo som den skulle gått tungt, men da hadde den vel hatt turbotrykk hvis alt var ok ellers? Spent på endelig løsning. Vis hele sitatet Når jeg fikk den kom motoren i en igjenskrudd kasse fra FNM. Det skal nevnes at den hadde vært prøvemontert i en båt og tatt ut igjen, men aldri vært brukt på havet. Er også spent på løsningen selv om det virker som den er langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 ulyden skrev On 19.10.2017 at 21.01: Tanken til gullfisk har jeg også tenkt. At turboen er for stor. Problemet er at ved å ligge i ro med båten så blir belastningen mye større enn i fart. Klarer motoren å dra fullt turtall på propellen når båten ligger stlle og ikke når den beveger seg i fart hadde det vert rart. får du fullt turtall når den ligger fortøyet?. Er overbevist om at problemet ligger i turboen. Lag en video av actuator når du beveger dyserings arm. Da skal turboturtall og ladetrykk endre seg. Ellers virker den ikke som den skal. ev kan du sette på en enda lettere propell og se hva som skjer. Tror også at ladetrykk du har referanse til gjelder full belastnig. Det er stor forskjell på full last og propeller last om propellen er rett. Er den for lett er det enda større. Bilmotorer kjører tilstadighet med for lett eller tung propell. Har aldri hørt at dette gjør at de ikke kommer opp i turtall. Lett propell blir som å kjøre motoren på høyt turtall på flat mark på 2 gear. For tung propell er som å kjøre motoren på et gear høyere edd det bilen når toppfart på eller for høyt gear i stigning. Vis hele sitatet Får ikke noe mer trykk/turtall om jeg kjører bånn spiker i fortøyningene, er så og si akkurat samme opplegget. Har ikke noe avlesningen på rpm til turbinen, men ladetrykket synker og øker når jeg styrer aktuatoren manuelt, men aldri noe særlig over 0.7-0.8 bar :) Om jeg setter på en mindre propell så blir det jo i følge de fleste teorier her enda værre. Lettere propell på denne utvekslingen kan umulig ha noe som helst for seg. Hadde jeg fått turtallet, men ikke farten så hadde jeg med en gang tenkt propeller/utveksling, men når jeg mangler så mye turtall på en såpass lett utveksling så må det være noe annet som er galt. :( Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Du får ikke mindre turtall i fortøyning heller? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 En formel 1 bil med 1000 hk greier ikke bakkestart med henger. Det gjør en Nissan Pixo med 50 hk ( satt veldig på spissen) Skal du få sjekket turbo er ENESTE måte å få motoren opp i max anbefalt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 hanto1 skrev On 20.10.2017 at 8.05: En formel 1 bil med 1000 hk greier ikke bakkestart med henger. Det gjør en Nissan Pixo med 50 hk ( satt veldig på spissen) Skal du få sjekket turbo er ENESTE måte å få motoren opp i max anbefalt turtall. Vis hele sitatet Når jeg kobler den i fri og ruser denn opp får jeg turtallet Men dårlig med resten da! Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 8.01: Du får ikke mindre turtall i fortøyning heller? Vis hele sitatet Prøvde ikke bånn spiker! hadde vel 3200 ca når jeg ga meg, men turbotrykket var langt fra der det skulle være allerede da. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Uten sort røyk ved 3200? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 hanto1 skrev On 20.10.2017 at 8.05: En formel 1 bil med 1000 hk greier ikke bakkestart med henger. Det gjør en Nissan Pixo med 50 hk ( satt veldig på spissen) Skal du få sjekket turbo er ENESTE måte å få motoren opp i max anbefalt turtall. Vis hele sitatet Det blir jo det samme som å si at jeg kan kjøre propellene opp av vannet å få maks turtall, men da er det jo ingen belastning what so ever. Føler ikke det blir en helt riktig sammenligning. Må jo ha belastning for å få sjekket dette, om jeg har forstått deg rett ? Denne motoren med dette oppsettet burde lett klare maks turtall i denne båten mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 9.37: Uten sort røyk ved 3200? Vis hele sitatet Sort røyk kommer ikke før jeg har nådd 3400 ca, å så gir på de siste 20% på hendelen, da skjer det ikke annet