Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Dårlig service : ja.

 

Fratrekk av prisen for merking: ja

 

En god forhandler som vil pleie kontakten med deg vil også tilby gratis timeavlesing (5 minutter?).

 

I grunnen er jeg enig med deg. Neste gang ville jeg ringt dem før jeg hadde lagt ut på reisen (klok av skade). Håper du får orden på det til slutt og (gjenopprettet?) et godt forhold til sjappa.

Ja jeg har tenkt ringe de senest en time før neste gang jeg skal dit for merking så jeg er sikker på at det blir.

 

Kan si så mye at jeg er litt sliten av shappa, pga at jeg ifjor kjøpte helt ny johnson 90 hk av han, og måtte purre på han i nesten 14dager før han klarte å bestille den hos fische marine. Dog jeg egentlig gjorde det selv da jeg kontakta fische for å høre om han virkelig hadde bestillt, og nei det hadd han ikke. Så fische fiksa å sende motor oppover til han så jeg fikk kjøpt meg ny motor.

(motor til "gammelbåten" 2003mod, solgt i våres)

Link to post
Share on other sites

Hei KenBjork, leste din historie vedrørende merking med Securemark. Du har kanskje ikke noen annet firma i nærheten, som kan gjøre det samme?

Jeg tror jeg hadde "tent"i hundre , hadde jeg vært deg. Firmaet du har vært hos burde sende en mann med merkeverktøy til deg ,som en service for slett behandling. Det eneste de trenger til merkingen er luft til gravørpennen og de nødvendige papirer og merker.

Eller ville jeg tatt kontakt med Securemark hovedkontor og fortalt situasjonen. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei chagall og takk.

 

Jo det er 2 til. (nordmøre båt og fritid as og sportboats as)

Men jeg tenkte å gjøre det hos de i utgangspunktet pga å samtidig lese av timeantall på motoren, for enkelheten sin skyld.

Men så ble det jo ikke, og nå er jeg på prinsipnivå, fordi de ikke ringt og sa fra spess om uforretta tur.

Fatter ikke at det er mulig å drive butikk på det viset der jeg... mulig han lever over fordi det er milevis til til maken forhandler av samme produkt.. ikke vet jeg men..

Tent i hundre ja, men jeg har lært meg å skjerpe meg, fordi jeg fant ut at jeg blir litt vell ufin når det tenner for fult på slike ting. Litt userriøs kan man si. Så jeg klemmer litt igjen og slipper ut bare liiiitt irritasjon, mens toppen lyser som babord lanterne, og man kan si det visest godt på skallen min uten hår, mens det pulsere i halvtoms rør på hver tinning.

 

Forøverig skal bli "morro" å se om og når, han ringer meg intill de 3 ukene som han nevnte idag før de har tid. Og den såkalte stuten som gjør dette er tilbake fra reise. Om han i det heletatt ringer.

Men kan t F** på at jeg ringer den mandag den 01.10.07 ja!

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

For noen dager siden fikk jeg en telefon fra havnevesenet i Kristiansand, jeg måtte fjerne den skøyta jeg hadde lagt fra meg i en båthavn i byen.

Det viste seg at noen hadde brukt mitt nummerskilt, av den gamle "toll typen". Havnevesenet hadde funnet frem til meg via RSSR. Trodde jeg var slettet fra RSSR siden jeg aldri har betalt noe årsavgift, var kun registrert der det første året. Det ser altså ut til at man forblir i registeret selv om man ikke betaler årsavgift..