enn at den røyker sort, altså ingen økning i fart eller turtall. Prøvde ikke dette når jeg lå fastfortøyd nei, men er nesten 100% sikker på at det samme hadde skjedd :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Å kjøre motoren på max anbefalt turtall med og uten belastning er 2 helt forskjellige ting. Med belastning vil motoren yte max ant hk, men uten belastning yter motoren knapt noe og turbotrykket vil være nærmest 0. Hva motoren burde greie etter din mening gir lite relevans da den ikke greier å komme opp i turtall med oppsatt propell. Med rett propell får du 2 gode avlesninger, turbotrykk og båtens fart ved max turtall. Går båten da enda seinere, men turbotrykket er korrekt så vet du i hvert fall at turbo er ok, men du mangler mange hk. Gidder ikke forklare dette mere. Det går tydeligvis ikke inn. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 hanto1 skrev On 20.10.2017 at 9.55: Å kjøre motoren på max anbefalt turtall med og uten belastning er 2 helt forskjellige ting. Med belastning vil motoren yte max ant hk, men uten belastning yter motoren knapt noe og turbotrykket vil være nærmest 0. Hva motoren burde greie etter din mening gir lite relevans da den ikke greier å komme opp i turtall med oppsatt propell. Med rett propell får du 2 gode avlesninger, turbotrykk og båtens fart ved max turtall. Går båten da enda seinere, men turbotrykket er korrekt så vet du i hvert fall at turbo er ok, men du mangler mange hk. Gidder ikke forklare dette mere. Det går tydeligvis ikke inn. Vis hele sitatet Det var akkurat det jeg prøvde å få frem ja :) Beklager at jeg ikke helt forstår hensikten med å gå ned til en mindre propell. Poenget mitt er at motoren kan umulig gå på maks belastning nå, ei vil den gjøre det med en mindre propell. Om jeg går ned til mindre propell nå, så får jeg i allefall ikke mer turbotrykk ihht. det som har blitt snakket om tidligere i forhold til belastning. Er ingenting å bli sur for hanto1, jeg bare prøver å forstå hensikten bak innspillene som kommer :) Klarer ikke å forstå hvorfor turbotrykket skulle bli noe mer korrekt om jeg gikk ned til mindre propeller, som igjen vil gi en lettere gange, når motoren i utgangspunktet skulle ledd høyt av motstanden den får i dag med dette oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Å igjen, hadde jeg fått turbotrykket og konstatert at turbo var ok, så hadde jeg ikke manglet HK. HK kommer med turbotrykket, å er jo akkurat det jeg ikke har. Tviler på jeg får mer HK av å bytte til letter propeller. I så tilfelle forstår ikke jeg hvordan det skal være mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Jeg får ikke det til å stemme, at en motor som går så tungt at den ikke kommer opp i turtall, ikke skal produsere turbotrykk. Trykket kommer vel nettopp som produkt av belastning eller? Hvis man satt motor i bremsebenk, og kjørte den opp på fullt turtall ved 0 belastning, så ville man vel hatt 0 turbotrykk, og nesten ikke forbruk. Om man da kunne øke last litt og litt, vil vel forbruket øke, og etterhvert turbotrykk, inntill man er på fullt forbruk og turbotrykk ved maks belastning. Videre belastning derfra, vil vel dra turtall nedover og gi svartrøyk, men turbotrykke blir vel på innstillt max? Eller er det noe jeg tar feil av? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 10.09: Jeg får ikke det til å stemme, at en motor som går så tungt at den ikke kommer opp i turtall, ikke skal produsere turbotrykk. Trykket kommer vel nettopp som produkt av belastning eller? Hvis man satt motor i bremsebenk, og kjørte den opp på fullt turtall ved 0 belastning, så ville man vel hatt 0 turbotrykk, og nesten ikke forbruk. Om man da kunne øke last litt og litt, vil vel forbruket øke, og etterhvert turbotrykk, inntill man er på fullt forbruk og turbotrykk ved maks belastning. Videre belastning derfra, vil vel dra turtall nedover og gi svartrøyk, men turbotrykke blir vel på innstillt max? Eller er det noe jeg tar feil av? Vis hele sitatet Er litt den tankegangen jeg også sitter med. Det blir jo som å ruse motoren i fri/ikke tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.