Link to post
Share on other sites

Det var jo bra at båten fremdeles står der, men det du burde gjort var å gi bedskjed om at du ikke eide den lengre. Det ville vært for dumt om de sletta historikk - tilfelle ny eier etter noen år vil gjerne registrere den eller man av en eller annen grunn ønsket å finne mer ut om historie rundt en båt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må man da fremlegge en haug med salgsmeldinger fra båten var ny da? Nar tydligvis RSSR og gamle tollen faktisk har et samarbeid? Jeg mener å huske at jeg måtte fremskaffe kvittering fra båten var ny, uavhengig om den hadde vært registrert i tollvesnets register, i og med at båtkortet var borte...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også på dette spørsmålet om historikken og hvem som var eier av ny båt. Dette er ikke enkelt å finne ut av. Jeg må evt. til USA for å finne ut slikt, så jeg ga beskjed tilbake til registeret at dette kunne ikke skaffes, og har siden ikke hørt noe fra dem. Blir trolig ikke registrert min båt da. Samme kan det være så lenge det er så mye tull. Jeg fikk også purring på å betale for en båt jeg hadde solgt mens tollvesenet enda sto for registeret.

Men vi kan vel ikke vente annet når registeret ligger i innlandet. :lol:

Link to post
Share on other sites

Utroligt irriterende at man må dokumentere,

jeg kjøpte denne,

 

Røverkjøp betalte kontant på bryga når jeg henet den, fant ikke noe historikk på den i registeret - men det er vist tull i følge flere på baatplassen.no

Nøkkelen var litt vrien men selger fikk start på den ved hjelp av et skrujern og lovde å ettersende de korrekte nøklene (han trengte ikke adressen engang for å sende dem!!)

 

er det slik vi vil ha registeret??

 

 

(dette er ikke noe insinuasjom mot deg Tom-as)

Link to post
Share on other sites

(dette er ikke noe insinuasjom mot deg Tom-as)

Dette skjønnte jeg ikke jeg SRA...

 

Men poenget mitt er:

Båten var registrert i tollvesnets register, men ble ikke registrert i RSSR da dem tok over registret.

Båtkortet fra tollvesnet er borte.

Jeg ønsker å registrere igjen, men RSSR må ha dokumentasjon fra båten var ny, eller til det gamle båtkortet.

Jeg sender bilder med reg.nr (som sitter på båten).

Det hjelper ikke, fordi tollvesnet og RSSR ikke samarbeider.

 

Og så kommer ingar med innlegget:

For noen dager siden fikk jeg en telefon fra havnevesenet i Kristiansand, jeg måtte fjerne den skøyta jeg hadde lagt fra meg i en båthavn i byen.

Det viste seg at noen hadde brukt mitt nummerskilt, av den gamle "toll typen". Havnevesenet hadde funnet frem til meg via RSSR. Trodde jeg var slettet fra RSSR siden jeg aldri har betalt noe årsavgift, var kun registrert der det første året. Det ser altså ut til at man forblir i registeret selv om man ikke betaler årsavgift..

 

Da har dem jo et samarbeid da!!! Eller er jeg på jordet nå?

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

er det slik vi vil ha registeret??

Eller:

 

Jeg arvet denne båten fra far min, men siden han har dødd, kan jeg ikke "bevise" at båten er min, og kan følgelig aldri selge den heller, fordi det er ikke mulig å registrere båten...

 

Skal man i et register nyregistrere brukte båter, må man akseptere at de er brukte. Ikke forvente samme historikk som en nybåt...

Link to post
Share on other sites

Dette skjønnte jeg ikke jeg SRA...

 

Men poenget mitt er:

Båten var registrert i tollvesnets register, men ble ikke registrert i RSSR da dem tok over registret.

Båtkortet fra tollvesnet er borte.

 

OK. Det er riktig. Båter ble ikke overført det til det nye RSSR-registeret uten samtykke fra eierene. Ved overgangen ble alle båteeieren tilskrevet. Det ALLE burde gjort da, var enten i bekrefte at de ville eller IKKE ville stå i registeret.

Mener å huske at det var et fåtall som overhode tilskrev ny-reg.

 

Jeg ønsker å registrere igjen, men RSSR må ha dokumentasjon fra båten var ny, eller til det gamle båtkortet.

Jeg sender bilder med reg.nr (som sitter på båten).

 

Bilder er ikke god nok dokumentasjon, forståelig nok.

 

Det hjelper ikke, fordi tollvesnet og RSSR ikke samarbeider.

 

Det er også riktig, de har ingen samarbeid lenger av den grunn at det er ingen som har ansvar og som fysisk leter i de gamle kartotek-registrene som nå støver ned i kjelleren i Justisdepartementet.

 

Og så kommer ingar med innlegget:

 

 

Da har dem jo et samarbeid da!!! Eller er jeg på jordet nå?

 

Vel, kjenner ikke saken, men det kan være at dette skiltet og med tilhørende båt ble opprinnelig overført til RSSR-registeret. Hvis man ikke aktiv avregisterer båten sin med å melde fra om avregistreringe, forblir man i det gamle registeret til RSSR (som "sovende"). Det har skjedd ofte at slike båter ble solgt til en ny eier som ikke omregistrerte båten til seg selv.

Selger var også ofte i god tro da han trodde kjøper vil ordne opp i det.

 

Problemene oppsto da partene ikke var aktive nok og trodde.......

 

Registrene er å stole på, men det fordrer jo at man setter seg inn i regelverket. (AV-reg., OM-reg., og NY-reg.)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at systemet er slik det er, men da jeg hører og leser om folk som har fått det til med å si at båten er arvet eller tidligere eier er død, så synes jeg det blir litt for dumt!

 

Jeg kjenner jo ikke disse sakene heller, men vedder på at det ligger en fornuftig grunn bak og ikke så vilkårlig som det høres ut for.

 

Har selv registrert en båt i RSSR som egentlig ikke skulle være mulig grunnet mangel av dokumenter og eldgamle reg.nummere. Men jeg kjente delvis historikken og ville likevel prøve. Problemet var at det var hull i eierrekkefølgen.

 

Iht. eierhistorikken var båten først reg. i 1969, men aldri senere. Daværende eier var nå død, men enken husket båten. Båten var da reg. i det gamle Tollregisteret (før Politiet overtok). Da jeg både er en likandes og høflig kar, fikk jeg faktisk en i Fin.dep som tok seg tid til å sjekke for meg. Ikke bare det, men han tok faktisk en kopi og bekreftet eierforholdet og sendte meg dokumentet. Så ringte jeg folkeregisteret, forklarte saken og fikk tilsendt skifteattesten som bekreftet at gjenlevende ektefelle var arving av avdøde båteier. Dermed satte vi opp en kontrakt som viste at jeg hadde kjøpt båten av kona. Alle disse dokumentene + 2 kontrakter og en skriftlig bekreftelse på et kjøp sannsyligvis slutten på 70-tallet fra div. kjøpere og selgere i de siste 7-8 årene ble levert inn til RSSR, samt noen fotoer.

 

Masse arbeid og masse tid. Det var vel høyst usannsynlig at jeg var en kjeltring og tyv av en gammel båt verd 5-6000 som ville gjøre så mye ut av det?.

 

Vel uansett. Jeg fikk den registrert og ble dermed klar over at båtregisteret absolutt var til å stole på.

 

Beklager digresjonen, men historien passet jo inn her. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vurderte sterkt og avregistrere min nor-dan puma, både fordi jeg mener at det har null hensikt og fordi jeg mener at hele registeret er et helvetes rot!

Men pga. brukt verdien valgte jeg og beholde den registrert, kommer bare til og ta av merkene og klistre de et sted man ikke ser de....

Når jeg skulle omreg. den ville jeg endre på motor også, siden jeg hadde byttet, men det lot seg ikke gjøre men mindre jeg hadde dok. fra den var ny!

 

Heldigvis var han som solgte den til meg meget hyggelig og hjalp meg med dok. så jeg forhåpentligvis får registrert den.

Har selv solgt mange motorer, og ingen av de har jeg hatt dok. på, med unntak av den som sto på båten min tidligere, det pleier ofte og holde med opplysninger fra forrige båt den sto på som var registrert.

 

Jeg mener hele småbåtregisteret er et idiotisk opplegg, og det er noe som burde gjøres noe med!, man kan jo ikke ha med et trillebår med dokumenter til en 9,9hk yamaha!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...